Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Heb nu enkele mijn rijbewijs en sinds deze week een eigen motor.
Wat me opvalt is dat de gashendel blijft staan in de positie waar ik hem loslaat.
Volgens mij veerde bij de lesmotor de hendel uit zichzelf terug naar gas dicht.
Dat vond ik op de duur ook wel vermoeiend omdat je op de snelweg geen moment je grip kon lossen.
Nu kan ik dus mijn rechterhand helemaal van het stuur pakken en de motor houdt gewoon zijn snelheid.
Op zich dus best wel fijn, maar klopt dit wel?

Het is een ride-by-wire gashendel, dus geen mechanische kabel.
 
Niet de bedoeling en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk.
Ik zou toch ff terug gaan naar de dealer.
 
Bedankt, heb het probleem al gevonden.
In de handleiding van de Rizoma bar ends, voor de bar end spiegels stond vastdraaien tot 12-14 Nm.
Ik had er goed op gelet dat er wat ruimte bleef tussen de gashendel en de bar end, maar blijkbaar is 12 Nm genoeg om het stuur wat te vervormen zodat de gashendel niet meer soepel loopt.
Gelukkig geen blijvende vervorming, want iets minder strak aandraaien loste het op.
 
4 juni afrijden voor AVB in A'dam. Iets later dan gehoopt, maar in ieder geval meer dan genoeg tijd om alles onder de knie te krijgen.
En een klein voordeel dat je geen kans hebt op bevroren delen van de proeven. Bij mij konden 2 proeven niet doorgaan omdat de ondergrond wat glad was. En natuurlijk waren dat mijn 2 favoriete oefeningen :) Alsnog wel gehaald gelukkig.
 
Vandaag gezakt voor AVB, was echt niet goed bezig.

Begon al met dat ik de koppeling bijstelde, doe ik altijd omdat ik kleine handen heb zet ik hem wat dichter bij het stuur. Daar begreep de examinator al vrij weinig van. Wat doe jij nou?! Dus ik uitleggen, o NOu ja, moet je zelf weten maar is dit is wel veilig. Janhoor meneer geloof me beter voor iedereen als ik lekker bij de koppeling kan. Nou daar gingen we dan...

Begonnen met uitwijk...eerste keer te langzaam tweede keer netjes. Door naar precisiestop was goed. Noodstop moest over ivm snelheid tweede keer goed. Lopen met de motor ging goed. Langzame slalom eerste keer pion omgekeilt tweede keer uit laten vallen. Snelle slalom tot twee keer toe geen constant gad. En toen halve draai twee keer verkloot.... al met al meer dan terecht dat ik het niet gehaald heb... wel super stom want met lessen lukt het allemaal best, mja te druk gemaakt om alles en dan is dit het resultaat.

Als het goed is mag ik over 3/4 week weer een nieuwe poging wagen... hopelijk dan alles wat beter onder controle...
 
Pfff balen @Maritiem !
Volgende keer ga je het wel gewoon halen!

Vandaag een kadootje voor mezelf 'gekocht' (hoef waarschijnlijk pas na mijn examen te betalen).
IMG_20190326_213149.jpg
 
@Maritiem balen zeg! Vooral als je weet dat je t wel kan. Jammer dat je precies zo’n off day hebt als je moet afrijden. Het liefste zou je natuurlijk ook gelijk morgen weer gaan, het is niet dat je nu superveel extra les nodig hebt.
 
Hahah mooie strik erom hoor 👍
Veel plezier met je nieuwe motor (je gaat toch wel even de valbeugels verwijderen?).
 
Vaak ben je te bang maar snap het wel een beetje.
Verder ziet het er prima uit hoor (op een proffesioneel getaped knipperlicht na :+)
 
@Lieszje Mooie motor! Heb ook een paar keer op zo'n Honda gelest, rijdt erg lekker.

Vol in de beugels, verstandig. Ik heb ze bij de mijne er op laten zetten voordat ik ermee de motorzaak verliet. Ze zitten wel alleen op het chassis, maar toch; ze zeggen altijd dat je je eerste motor ongetwijfeld een keertje om zal laten keilen. Ik probeer het met de mijne te voorkomen, maar mocht het gebeuren ben ik tenminste voorbereid.

@Maritiem Balen joh! Maarre, had je die koppeling niet al bijgesteld voor je naar het examenterrein reed? Enne, wat lult 'ie nou; hendel moet toch gewoon goed gesteld zijn voor jouw pootjes ofwa? We hebben niet allemaal bereklauwen aan onze polsen hangen.

Volgende keer beter, ik hoop voor jou dat dat vlug is.
 
@Bart_T
Zal misschien uiteindelijk wel wat beugels eraf halen maar voorlopig vind ik het wel prima.
Dan ziet het er maar misschien maar wat minder cool uit, maar voor een beginner vind ik het wel verstandig :P
 
Pfff balen @Maritiem !
Volgende keer ga je het wel gewoon halen!

Vandaag een kadootje voor mezelf 'gekocht' (hoef waarschijnlijk pas na mijn examen te betalen).
Bekijk bijlage 1380499

haha nice, maar wel zonde beugels toch? :P gewoon lekker rijden. niet druk maken of je valt of niet.. meeste mensen vallen nooit. tuurlijk kan het gebeuren, maar dat kan op de fiets net zo..

edit: bovenstaand bericht gelezen.uiteraard is het jou keus natuurlijk. veel fijne kilometers toegewenst!
 
:? Met valbeugels lijkt me niks mis … Valpartijen

is ook opzich niks mis mee, maar het is uiteindelijk een manier van de rijschool om hun motororen te beschermen. dat je daarmee jezelf een ook soort van veiligheids- gevoel aanleert is natuurlijk logisch. maar ik neem aan dat je bv ook niet valbeugels op je fiets hebt? :P uiteindelijk is het ieder zijn keus hoor begrijp me niet verkeerd.
 
is ook opzich niks mis mee, maar het is uiteindelijk een manier van de rijschool om hun motororen te beschermen. dat je daarmee jezelf een ook soort van veiligheids- gevoel aanleert is natuurlijk logisch. maar ik neem aan dat je bv ook niet valbeugels op je fiets hebt? :P uiteindelijk is het ieder zijn keus hoor begrijp me niet verkeerd.
Ik meen dat de politie en vergelijkbare professionals ook met valbeugels rijden. Nee? Dan vergis ik me daarin.
 
Ach eraf halen kan altijd nog :p
Ik ben gewoon vrij lomp en zie de motor eerder vallen door mijn eigen lompheid.
Al laat ik de beugels bij het blok er sowieso opzitten.

maar de bedoeling is natuurlijk dat je heel sierlijk door de files gaat straks.. (inplaats van bull in china shop :P )
 
@Maritiem Balen joh! Maarre, had je die koppeling niet al bijgesteld voor je naar het examenterrein reed? Enne, wat lult 'ie nou; hendel moet toch gewoon goed gesteld zijn voor jouw pootjes ofwa? We hebben niet allemaal bereklauwen aan onze polsen hangen.

Ja vind het ook een vrij gekke reactie maar Ag hè... nee was voor mij een medelesser die op dezelfde motor moest afrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan