Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

sla even een weekje over.
Ik wil op m'n vrije dag ff een dagje sauna doen.
Meestal rij ik op woensdag. Het liefst s'ochtends, maar nu al een paar keer smiddags gehad.
Sauna klinkt heerlijk haha! Ik rij ook het liefst sochtends, maar met mijn werk en de drukte van de instructeur is dat niet altijd mogelijk. Rij dus altijd maandag om 1600 na een dag werken.
Moet wel echt nog ff zitten voor mn theorie. Ik merk dat ik daar erg laks mee ben. Ik moet het inplannen, maar daar ben ik nou net niet zo goed in...
Die heb ik als eerste gedaan, ik keek er ook tegenop. Ik heb toen mezelf 3 weken de tijd gegeven, dus inplannen zodat de datum over 3 weken sowieso vast stond. Toen moest ik wel.
Heb je er al wel naar gevraagd of heeft de instructeur het al geopperd of nog niet? Want er staat sowieso 2/2,5 wachttijd op begreep ik nu.
Ik ben wel benieuwd waar het examen dan gaat zijn in maart...
Jazeker, we zijn ook al aangemeld en alles. Alleen is het wachten tot het terrein en een examinator weer beschikbaar komt. Dan komen er vaak weer een hele rits aan datums, het is dus afwachten. "Duurt lang" haha..
 
Die heb ik als eerste gedaan, ik keek er ook tegenop. Ik heb toen mezelf 3 weken de tijd gegeven, dus inplannen zodat de datum over 3 weken sowieso vast stond. Toen moest ik wel.
Dit ben ik ook van plan in februari.
Maar ik zit mezelf tegen te houden en gek te maken met oog op al een afspraak inplannen.
Wat jij ook zegt, dan móet ik wel.
En in maart heb ik een cursus (voor m'n werk) dus dan moet ik daar ook weer voor voorbereiden en dergelijke. Dus het is dan handiger om gewoon de theorie al te hebben. (Er hopelijk vanuit gaande dat ik m in een keer haal 🤞🏻)
 
Wegrijden.nl hoor ik veel goede verhalen over en ik heb ook een aantal mensen meegemaakt die niet zo van de studieboeken houden die veel hebben gehad aan youtube.
 
Dit ben ik ook van plan in februari.
Maar ik zit mezelf tegen te houden en gek te maken met oog op al een afspraak inplannen.
Wat jij ook zegt, dan móet ik wel.
En in maart heb ik een cursus (voor m'n werk) dus dan moet ik daar ook weer voor voorbereiden en dergelijke. Dus het is dan handiger om gewoon de theorie al te hebben. (Er hopelijk vanuit gaande dat ik m in een keer haal 🤞🏻)
Als je de neiging hebt theorie steeds voor je uit te schuiven zou ik adviseren om gewoon je examen te reserveren. Dan heb je een datum waar je je op kan richten en heb je een reden om te oefenen. Je wilt niet in de situatie komen dat straks je AVD gepland staat maar op het laatste moment je theorie nog moet halen...
 
Hallo allemaal long time no see 🙋
Ik kan me nog herinneren dat er een lesgenoot die 7x gezakt was voor zijn theorie examens, een nieuw examen had ie weer een week later ingepland en de week daarop moest ie AVD doen, niet lekker bezig..🤦

Wegrijden.nl hoor ik veel goede verhalen over en ik heb ook een aantal mensen meegemaakt die niet zo van de studieboeken houden die veel hebben gehad aan youtube.

Heb destijds zelf mn theorie ingepland bij CBR met 2 weken vooruitzicht een datum geprikt, daarna elke dag wel een paar theorie filmpjes op youtube bekeken en ook een online theorie examen abonnement genomen via theorie examen.nl (oid), kreeg een code en kon onbeperkt alle examen vragen doen, was volgens mij iets van 14€ kwijt voor 2 weken. In 1x geslaagd (5fout) daarna heb ik me aangemeld bij de rijschool
 
Ik weet niet hoe verschillend het is in NL, maar hier in BE is dat theorie-examen redelijk gemakkelijk, zeker als je al jaren met de auto rondrijdt.
Uiteraard zijn er de meer obscure regels die je moet opfrissen, zoals vervoer van lading of de regels ivm inhalen op kruispunten, maar dat is omdat je die niet vaak tegenkomt in het dagdagelijkse verkeer. En daarboven natuurlijk de regels specifiek voor motorrijbewijs, maar ook dat valt goed mee.

Uiteindelijk had ik na een paar uurtjes leren op een gratis website het wel onder de knie dacht ik, dus gelijk een afspraak gemaakt bij het examencentrum voor afleggen examen 30min. later.
Je kon er ook gewoon onmiddellijk terecht, is een lokaal met een hoop computers dus plek zat.
Had 4 fouten, waarvan 2 heel domme. Eén vraag met afbeelding motor en een bus, met de vraag of je in de dode hoek van de bus zat. Ja geantwoord uit veiligheid, maar was dus niet het geval. De andere vraag was een afbeelding van een motor in een bocht, met de vraag of de positie op de weg goed was. Ik had nee geantwoord omdat ik ervan uitging dat je de bocht langs de buitenkant aansnijdt, in de apex aan de binnenkant zit en dan eruit terug buitenkant, en dat was niet het geval op die afbeelding. Ging het er gewoon alleen over dat de motor in de afbeelding niet op de pechstrook aan het rijden was, dus was de positie goed :/
 
Hier krijg je vragen over trams enzo, als ik een tram zie moet een een foto maken want die kom ik 1 keer in de 10 jaar tegen 😂 er zou een randstadexamen en een provincie examen moeten zijn 🥳
 
Meestal is individueel onderwijs voor mensen die niet mee kunnen komen, hele scholen zijn daar voor opgericht... Ik krijg nu het ID dat men 1 op 1 constant de tering gescholden wil worden over ieder verkeerd steentje waar je overheen rijdt. Zo werkt het niet, je kan die remproef zommar 10 keer oefenen zonder dat je instructeur er commentaar oplevert of ook maar een blijk waardig gunt. Een ker je hand loslaten hoeft toch niet te betekenen dat je meteen het noordhollandskanaal in rent???
Deze reactie maar even hier geplakt.
Ik leste met minstens 10 anderen op één instructeur op een afgesloten terrein.
Alle oefeningen waren uitgezet, we begonnen meestal door gezamenlijk dezelfde proeven te doen.
Daarna was het ieder voor zich.
Als er iets niet lekker ging, herhaalde je het totdat het wél ging, of je het zat was.
De instructeur ging gewoon bij de diverse proeven staan en riep je soms, om wat tips of commentaar te geven.
Voor mij werkte het prima, gewoon zonder gezeur lekker oefenen.
En als je vragen had, kon je het gewoon vragen.
Het sleutelwoord is denk ik zelfstandigheid.
Het scheelde natuurlijk wel dat ik tot in de treure alle relevante YouTube filmpjes had grijs gedraaid.
Maar sommige vinden 1 op 1 begeleiding prettiger.
Kan natuurlijk ook.
 
Hier krijg je vragen over trams enzo, als ik een tram zie moet een een foto maken want die kom ik 1 keer in de 10 jaar tegen 😂 er zou een randstadexamen en een provincie examen moeten zijn 🥳
Van trams leren we hier enkel dat die altijd voorrang hebben, en alleen verkeerslichten en bevelen van bevoegde personen moeten volgen.
Nu rijdt er wel een tram doorheen mijn dorp, dus kom ik die wel vaak tegen, anders zou het ook wel eens in de 10 jaar zijn voor mij :)
 
Ik weet niet hoe verschillend het is in NL, maar hier in BE is dat theorie-examen redelijk gemakkelijk, zeker als je al jaren met de auto rondrijdt.
Uiteraard zijn er de meer obscure regels die je moet opfrissen, zoals vervoer van lading of de regels ivm inhalen op kruispunten, maar dat is omdat je die niet vaak tegenkomt in het dagdagelijkse verkeer. En daarboven natuurlijk de regels specifiek voor motorrijbewijs, maar ook dat valt goed mee.

Uiteindelijk had ik na een paar uurtjes leren op een gratis website het wel onder de knie dacht ik, dus gelijk een afspraak gemaakt bij het examencentrum voor afleggen examen 30min. later.
Je kon er ook gewoon onmiddellijk terecht, is een lokaal met een hoop computers dus plek zat.
Had 4 fouten, waarvan 2 heel domme. Eén vraag met afbeelding motor en een bus, met de vraag of je in de dode hoek van de bus zat. Ja geantwoord uit veiligheid, maar was dus niet het geval. De andere vraag was een afbeelding van een motor in een bocht, met de vraag of de positie op de weg goed was. Ik had nee geantwoord omdat ik ervan uitging dat je de bocht langs de buitenkant aansnijdt, in de apex aan de binnenkant zit en dan eruit terug buitenkant, en dat was niet het geval op die afbeelding. Ging het er gewoon alleen over dat de motor in de afbeelding niet op de pechstrook aan het rijden was, dus was de positie goed :/
Moderne bussen hebben geen dode hoeken meer. Daar zitten zulke monsterachtige spiegels aan dat je de route drie straten terug nog kunt zien. Het ziet er niet meer uit '(
 

Voor iedereen die moeite heeft met lessen, het is voor een goed doel dames en heren! Jullie kunnen het!

Je zou toch niet willen dat je zo de weg opgestuurd wordt als deze meneer hierboven? Kennelijk hoef je in Amerika 0% ervaring te hebben op 2 wielen alvorens je losgelaten wordt op de openbare weg. Arme motorfiets :(

Ronduit bizar...
 
Voor iedereen die moeite heeft met lessen, het is voor een goed doel dames en heren! Jullie kunnen het!

Je zou toch niet willen dat je zo de weg opgestuurd wordt als deze meneer hierboven? Kennelijk hoef je in Amerika 0% ervaring te hebben op 2 wielen alvorens je losgelaten wordt op de openbare weg. Arme motorfiets :(

Ronduit bizar...

Amerika is denk ik wel zo'n beetje het K*tste land om motor te rijden.
Zo'n beetje iedere staat heeft weer andere regels, wel niet filteren, wel niet helm, etc.
Als een agent vind dat jij teveel lawaai maakt op jouw motor heb je een probleem etc etc.

Daarnaast, vaak lange brede wegen, geheel ingericht op grote auto's en vrachtwagen, wat ook nog uitnodigd om te hard te rijden.
Als motorrijder ben je dan echt de zwakkere verkeersdeelnemer..... Amerika is ook het land waar je nutteloze uitvindingen nodig hebt om je remlicht op te laten lichten als je gas los laat.... omdat mensen daar gewoon niet kunnen inschatten dat je aan het vertragen bent en dus gemakkelijk bij je achterop knallen.


-edit:
Dan kan je beter in China gaan motorrijden....
behalve dan dat daar voor een deel alle verkeersregels aan de laars wordt gelapt, weet je wel waar je aan toe bent.
 
Ik hoor een hoop vooroordelen? Of eigen ervaring?
mbt het remlicht wat aangaat als je vertraagd op de motor. Is reuze handig toch? Kun je wel zeggen dat het onzin is omdat mensen maar gewoon goed moeten inschatten wat de snelheid van de motor voor hun is. Maar met dat argument kun je 90% van alle zaken die met veiligheid te maken hebben wel schrappen.
 

Voor iedereen die moeite heeft met lessen, het is voor een goed doel dames en heren! Jullie kunnen het!

Je zou toch niet willen dat je zo de weg opgestuurd wordt als deze meneer hierboven? Kennelijk hoef je in Amerika 0% ervaring te hebben op 2 wielen alvorens je losgelaten wordt op de openbare weg. Arme motorfiets :(

Ronduit bizar...
Pff, dat is inderdaad wel heel bizar! Op deze manier wil je toch ook niet eens die rijbaan opgaan, hij krijgt hem nog niet in zijn twee geschakeld terwijl links en rechts de auto's voorbij schieten. Dat het kennelijk mag en kan.. maar ieder weldenkend mens gaat dan toch alsnog eerst ff zelf oefenen voordat je een 4 baans weg op gaat
 
Bizar hoe je daar inderdaad de weg wordt opgestuurd. Ik krijg hier kippenvel van, angst aanjagend. Wat ben ik dan blij dat we fatsoenlijk de basis aangeleerd krijgen met de bij behorende bijzondere manoeuvres.

Dat het dan even niet gaat zoals je zou willen, dit filmpje maar gaan kijken haha. Dan ben je volgens mij gelijk genezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nuge
Ik hoor een hoop vooroordelen? Of eigen ervaring?

Deels eigen ervaring van toen ik daar verbleef, deels van vrienden die daar motor reden.
Ik vond aan het Chinese (auto) verkeer deelnemen veel fijner dan het Amerikaanse....

En dat zeg ik terwijl ik (in China) ook in een touringcar heb gezeten die omhoog ingehaald werd door een zwaar beladen vrachtwagen op een onoverzichtelijke bergweg en vervolgens afgesneden werd door die vrachtwagen omdat er ook een vrachtwagen naar beneden kwam.

--Edit:
Kun je wel zeggen dat het onzin is omdat mensen maar gewoon goed moeten inschatten wat de snelheid van de motor voor hun is. Maar met dat argument kun je 90% van alle zaken die met veiligheid te maken hebben wel schrappen.
Ik ben dan ook een van de weinige voorstanders die vind dat ze de kreukelzone in auto's moeten afschaffen...
Of de airbag laten vergezellen door een stalen pin en verkeersbordherkenning.
Ga je ~15Km/u harder dan de toegestane snelheid, airbag uitschakelen en pin er voor in de plaats voor uit laten komen bij een ongeluk, minimaal 5 minuten lang na terugkomst onder de toegestane snelheid voordat dat systeem uitgeschakeld word en airbag weer in.

Te hard rijden, prima, maar niet met de veiligheid van je systemen in de auto, dat doe je maar op eigen risico.
En als je in dat risico iemand anders mee neemt dan mag je daar even goed voor voelen.... en "het probleem" ruimt zich hiermee vanzelf op.
 
Laatst bewerkt:
Pff, dat is inderdaad wel heel bizar! Op deze manier wil je toch ook niet eens die rijbaan opgaan, hij krijgt hem nog niet in zijn twee geschakeld terwijl links en rechts de auto's voorbij schieten. Dat het kennelijk mag en kan.. maar ieder weldenkend mens gaat dan toch alsnog eerst ff zelf oefenen voordat je een 4 baans weg op gaat
Met het niveau wat hier getoond wordt, zal je hier niet eens het AVB terrein af komen…..
Weet dit figuur überhaupt wel waar die linker handle voor is??:?

En dan bedenken dat dit figuur over een jaar waarschijnlijk instructie filmpjes gaat plaatsen over hoe je motor rijdt. :+

Maar ja, Amerika hé, het land van onbeperkte mogelijkheden, met beperkte inwoners :X
 
Ik ben dan ook een van de weinige voorstanders die vind dat ze de kreukelzone in auto's moeten afschaffen...
Of de airbag laten vergezellen door een stalen pin en verkeersbordherkenning.
Ga je ~15Km/u harder dan de toegestane snelheid, airbag uitschakelen en pin er voor in de plaats voor uit laten komen bij een ongeluk, minimaal 5 minuten lang na terugkomst onder de toegestane snelheid voordat dat systeem uitgeschakeld word en airbag weer in.

Te hard rijden, prima, maar niet met de veiligheid van je systemen in de auto, dat doe je maar op eigen risico.
En als je in dat risico iemand anders mee neemt dan mag je daar even goed voor voelen.... en "het probleem" ruimt zich hiermee vanzelf op.
Jij schakelt ook je ABS uit als je te hard rijd op je motor?
 

Voor iedereen die moeite heeft met lessen, het is voor een goed doel dames en heren! Jullie kunnen het!

Je zou toch niet willen dat je zo de weg opgestuurd wordt als deze meneer hierboven? Kennelijk hoef je in Amerika 0% ervaring te hebben op 2 wielen alvorens je losgelaten wordt op de openbare weg. Arme motorfiets :(

Ronduit bizar...
Hij krijgt zijn eerste rijles bij het verlaten van de dealership 😂
 
Het is inderdaad te bizar voor woorden hoe makkelijk men een motorrijbewijs haalt in de VS. Voor zover ik weet zijn er twee manieren. De eerste is dat je zelf wat gaat oefenen met een motor en als je denkt dat je er klaar voor bent maak je een afspraak voor een DMV skills test (een soort van AVB) en als je daarvoor slaagt heb je je rijbewijs. Ik heb begrepen dat het per staat verschillend is wat precies de normen zijn, maar ik heb gehoord dat in sommige staten praktisch de enige eis om te slagen is dat je niet valt. De tweede manier is dat je een cursus doet van 2 dagen, de MSF course, waarbij je een dag theorie doet en een dag oefenen op een parkeerplaats. Als je daar goed doorheen komt, krijg je vrijstelling voor de DMV skills test en kun je meteen je rijbewijs aanvragen. Oh ja, ze doen ook niet aan A1 of A2. Als je voor je DMV skills test of MSF bent geslaagd, is er niets wat je tegen houdt om bij de dealer een Paningale te kopen en daarmee zefstandig de openbare weg op te gaan, ondanks dat je nog geen meter ervaring op de openbare weg hebt.

Wat ik trouwens helemaal bizar vind in de video is dat motordealers kennelijk mensen in dienst hebben die de doorgaande weg voor je afzetten zodat jij in alle rust de weg op kan rijden. Overigens heb ik begrepen dat de reden dat het zo makkelijk is om motor te mogen rijden in de VS hun bijna bizarre obsessie voor individuele vrijheid is. Iedereen moet de vrijheid hebben om te rijden wat hij wil en daar moeten zo min mogelijk obstakels voor zijn. In de VS is individuele vrijheid zo'n beetje het belangrijkste recht en gaat bijna altijd boven alles, inclusief veiligheid en gezondheid. Dus de instelling daar is, wat geeft de overheid het recht om te zeggen tegen een 17 jarige die net een cursus heeft gevolgd waarbij hij en dagje op een parkeerplaats heeft geoefend, dat hij niet meteen met een motor van 200 PK de openbare weg op mag?.
 
Het is inderdaad te bizar voor woorden hoe makkelijk men een motorrijbewijs haalt in de VS. Voor zover ik weet zijn er twee manieren. De eerste is dat je zelf wat gaat oefenen met een motor en als je denkt dat je er klaar voor bent maak je een afspraak voor een DMV skills test (een soort van AVB) en als je daarvoor slaagt heb je je rijbewijs. Ik heb begrepen dat het per staat verschillend is wat precies de normen zijn, maar ik heb gehoord dat in sommige staten praktisch de enige eis om te slagen is dat je niet valt. De tweede manier is dat je een cursus doet van 2 dagen, de MSF course, waarbij je een dag theorie doet en een dag oefenen op een parkeerplaats. Als je daar goed doorheen komt, krijg je vrijstelling voor de DMV skills test en kun je meteen je rijbewijs aanvragen. Oh ja, ze doen ook niet aan A1 of A2. Als je voor je DMV skills test of MSF bent geslaagd, is er niets wat je tegen houdt om bij de dealer een Paningale te kopen en daarmee zefstandig de openbare weg op te gaan, ondanks dat je nog geen meter ervaring op de openbare weg hebt.

Wat ik trouwens helemaal bizar vind in de video is dat motordealers kennelijk mensen in dienst hebben die de doorgaande weg voor je afzetten zodat jij in alle rust de weg op kan rijden. Overigens heb ik begrepen dat de reden dat het zo makkelijk is om motor te mogen rijden in de VS hun bijna bizarre obsessie voor individuele vrijheid is. Iedereen moet de vrijheid hebben om te rijden wat hij wil en daar moeten zo min mogelijk obstakels voor zijn. In de VS is individuele vrijheid zo'n beetje het belangrijkste recht en gaat bijna altijd boven alles, inclusief veiligheid en gezondheid. Dus de instelling daar is, wat geeft de overheid het recht om te zeggen tegen een 17 jarige die net een cursus heeft gevolgd waarbij hij en dagje op een parkeerplaats heeft geoefend, dat hij niet meteen met een motor van 200 PK de openbare weg op mag?.

Hier kun je een DMV testje doen zoals de Amerikanen hem afleggen...

Ik zou maar even goed gaan zitten, want van het niveau van deze vragen sla je anders stijl achterover....

DMV Practice Test Texas (2023) - TX DMV Permit Test
 
Geslaagd. En dat zonder te leren en zonder de Amerikaanse verkeersborden te kennen.
Ik ook (en andere vragen als bij ons, dus technisch gezien, ook niet geleerd en borden ook niet bekend), al vond ik m'n score niet hoog genoeg. Maar geslaagd was ik wel.

Dat filmpje vind ik echt f*cking scary! Zo stap je zelf toch niet op dat ding?! En dan ook meteen op de linkerbaan! Ook in de States is het 'slow traffic keeps right lane'...
Ah well. Ik ga binnenkort even meer blokken en ga waarschijnlijk toch zo'n theorie-examen dag met CBR-examen inplannen. Ik heb nu menig persoon dit horen zeggen.
Uiteraard eigenwijs die ik ben, ga ik toch eerst zelf aan de gang.

Oh en de 16e maart is nu officieel ingepland voor mn AVB 🥰 (vind het wel meteen retespannend 😬, Achterlijk brein)
 
Ah well. Ik ga binnenkort even meer blokken en ga waarschijnlijk toch zo'n theorie-examen dag met CBR-examen inplannen. Ik heb nu menig persoon dit horen zeggen.
Uiteraard eigenwijs die ik ben, ga ik toch eerst zelf aan de gang.
Kan nooit kwaad. Er zijn lui voor wie het blijkbaar belangrijk is dat ze met een uiterste minimum aan lessen hun examens halen. Mag hoor, maar waarom zou je niet wat extra oefenen? Niks mis mee.
Oh en de 16e maart is nu officieel ingepland voor mn AVB 🥰 (vind het wel meteen retespannend 😬, Achterlijk brein)
Moet toegeven dat ik het met dat laatste wel een beetje eens ben :$ Het duurt nog minstens een week of zes, zeven dat het zo ver is. Nog alle tijd voor voorbereiding. Niks geen reden voor zenuwen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan