Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Daar rij ik tegenwoordig enkele keren per jaar. Eerste keer dat ik daar reed had ik mijn rijbewijs denk ik 3 maanden... dat was even schrikken
Ik had trouwens de foto verkeerd bekeken, die is aan het invoegen.
Ja dat is schrikken, de eerste keer dat ik het meemaakte wist ik niet wat me overkwam.
Hier in Belgie kan je alles meemaken, we zijn dan ook niet voor niets kampioen in alles. _O-
 
Sorry maar ik heb nog nooit gehoord dat richting aanwijzen strafbaar is omdat je het gebruikt om iets duidelijk te maken.
Dit zuig je wel uit een hele dikke duim.
Iets anders is het nodeloos en nutteloos misbruik maken van richting aanwijzers, dus je doet iets anders dan je aangeeft te doen.
Strafbaar is dit niet, maar kan je wel een boete opleveren.
Wat een praat zeg....
volledig met @StreetGuy eens

heb je mij zien schrijven dat dit in NL of BE is?
Er zijn zeker landen in de eu waar dit gewoon strafbaar is!
Voorbeeld wat daar vooral werd aangehaald is het richting aangeven als je een rotonde 3/4e rond gaat. (dus richting aangeven links af)
Maar roep lekker wat je wil joh, dat jij er nog nooit van gehoord hebt maakt het direct onzin... sure :W
Ga er verder geen woorden aan vuilmaken, we gaan gewoon over tot het lessen in NL en BE hier....

dus OT:
Overigens is dat leren rijden om te slagen vaak een probleem, zie je veel bij de "kleine rijscholen" wees onderzoek uit in onze regio.
Die rijscholen blijven wij dan ook ver weg.... maar niet iedereen doet dat. Veel mensen willen gewoon het rijbewijs halen, punt, hoe.... tjah, dat maakt ze niet uit, ze zijn geslaagd toch? pfff 8)7
Het begint al met dat ze je leren de vraagstelling te lezen van het CBR bij theorie examen, in plaats van weten wat het goede antwoord is op basis van echter kennis van de regels.

Mijn vrouw mag vrijdag weer gaan lessen, ze heeft er ERG veel zin in!!!
Dan de week erop nog een les, en de week daarop (7 dec) een les, met aansluitend dus examen....

 
Ik vind dat nogal een asociale instelling. Het mag niet, maar omdat er wordt niet gecontroleerd doen we het toch.
Hoewel parkeren op de stoep in Nederland bij wet verboden is hanteren veel gemeentes een gedoogbeleid die varieert van verboden of verboden maar geen handhaving, tot volledig toegestaan zolang het geen belemmering vormt voor het verkeer op de stoep.

Motorfietsblog heeft alle gemeentes in Nederland gevraagd naar hun parkeerbeleid voor motoren op de stoep en heeft de reacties op hun website gezet. Motor parkeren per gemeente, parkeerregels en tips 2022 - Motorblog
 
Hier ben ik weer!🙋‍♀️
Vandaag weer een les gehad, alle snelle oefeningen even weer herhaald na een paar weken die niet te hebben gedaan. Ging prima. Blijf alleen de uitwijk oefening "eng" vinden, snap zelf ook niet goed waarom. Iemand nog goeie tips voor de uitwijk?

Het was wel flink bibberen vandaag op de motor🥶
 
Laatst bewerkt:
Hier ben ik weer!🙋‍♀️
Vandaag weer een les gehad, alle snelle oefeningen even weer herhaald na een paar weken die niet te hebben gedaan. Ging prima. Blijf alleen de uitwijk oefening "eng" vinden, snap zelf ook niet goed waarom. Iemand nog goeie tips voor de uitwijk?

Het was wel flink bibberen vandaag op de motor🥶
Wat vind je precies eng aan de uitwijk? De snelheid? Het schuin gaan? Misschien helpt het om het eerst een paar keer met 45 km/u te doen en dan langzaam opbouwen naar 50.

Misschien helpt het om te weten dat veel instructeurs de oefeningen tijdens de les iets uitdagender neerzetten dan tijdens het examen het geval is. Mijn instructeur zette tijdens de lessen de uitwijk het obstakel breder uit maar ook de afstand van het poortje tot het obstakel en de afstand van het obstakel naar het laatste paartje korter uit dan op het examen. Tenminste, dat gevoel had ik omdat ik bij het examen veel minder hard hoefde te duwen dan tijdens de lessen.
 
Wat vind je precies eng aan de uitwijk? De snelheid? Het schuin gaan? Misschien helpt het om het eerst een paar keer met 45 km/u te doen en dan langzaam opbouwen naar 50.

Misschien helpt het om te weten dat veel instructeurs de oefeningen tijdens de les iets uitdagender neerzetten dan tijdens het examen het geval is. Mijn instructeur zette tijdens de lessen de uitwijk het obstakel breder uit maar ook de afstand van het poortje tot het obstakel en de afstand van het obstakel naar het laatste paartje korter uit dan op het examen. Tenminste, dat gevoel had ik omdat ik bij het examen veel minder hard hoefde te duwen dan tijdens de lessen.
Ik denk dat het een combinatie is van de snelheid en ik het idee heb dat dat het obstakel zo snel na het poortje al komt (maar dat is mijn eigen idee hoor haha). Heb hem gisteren eerst ook met 45 gedaan voor het "gevoel", ging opzich wel goed maar blijf het spannend vinden. Weet ook niet goed waar ik precies heen moet kijken, instructeur zegt kijk waar je er uit wil en hang naar links en hang naar rechts.
En wat ik al vanaf het begin meekrijg "niet teveel nadenken", het gaat al stukken beter wat dat betreft.

Wat je zegt over die oefeningen uitzetten kwa afstanden, heb ik vaker gehoord. Weet niet of hij dat ook doet, maar wil er ook niet teveel vanuit gaan zeg maar.
 
Ik denk dat het een combinatie is van de snelheid en ik het idee heb dat dat het obstakel zo snel na het poortje al komt (maar dat is mijn eigen idee hoor haha). Heb hem gisteren eerst ook met 45 gedaan voor het "gevoel", ging opzich wel goed maar blijf het spannend vinden. Weet ook niet goed waar ik precies heen moet kijken, instructeur zegt kijk waar je er uit wil en hang naar links en hang naar rechts.
En wat ik al vanaf het begin meekrijg "niet teveel nadenken", het gaat al stukken beter wat dat betreft.

Wat je zegt over die oefeningen uitzetten kwa afstanden, heb ik vaker gehoord. Weet niet of hij dat ook doet, maar wil er ook niet teveel vanuit gaan zeg maar.
Mijn instructeur liet me eerst de uitwijk met 30 doen, dan 35, dan 40 ect. Zo krijg je meer het gevoel wat de motor doet. Ik moest meer drukken tegen het stuur, wil je naar links, druk naar links ect. Dat hielp bij mij. Uiteindelijk ging het zo goed dat ik hem ook eens van rechts naar links moest doen, omgekeerd dus. Da's best raar. Maar het is een belangrijke oefening, nu al 2x mogen toepassen met de AVD lessen.
 
Ik mocht weer jeeej! *O*
En de instructeur zei; "we gaan vandaag de oefeningen uit cluster 1 en stukje cluster 2 doen"
En het eerste wat ik dacht 'oh kak, nou, ben benieuwd hoe dat vandaag gaat. Aan de andere kant, dat was vorige keer, vandaag is een nieuwe dag!' (ja ja, ik probeer ook wel eens om te denken 😁).

Ik had trouwens het geluk dat ik wéér met het zonnetje heb gereden 🥰.

Afijn de cluster 1 oefeningen. Lopen met de motor, ik moet nog wat verder doorsturen met lopen, om het mezelf makkelijker te maken met terug naar achteren sturen en lopen. En niet met m'n heup die motor rechtop wippen van de standaard af... (Dan lazert ie geheid nog een keer om, zeker met extra bepakking).
Verder ging dat wel ok.
Uitrijden uit parkeervak gaat nog steeds niet helemaal lekker. En ik dacht dat dat te maken had met mijn RECHTERhand, maar het heeft vooral te maken met mijn LINKERhand.
Mijn rijinstructeur zei 'je durft geen gas te geven '. Nou is dat niet helemaal waar, maar ik geef óf teveel gas, óf te weinig. Maar hij liet me vandaag ook zien ook al geef je veel gas, als je je koppeling niet oplaat, blijf je heel zacht rijden.
Dit kwam vooral aan bod bij het stapvoets rijden.
(En gebruik je dus eigenlijk ook bij het wegrijden uit het parkeervak).
Toen ik me meer ging focussen op de koppeling ging het een stukje beter. (Nee, uiteraard ben ik niet tevreden, inmiddels 'kennen' jullie me een beetje).

Daarna de langzame slalom gedaan (en er naast en er naartoe ook stapvoets rijden en met een halve draai, draaien) En die ging een beetje wisselend, ook hier zit ik uiteraard nog met die snelheid te kloten, en als dat oke gaat, kijk ik weer naar die stomme laatste pilon in plaats van er voorbij... *Zucht*. Maar dat komt goed.
Hij zei dat er al verbetering in zat en dat ik meer met subtiele bewegingen die koppeling ging hanteren.
(Iemand nog een tip om dit 'droog' te oefenen, of op de fiets? Zo heb ik me het remmen ook beter aan kunnen leren (niet remmen zoals op de fiets, maar op de fiets gaan remmen zoals op de motorfiets))

Het bewegen met de motor gaat goed.
Daar kreeg ik ook nog een compliment over van de instructeur. Jeej, altijd leuk om te horen (zekers als het onverwacht komt 🙂).

Dus nou, het ging beter dan de vorige keer.
It's a work in progress....
Stapje voor stapje (of meter voor meter).
Ik moet duidelijk meer geduld hebben met mezelf, ik wist al dat ik geen natuurtalent was, maar toch. 😅
 
Gisteren weer een lesje gehad. Met een onaangename uitdaging. Begon al met ik bij de instructeur in de auto mocht stappen om de motor te halen. De gaskabel was losgesprongen en daarom stond m'n lesvehikel bij de werkplaats. Dus eerst ophalen en dan gaan lessen. Motor opgehaald en de les kon beginnen. Lekker aan het rijden over dijk en door wijk toen ik ineens enorme speling op de gashendel voelde. Jawel, de gaskabel was weer losgeschoten. Ik kon nog wel gasgeven maar moest letterlijk 2 keer aan de hendel draaien voordat er wat gebeurde. Verre van ideaal wanneer je aan het lessen bent.. Dus wij weer retour naar de werkplaats. Na een stop van een kwartier was de zaak weer op orde en de les goed afgerond.

De instructeur heeft na lang drillen eindelijk voor elkaar gekregen dat ik weer voldoende afstand houd tot m'n voorligger haha. Ook het rijden op de snelweg zie ik inmiddels met iets meer vertrouwen tegemoet. Blijf dat een lastige vinden omdat niemand afstand houdt en auto's uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen, zeker tegen de spits aan. Hoogst irritant.

Nog 2 lessen en dan herexamen. Spannend maar ga er inmiddels weer met vertrouwen in. De Monster roept en ik wil niet meer wachten 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik mocht weer jeeej! *O*
En de instructeur zei; "we gaan vandaag de oefeningen uit cluster 1 en stukje cluster 2 doen"
En het eerste wat ik dacht 'oh kak, nou, ben benieuwd hoe dat vandaag gaat. Aan de andere kant, dat was vorige keer, vandaag is een nieuwe dag!' (ja ja, ik probeer ook wel eens om te denken 😁).

Ik had trouwens het geluk dat ik wéér met het zonnetje heb gereden 🥰.

Afijn de cluster 1 oefeningen. Lopen met de motor, ik moet nog wat verder doorsturen met lopen, om het mezelf makkelijker te maken met terug naar achteren sturen en lopen. En niet met m'n heup die motor rechtop wippen van de standaard af... (Dan lazert ie geheid nog een keer om, zeker met extra bepakking).
Verder ging dat wel ok.
Uitrijden uit parkeervak gaat nog steeds niet helemaal lekker. En ik dacht dat dat te maken had met mijn RECHTERhand, maar het heeft vooral te maken met mijn LINKERhand.
Mijn rijinstructeur zei 'je durft geen gas te geven '. Nou is dat niet helemaal waar, maar ik geef óf teveel gas, óf te weinig. Maar hij liet me vandaag ook zien ook al geef je veel gas, als je je koppeling niet oplaat, blijf je heel zacht rijden.
Dit kwam vooral aan bod bij het stapvoets rijden.
(En gebruik je dus eigenlijk ook bij het wegrijden uit het parkeervak).
Toen ik me meer ging focussen op de koppeling ging het een stukje beter. (Nee, uiteraard ben ik niet tevreden, inmiddels 'kennen' jullie me een beetje).

Daarna de langzame slalom gedaan (en er naast en er naartoe ook stapvoets rijden en met een halve draai, draaien) En die ging een beetje wisselend, ook hier zit ik uiteraard nog met die snelheid te kloten, en als dat oke gaat, kijk ik weer naar die stomme laatste pilon in plaats van er voorbij... *Zucht*. Maar dat komt goed.
Hij zei dat er al verbetering in zat en dat ik meer met subtiele bewegingen die koppeling ging hanteren.
(Iemand nog een tip om dit 'droog' te oefenen, of op de fiets? Zo heb ik me het remmen ook beter aan kunnen leren (niet remmen zoals op de fiets, maar op de fiets gaan remmen zoals op de motorfiets))

Het bewegen met de motor gaat goed.
Daar kreeg ik ook nog een compliment over van de instructeur. Jeej, altijd leuk om te horen (zekers als het onverwacht komt 🙂).

Dus nou, het ging beter dan de vorige keer.
It's a work in progress....
Stapje voor stapje (of meter voor meter).
Ik moet duidelijk meer geduld hebben met mezelf, ik wist al dat ik geen natuurtalent was, maar toch. 😅
Zie je nou wel :t
 
Ik mocht vandaag ook weer lessen.. mijn eerste les op de openbare weg, wel volle bak regen gehad (niet fijn :r) maar de kleding die ik aan had van de rijschool zijn gelukkig aardig wind en regen dicht. Het rijden opzich allemaal prima!, alleen wel vaak dezelfde fout gemaakt met afslaan.. hierbij deed ik eerst mijn knipperlichten aan en dan pas kijken maar je moet eerst buitenspiegels/schouder en dan pas knipperen.

Wat ik ook vaak verkeerd deed is dat als ik links of rechts af moest slaan deed ik vaak ruim van tevoren gas los laten want dan remde je gewoon op de motor af maar dat is dus fout? (Kan iemand dit bevestigen)
Volgens me instructeur moet ik echt mn beide remmen gebruiken zodat de achterligger weet dat ik aan het afremmen ben.. en dit is iets waarmee ik het best moeilijk ga krijgen, ben van nature een rustige auto rijder maar nu moet je dus echt dingen gaat doen die je normaal nooit zou doen.

Al met al voor een eerste les zeer tevreden:]
 
Ik mocht vandaag ook weer lessen.. mijn eerste les op de openbare weg, wel volle bak regen gehad (niet fijn :r) maar de kleding die ik aan had van de rijschool zijn gelukkig aardig wind en regen dicht. Het rijden opzich allemaal prima!, alleen wel vaak dezelfde fout gemaakt met afslaan.. hierbij deed ik eerst mijn knipperlichten aan en dan pas kijken maar je moet eerst buitenspiegels/schouder en dan pas knipperen.

Wat ik ook vaak verkeerd deed is dat als ik links of rechts af moest slaan deed ik vaak ruim van tevoren gas los laten want dan remde je gewoon op de motor af maar dat is dus fout? (Kan iemand dit bevestigen)
Volgens me instructeur moet ik echt mn beide remmen gebruiken zodat de achterligger weet dat ik aan het afremmen ben.. en dit is iets waarmee ik het best moeilijk ga krijgen, ben van nature een rustige auto rijder maar nu moet je dus echt dingen gaat doen die je normaal nooit zou doen.

Al met al voor een eerste les zeer tevreden:]
Op zich kun je ook je hendel maar een klein beetje inknijpen. Hij klikt eerder je remlicht aan als dat ie remt 🙂
 
Ik mocht vandaag ook weer lessen.. mijn eerste les op de openbare weg, wel volle bak regen gehad (niet fijn :r) maar de kleding die ik aan had van de rijschool zijn gelukkig aardig wind en regen dicht. Het rijden opzich allemaal prima!, alleen wel vaak dezelfde fout gemaakt met afslaan.. hierbij deed ik eerst mijn knipperlichten aan en dan pas kijken maar je moet eerst buitenspiegels/schouder en dan pas knipperen.

Wat ik ook vaak verkeerd deed is dat als ik links of rechts af moest slaan deed ik vaak ruim van tevoren gas los laten want dan remde je gewoon op de motor af maar dat is dus fout? (Kan iemand dit bevestigen)
Volgens me instructeur moet ik echt mn beide remmen gebruiken zodat de achterligger weet dat ik aan het afremmen ben.. en dit is iets waarmee ik het best moeilijk ga krijgen, ben van nature een rustige auto rijder maar nu moet je dus echt dingen gaat doen die je normaal nooit zou doen.

Al met al voor een eerste les zeer tevreden:]
Herinner me inderdaad dat bij nadering van rode verkeerslichten ik de motor niet moest laten uitrollen maar op een later moment het gas dicht en de remmen gebruiken.
 
Herinner me inderdaad dat bij nadering van rode verkeerslichten ik de motor niet moest laten uitrollen maar op een later moment het gas dicht en de remmen gebruiken.
Oke bedankt voor de bevestiging. Niet dat ik mn instructeur niet vertrouw maar heb 1 van die neusvreters die ik tijdens mn AVB ook weleens had.
 
Mijn instructeur liet me eerst de uitwijk met 30 doen, dan 35, dan 40 ect. Zo krijg je meer het gevoel wat de motor doet. Ik moest meer drukken tegen het stuur, wil je naar links, druk naar links ect. Dat hielp bij mij. Uiteindelijk ging het zo goed dat ik hem ook eens van rechts naar links moest doen, omgekeerd dus. Da's best raar. Maar het is een belangrijke oefening, nu al 2x mogen toepassen met de AVD lessen.
Ja zo heb ik hem ook geleerd de eerste keer inderdaad. Hij zei dat ik t verder wel goed deed opzich, maar het voelt voor mezelf niet comfortabel😅.

Oke, misschien die combi eens proberen drukken tegen t stuur en meehangen.

Ja lijkt me zeker een belangrijke oefening. Vaak doe ik alle oefeningen onbewust zonder pionnen veel beter dan mét pionnen🤣
 
Ja dat heb ik ook geprobeerd en dat heeft hij opgemerkt dus moet ik me echt aanpassen helaas 🥲
Gewoon wat later reageren zoals @Groninger Meeuw heeft gezegt
Mijn collega is daarop gezakt. Teveel afremmen en te weinig het pedaal gebruiken zodat achterliggers kunnen zien dat je afremt. Het is net als het knipperlicht een tool om te laten zien aan de buitenwereld wat je van plan bent te gaan doen.
 
Ja zo heb ik hem ook geleerd de eerste keer inderdaad. Hij zei dat ik t verder wel goed deed opzich, maar het voelt voor mezelf niet comfortabel😅.

Oke, misschien die combi eens proberen drukken tegen t stuur en meehangen.

Ja lijkt me zeker een belangrijke oefening. Vaak doe ik alle oefeningen onbewust zonder pionnen veel beter dan mét pionnen🤣
En met je knieën drukken tegen de tank heeft bij mij ook goed geholpen. (En ik ben ook geen natuurtalent)
 
Interessant voor iemand?
 

Bijlagen

  • IMG-20221123-WA0007.jpg
    IMG-20221123-WA0007.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 39
Mijn collega is daarop gezakt. Teveel afremmen en te weinig het pedaal gebruiken zodat achterliggers kunnen zien dat je afremt. Het is net als het knipperlicht een tool om te laten zien aan de buitenwereld wat je van plan bent te gaan doen.
Bedankt voor de bevestiging #2
Op een later moment afremmen dus. Lijkt simpel maar als je niets anders gewend ben is het best wel moeilijk. Ik zal er hard aan werken de komende 6 blokuren!
 
Wat ik ook vaak verkeerd deed is dat als ik links of rechts af moest slaan deed ik vaak ruim van tevoren gas los laten want dan remde je gewoon op de motor af maar dat is dus fout? (Kan iemand dit bevestigen)
Volgens me instructeur moet ik echt mn beide remmen gebruiken zodat de achterligger weet dat ik aan het afremmen ben.. en dit is iets waarmee ik het best moeilijk ga krijgen, ben van nature een rustige auto rijder maar nu moet je dus echt dingen gaat doen die je normaal nooit zou doen.
Zo ontzettend herkenbaar wat je zegt!_O- Was voor mij ook erg raar om als rustige autorijder voor mijn gevoel ineens zo anders te moeten rijden wanneer ik op de motor zat. Maar geen zorgen, dat zit er zo in hoor!:t (En ik betrap me er nog regelmatig op dat ik na het behalen van het motorrijbewijs eigenlijk ook best wel een iets minder rustige autorijder ben geworden..:X)

Succes!
 
Interessant voor iemand?
ik denk interessant voor een hoop MF-ers :P hahaha Periode dat je je rijbewijs hebt gehaald is ondertussen een paar jaar... ook ik val er nog in volgens mij.
Maar die donderdag is het altijd HEEEEEL druk vertelde mijn maat en broertje.

Overigens, nog even over het CBR, in de zuidwesthoek van brabant gaan ze nu ECHT ECHT ECHT starten met examens afnemen op zaterdag!
De man van een kennis van mij is motor-instructeur en die heeft zijn eerste examens op zaterdag gepland staan.
Zou eens tijd worden zeg, roepen ze al JAREN vanuit het CBR dat ze dat willen en ook gaan doen....

Hopelijk geeft dit wat meer lucht en zorgt dit voor wat minder lange wachttijden.

Nou hoop ik dat mijn vrouw daar niets meer aan gaat hebben..... want dat zou betekenen dat het 7december niet goed komt, en ik ga er van uit dat ze die dag gewoon slaagt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Zal ook wel te maken hebben gehad met een tekort aan examinatoren. Blijkbaar hebben ze er nu wel genoeg
volgens een paar insiders was het niet helemaal een te kort aan mensen, maar een te kort aan mensen die wat meer uren wilden maken dan ze gewend zijn.... maar goed.

Feit is: er gebeurt wat! En dat is positief, en dat is goed van het CBR, en dat mag ook wel eens gezegd worden :D *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan