Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Welkom @pvandendungen! AVB is echt een kwestie van oefenenoefenenoefenen en op een gegeven moment valt het kwartje. Wanhoop niet als je er een mindere les tussen hebt zitten waarbij niets lukt, volgens mij heeft iedereen dat wel gehad! Ik zelfs meerdere keren, haha.

Gefeliciteerd, top gedaan!*O**O**O**O**O**O*:]:]:]
Dankjewel! :D

Tijdens het rijden naar m'n examen toe, werd de instructeur nog bijna van z'n motor afgereden. Terwijl de motoren waar instructeurs op rijden meestal niet heel onopvallend zijn (ook dit was een unit van een Versys met koffers en pilonnen en een pooltafel enzo). Valt echt op, hoe slecht er eigenlijk opgelet wordt op de weg.
 
Ja en dode hoek kennen ze niet. Of nja überhaupt kijken....
Ik moest dinsdag 100km snelweg met de auto. En hoe vaak ik niet al bijna helemaal een baan was opgeschoven en iemand ineens vlak voor me naar links of rechts kwam. Nja dan wijk ik uit.... Geef wat gas en ga er voorbij pffft....
Op een gegeven moment ging ik toch wel toeteren en die dooie bleef strak vooruit kijken..... Uiteindelijk keek die en gebaarde ik maar dat ie uit z'n ogen moest kijken..... 8)7
 
vertragingsoefening: het lukte mij ook niet in het begin totdat een instructeur (een andere dan die ik normaal had): zie het als een soort van noodstop, dus vol in de remmen. Daarna terugschakelen en de rest van de oefening doen. Dat hielp! Sindsdien had ik er geen problemen meer mee.
precisiestop: helaas had ik hetzelfde probleem. "Remweg niet vloeiend genoed", "te vroeg geschakeld", "te laat geschakeld", "niet geschakeld", "te snel"< "te traag". Enzovoort! wat een K-U-T oefening was het. Duss geen tips van mij haha. wat ik deed was remmen, op 3/4 van de 3 naar de 2 en vlak voor ik stilstond naar de 1 schakelen. Dus niet op het allerlaatste moment nog twee versnellingen terug.

Haha, vertragingsoefenen gaan we meemaken. Die slalom ben ik niet bang voor, dat remmen tja ik heb nog moeite ermee hoe hard ik het nou moet doen. Zal vol in de remmen eens proberen ;). Ik zal mijn instructeur nog eens vragen wat hij mij aanraad. Ik moest vooral niet teveel tegelijk willen doen, maar zoals ik het lees kan dat niet anders....
 
Ja en dode hoek kennen ze niet. Of nja überhaupt kijken....
Ik moest dinsdag 100km snelweg met de auto. En hoe vaak ik niet al bijna helemaal een baan was opgeschoven en iemand ineens vlak voor me naar links of rechts kwam. Nja dan wijk ik uit.... Geef wat gas en ga er voorbij pffft....
Op een gegeven moment ging ik toch wel toeteren en die dooie bleef strak vooruit kijken..... Uiteindelijk keek die en gebaarde ik maar dat ie uit z'n ogen moest kijken..... 8)7
Ik maak minstens 600km per week op de weg door en ik kan je vertellen.... mensen zijn idioten. Niet kijken, bumperklevers (terwijl ik met 140 aan t inhalen ben...) geen voorrang willen verlenen... idioten
Ik heb tijdens de les juist t idee dat automobilisten een stuk vriendelijker voor motorrijders zijn. Geven ruimte op de snelweg, komen niet te dicht op me, snijden me niet af... heerlijk 😂
 
Ik maak minstens 600km per week op de weg door en ik kan je vertellen.... mensen zijn idioten. Niet kijken, bumperklevers (terwijl ik met 140 aan t inhalen ben...) geen voorrang willen verlenen... idioten
Ik heb tijdens de les juist t idee dat automobilisten een stuk vriendelijker voor motorrijders zijn. Geven ruimte op de snelweg, komen niet te dicht op me, snijden me niet af... heerlijk 😂
Het punt is natuurlijk dat veel mensen op de weg zich best fatsoenlijk gedragen, maar niet allemaal en dat je daar dus nooit op kunt rekenen 😒
 
Ik werd de afgelopen les, onderweg naar het AVB terrein, 2x begroet door tegemoetkomende motorrijders. Ik had nog niet het lef en/of automatisme om terug te zwaaien 8)7 Klinkt kinderachtig, maar wel leuk om mijn eerst groet te hebben ontvangen haha.
 
Ik heb m'n eigen spullen gekocht, omdat ik het goor vind om spullen aan te trekken waar al 5 voor mij in hebben zitten zweten... En daarom heb ik ook niet voor tweedehands gekozen.

Dus ik heb eerst een eigen jas gekocht, met wintervoering die je eruit kan halen. Toen een helm, toen toch maar een textiel broek met wintervoering... Toen toch maar een doorwaai jas.... Toen toch maar motorschoenen.... En nu ook een veel te dure full Kevlar jeans gekocht... 😂
Oh en heb twee paar handschoenen inmiddels..... 😂
Uiteindelijk moet je het toch zelf kopen, dus waarom al niet tijdens het lessen?
Als je steeds iets koopt valt het qua gevoel wel mee.
Alhoewel het iedere keer wel pijn doet aan de bankrekening om iets te kopen.
 
Ik moest vooral niet teveel tegelijk willen doen, maar zoals ik het lees kan dat niet anders....

Het is niet echt veel te gelijk, eerder een rijtje wat je afwerkt: gas - schakelen - remmmmm - schakelen - gas - slalom. En inderdaad remmen als bij de noodstop, dus vollll in de ankers. Dan houd je net even wat meer ruimte en rust over om terug te schakelen en weer op te trekken. Die rust vinden de examinatoren heel belangrijk! Die van mij in ieder geval, haha.
 
Dus ik heb eerst een eigen jas gekocht, met wintervoering die je eruit kan halen. Toen een helm, toen toch maar een textiel broek met wintervoering... Toen toch maar een doorwaai jas.... Toen toch maar motorschoenen.... En nu ook een veel te dure full Kevlar jeans gekocht... 😂
Oh en heb twee paar handschoenen inmiddels..... 😂
Uiteindelijk moet je het toch zelf kopen, dus waarom al niet tijdens het lessen?
Als je steeds iets koopt valt het qua gevoel wel mee.
Alhoewel het iedere keer wel pijn doet aan de bankrekening om iets te kopen.
Je moet ook pas iets kopen als de bankrekening het nauwelijks meer in de gaten heeft … 😁
 
Vandaag mijn theorie gehaald. Nu anderhalve week wachten om weer te lessen uch instructeur heeft vakantie.

Maar heb nu 2 lessen gehad en ook al wat stukken op de weg gereden naar oefenterrein voor AVB oefeningen, wat eigenlijk allemaal wel goed gaat. De verrichtingen bij lage snelheid gaan goed behalve wegrijden uit parkeervak. Remmanoeuvres gaan ook goed. Maar zoek naar tips om mij kijken te verbeteren, want bij remmanoeuvres kijk ik te kort voor de motor, net als ik over de weg rijd in korte bochten waar ik grind heb zien liggen ga ik mij daar op focussen. Hoe doen jullie dit of zijn er praktische tips voor. Zeker dat laatste vind ik interessant want je wilt goed vooruitkijken omdat je die richting op gaat, maar heb ook geen zin om over grind onderuit te gaan.
 
Vandaag mijn theorie gehaald. Nu anderhalve week wachten om weer te lessen uch instructeur heeft vakantie.

Maar heb nu 2 lessen gehad en ook al wat stukken op de weg gereden naar oefenterrein voor AVB oefeningen, wat eigenlijk allemaal wel goed gaat. De verrichtingen bij lage snelheid gaan goed behalve wegrijden uit parkeervak. Remmanoeuvres gaan ook goed. Maar zoek naar tips om mij kijken te verbeteren, want bij remmanoeuvres kijk ik te kort voor de motor, net als ik over de weg rijd in korte bochten waar ik grind heb zien liggen ga ik mij daar op focussen. Hoe doen jullie dit of zijn er praktische tips voor. Zeker dat laatste vind ik interessant want je wilt goed vooruitkijken omdat je die richting op gaat, maar heb ook geen zin om over grind onderuit te gaan.
Niet kijken naar hetgeen waar je niet naar toe wilt.
 
Vandaag mijn theorie gehaald. Nu anderhalve week wachten om weer te lessen uch instructeur heeft vakantie.

Maar heb nu 2 lessen gehad en ook al wat stukken op de weg gereden naar oefenterrein voor AVB oefeningen, wat eigenlijk allemaal wel goed gaat. De verrichtingen bij lage snelheid gaan goed behalve wegrijden uit parkeervak. Remmanoeuvres gaan ook goed. Maar zoek naar tips om mij kijken te verbeteren, want bij remmanoeuvres kijk ik te kort voor de motor, net als ik over de weg rijd in korte bochten waar ik grind heb zien liggen ga ik mij daar op focussen. Hoe doen jullie dit of zijn er praktische tips voor. Zeker dat laatste vind ik interessant want je wilt goed vooruitkijken omdat je die richting op gaat, maar heb ook geen zin om over grind onderuit te gaan.
Gefeliciteerd met je theorie, snel gedaan zo te lezen.
Het kijken is en blijft lastig vind ik. Het kijken naar de weg in een bocht en de voorligger is bij mij nog steeds een dingetje. Voor je avb is de enige tip die ik kan bedenken, zoek voordat je de proef start een ding aan de horizon. al is het maar een lantaarnpaal of een boom die verder weg staat. Zet daarop je focus, niet te hoog natuurlijk, De examinator moet niet denken dat je een schietgebedje doet.
Ik heb nu ruim 1000km op mijn eigen motor erop zitten en het kijken is nog steeds het belangrijkste punt waar ik op moet letten. Wat ik opvallend vind is dat ik er vooral moeite mee heb op de snelweg als het druk is.
 
Ik heb nu ruim 1000km op mijn eigen motor erop zitten en het kijken is nog steeds het belangrijkste punt waar ik op moet letten. Wat ik opvallend vind is dat ik er vooral moeite mee heb op de snelweg als het druk is.

Dit heb ik ook!! Ik ben dan nog wel aan het lessen.... Maar als het rustig is kan ik gewoon rustig het riedeltje doen, links rechts, dode hoek.... knippertje.... nog een keer rustig kijken....
Maar als het druk is.... Man.... Als je het dan rustig aan doet hebben al 3 auto's em voor je gepropt.... Is het gat waar je in wou weg etc...... :(
Daar moet ik nog wel aan werken.
 
Dit heb ik ook!! Ik ben dan nog wel aan het lessen.... Maar als het rustig is kan ik gewoon rustig het riedeltje doen, links rechts, dode hoek.... knippertje.... nog een keer rustig kijken....
Maar als het druk is.... Man.... Als je het dan rustig aan doet hebben al 3 auto's em voor je gepropt.... Is het gat waar je in wou weg etc...... :(
Daar moet ik nog wel aan werken.
Ik moet wel toegeven dat ik nu dat riedeltje iets inkort. Voor het examen moet het natuurlijk helemaal perfect zijn en vooral goed zichtbaar. Maar nu 'in het wild' kijk ik meer 'continu' in de spiegels en als ik dan een gat aan zie komen is het gewoon 1 kant spiegel, omkijken, evt extra controle en gas/gaan. Tenminste iets dat daarop lijkt dan ;-)

Voorsorteren en afslaan en dergelijke situaties gebruik ik weer wel beide spiegels zoals het riedeltje gaat.
Ach ja, je leert het pas echt als de vrijgelaten word ;)
 
Ik moet wel toegeven dat ik nu dat riedeltje iets inkort. Voor het examen moet het natuurlijk helemaal perfect zijn en vooral goed zichtbaar. Maar nu 'in het wild' kijk ik meer 'continu' in de spiegels en als ik dan een gat aan zie komen is het gewoon 1 kant spiegel, omkijken, evt extra controle en gas/gaan. Tenminste iets dat daarop lijkt dan ;-)

Voorsorteren en afslaan en dergelijke situaties gebruik ik weer wel beide spiegels zoals het riedeltje gaat.
Ach ja, je leert het pas echt als de vrijgelaten word ;)
Jep tijdens het lessen doe ik dat ook als het dus super druk is, het riedeltje inkorten.... Mja..... dat wil het cbr niet zien, dus mag het niet.... :+
 
Even een beetje off-topic en als het niet mag dan hoor ik het wel, maar ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleding aanschaffen. Motorpak, alles casual, meteen heel duur of 2e hands..

Ik ben vandaag bij motozoom in amsterdam geslaagd voor motorlaarsen.
Ik heb hoge zwarte schoenen van rev-it met snelsluiting. En zit nog in twijfel of ik voor jeans ga of voor een "normale" motorbroek.

Van de week toch maar alles nieuw gekocht. Bij biker outfit in amsterdam geslaagd voor een kevlar jeans van john doe en een aytee softshell jas van macna.
 
Hallo leden, ook ik ben hier nieuw en ik vind het leuk om als nieuweling te lezen over ervaringen van andere motorrijders. Ik ben al even bezig met rijles maar omdat ik vond dat er geen vooruitgang in zat ben ik in juni naar een andere rijschool in Tilburg gegaan. En dat is wel een groot verschil! Ik weet bijna zeker dat het mij gaat lukken maar moet wat dingen afleren en aanleren die ik niet goed deed. Ik ben niet de allerjongste dus een beetje bang om te vallen en zo....:X en dat gebeurt dan ook!
Wel al een paar lessen in de omgeving van Tilburg gereden en dat is echt leuk. Hopelijk kan ik hier ook een keer hoera geslaagd roepen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan