Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Nou ik voel me nu toch wel een sukkel met mijn lessen. Ik heb tijdens de 1e les echt bijna niets gedaan, maar ik vond het toen ook echt lastig allemaal. De 2e les merkte ik direct dat ik veel meer gevoel voor de motor had en vond ik het een stuk makkelijker.
Stoer hoor, dat jullie direct de weg opdurfden. Ook al zou ik het mogen, dan zou ik het geloof ik niet willen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het verkeer inga. En naar de snelweg kijk ik dus enorm uit :)

Oh en ik moet ook achterop bij mijn instructeur, heb daar geen problemen mee.

Gewoon lekker rustig opbouwen in je eigen tempo :t
Sommige mensen (ik ook) rijden al hun hele leven op van alles en nog wat. Begon bij mij op mijn 7e al. Vanaf mijn 14/15e ook stiekem op de openbare weg (woonde achteraf :+). Dan is het logisch dat je wat makkelijker de lessen door komt, laat je daar niet door imponeren of denken dat je zelf dan waarschijnlijk niks kan/sukkel bent. Komt vanzelf wel.

Heel veel dingen kan ik ook niet, je hoeft mij niet te vragen om een schilderij te maken bijvoorbeeld.....
NB, sommige mensen kunnen gewoon echt niet rijden en zullen het ook nooit leren.
 
Ik ben dus niet de enige kluns.... *D

Ach beter nu dan je eigen motor....

Ik had hiervoor ook nog nooit motor of scooter gereden.... Nja scooter misschien 1 of 2x... Maar kennelijk had ik toch een beetje feeling ervoor...
En gewoon doen en niet teveel nadenken over wat als...
Als ik teveel ging nadenken ging het juist mis....
 
Ik heb inderdaad besloten van instructeur te wisselen. Los van het feit dat hij ongeinteresseerd overkomt krijg ik ook geen duidelijke instructies van hem en maakt hij het uur ook niet vol. Eigenlijk duurt een les 1,5 uur, maar de eerste les heb ik hooguit een uur gereden en doordat hij gisteren tijdens de lestijd per se nieuwe afspraken wilde maken duurde mijn les wederom niet langer dan een uur. Terwijl ik natuurlijk gewoon voor 1,5 uur betaal. We zijn altijd wel zo'n 5 tot 10 minuten kwijt met naar het oefenterrein rijden, dus dat snap ik best. Maar een uur is wel erg kort.
Ik heb nu mijn eerste les volgende week dinsdag pas weer maar hopelijk heb ik dit keer een betere klik.

En wederom, dat jullie zo snel al op de weg zaten?? Dan beheers je de motor toch niet helemaal niet? Of waren dat rustige landweggetjes? Want ik moet er dus niet aan denken om nu al het verkeer in te duiken. Maar blijkbaar zijn ze in nederland wat losser. Dat geldt wel voor meer dingen trouwens ;)

Ik heb een proefles gedaan waarbij ik achterop ging bij de instructeur met een lichtere motor(Duke 390) dan de eigenlijke lesmotor (Z650) naar een industrieterrein op +/- 5 km afstand en daar de AVB opdrachten meteen mee geoefent. Na die les gewoon een stukje door de stad naar een parkeerterrein, ik schat 2 km hooguit. Toen ik dat eenmaal allemaal redelijk kon, reden we met een omweg naar het industrieterrein om daar te oefenen. Tuurlijk was ik de eerste 2-3 keer nerveus om door de stad te rijden, maar dan koos mijn instructeur echt wel de "makkelijke" en relatief rustige wegen. Als het koopavond was gingen we natuurlijk niet dwars door de stad heen crossen.

Ik hoop ook voor je dat je een fijnere instructeur krijgt, die je had klinkt als iemand die het niets boeit zolang hij maar betaald krijgt of als iemand die tegen een burn-out of iets dergelijks aanzit.
 
Nou ik voel me nu toch wel een sukkel met mijn lessen. Ik heb tijdens de 1e les echt bijna niets gedaan, maar ik vond het toen ook echt lastig allemaal. De 2e les merkte ik direct dat ik veel meer gevoel voor de motor had en vond ik het een stuk makkelijker.
Stoer hoor, dat jullie direct de weg opdurfden. Ook al zou ik het mogen, dan zou ik het geloof ik niet willen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het verkeer inga. En naar de snelweg kijk ik dus enorm uit :)

Oh en ik moet ook achterop bij mijn instructeur, heb daar geen problemen mee.

Iedereen lest op zijn eigen tempo toch. maar mits je uiteraard een goeie instructeur hebt kan dat wel schelen. zelf ook nooit brommer gereden hiervoor wel eens een scooter ofzo. maar nooit zelf.
uiteindelijk 8 lessen avb en 8 avd gehad. scheelt wel dat ik al jaren auto rij dus de weg maakt me niet uit. Daarnaast ook gelest in amsterdam sloterdijk gebied enzo. dus meteen vol dr in :P
 
De keren dat ik achterop heb gezeten was meer om het gevoel te krijgen bij de AVB oefeningen. De rit naar de oefenlocatie toe reed ik altijd zelf. Voordeel is wel dat de rijschool dichtbij zit, +/- 2 km ofzo en met een mogelijkheid om binnendoor te gaan.
Mijn eerste les begon bij de rijschool met wat rondjes, voorzichtig schakelen en vooral je voorrem niet gebruiken in een bocht. Daarna, ook tijdens die 1e les, door naar het oefenterrein, super vet.

Totaal heb ik 7 AVB lessen gehad en ben nu bezig voor AVD (theorie heb ik al). Als ik tijdens mijn examen volgende week de motor maar niet laat vallen _O-_O-

Zelf les ik overigens met wisselende mede-lessers. Hierdoor merk ik ook dat er verschillen zijn en dat iedereen dat op zijn/haar eigen manier doet. Als het maar goed voelt... Onze instructeur voelt dit ook feilloos aan en zoekt bij de persoon een manier om hem/haar positief te beïnvloeden zodat het zelfvertrouwen goed is.

Tot nu toe kom ik weg met niet zo heel veel lessen en gaat het heel goed. Dit is overigens niet vanwege de kosten hoor.. het rijden gaat mij gelukkig goed af. Voordeel is wel dat ik in mijn jeugd veel scooter heb gereden en dat ik zakelijk als accountmanager ruim 50000 km per jaar maak.
 
Onze instructeur moest je er even aan wennen dat hij altijd zei “Ah joh, koooomt wel goed”.

Dan bleef je alleen maar met meer vraagtekens over aan het einde, maar wel heel goede instructeur :)
 
Nou ik voel me nu toch wel een sukkel met mijn lessen. Ik heb tijdens de 1e les echt bijna niets gedaan, maar ik vond het toen ook echt lastig allemaal. De 2e les merkte ik direct dat ik veel meer gevoel voor de motor had en vond ik het een stuk makkelijker.
Stoer hoor, dat jullie direct de weg opdurfden. Ook al zou ik het mogen, dan zou ik het geloof ik niet willen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het verkeer inga. En naar de snelweg kijk ik dus enorm uit :)

Oh en ik moet ook achterop bij mijn instructeur, heb daar geen problemen mee.

Niet doen!!! Als jij er in gelooft dan komt het goed!!!
Vanuit de door jou omschreven gebeurtenissen maak ik op dat het echt aan de kant van die instructeur ligt hoor. Laat je niet gek maken, motor rijden (ook het lessen!) moet leuk zijn. Daarnaast is het zo dat als je het leuk vindt, je meer zelfvertrouwen krijgt en dus veiliger rijdt. Wanneer je onzeker bent zal het alleen maar gevaarlijker worden...

Als je na je volgende les met die andere instructeur kan zeggen 'ja ik vond het leuk en voelde me prettig' dan komt het goed.

Succes in ieder geval!
 
Nou ik voel me nu toch wel een sukkel met mijn lessen. Ik heb tijdens de 1e les echt bijna niets gedaan, maar ik vond het toen ook echt lastig allemaal. De 2e les merkte ik direct dat ik veel meer gevoel voor de motor had en vond ik het een stuk makkelijker.
Stoer hoor, dat jullie direct de weg opdurfden. Ook al zou ik het mogen, dan zou ik het geloof ik niet willen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het verkeer inga. En naar de snelweg kijk ik dus enorm uit :)

Oh en ik moet ook achterop bij mijn instructeur, heb daar geen problemen mee.
Ik reed de tweede les van de AVB al van Rotterdam Noord naar de oefenplek bij Rotterdam Spaanse polder. Was niets stoers aan, scheet in mn broek 😂 Maar het moest wel aangezien de instructeur de andere motor reed met mn maat achterop omdat het zijn eerste les was.
Het was bij mij niet zozeer durven, het was meer moeten 😅
Rotterdam is ook niet echt een plek die je rustig kan noemen... Zeker met het lessen voor de AVD in Noord was het vrij pittig. Tal van zijstraatjes, ongeduldige asociale bestuurders, voetgangers en fietsers met een doodswens. Gelijk voor de leeuwen zeg maar.

Achterop zitten, doodeng...

Doe gewoon alles op je eigen snelheid zo leer je ook plezier te beleven aan het rijden ipv het tegengaan van je angsten. Laat je niet haasten door wat je leest of wat er tegen je verteld word. Iedereen heeft zijn eigen tempo ;)
 
Ja jullie hebben gelijk, ik maak me ook niet echt zorgen want voor mijn gevoel gaat het best goed, maar ik vind het wel opvallend dat er zulke grote verschillen in nivo zijn. En ik heb ook een tijdje scooter gereden en best wel een paar jaartjes auto. Maar ik zie verder wel hoelang ik ermee bezig ga zijn, ik heb verder ook geen haast. En mannen zijn misschien ook wat handiger dan vrouwen..? Of hebben minder angst. Al heb ik op dit moment geen angst, al kan die nog komen natuurlijk.
 
Ik ben een vrouw, maar heb menig man er tijdens de les uit gereden hoor.... _O-
In het begin was ik ook onzeker en reed erg voorzichtig.... Toen was ik ook een beetje in shock van hoe vlot de mede lesser reed.....

Inmiddels geen last meer van!
Geniet! Heb er plezier in! Dan komt alles goed! Of je nou 5 of 10 of 20 lessen hebt.....
Iedereen op eigen tempo en blijf het leuk vinden!
Er gaan hele slechte lessen aan komen, maar geef dan niet op en stap weer op! Ga door!
 
Iedereen begint voorzichtig, niks mis mee, het is nieuw en je moet aan alles wennen. Er zullen er hier weinig zijn die meteen bij les een alles foutloos uitvoeren.

En ik herhaal het nog maar een keer want dat heeft bij mij ook geholpen, mijn instructeur zei altijd bij de AVB: Je kan nu beter de les motor laten vallen dan nadat je je eigen motor hebt. Die beugels zitten er niet voor niks op. Merkte toen dat het bij mij al een stuk beter ging. Een deel zit ook tussen de oren.
 
Voor alle mensen die met spoed hun rijbewijs aanvragen, 9 vd 10x is dat zonde van je geld. Ik doe dat nooit en kan gemiddeld na 2-3 dagen ophalen. Ik mag elke 5 jaar vernieuwen -O-
 
Ik ben een vrouw, maar heb menig man er tijdens de les uit gereden hoor.... _O-
In het begin was ik ook onzeker en reed erg voorzichtig.... Toen was ik ook een beetje in shock van hoe vlot de mede lesser reed.....

Inmiddels geen last meer van!
Geniet! Heb er plezier in! Dan komt alles goed! Of je nou 5 of 10 of 20 lessen hebt.....
Iedereen op eigen tempo en blijf het leuk vinden!
Er gaan hele slechte lessen aan komen, maar geef dan niet op en stap weer op! Ga door!

Oh, het lestempo :]

Ja, dat was even wennen toen een ik mijn tweede les AVD met een leerling reed die al een aantal lessen had gehad.

Probeer niet te netjes rijden voor je instructeur en straks je examinator. Maak lekker je schoonheidsfoutjes bij je instructeur, dan gaat hij je namelijk exact vertellen waar je op moet letten en wat je kan verbeteren.

Rij niet “te netjes” omdat het rijles is. Zou je normaal tussen die twee auto’s invoegen, doe dat dan nu ook etc etc
 
Indien iemand nog bezig is met theorie, ik heb nog credits (27 dagen online theorie boek, ruim 9 uur proef examens) over bij theorieexamenoefenen.nl.
Bij interesse, PM. Dan stuur ik je de inlog even door :)

Intussen al 2 weken mijn motorrijbewijs binnen, vandaag hopelijk m'n kawa z900 ophalen :]
 
Indien iemand nog bezig is met theorie, ik heb nog credits (27 dagen online theorie boek, ruim 9 uur proef examens) over bij theorieexamenoefenen.nl.
Bij interesse, PM. Dan stuur ik je de inlog even door :)

Intussen al 2 weken mijn motorrijbewijs binnen, vandaag hopelijk m'n kawa z900 ophalen :]

Zodra je hem binnen hebt wel wat plaatjes delen :+
 
Gelden die ook voor B eventueel?
Indien iemand nog bezig is met theorie, ik heb nog credits (27 dagen online theorie boek, ruim 9 uur proef examens) over bij theorieexamenoefenen.nl.
Bij interesse, PM. Dan stuur ik je de inlog even door :)

Intussen al 2 weken mijn motorrijbewijs binnen, vandaag hopelijk m'n kawa z900 ophalen :]
 
Gelden die ook voor B eventueel?
Heb even gekeken, maar is specifiek voor de motor.
1408741
 
zo, hehe...eindelijk verhuisd, internet angesloten en bijgelezen. ben ik al klaar met mijn huis? nee, nog lang niet, maar de grootste klussen zijn wel gedaan.

mooi om te lezen dat het enthousiasme van de beginnende lessers er nog steeds is. achterop een motor zitten moet je niet te vaak doen: je moet zelf rijden, veel leuker! maar achterop zitten is wel leerzaam! vooral als je niet zo'n held bent met afschuinen. ik was dat indertijd (nu 5 jaar geleden) ook niet, maar een 'rondje achterop' bij de instructeur deed wonderen, en echt, je kan schuiner dan je denkt.

voor degenen die last hebben van examenstress: er zijn (ex-)leerlingen die voor hun examen een banaantje eten. klinkt raar, maar het kan werken.

zoals ik zei: ik ben verhuisd. van '5 minuten lopen naar werk' naar '20 minuten met de auto'. ik heb me al een paar keer voorgenomen om met de motor naar mijn werk te gaan, maarreh....|( dat is er dus nog niet van gekomen. morgenochtend, op mijn vrije dag, maar eens kijken hoeveel tijd het me kost om naar mijn werk te komen. dat is dus inclusief 'omkleedtijd'.

echt lange ritten, zoals b.v. een motorvakantie, heb ik nog niet gedaan. maar ik heb wel de gedachte om dat eens te gaan doen. dichtbij beginnen, bijvoorbeeld naar de Eifel (al is dat voor motorrijders ook niet echt meer een Walhalla, geloof ik), daarna naar Normandië of Schotland.

doordat ik vorig jaar een huis heb gekocht en de daarbij horende renovatie (zo oud? nee, zo slecht gebouwd, qua riool/gas/electra), is het motorrijden bij mij achterop geraakt. voorgaande jaren heb ik, samen met forummer X20DTL een aantal 'ex-lessersritten' georganiseerd, die 'goed bezocht' werden. de ritten die we organiseerden werden vanuit Amersfoort, Lelystad en Apeldoorn gereden. niet te lang, en met voldoende tankmogelijkheden langs de route en een (lunch-)pauze. gedachte was om ook een aantal ritten 'beneden de rivieren' te maken, zodat ook ex-lessers uit die regio konden meerijden. dat is er toen niet van gekomen.

bedenk: rij tijdens je examen zoals je tijdens de lessen rijdt. want het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen 'ineens' heel anders zou rijden dan ervoor. en net als met je B-rijbewijs: je gaat nu pas ervaring opbouwen. je eerste solo-rit, zonder commentaar in je oor, is goud waard, en geeft je het gevoel van 'yes!, dat heb ik toch maar moor geflikt!'. vooral als je, zoals ik, er bijna een jaar over gedaan hebt om je rijbewijs te halen 8-) . en er komt een moment dat je denkt: wat zou mijn instructeur over deze actie gezegd hebben?

voor degenen die aan een examen zitten: vergeet je Eigen Verklaring (EV) niet! met de Eigen Verklaring, verklaar je (goh...) dat je fysiek en psychisch niks mankeert en dat je in staat bent om een voertuig te bedienen. zonder geldige EV kan je wel examen doen (eigen ervaring), maar kan je de categorie A niet laten bijschrijven op je rijbewijs. als je voor het eerst examen doet voor A-ongelimiteerd, krijg je de 'mindere categorieën' er automatisch bij. want het zou wel raar zijn: mag je wel rijden op een motor voor A, maar niet op een motor voor A1 of A2, terwijl die minder vermogen hebben.

:]
 
De keren dat ik achterop heb gezeten was meer om het gevoel te krijgen bij de AVB oefeningen. De rit naar de oefenlocatie toe reed ik altijd zelf. Voordeel is wel dat de rijschool dichtbij zit, +/- 2 km ofzo en met een mogelijkheid om binnendoor te gaan.
Mijn eerste les begon bij de rijschool met wat rondjes, voorzichtig schakelen en vooral je voorrem niet gebruiken in een bocht. Daarna, ook tijdens die 1e les, door naar het oefenterrein, super vet.

Totaal heb ik 7 AVB lessen gehad en ben nu bezig voor AVD (theorie heb ik al). Als ik tijdens mijn examen volgende week de motor maar niet laat vallen _O-_O-

Zelf les ik overigens met wisselende mede-lessers. Hierdoor merk ik ook dat er verschillen zijn en dat iedereen dat op zijn/haar eigen manier doet. Als het maar goed voelt... Onze instructeur voelt dit ook feilloos aan en zoekt bij de persoon een manier om hem/haar positief te beïnvloeden zodat het zelfvertrouwen goed is.

Tot nu toe kom ik weg met niet zo heel veel lessen en gaat het heel goed. Dit is overigens niet vanwege de kosten hoor.. het rijden gaat mij gelukkig goed af. Voordeel is wel dat ik in mijn jeugd veel scooter heb gereden en dat ik zakelijk als accountmanager ruim 50000 km per jaar maak.
Ha, kun je grapjes maken.
Ik heb mijn motor laten vallen tijdens het AVD, zand op de weg en bochten gingen niet samen.. Nu kan ik over 2 maanden pas weer op..
 
Ha, kun je grapjes maken.
Ik heb mijn motor laten vallen tijdens het AVD, zand op de weg en bochten gingen niet samen.. Nu kan ik over 2 maanden pas weer op..

Inschattingsfout, kan gebeuren. Af en toe is dat ook lastig om te zien, heb je er zelf iets aan overgehouden? Rustig weer aan het vertrouwen werken, behalve dat je zelf en de motor een deuk kan oplopen gebeurt dat ook wel bij je ego. Maar uiteindelijk moet dat goedkomen, ik heb het op de dijk tijdens het lessen ook een paar bijna schuivers meegemaakt omdat ik over gravel heenreed met een bocht. Kwam telkens net goed.

@saabert

Mocht dat ooit nog onder de rivieren gaan gebeuren, heb ik wel intresse. (Nadat je het volledige huis hebt opgeknapt uiteraard :+ , ik heb vaak genoeg verbouwingen gedaan om te weten dat je altijd dingen tegenkomt die je niet verwacht.)
 
ik heb in mijn huis voldoende meegemaakt: standleiding die met te weinig beugels gemonteerd was, en vast hing aan 1 beugel 50mm en de afvoer van het bad, rondom gescheurd, dus het water zeek langs de buitenkant van de pijp de kruipruimte in, condenseerde op de gasleiding en liep langs de gasleiding naar een T-koppeling die niet goed was afgeteerd en afgetaped, dus is gaan roesten. afvoer van de keuken: bij de bouw met 3 beugels (over een afstand van 6 meter) in de fundering geboord, maar doorgerot, dus maar aan de gasleiding opgeknoopt... CV-ketel die er de brui aan geeft, na 15 jaar. dus: riool vernieuwd, gas- en waterleiding en verwarmingsleidingen vernieuwd. vervangen door Uponor kunststof leidingen, goedkoper en makkelijker te verwerken/bewerken dan koper. de enige stalen leidingen die zijn gebruikt, zijn de aansluitstukken tussen Uponor en de ketel en een paar cv-leidinkjes vanaf zolder naar de slaapkamers op 1-hoog-achter. ook de elektra is vernieuwd. de 1e eigenaar had een kozijn en een deel van een muur verwijderd waar elektra doorheen liep. dat heeft hij met elektradraad omgelegd. groepenkast: 3 groepen op een heel huis, zonder werkende aardlekschakelaar (zat er dus wel, maar werkte niet). van 3 groepen zonder aardlek naar 12 groepen achter 3 (werkende) aardlekschakelaars. doordat de plavuizenvloer scheef en te hoog lag, en dus ongeschikt voor laminaat, is die er ook uit gerammeld. en als je dan toch bezig bent, prop je er natuurlijk meteen vloerverwarming in. in de oude keuken waren de bevestigingsbouten voor de bovenkastjes op 1,5cm van een warmwaterleiding in de muur geboord... door het kanaal van de afzuigkap (door de muur heen, direkt naar buiten) liep een (inmiddels zwartgeblakerde en wat gesmolten) elektraleiding...revolutiebouw, zoals mijn collega het noemt. niet alleen mijn huis, maar zo ongeveer de hele straat...

als je nu bij mij 'Hornbach', of 'Uponor' roept, stort mijn huis in 8-) maar het wordt nu wel zoals ik het hebben wil, al kost dat een paar centen. want een mengkraan voor een stort- en handdouche en een inbouw-wastafelkraan (van Hotbath, beter dan Grohe) was bij elkaar € 1200, ex korting. en dan heb ik het nog niet over tegel- en leidingwerk.

komende zondag het laatste stukje vloerverwarming er in worstelen en dan de boel aansluiten en vullen. en dan gaat er een cementdekvloer overheen. dat is 50 m2 en dat laat ik doen, want dat moet goed liggen en mijn collega en ik hebben daar geen ervaring mee. daarna gaat de keuken er op.

en dan vind ik het wel even genoeg, na ruim een jaar slopen en opbouwen. volgend jaar weer verder, want er moeten nog openslaande deuren in de achtergevel en tegels in de woonkamer+gang. 'tussendoor' wat kleine klusjes zoals slaapkamers uitruimen en behangen.

voor wat betreft de ex-lessersrit(ten): ik ga eens kijken of ik wat in elkaar kan draaien. ik deed dat voorheen met het programma 'tyre', maar die heeft geen licensie meer voor het gebruik van Google Maps, dus wordt het maken van een route wat lastiger. en Basecamp is me te ingewikkeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan