Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Afgelopen vrijdag heb ik weer een fijne les kunnen rijden.
Voor mijn gevoel krijg ik de AVD dingen steeds ietsje beter in de vingers.
Maar de wind bij 100 km/u op een CB 650 F naked vind ik nog te spannend om lekker relaxt te rijden, ik kneep m'n handgrepen voor mijn gevoel bijna fijn.
Ik weet nog wel dat toen ik net begon met lessen dat ik 30 km/u en later 50 km/u erg hard vond gaan.
Nu rijd ik al een stuk relaxter 'lekker' 60 km/u tot 80 km/u daarboven gaat het wel echt 'waaien'

Heeft iemand tips hoe ik daar aan kan wennen buiten mijn lessen om?
Bij iemand in de auto gaan zitten, vragen om 120 te rijden en dan je kop (of als je gezondheid je lief is, je hand) buiten het raampje steken.

Maar ik weet nog dat de eerste keer dat ik de snelweg opging ik 't gevoel had dat ik eraf zou waaien. In zoverre begrijp ik je wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap precies wat je bedoeld.... 60 is prima nu, 80 ken net... maar 100 of harder hoeft van mij nog niet 😂. Hoop ook dat we nog ff wachten met de snelweg...
 
Kwestie van wennen. Ik moet elke week een stukje 100 en stukje 130 rijden. 100 gaat inmiddels prima, rijdt zelfs wel lekker. Mijn lesmotor is een mt 07, dus krijg ook de volle laag telkens.

130 is niet mijn favoriet en zal het ook wel niet worden. Alleen vorige week met 40 graden was het wel lekker :+
 
De wind op een naked bij 100+ blijft ook na het lessen nog wel aanzienlijk ook al went het wel enigszins.
Je kan proberen wat meer voorover te zitten en de wind te vangen met je borst. Dan kan je je armen ook beter ontspannen.
 
Ook hier was de wind in combinatie met de snelheid even wennen. Maar nu vind ik 100 echt easy en merk je het nauwelijks meer... het went... 130/150 vind ik wel nog een bak wind ook dit went. Inmiddels weet je hoe het voelt en kun je er rekening mee houden. . Oefenen hiermee buiten de motor lijkt men niet te kunnen op een veili ge manier Kwestie van tijdens de lessen veel doen
 
De wind op een naked bij 100+ blijft ook na het lessen nog wel aanzienlijk ook al went het wel enigszins.
Je kan proberen wat meer voorover te zitten en de wind te vangen met je borst. Dan kan je je armen ook beter ontspannen.
Dat is voor mij ook de manier 👍 Even je rug rechten en een paar cm naar voren leunen. Je hebt vanzelf door wanneer je goed zit.
Dat knijpen doe ik trouwens nog steeds te vaak. Is echt gewenning en vertrouwen om daar vanaf te komen...
 
Buik- en nekspieren kweken helpt. Oftewel een beetje voorover leunen als je de snelweg op rijdt. Voor het knijpen in de handvatten/handvaten het stuur: Laat eens je linkerhand los. Met een hand rijdt de motor nog steeds gewoon rechtdoor en met de handjes op de tank ook, al zakt ie dan wel heel snel terug. Nothing on the hand.
 
Afgelopen vrijdag heb ik weer een fijne les kunnen rijden.
Voor mijn gevoel krijg ik de AVD dingen steeds ietsje beter in de vingers.
Maar de wind bij 100 km/u op een CB 650 F naked vind ik nog te spannend om lekker relaxt te rijden, ik kneep m'n handgrepen voor mijn gevoel bijna fijn.
Ik weet nog wel dat toen ik net begon met lessen dat ik 30 km/u en later 50 km/u erg hard vond gaan.
Nu rijd ik al een stuk relaxter 'lekker' 60 km/u tot 80 km/u daarboven gaat het wel echt 'waaien'

Heeft iemand tips hoe ik daar aan kan wennen buiten mijn lessen om?

Ik denk dat de meeste hier dit gevoel wel zullen herkennen. Althans ik had het ook met lessen. Maar naarmate je vaker op de snelweg komt (of elders harder rijdt 😉) gaat dit gevoel (althans bij mij) vanzelf over en kun je steeds harder rijden zonder dit beangstigde gevoel.

Wennen aan dit gevoel is een kwestie van doen/ervaring en kan dus niet echt buiten het lessen om.
 
Ik vond eerst 60 al super hard. Toen 80. Toen 100. En inmiddels vind ik 130 ook oké. Ja je waait behoorlijk weg.... Maar je went er inderdaad wel aan. De één sneller dan de ander...

Probeer te ontspannen.... Dat is toch het beste advies....
 
Wat herken ik dat, al les ik nog! Het is in de 4e les na de crash geweest dat ik voor het eerst weer alleen maar plezier op de motor had en mijn motor weer begon te begrijpen. Naar de parkeerplek met de wind in mijn gezicht, 65, en het gevoel dat ik het kon. Afschuinen gaat goed, langzame oefeningen begin ik weer door te krijgen... Ik beschouw mezelf maar weer als nieuwe leerling. En nu wat langzamer en voorzichtiger dan gemiddeld, en dat is prima. Ik ben enorm blij voor jou, en ik wens je zoveel genieten op je fiets!*O**O**O**O**O*
Goed bezig! jij komt er ook wel hoor :) gaat erom dat je weer lol hebt, dan volgt de rest vanzelf! voor je het weet tour je ook lekker rond :)
 
Inderdaad, als je het stuur nog strakker in knijpt heb je niet meer grip maar je spieren gaan dat niet leuk vinden. Daar heb je het meeste last van.

Op mijn naked rijd ik wel liever 100 dan 130. Maar ik moet nog spieren kweken. :')
Sowieso valt mij savonds op hoe intensief het motorrijden is. Heel fijn om te doen maar het is wel even 'trainen' voor langere afstanden.
 
Afgelopen vrijdag heb ik weer een fijne les kunnen rijden.
Voor mijn gevoel krijg ik de AVD dingen steeds ietsje beter in de vingers.
Maar de wind bij 100 km/u op een CB 650 F naked vind ik nog te spannend om lekker relaxt te rijden, ik kneep m'n handgrepen voor mijn gevoel bijna fijn.
Ik weet nog wel dat toen ik net begon met lessen dat ik 30 km/u en later 50 km/u erg hard vond gaan.
Nu rijd ik al een stuk relaxter 'lekker' 60 km/u tot 80 km/u daarboven gaat het wel echt 'waaien'

Heeft iemand tips hoe ik daar aan kan wennen buiten mijn lessen om?

Hoi Frank,
Het rijden met hoge snelheid vond ik de eerste keer ook spannend.
Wat helpt is om je handen te ontspannen en je tank goed tussen je knieën te klemmen, zo krijg je meer grip op de motor.
Ik vond het rond 110-120 km/u prettig om een klein beetje tegen de wind in te hangen.
Het went vanzelf!
 
Afgelopen zaterdag ook een heerlijke les gehad. Wel een beetje warm, dat wel maar vooral routes gereden die veel voorkomen bij examens.. Ook weer lekker veel de snelweg op (steeds korte stukken) en ook ik knijp mijn stuur fijn. Ik ben absoluut niet bang, sterker nog ik ga vaak te hard 140+... met als gevolg dat ik geroepen wordt om langzamer te rijden O-) Maar door de tip hier om te ontspannen en iets naar voren te hangen was het eigenlijk best relaxt.

Ik vond het wel bijzonder dat we mochten filteren... er ontstond een flinke file voor de beneluxtunnel en hij zegt ja, zonde van de lestijd dus alarmlichten aan en volgen maar en een beetje geluid maken :] met nadruk op beetje O-)

Nu nog 3 lessen gepland en dan AVD examen 19 juli... ben benieuwd
 
Afgelopen zaterdag ook een heerlijke les gehad. Wel een beetje warm, dat wel maar vooral routes gereden die veel voorkomen bij examens.. Ook weer lekker veel de snelweg op (steeds korte stukken) en ook ik knijp mijn stuur fijn. Ik ben absoluut niet bang, sterker nog ik ga vaak te hard 140+... met als gevolg dat ik geroepen wordt om langzamer te rijden O-) Maar door de tip hier om te ontspannen en iets naar voren te hangen was het eigenlijk best relaxt.

Ik vond het wel bijzonder dat we mochten filteren... er ontstond een flinke file voor de beneluxtunnel en hij zegt ja, zonde van de lestijd dus alarmlichten aan en volgen maar en een beetje geluid maken :] met nadruk op beetje O-)

Nu nog 3 lessen gepland en dan AVD examen 19 juli... ben benieuwd
Wel fijn als je al een keer hebt gefilterd in je les hoor! Bij het ophalen van mijn motor heb ik braaf file gereden. Pas wat later ook gaan filteren, vooral omdat dat na 2 bochten vanaf mijn werk iets van 5 minuten scheelt :}
 
Wel fijn als je al een keer hebt gefilterd in je les hoor! Bij het ophalen van mijn motor heb ik braaf file gereden. Pas wat later ook gaan filteren, vooral omdat dat na 2 bochten vanaf mijn werk iets van 5 minuten scheelt :}

Ik vond het wel cool 8-) alleen toen besefte ik wel dat veeeeeeel mensen op hun telefoon kijken en je dus totaal niet zien... Maar goed, als wij maar opletten
Nu nog een hele week wachten tot ik weer mag lessen
 
Zo! Het hele lesgebeuren zit er hopelijk bijna op voor me. Morgen op voor het AVD examen aangezien ik vanmorgen ein-de-lijk het theorie examen gehaald heb. Morgenochtend nog een laatste les en daarna door naar het CBR en dan hopelijk met een beetje mazzel dit weekend motortjes kieken. Uitbreiden van het rijbewijs kan in Rotterdam online waarna je na twee werkdagen je pasje mag ophalen.

Maar goed, niet te ver vooruit kijken. Eerst maar eens even dat varkentje wassen morgen *D

O! En ik ben tijdens de laatste les er ook achter gekomen hoe je het makkelijkste de pasvorm van je helm test. Riempje vergeten en met 130 de snelweg over, stap je af met een helm op je knars? Gefeliciteerd! Hij zit goed! Stap je af zonder? Terug naar de winkel voor eentje die beter past! Denk overigens niet dat je je geld terug krijgt voor de helm die ergens over de snelweg danst.
 
Zo! Het hele lesgebeuren zit er hopelijk bijna op voor me. Morgen op voor het AVD examen aangezien ik vanmorgen ein-de-lijk het theorie examen gehaald heb. Morgenochtend nog een laatste les en daarna door naar het CBR en dan hopelijk met een beetje mazzel dit weekend motortjes kieken. Uitbreiden van het rijbewijs kan in Rotterdam online waarna je na twee werkdagen je pasje mag ophalen.

Maar goed, niet te ver vooruit kijken. Eerst maar eens even dat varkentje wassen morgen *D
Veel succes! Het ziet ernaar uit dat je er mooi weer bij zult hebben :t
En niet zenuwachtig worden als die laatste les niet helemaal lekker loopt. Dat is met generale repetities bijna altijd zo, en dan gaat de uitvoering zelf geweldig!
;)
 
Zo! Het hele lesgebeuren zit er hopelijk bijna op voor me. Morgen op voor het AVD examen aangezien ik vanmorgen ein-de-lijk het theorie examen gehaald heb. Morgenochtend nog een laatste les en daarna door naar het CBR en dan hopelijk met een beetje mazzel dit weekend motortjes kieken. Uitbreiden van het rijbewijs kan in Rotterdam online waarna je na twee werkdagen je pasje mag ophalen.

Maar goed, niet te ver vooruit kijken. Eerst maar eens even dat varkentje wassen morgen *D

O! En ik ben tijdens de laatste les er ook achter gekomen hoe je het makkelijkste de pasvorm van je helm test. Riempje vergeten en met 130 de snelweg over, stap je af met een helm op je knars? Gefeliciteerd! Hij zit goed! Stap je af zonder? Terug naar de winkel voor eentje die beter past! Denk overigens niet dat je je geld terug krijgt voor de helm die ergens over de snelweg danst.

Succes morgen!
Afrijden in R'dam?
 
Veel succes! Het ziet ernaar uit dat je er mooi weer bij zult hebben :t
En niet zenuwachtig worden als die laatste les niet helemaal lekker loopt. Dat is met generale repetities bijna altijd zo, en dan gaat de uitvoering zelf geweldig!
;)
Daar hoop ik inderdaad op! Het was afzien afgelopen woensdag. Gelukkig heeft mn jas ventilatiegaten die je open kan ritsen. Zijn wat minder handig wanneer je ze tijdens het rijden wilt open ritsen en je een hesje van de rijschool aan hebt maar goed.

Succes morgen!
Afrijden in R'dam?
Ge-luk-kig niet! Met nog wat extra nadruk op gelukkig, wat was dat een nachtmerrie voor mn autorijbewijs zeg... Afrijden in Rotterdam Noord. Dat ik er vervolgens zelf ging wonen is een ander verhaal. Ik rijd af in Spijkenisse.
 
Ge-luk-kig niet! Met nog wat extra nadruk op gelukkig, wat was dat een nachtmerrie voor mn autorijbewijs zeg... Afrijden in Rotterdam Noord. Dat ik er vervolgens zelf ging wonen is een ander verhaal. Ik rijd af in Spijkenisse.
[/QUOTE]

haha, daar kan ik me iets bij voorstellen. Les je ook in Spijkenisse?
Ik ben benieuwd welke route je krijgt, zelf mag ik over 2,5 week daar afrijden :)
 
haha, daar kan ik me iets bij voorstellen. Les je ook in Spijkenisse?
Ik ben benieuwd welke route je krijgt, zelf mag ik over 2,5 week daar afrijden :)

Voor mijn AVB en de eerste paar lesjes van mijn AVD heb ik in Rotterdam Noord lessen gehad. Zijstraat, zijstraat, zijstraat, zijstraat, zijstraat, kramp in m'n nek, zijstraat. Daarna vanwege wat redenen overgestapt naar een andere rijschool. Die bij de Motostore in Barendrecht. Lessen daardoor inderdaad vooral in Spijkenisse en zoals ik t al van de instructeur begreep hebben ze twee opties bij je examen, richting Heijplaat (waar ik ook nog eens woon) of richting Rozenburg.
Levensgevaarlijk zo een rijschool in een motordealer... Het zal heel wat moeite kosten morgen om niet direct na het examen m'n pinpas te willen trekken om op een motor te stappen daar en weg te rijden (wanneer ik slaag natuurlijk).

Waar les jij? En succes alvast! :)
 
Aha... dus je bent er bekend, dat scheelt al een hoop.
Van horen zeggen kunnen de routes alle kanten op, dus Rozenburg en Heijplaat idd, maar ook Pernis, Schiedam, Vlaardingen, Zwartewaal, noem maar op.

Levensgevaarlijk zo een rijschool in een motordealer... Het zal heel wat moeite kosten morgen om niet direct na het examen m'n pinpas te willen trekken om op een motor te stappen daar en weg te rijden (wanneer ik slaag natuurlijk).

Ja dat snap ik heeeel goed... O-) Zelf ben ik nog zoekende naar wat ik wil... ik denk eerst 'veilig' beginnen en dan zien we wel.

Waar les jij? En succes alvast! :)

Ik les in Spijkenisse om de hoek bij het CBR ;)
Maar bedankt alvast.. ik kan niet wachten. Volgende week heb ik pas weer les en zelfs dat duurt mij al te lang _O-
 
Aha... dus je bent er bekend, dat scheelt al een hoop.
Van horen zeggen kunnen de routes alle kanten op, dus Rozenburg en Heijplaat idd, maar ook Pernis, Schiedam, Vlaardingen, Zwartewaal, noem maar op.

Ja dat snap ik heeeel goed... O-) Zelf ben ik nog zoekende naar wat ik wil... ik denk eerst 'veilig' beginnen en dan zien we wel.

Ik les in Spijkenisse om de hoek bij het CBR ;)
Maar bedankt alvast.. ik kan niet wachten. Volgende week heb ik pas weer les en zelfs dat duurt mij al te lang _O-
Ja dat scheelt inderdaad een hoop, sport zelf ook in Spijkenisse en kom uit Vlaardingen dus waar ze ook heen willen, ik ben er niet vies van.

Ik ben ook nog zoekende hoor, eerst maar eens dat examen goed afleggen en dan gaan we maar eens kijken welke motoren binnen mijn budget de hoogste topsnelheid hebben. Dan kan ik die veilig skippen.

Dat is wel makkelijk, lekker dichtbij. Ik ken het gevoel, het zou zo lekker zijn om vanaf dit weekend na het behalen van het examen en het aanschaffen van een motor bij dat gevoel gewoon m'n helm te kunnen pakken en op te stappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan