Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Zoals beloofd :)
IMG-20190516-WA0009.jpg
 
all0the0web / Job
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 10 april 2019
Theorie: ✅
AVB: Afrijden hopelijk op m'n verjaardag
AVD: Afrijden hopelijk een week na m'n verjaardag
Rijschool: Van Hees in Zaandam
Lesmotor: KTM Duke 390

Ik ben dus begonnen met het A2 rijbewijs en hoop in juli beide examens te kunnen halen zodra ik 20 ben geworden. Nu loop ik met AVB tegen één ding aan. Wanneer ik met de halve draai naar rechts mijn voetrem wil gebruiken om de snelheid te controleren lukt het me niet meer mijn stuur naar rechts te draaien. Dit komt vanwege het feit dat de Duke 390 vrij klein is en ik 203cm lang ben. Na wat overleg met de instructeur moet ik deze oefening (en een deel van de denkbeeldige acht) dus doen zonder voetrem.

Hoewel dit uiteindelijk wel gewoon lukt voelt dit toch vreemd en ben ik bang dat de examinator dit eventueel afkeurt. Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben of andere tips hebben om dit net even wat mooier te doen?
 
all0the0web / Job
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 10 april 2019
Theorie: ✅
AVB: Afrijden hopelijk op m'n verjaardag
AVD: Afrijden hopelijk een week na m'n verjaardag
Rijschool: Van Hees in Zaandam
Lesmotor: KTM Duke 390

Ik ben dus begonnen met het A2 rijbewijs en hoop in juli beide examens te kunnen halen zodra ik 20 ben geworden. Nu loop ik met AVB tegen één ding aan. Wanneer ik met de halve draai naar rechts mijn voetrem wil gebruiken om de snelheid te controleren lukt het me niet meer mijn stuur naar rechts te draaien. Dit komt vanwege het feit dat de Duke 390 vrij klein is en ik 203cm lang ben. Na wat overleg met de instructeur moet ik deze oefening (en een deel van de denkbeeldige acht) dus doen zonder voetrem.

Hoewel dit uiteindelijk wel gewoon lukt voelt dit toch vreemd en ben ik bang dat de examinator dit eventueel afkeurt. Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben of andere tips hebben om dit net even wat mooier te doen?
ik snap eerlijk gezegd niet wat precies het probleem is? als je niet bijremt dan lukt het wel om de halve draai te maken naar rechts? Dat de Duke klein is en jij lang bent is lastig maar niet kunnen remmen en sturen lijkt mij vreemd?

Overigens is het niet verplicht om bij te remmen (neem ik aan) in de 8 en halve draai dus wat dat betreft geen probleem :) Maar wel handig als je de achterrem er even bij kunt pakken, vooral in het achtje.
 
Zo, weer even terug van weggeweest. Maandag weer een les en donderdag afrijden, iets meer rechts gaan rijden bij het passeren van een tegenligger op wegen zonder middenlijn en dan moet het helemaal goedkomen. Gefeliciteerd alle geslaagden! *O*
 
ik snap eerlijk gezegd niet wat precies het probleem is? als je niet bijremt dan lukt het wel om de halve draai te maken naar rechts? Dat de Duke klein is en jij lang bent is lastig maar niet kunnen remmen en sturen lijkt mij vreemd?

Overigens is het niet verplicht om bij te remmen (neem ik aan) in de 8 en halve draai dus wat dat betreft geen probleem :) Maar wel handig als je de achterrem er even bij kunt pakken, vooral in het achtje.
Het gaat er volgens mij ook om dat je het 8tje goed doet. Kan mij wel voorstellen dat dit lastiger is zonder achterrem, iets met draaicirkel verschil voor en achterwiel. Maar lijkt mij voor het examen geen punt.

Een alternatief zal heel lastig worden,behalve een grotere fiets? Neem aan dat jou knie zo uit/omhoog steekt dat het stuur je knie raakt? gaan draaien en scheef zitten lijkt mij bij de 8 niet echt een aanrader :N
 
Vandaag een motor gekocht. Een kawasaki. Foto's volgen nog🤗

Wat voor soort Kawasaki? Kom maar op met die foto's, ben benieuwd!
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren, maar is nog best lastig... Gelukkig heb ik nog even, volgende week woensdag op voor AVB.
 
Gisteren mijn tweede (A) rijles gehad.
Waar ik tijdens mijn eerste les met de langzame oefeningen de motor wel drie keer heb laten vallen, deed ik gisteren de snelle slalom met mijn linkerarm in de lucht :W haha (moest ik eens van mijn instructeur proberen om goed te snappen dat de heupen al het werk moeten doen en niet de armen). Ging dus stukken beter dan de eerste keer en kon eindelijk plezier uit de les halen!
Zin in mijn volgende les!
 
Gisteren mijn tweede (A) rijles gehad.
Waar ik tijdens mijn eerste les met de langzame oefeningen de motor wel drie keer heb laten vallen, deed ik gisteren de snelle slalom met mijn linkerarm in de lucht :W haha (moest ik eens van mijn instructeur proberen om goed te snappen dat de heupen al het werk moeten doen en niet de armen). Ging dus stukken beter dan de eerste keer en kon eindelijk plezier uit de les halen!
Zin in mijn volgende les!
Zo moet het gaan! :t Maar toch komt de vraag bij me op: je hebt toch leren fietsen? Ook de trapfiets stuur je niet met je handen maar met je evenwicht. Zelfs paarden kun je leren zo te reageren op verplaatsing van het gewicht van de ruiter.
 
Zo moet het gaan! :t Maar toch komt de vraag bij me op: je hebt toch leren fietsen? Ook de trapfiets stuur je niet met je handen maar met je evenwicht. Zelfs paarden kun je leren zo te reageren op verplaatsing van het gewicht van de ruiter.

Leren fietsen heb ik zeker, al moet ik wel zeggen dat dat erg lang geleden was.
Op de motor is het toch nog even anders als beginner, zeker ook vanwege het gewicht in vergelijking met een fiets.
Dat afschuinen heeft toch wel oefening nodig, maar ik snap jouw punt!
 
Leren fietsen heb ik zeker, al moet ik wel zeggen dat dat erg lang geleden was.
Op de motor is het toch nog even anders als beginner, zeker ook vanwege het gewicht in vergelijking met een fiets.
Dat afschuinen heeft toch wel oefening nodig, maar ik snap jouw punt!
Ik snap jou ook wel hoor. Als ik op een gewone fiets stap gaat het eerst altijd wat wiebelig omdat die zo licht stuurt ... :$
 
Yeessss, AVB gehaald! *O**O*
Het duurde even, maar dan heb je ook wat *D

Ik moest de uitwijkoefening, 8tje draaien, de precisiestop, de noodstop, lopen met de motor, langzame slalom en de vertragingsoefening. Alleen de langzame slalom moest opnieuw, want de eerste poging was ik niet goed voorbereid en mislukte bijna direct. Gelukkig was de examinator heel chill, tweede poging verdiende ook geen schoonheidsprijs, maar hij zei "ach, het was een langzame slalom, snel door!".

Ben zo blij. AVD staat gepland voor 26 juni :]
 
Yeessss, AVB gehaald! *O**O*
Het duurde even, maar dan heb je ook wat *D

Ik moest de uitwijkoefening, 8tje draaien, de precisiestop, de noodstop, lopen met de motor, langzame slalom en de vertragingsoefening. Alleen de langzame slalom moest opnieuw, want de eerste poging was ik niet goed voorbereid en mislukte bijna direct. Gelukkig was de examinator heel chill, tweede poging verdiende ook geen schoonheidsprijs, maar hij zei "ach, het was een langzame slalom, snel door!".

Ben zo blij. AVD staat gepland voor 26 juni :]


Gefeliciteerd! Theorie al? Lekker lessen voor AVD!

Ik mag woensdag op voor mijn AVB... ben heeeeeel benieuwd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan