Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Vanavond weer 2 uur les gehad op de weg. Omdat ik mijn examen bij de locatie Alkmaar krijg zijn we nu in die buurt aan het lessen. Heerlijke buurt om te lessen want we rijden ook door de polder en de kleinere dorpen, waar ik normaal de tijd niet voor heb in de auto. Opzich ging het goed, maar helaas nog te weinig kijken in mn "dode hoek". En op een rondtonde mn motor laten afslaan, (wtf?!) beetje jammer weer. Maar al met al weer een fijne les gehad. Ik kijk al uit naar de volgende
 
Gefeliciteerd met je theorie, snel gedaan zo te lezen.
Het kijken is en blijft lastig vind ik. Het kijken naar de weg in een bocht en de voorligger is bij mij nog steeds een dingetje. Voor je avb is de enige tip die ik kan bedenken, zoek voordat je de proef start een ding aan de horizon. al is het maar een lantaarnpaal of een boom die verder weg staat. Zet daarop je focus, niet te hoog natuurlijk, De examinator moet niet denken dat je een schietgebedje doet.
Ik heb nu ruim 1000km op mijn eigen motor erop zitten en het kijken is nog steeds het belangrijkste punt waar ik op moet letten. Wat ik opvallend vind is dat ik er vooral moeite mee heb op de snelweg als het druk is.

Ja, heb het in 3 weken gedaan nadat ik gestart ben. Ben er paar keer goed voor gaan zitten en als je fouten maakt bij het oefenen probeert te begrijpen dan is het vrij eenvoudig.

Zal het proberen mee te nemen voor het kijken, denk dat vanwege de lessen die ik heb gehad steeds in de regen waren en dan grind zag liggen mogelijk iets te bang was om direct te vallen.
 
Mijn rijinstructeur ging bij de AVB oefeningen wel eens staan waar ik moest kijken, zodat ik wist dat ik onbewust verkeerd keek als hij riep en dan keek ik hem weer aan en ging het goed. Vooral bij de langzame slalom tijdens mijn AVB heeft het me geholpen om me in te beelden dat mijn instructeur aan het einde van de pionnen stond net zoals tijdens de les. En maar in mijn hoofd herhalen “hier kijken, hier kijken” _O- Dat werkte wel, want ik voelde het fout gaan en heb het zo net op tijd hersteld waardoor ik de oefening in 1x goed had.

Ben benieuwd hoe het kijken tijdens AVD me afgaat. Merken jullie veel verschil wat dat betreft tussen AVB en AVD?
 
goede middag motor forum.
Heb en tijdje niet gereageerd op het forum maar heb met de avb de 1ste keer gezakt en de 2de keer was ik geslaagd .
Heb vorigenweek zaterdag de eerste rijles op de weg gehad en was best wel wennen.
en heb 3 lessen tot nu gehad en is echt wel leuk op de weg.
alleen nog wennen met vooruitkijken op de weg maar dat komt wel goed.
 
Mijn rijinstructeur ging bij de AVB oefeningen wel eens staan waar ik moest kijken, zodat ik wist dat ik onbewust verkeerd keek als hij riep en dan keek ik hem weer aan en ging het goed. Vooral bij de langzame slalom tijdens mijn AVB heeft het me geholpen om me in te beelden dat mijn instructeur aan het einde van de pionnen stond net zoals tijdens de les. En maar in mijn hoofd herhalen “hier kijken, hier kijken” _O- Dat werkte wel, want ik voelde het fout gaan en heb het zo net op tijd hersteld waardoor ik de oefening in 1x goed had.

Ben benieuwd hoe het kijken tijdens AVD me afgaat. Merken jullie veel verschil wat dat betreft tussen AVB en AVD?
Ik vond het op de juiste manier leren kijken bij mijn AVB heel erg lastig.
De motor gaat immers die kan op waar je heen kijkt..
Bij de langzame en de snelle slalom moet je dus niet naar de pionnen kijken, maar recht vooruit.
 
Nou, dit is 'm dan! M'n allereerste eigenste motort! Honda Hornet uit 2009, 600CC en 105PK. En nog wat andere technische termen, maar ik viel natuurlijk vooral voor de kleur :$ .

Hij is zoooo mooi😍. M'n vriend wilde me op een gegeven moment vastbinden, want ik blééf de tank maar aaien ("dat is slecht voor de lak, schatje"). Ben er ook op naar huis gereden, direct 240 KM vanuit omgeving Sittard naar de Zaanstreek. Wat een eind! Ben het hele stuk achter m'n vriend z'n Astra blijven hangen, om beetje mee te gaan in z'n slipstream. Daarnaast had hij een navigatie _O-.

En wat ik dan grappig vind, ik kwam best gaar van die motor af. Kopje koffie, hapje eten. Springt m'n vriend van de bank: "zullen we anders nog samen een stukje touren?" Ja, waarom niet! Dus voor de lol nog even een rondje van 60K gemaakt. Zou ik met de auto never ever doen, maar nu.. héérlijk! Echt, het kost klauwen vol geld en letterlijk bloed, zweet en tranen, maar dat rijbewijs is het zo waard.

Motorrr.jpeg
 
Ik vind hem ook mooi! En ook zo herkenbaar, dat nog een stukje doen. Waarschijnlijk als je hem echt leert kennen zit je er ook wat meer ontspannen op en kom je er na je rit minder gaar vanaf.

Wees lief voor m.
 
Nou, dit is 'm dan! M'n allereerste eigenste motort! Honda Hornet uit 2009, 600CC en 105PK. En nog wat andere technische termen, maar ik viel natuurlijk vooral voor de kleur :$ .

Hij is zoooo mooi😍. M'n vriend wilde me op een gegeven moment vastbinden, want ik blééf de tank maar aaien ("dat is slecht voor de lak, schatje"). Ben er ook op naar huis gereden, direct 240 KM vanuit omgeving Sittard naar de Zaanstreek. Wat een eind! Ben het hele stuk achter m'n vriend z'n Astra blijven hangen, om beetje mee te gaan in z'n slipstream. Daarnaast had hij een navigatie _O-.

En wat ik dan grappig vind, ik kwam best gaar van die motor af. Kopje koffie, hapje eten. Springt m'n vriend van de bank: "zullen we anders nog samen een stukje touren?" Ja, waarom niet! Dus voor de lol nog even een rondje van 60K gemaakt. Zou ik met de auto never ever doen, maar nu.. héérlijk! Echt, het kost klauwen vol geld en letterlijk bloed, zweet en tranen, maar dat rijbewijs is het zo waard.

Bekijk bijlage 1417500
Super toffe kleur!
Heel veel plezier ermee! Rijd heerlijk, dat word genieten.
 
Ik vind hem ook mooi! En ook zo herkenbaar, dat nog een stukje doen. Waarschijnlijk als je hem echt leert kennen zit je er ook wat meer ontspannen op en kom je er na je rit minder gaar vanaf.

Wees lief voor m

Het is inderdaad ook gewoon een kwestie van wennen. Gaat goedkomen! Lekker veel rijden de komende periode, zodat we snel aan elkaar wennen :). Ik ga zeker goed voor hem zorgen. Nay, verwennen. Als het enige kind van veel te rijke ouders.

@Atacama Hornets FTW!
 
Mooie fiets! Hier 4 oktober AVD examen... denk dat het wel goed komt allemaal... dan kijk ik tegen het voorjaar wel voor een motor... kan ik me in de winter mooi voor laten lichten over hoe en wat :)
 
Is er nog iemand die in de buurt van alkmaar heeft afgereden (of dat gaat doen) voor de verkeers deelname?

Ik ben benieuwd of de examinatoren een vaste route hanteren of dat er een vast punt is die lastig is en daarom vaak gereden wordt.
 
Is er nog iemand die in de buurt van alkmaar heeft afgereden (of dat gaat doen) voor de verkeers deelname?

Ik ben benieuwd of de examinatoren een vaste route hanteren of dat er een vast punt is die lastig is en daarom vaak gereden wordt.
Ik heb in Haarlem afgereden.
Als je lokaal lest weten de leraren de gebruikelijke routes wel. Over het algemeen worden er een aantal 'vaste' routes gereden, zodat alle belangrijke items voorbij komen. Denk aan straatjes in de stad, stukje snelweg, etc. Ik kan mij voorstellen dat Kooimeer in een aantal routes zit in Alkmaar bijvoorbeeld. Maar je rijleraar weet meer ;-)
 
Nou, dit is 'm dan! M'n allereerste eigenste motort! Honda Hornet uit 2009, 600CC en 105PK. En nog wat andere technische termen, maar ik viel natuurlijk vooral voor de kleur :$ .

Hij is zoooo mooi😍. M'n vriend wilde me op een gegeven moment vastbinden, want ik blééf de tank maar aaien ("dat is slecht voor de lak, schatje"). Ben er ook op naar huis gereden, direct 240 KM vanuit omgeving Sittard naar de Zaanstreek. Wat een eind! Ben het hele stuk achter m'n vriend z'n Astra blijven hangen, om beetje mee te gaan in z'n slipstream. Daarnaast had hij een navigatie _O-.

En wat ik dan grappig vind, ik kwam best gaar van die motor af. Kopje koffie, hapje eten. Springt m'n vriend van de bank: "zullen we anders nog samen een stukje touren?" Ja, waarom niet! Dus voor de lol nog even een rondje van 60K gemaakt. Zou ik met de auto never ever doen, maar nu.. héérlijk! Echt, het kost klauwen vol geld en letterlijk bloed, zweet en tranen, maar dat rijbewijs is het zo waard.

Bekijk bijlage 1417500
Gefeliciteerd!

Wat betreft het vermoeide, dat herken ik wel hoor! Na 2u rijles ben ik ook altijd echt op, zeker in het begin..
 
Ik heb in Haarlem afgereden.
Als je lokaal lest weten de leraren de gebruikelijke routes wel. Over het algemeen worden er een aantal 'vaste' routes gereden, zodat alle belangrijke items voorbij komen. Denk aan straatjes in de stad, stukje snelweg, etc. Ik kan mij voorstellen dat Kooimeer in een aantal routes zit in Alkmaar bijvoorbeeld. Maar je rijleraar weet meer ;-)
Ja, we hebben afgelopen week al vanaf akersloot binnendoor gereden naar alkmaar en via de snelweg terug naar ijmuiden. Ik vertrouw mijn instructeur ook dat hij mij goed voorbereid, maar ben wel nieiwsgierig hoe ze bij de cbr te werk gaan
 
@Benonderweg Ik durf te wedden dat je die grote rotonde bij het AZ-stadion ook wel krijgt tijdens het afrijden. Heb zelf m'n AVB in Alkmaar gedaan en onze instructeur stuurde ons expres via deze rotonde de stad in en uit, onder het mom van "deze is irritant en hebben jullie hem eens gedaan".

Ja, klopt hoor @ToscaRD! Ben ook regelmatig behoorlijk moe van de lesmotor gekomen. En nu was het non-stop snelweg, dus constant in dezelfde houding, maar wel doorrijden. Ach, het went vanzelf! Hopelijk blijft het deze week beetje droog..
 
Nou, dit is 'm dan! M'n allereerste eigenste motort! Honda Hornet uit 2009, 600CC en 105PK. En nog wat andere technische termen, maar ik viel natuurlijk vooral voor de kleur :$ .

Hij is zoooo mooi😍. M'n vriend wilde me op een gegeven moment vastbinden, want ik blééf de tank maar aaien ("dat is slecht voor de lak, schatje"). Ben er ook op naar huis gereden, direct 240 KM vanuit omgeving Sittard naar de Zaanstreek. Wat een eind! Ben het hele stuk achter m'n vriend z'n Astra blijven hangen, om beetje mee te gaan in z'n slipstream. Daarnaast had hij een navigatie _O-.

En wat ik dan grappig vind, ik kwam best gaar van die motor af. Kopje koffie, hapje eten. Springt m'n vriend van de bank: "zullen we anders nog samen een stukje touren?" Ja, waarom niet! Dus voor de lol nog even een rondje van 60K gemaakt. Zou ik met de auto never ever doen, maar nu.. héérlijk! Echt, het kost klauwen vol geld en letterlijk bloed, zweet en tranen, maar dat rijbewijs is het zo waard.

Bekijk bijlage 1417500
Wat is ie mooi en meteen al zo'n stuk rijden, leuk hoor!
 
Is er nog iemand die in de buurt van alkmaar heeft afgereden (of dat gaat doen) voor de verkeers deelname?

Ik ben benieuwd of de examinatoren een vaste route hanteren of dat er een vast punt is die lastig is en daarom vaak gereden wordt.
Voor zover ik weet is er geen vaste route. Als je die kale hebt kan ik je vertellen, lekker flink doorrijden, niet treuzelen en doe gewoon lekker je ding. Hij testte bij mij de korte invoegstrook (vanaf station Noord de ring op gelijk onder de viaduct door weer richting de mare) en ik ging lekker op het gas, voegde in en zat pal achter een langzame tractor die al heel vroeg links ging voorsorteren. Keihard op de rem. En weer door. Niets aan de hand. Juist goed opgelost.

Ik reed om 13:00 smiddags. Niet al te veel verkeer. Was een hele lekkere rit. Hij ziet snel genoeg of je het kunt.
 
Nou, dit is 'm dan! M'n allereerste eigenste motort! Honda Hornet uit 2009, 600CC en 105PK. En nog wat andere technische termen, maar ik viel natuurlijk vooral voor de kleur :$ .

Hij is zoooo mooi😍. M'n vriend wilde me op een gegeven moment vastbinden, want ik blééf de tank maar aaien ("dat is slecht voor de lak, schatje"). Ben er ook op naar huis gereden, direct 240 KM vanuit omgeving Sittard naar de Zaanstreek. Wat een eind! Ben het hele stuk achter m'n vriend z'n Astra blijven hangen, om beetje mee te gaan in z'n slipstream. Daarnaast had hij een navigatie _O-.

En wat ik dan grappig vind, ik kwam best gaar van die motor af. Kopje koffie, hapje eten. Springt m'n vriend van de bank: "zullen we anders nog samen een stukje touren?" Ja, waarom niet! Dus voor de lol nog even een rondje van 60K gemaakt. Zou ik met de auto never ever doen, maar nu.. héérlijk! Echt, het kost klauwen vol geld en letterlijk bloed, zweet en tranen, maar dat rijbewijs is het zo waard.

Bekijk bijlage 1417500
Wow wat een knapperd! Heel veel plezier ermee. Hij ziet er geweldig uit.
Mag ik de brutale vraag stellen? (hoeveel heb je ervoor betaald?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan