Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Vooral als je werkt en geen vrij kan nemen en daardoor alleen s'avonds kan is het vooral zuur. Als je vandaag je AVD afspreekt kun je er van uitgaan dat je +/- 4 weken moet wachten. Of er moet toevallig ergens een gaatje vallen. Theorie idem, ongeveer 2 weken wachttijd. Als je dan uit meer dan 1 locatie kiest was bij mij het geval.

Nou bij mijn rijschool hebben ze nog veel langere wachttijden? Kan wel een dagje vrij nemen dus dat is t probleem niet.
 
Nou bij mijn rijschool hebben ze nog veel langere wachttijden? Kan wel een dagje vrij nemen dus dat is t probleem niet.
Hangt ook een beetje af van de provincie en waar je op moet, ik moet in Den Bosch op. Kan me best voorstellen dat in drukbevolkte provincies als Zuid en Noord-Holland de wachttijden net iets langer zijn dan hier. Maar daar kun je zelf en als rijschool vrij weinig aan doen, het CBR heeft het fantastisch voor elkaar met hun nieuwe systeem. Heb je de gezondheidsverklaring al?
 
Nu zijn de wachttijden uiteraard langer , mooie weer komt er serieus hard aan en dus krijgen mensen de kriebels en willen ze motor rijden.
Ik ben half januari begonnen en had het een goede maand later compleet.
Als je nu nog 2 weken wacht met aanvragen wordt het nog erger 🙈 ook de rijscholen wat dummy examens plannen hebben vaak alles al vol staan
 
Compleet andere motor! Ziet er echt bad-ass uit voor een vrouw. Heb je die stickers ergens besteld en zelf aangebracht of door een bedrijf laten doen?

Thnx Lotje en MadKing. De stickers hebben we besteld bij rsxdesign.com je hebt daar veel keus in kleur in deze variant. Maar ook andere uitvoeringen of modellen. Yamaha, Aprillia, BMW, Ducati, Kawaski, Honda, Triumph, KTM, Suzuki. En mn heeft ze er op geplakt, maar het is ook zn werk, anders was mn motor zwart gebleven denk ik 😉. Of je moet het inderdaad uit besteden, maar ik weet niet of ik op dat idee gekomen was dan 😅. Het is niet makkelijk om zelf te doen als er geen ervaring mee hebt.
 

Bijlagen

  • 20190411_205908.jpg
    20190411_205908.jpg
    141,4 KB · Weergaven: 18
Vanmorgen de wintervoering er weer in geritst, maar 't was niet nodig geweest '(

Ik heb afgelopen zomer gelesd met 30 graden en winterkleding in de jas. Was jas van de rijdschool en de binnenvoering was makkelijker te wassen dan de jas zelf.. Ik kwam echt kletsnat terug van 2 uur AVB les. Uiteindelijk hebben ze de binnenvoering er wel uitgehaald, niet dat het heel veel uit maakte, met 30 graden AVB les is hoe dan ook warm 😅

@Judy1990 gefeliciteerd met je theorie
@Hugo80 dat komt vanzelf, fijn dat je er iig plezier in hebt!
 
Ik heb voordat ik begon met lessen een motorpak via marktplaats gekocht.
Vind eigen kleding toch wel fijner hoor, heb alleen de eerste paar lessen helm en handschoenen geleend.
 
Mijn rijschool, een een mans schooltje, boekt volgens mij examens vooruit. Begrijp de tactiek niet helemaal van die man, maar komt er wel op neer dat ik het elke keer ongeveer 4 weken van te voren heb gehoord. Handig met vrij krijgen van het werk en dergelijke. Hij zegt ook dat dit zijn doel is ;-)

Het verbaasde mij met theorie hoe ver van te voren alles vol zat. Ben daardoor uitgeweken naar een locatie verder weg, gelukkig is dat voor mij niet ver weg in dit geval...
 
Ik heb voordat ik begon met lessen een motorpak via marktplaats gekocht.
Vind eigen kleding toch wel fijner hoor, heb alleen de eerste paar lessen helm en handschoenen geleend.
Ja beter in je eigen spullen zweten dan waar al tientallen andere mensen in hebben zitten zweten. 😂


Ik les bij een kleine rijschool dus moet echt speciaal een examen reserveren. Niet zoals sommige rijscholen die al examens ingekocht hebben.....

Maar goed ik moet toch speciaal vrij nemen of thuis werken.... Vanaf mei ga ik 4 dagen werken dus meer tijd om te lessen 🎉
 
Maar goed ik moet toch speciaal vrij nemen of thuis werken.... Vanaf mei ga ik 4 dagen werken dus meer tijd om te lessen 🎉
Dat is heel fijn, ik ben begonnen 'tussen werk in' dus 2 a 3x per week les. Ik merk dat daarna terug gaan naar 1x per week wel een dingetje is. Gaat zoveel langzamer voor mijn gevoel (zowel oppikken als de tijd). Zou iedereen aanraden meerdere keren per week te lessen...

Ik heb voor kleding ook al vrij stel een helm gekocht. En bij een aardige aanbieding broek en jas, die heel lekker zaten ook. Heb als laatste handschoenen gekocht, voordeel van de les handschoenen was dat ik daar mijn warme onder handschoenen in kwijt kon. In de winter maanden heel fijn :}
 
Ik krijg na de proefles een voucher mee voor 10% korting op volledige aankoop bij MKC. Ik was toch al van plan om alle uitrusting in 1 keer te kopen, dus dat scheelde me in één keer zo'n €70... niet verkeerd. Kon ik weer een lesje van doen. :)

Ik kan me volledig bij @Atacama aansluiten; ik heb namelijk vrijwel 't hele traject 1 les per week gedaan. Vanwege compleet ontbreken van ervaring op motorische tweewielers had ik ook best wel veel lessen nodig, en met vakanties en enkele weken waarin ik niet kon lessen tussendoor heb ik er van april 2018 tot februari 2019 over gedaan. 't Had ook z'n voordelen; ik had sowieso niet zo'n haast, en het scheelde wel voor m'n gevoel qua geld. Elke maand 8-12 lessen is al gauw €700+, terwijl ik elke maand €200-€300 kwijt was; dat kon er wel vanaf. Onderaan de streep ben ik echter waarschijnlijk wel duurder uitgeweest; ik denk dat als ik gewoon een paar maanden flink doorgebuffeld had, ik een stuk sneller en voordeliger klaar was geweest. In voorbereiding van de examens had ik telkens wel 2-3 lessen in de weken ervoor, en dan merkte ik toch wel dat ik héél snel de laatste knikken eruit sloeg.

Als ik het over zou moeten doen, had ik het écht wel anders aangepakt. Maarja, gedane zaken enzo...
 
Ik krijg na de proefles een voucher mee voor 10% korting op volledige aankoop bij MKC. Ik was toch al van plan om alle uitrusting in 1 keer te kopen, dus dat scheelde me in één keer zo'n €70... niet verkeerd. Kon ik weer een lesje van doen. :)

Ik kan me volledig bij @Atacama aansluiten; ik heb namelijk vrijwel 't hele traject 1 les per week gedaan. Vanwege compleet ontbreken van ervaring op motorische tweewielers had ik ook best wel veel lessen nodig, en met vakanties en enkele weken waarin ik niet kon lessen tussendoor heb ik er van april 2018 tot februari 2019 over gedaan. 't Had ook z'n voordelen; ik had sowieso niet zo'n haast, en het scheelde wel voor m'n gevoel qua geld. Elke maand 8-12 lessen is al gauw €700+, terwijl ik elke maand €200-€300 kwijt was; dat kon er wel vanaf. Onderaan de streep ben ik echter waarschijnlijk wel duurder uitgeweest; ik denk dat als ik gewoon een paar maanden flink doorgebuffeld had, ik een stuk sneller en voordeliger klaar was geweest. In voorbereiding van de examens had ik telkens wel 2-3 lessen in de weken ervoor, en dan merkte ik toch wel dat ik héél snel de laatste knikken eruit sloeg.

Als ik het over zou moeten doen, had ik het écht wel anders aangepakt. Maarja, gedane zaken enzo...

Die liggen bij heel veel rijscholen, heb daar ook een helm en jas voor gekocht.
 
Lopen met de motor doe je later nooit meer, want de kans dat ie omvalt is te groot, is mijn ervaring. Je gaat erop zitten en beweegt je met je voeten voor- of achteruit.

Nou ik heb laatst toch mooi een paar kilometer gelopen met dat apparaat omdat mn spanningsregelaar er de brui aan had gegeven.
 
Lopen met de motor doe je later nooit meer, want de kans dat ie omvalt is te groot, is mijn ervaring. Je gaat erop zitten en beweegt je met je voeten voor- of achteruit.
Daarom leer je het ook; dit onderdeel is op uitdrukkelijk verzoek van verzekeraars in het examen gekomen omdat zoveel mensen de motor lieten vallen. En ach, als je het goed doet, valt ie echt niet om.
Als je zo klein bent als ik, wil steppen nauwelijks dus dan moet je wel afstappen en duwen.
 
Misschien dat het met de cbf straks niet zo'n probleem is om op de motor hem ergens heen te krijgen.
Maar mijn huidige lesmotor is ook niet echt gemakkelijk met mijn lengte :+

Ik heb altijd één keer per week les.
Alleen voor het AVB examen een paar keer twee keer per week gaan lessen.
Nu mijn AVD examen eraan begint te komen heb ik sommige weken ook wat vaker les.
 
Ik ben begin maart begonnen en omdat ik pas begin juni voor mn AVB ga heb ik laatst weekje overgeslagen en momenteel zelfs 2 weken. Vorige keer ging het super na week te hebben overgeslagen. Benieuwd nu na 2 weken :+
 
Lopen met de motor doe je later nooit meer, want de kans dat ie omvalt is te groot, is mijn ervaring. Je gaat erop zitten en beweegt je met je voeten voor- of achteruit.
Daarom leer je het ook; dit onderdeel is op uitdrukkelijk verzoek van verzekeraars in het examen gekomen omdat zoveel mensen de motor lieten vallen. En ach, als je het goed doet, valt ie echt niet om.
Als je zo klein bent als ik, wil steppen nauwelijks dus dan moet je wel afstappen en duwen.
Op de motor zitten en voor- of achteruit wandelen gaat meestal alleen goed op een vlak wegdek dat niet te glad is.
Het zal gegarandeerd een ieder overkomen dat je de motor een stukje voor- of achteruit moet duwen.
Grootste gevaar is het wegglippen van een voet terwijl je (hoe dan ook) met de motor aan het lopen bent.
Steppen zoals de postbode op zijn fiets heb ik bij een motor nog niet gezien *D
Een vooruitziende blik is belangrijk, een paar tips:
  • Bedenk vóór dat je de motor parkeert, hoe je hem weer uit de parkeer positie krijgt (makkelijkste is opstappen en vooruit foetsie).
  • Parkeer (net als een koekblik) bij voorkeur achteruit in een parkeervak of rijtje.
  • Parkeer je motor al helemaal nooit met de neus helling af een doodlopend vak in.
  • Parkeer de motor nooit met de neus omlaag helling af (kans dat 'ie vanzelf verder de helling afgaat), goede gewoonte is anders de motor in 1e versnelling te laten en dan contact af.
  • Plankje of steen onder de jiffy als de motor op een zachte bodem staat (wegzakken gaat vaak met een paar cm per uur of sneller).
  • Stormbestendig parkeren is over het algemeen op de jiffy en in de 1e versnelling (ja mijn BMW is een paar jaar geleden met een storm plat op z'n bek gegaan terwijl die op de bok stond).
 
Ik zag daarnet twee lessers met een instructeur rijden, op de Plesmanlaan. De tweede lesser reed nog wat onwennig, leek het. Komt vanzelf goed.
 
Hier van de week weer een heerlijk lesje gehad. kon er eindelijk weer echt van genieten, en echt beetje spelen met de motor (zo voelde het). woensdag nog even een laatste les en dan op naar avb..
 
Gisteren de 2e les. Ging echt stukken beter. Al veel makkelijker schakelen en remmen. Grote slalom ging goed, achtje geoefend begin even wennen maar dat ging eigenlijk ook goed. Terug naar de rijschool rijden was wel even spannend, maar super gaaf om te doen.

Volgende week dubbele les.
13 mei theorie en daarna zo veel mogelijk lessen inplannen.

Ondertussen ook al aan het rond kijken voor een motor🙈😂🙏🏼
 
Lopen met de motor doe je later nooit meer, want de kans dat ie omvalt is te groot, is mijn ervaring. Je gaat erop zitten en beweegt je met je voeten voor- of achteruit.
Ik loop elke dag met de motor. 's morgens loop ik hem de tuin uit. In de garage op mijn werk loop ik hem achteruit het vak in en 's middags thuis ook weer achteruit naar zijn plek.
En als ik de achterste motorfiets naar buiten moet hebben ga ik ook niet op alle fietsen zitten om naar buiten te peddelen.
Bovendien, dat peddelen op de motor doen voornamelijk gasten met een midlife crisis en een Japanse custom. Dat ziet er volslagen belachelijk uit.
 
Ik loop elke dag met de motor. 's morgens loop ik hem de tuin uit. In de garage op mijn werk loop ik hem achteruit het vak in en 's middags thuis ook weer achteruit naar zijn plek.
En als ik de achterste motorfiets naar buiten moet hebben ga ik ook niet op alle fietsen zitten om naar buiten te peddelen.
Bovendien, dat peddelen op de motor doen voornamelijk gasten met een midlife crisis en een Japanse custom. Dat ziet er volslagen belachelijk uit.
Ik vraag je ook niet om te komen kijken _O-
 
Werd ik gister gebeld dat m'n instructeur van 't weekend een ongeluk gehad heeft met de motor! Gelukkig maakt ie het "naar omstandigheden" goed, maar hij is waarschijnlijk wel een week of zes uit de running -O-. En zo op de korte termijn kunnen ze geen vervanger regelen, dus mijn AVB gaat morgen niet door '(.

Ik bedoel, ik ben blij dat hij niets ernstigs heeft en voor hem is het echt het allernaarst. En motorrijden is natuurlijk gewoon iets wat ik doe voor mijn eigen plezier, het is geen noodzaak waar m'n baan vanaf hangt enzo. Maar ik baal wel, want had net afgelopen week m'n zelfvertrouwen weer wat bij elkaar geschraapt en was al zover dat ik dacht "kommaarop met dat examen ". Meh, afwachten maar.. Hopelijk weten ze een vervanger te vinden. Wil eigenlijk niet op zoek naar een andere rijschool, want voelde me hier juist superprettig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan