Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Nog tips voor het AVD examen, naast wat er allemaal al in dit topic genoemd is? Vlot doorrijden, goed kijken, afstand houden, ruimtekussen realiseren, spiegelen..

Zorg dat het voor andere weggebruikers duidelijk is wat je gaat doen. Verder gewoon lekker rijden en je niet al te druk maken of hij/zij je bij kan houden met zijn volgauto. Succes!
 
Moest ze niet gewoon ergens straatjekeren of zo, waarbij haar halve draai niet goed uitkwam omdat ze hem niet deed zoals ze bij AVB had geleerd?

Uiteindelijk is het moeilijk voor de mensen hier om in te schatten wat er precies mis was op basis van de opmerking "onvoldoende afschuinen". De vraag is wat de examinator en de instructeur erover te zeggen hadden, en die zullen toch hopelijk wel iets meer gezegd hebben dan alleen die twee woorden?

Ik heb inmiddels meer gehoord en de ontmoeting met de examinator begon met de opmerking: "Goedemorgen. Oh, jij gaat afrijden op een opgevoerde scooter, wat mij betreft zouden ze die dingen mogen verbieden." (Ze gaat op voor een A1)

Haar instructeur stond ook perplex en wilde geen discussie aangaan die je toch gaat verliezen. Verder wil de instructeur natuurlijk ook geen vervelende relatie met een examinator die hij nog heel veel gaat tegenkomen.. Volgende keer als het goed is een andere examinator.
 
Dag allemaal,

Ik ben zojuist geslaagd voor het AVD examen! Had me nog niet voorgesteld op dit topic, maar heb wel mee gelezen. De tips die hier stonden hebben mij zeker geholpen, waarbij de belangrijkste was: rijd zoals je altijd doet!
Ook het bekijken van filmpjes van Rdalsem hebben mij zeker geholpen, om buiten het lessen om toch lekker bezig te blijven.

Gebruikersnaam: freak5ty8
Lessend rijbewijs: A code 80
Eerste rijles: 06-05-2018
Theorie: mei 2018
AVB: juni 2018
AVD: 17-12-2018
Rijschool: rijschool Roy in Knegsel (topmannen)
Lesmotor: Suzuki SV650

Ik ga er lekker van genieten, motor staat al te wachten in de schuur.

Gefeliciteerd! Ik heb zelf een SV650 gekocht en vind die zoveel fijner rijden dan mijn lesmotor :X

Wil je misschien vertellen hoe je examen gegaan is? Wat werd gevraagd van de BRAVOK, hoe lang heb je gereden, moest je nog AVB oefeningen doen (straatje keren bijv.) of een stop & go, etc.? Misschien haal ik daar nog iets uit dat helpt voor mijn examen morgen O-)

Zorg dat het voor andere weggebruikers duidelijk is wat je gaat doen. Verder gewoon lekker rijden en je niet al te druk maken of hij/zij je bij kan houden met zijn volgauto. Succes!

Goede tip, dankjewel!
 
Dag Saskia,
Ik vond de SV650 ook een erg fijne lesmotor, voldoende pittig maar ook voorspelbaar. Ik reed wel op het nieuwere model dan dat op jouw avatar staat.
Examen ging als volgt: eerst binnen praatje met de examinator, hij vertelde wat hij graag wou zien. Dat was: laat zien dat je ruimte maakt voor jezelf en dat je die bewaakt, dat je wegmarkeringen en putdeksels vermijd en laat zien dat je gebruik kan maken van het vermogen dat de motor heeft. Dus eigenlijk: zorg dat je de nadelen kent en minimaliseert en dat je de voordelen maximaliseert.

Toen vervolgens naar buiten gelopen, ogentest, en de BRAVOK. Vragen die hij stelde gingen over de banden en over de ketting.
Toen het rijden, ik heb gewoon gereden alsof het een rijles was. Het rijden duurde volgens mij zo'n 30 minuten. Kende wel al de hele route die we reden, dus kon al aardig voorspellen wat we gingen doen. Af en toe wel een foutje, maar ik hield mezelf voor dat een 6 ook een voldoende is. Geen AVB oefeningen hoeven doen, wel een stop&go. Die vroeg die in een straat waar ruim voldoende plek was, dus dat stelde ook niet zoveel voor.
Eenmaal terug binnen het CBR schudde hij me de hand en zei dat het voldoende was, echter moest ik zeker met dit weer wel opletten dat ik niet bij het afrijden van een rotonde over de markeringen ging. Die pakte ik dus teveel mee.

Verder vond ik het zelf niet zoveel voorstellen, ik denk dat als jouw instructeur zegt dat je het moet kunnen halen dat je dat ook gewoon moet kunnen, mits de zenuwen niet de overhand krijgen natuurlijk :X

Ik zou zeggen, lekker rijden en laten zien dat je het veilig doet.

Veel succes morgen!
 
Goede tip, dankjewel!
Gewoon je normale dingen doen, en vergeet niet dat je leven er niet vanaf hangt. Dit in tegenstelling tot je autorijbewijs, want is best onmisbaar. Zenuwen zijn goed en logisch maar er gaat als het goed is morgen geen sneeuw vallen of ergere dingen. Eigenlijk niks om je druk over te hoeven maken. Lekker rondtuffen op je motor morgen en vooral ervan genieten.
 
Hoe weet je dat? Stiekem zonder papiertje gereden? O-)

Haha ja, proefritje voordat ik ‘m kocht :]

Dag Saskia,
Ik vond de SV650 ook een erg fijne lesmotor, voldoende pittig maar ook voorspelbaar. Ik reed wel op het nieuwere model dan dat op jouw avatar staat.
Examen ging als volgt: eerst binnen praatje met de examinator, hij vertelde wat hij graag wou zien. Dat was: laat zien dat je ruimte maakt voor jezelf en dat je die bewaakt, dat je wegmarkeringen en putdeksels vermijd en laat zien dat je gebruik kan maken van het vermogen dat de motor heeft. Dus eigenlijk: zorg dat je de nadelen kent en minimaliseert en dat je de voordelen maximaliseert.

Toen vervolgens naar buiten gelopen, ogentest, en de BRAVOK. Vragen die hij stelde gingen over de banden en over de ketting.
Toen het rijden, ik heb gewoon gereden alsof het een rijles was. Het rijden duurde volgens mij zo'n 30 minuten. Kende wel al de hele route die we reden, dus kon al aardig voorspellen wat we gingen doen. Af en toe wel een foutje, maar ik hield mezelf voor dat een 6 ook een voldoende is. Geen AVB oefeningen hoeven doen, wel een stop&go. Die vroeg die in een straat waar ruim voldoende plek was, dus dat stelde ook niet zoveel voor.
Eenmaal terug binnen het CBR schudde hij me de hand en zei dat het voldoende was, echter moest ik zeker met dit weer wel opletten dat ik niet bij het afrijden van een rotonde over de markeringen ging. Die pakte ik dus teveel mee.

Verder vond ik het zelf niet zoveel voorstellen, ik denk dat als jouw instructeur zegt dat je het moet kunnen halen dat je dat ook gewoon moet kunnen, mits de zenuwen niet de overhand krijgen natuurlijk :X

Ik zou zeggen, lekker rijden en laten zien dat je het veilig doet.

Veel succes morgen!

Dankjewel voor je toelichting! Goed om te horen dat het je zo meeviel. Ik hoop dat ik morgen hetzelfde kan zeggen :)

Gewoon je normale dingen doen, en vergeet niet dat je leven er niet vanaf hangt. Dit in tegenstelling tot je autorijbewijs, want is best onmisbaar. Zenuwen zijn goed en logisch maar er gaat als het goed is morgen geen sneeuw vallen of ergere dingen. Eigenlijk niks om je druk over te hoeven maken. Lekker rondtuffen op je motor morgen en vooral ervan genieten.

Dat ga ik zeker proberen. Ik heb een thermobroek en thermoshirt met lange mouwen gekocht en heb handwarmers voor in m’n handschoenen. Als het goed is krijg ik het dus niet écht koud, zoals zaterdag :X
Dus dan komt het neer op goed kijken, op tijd klaar zijn voor handelingen, voldoende ruimte creëren en putdeksels/pijlen op de weg vermijden. Ik ben al heel de dag video’s op YouTube aan het kijken, hopelijk helpt dat nog. Al komt het allemaal neer op het daadwerkelijk zelf doen, natuurlijk.
 
Volgens mij helpt het als je probeert wat minder te denken en het lekker op je af te laten komen. Je instructeur had het echt niet aangevraagd als hij geen vertrouwen in je had gehad.
 
Volgens mij helpt het als je probeert wat minder te denken en het lekker op je af te laten komen. Je instructeur had het echt niet aangevraagd als hij geen vertrouwen in je had gehad.

Ja, dat klopt. Dat is mijn valkuil, dat zei mijn instructeur ook al. Ik denk te veel. Maar dat is wel wie ik ben, dus even bedenken hoe ik dat in m’n voordeel kan gebruiken O-)

Overigens is mijn examen aangevraagd door m’n andere instructeur (ze zijn met z’n tweeën) en had ik zaterdag het idee dat deze instructeur zoiets had van “Goh, was dat nu wel zo’n goed idee” B|
 
Ja, dat klopt. Dat is mijn valkuil, dat zei mijn instructeur ook al. Ik denk te veel. Maar dat is wel wie ik ben, dus even bedenken hoe ik dat in m’n voordeel kan gebruiken O-)

Overigens is mijn examen aangevraagd door m’n andere instructeur (ze zijn met z’n tweeën) en had ik zaterdag het idee dat deze instructeur zoiets had van “Goh, was dat nu wel zo’n goed idee” B|
Haha nu doe je het weer dat denken, vooral ook denken wat die andere instructeur denkt. Lekker boeiend, wat zij denken laat hem maar een ... ruiken dan morgen!
 
Haha nu doe je het weer dat denken, vooral ook denken wat die andere instructeur denkt. Lekker boeiend, wat zij denken laat hem maar een ... ruiken dan morgen!

Wow, dat had ik niet eens in de gaten O-)

Maar jullie hadden allemaal gelijk. En met succes, ik ben geslaagd! *O*

Les vooraf ging goed. Examinator was aardig, BRAVOK was een eitje en de examenrit ging ook erg goed! Binnen 25 min weer terug bij het CBR, examinator had geen enkele op- of aanmerking. Yay! Had al een afspraak gemaakt bij de gemeente voor morgenochtend dus direct aanvragen *D
 
Super! Ken je verder niet maar ben toch trots op je, dat je al je denken opzij hebt gezet! Nu nog wat droog weer en handvatverwarming en alles komt goed!
 
Wow, dat had ik niet eens in de gaten O-)

Maar jullie hadden allemaal gelijk. En met succes, ik ben geslaagd! *O*

Les vooraf ging goed. Examinator was aardig, BRAVOK was een eitje en de examenrit ging ook erg goed! Binnen 25 min weer terug bij het CBR, examinator had geen enkele op- of aanmerking. Yay! Had al een afspraak gemaakt bij de gemeente voor morgenochtend dus direct aanvragen *D
:} :t *O*
 
Super! Ken je verder niet maar ben toch trots op je, dat je al je denken opzij hebt gezet! Nu nog wat droog weer en handvatverwarming en alles komt goed!

Wat een lieve reactie, dankjewel! :j
Die handvatverwarming komt er zeker!

Keurig resultaat, gefeliciteerd!

Dankjewel!


*O*

En iemand zei het goed te vinden dat ik al wist welke motor ik wilde kopen. Dat wist ik alleen niet. Ik vond een Suzuki SV650 op Marktplaats en vond dat echt een hele toffe motor, tegen een nette prijs. M’n zwager noemde het de ‘perfecte beginnersmotor’ en toen vond ik een nog mooiere SV650 bij een garage in Almere (woon zelf in Hilversum). Proefrit gemaakt, anderen motoren getest, maar vond deze by far het fijnst. Goed onderhouden, nieuwe banden, licht opgevoerd. En qua rijden veel fijner, wendbaarder en lichter ook dan mijn lesmotor. Heb er veel meer zelfvertrouwen op. Hij schakelt fijn, trekt lekker op. Maakt een mooi geluid :9 Alleen nog geen snelweg gereden!
 
Snelwegrijden is het leukst als er file is. Zo niet dan is het eigenlijk alleen nog maar de snelste weg van A naar B op de mooiste voertuigcategorie.
 
Morgen AVD. Ben benieuwd.
Volgens m'n instructeur ben ik laatste tijd behoorlijk gegroeid en moet het lukken.
Merk zelf alleen toch al dagen last van zenuwen te hebben.
Bij AVB destijds pakte dat niet helemaal uit zoals ik had verwacht en dat baart me wel wat zorgen.
Hopelijk dat ik morgen voor 30 min even de spanning kan vergeten en het koppie erbij kan houden.
Ik las in voorgaande topic dat er een duimteam is? Kan wel wat support gebruiken ;)
 
Ik heb ook veel aan die filmpjes van Rdalsem gehad! Zeker een tip voor iedereen die nog moet.
Zoals al eerder geschreven, heb ik mn rijbewijs nu 2 weken.
Ook veel naar deze filmpjes gekeken!

@nb1234 ik had hetzelfde, AVB pakte gek uit door de zenuwen, bizar slecht geslapen voor mn AVD, maar echt even focus, je kan het notabene anders zou je niet eens gaan!
Ik heb inmiddels een motor, en geloof me, de eerste keer dat je zonder dat oortje of gettetter van je instructeur de weg op kan, is oppermachtig!

Heel veel succes aan iedereen die nog gaan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan