Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Mooie motor hoor! en ToscaRD gefeliciteerd met je AVB. Had zaterdag ook weer rijlesje, lekker geremd. Krijg het gevoel steeds meer en meer, het ging ook best goed. Maar zelf nog niet tevreden, moet een stuk constanter goed gaan. Vooral als ik de oefeningen door elkaar doe. AVB waarschijnlijk nu begin September, plekje in augustus was al bezet.
 
Leuk ding! Alleen ben ik geen fan van de kleur... *D

Net lesje gehad. Man wat een regen.....
We waren precies aan het tanken toen de hel losbrak.... 😂 Dus maar ff wachten.....
Waren even onderweg en gelijk weer man.... 😂
Dus maar ff snel terug naar de box en daar gewacht....

In het begin zat ik nogal geforceerd en ging het niet zo lekker.... Denk combinatie van regen en weer ff het gevoel krijgen... Maar ging gelukkig steeds beter. :]

En even een foto van hoe het eruit zag....man man man man 😂👀

IMG-20190813-WA0001.jpeg
 
Wow wat een knapperd! Heel veel plezier ermee. Hij ziet er geweldig uit.
Mag ik de brutale vraag stellen? (hoeveel heb je ervoor betaald?)

Leuk dingetje he? Deed vanmorgen de schuur open om m'n regenjas te pakken (bahbahbah) en toen zag ik hem uiteraard direct staan. Even vijf minuten de tijd genomen om hem te aaien en vervolgens bijna de trein gemist. Joe. _O-
Heb er € 4000 voor betaald! Wel wat meer dan de officiële marktwaarde geloof ik, maar hij is perfect onderhouden en net nieuwe bandjes. Vond het in ieder geval een heel acceptabele prijs en binnen m'n budget ook nog8-).

Edit: voor @max snelheid O-) Bouwjaar is 2009 en KM stand was op het moment van overschrijven iets van 20.500. En hij was uiteraard gebruikt! Ben de derde eigenaar.

@lotje95 Ieder z'n kopje thee :) . Wat een regen zeg! Je zou bijna een snorkel nodig hebben..
 
Laatst bewerkt:
Trouwens vraagje voor hier. De noodstop, mijn instructeur zegt dat ik niet bezig moet zijn met de koppeling. Doel is om zo snel en goed mogelijk stil te staan. Dat de motor daarbij afslaat is geen enkel probleem, het gaat immers om direct stoppen. Nu zie ik in vele filmpjes wel dat er wordt gezegd ontkoppel de motor. Iemand hier wat over te zeggen?
 
Trouwens vraagje voor hier. De noodstop, mijn instructeur zegt dat ik niet bezig moet zijn met de koppeling. Doel is om zo snel en goed mogelijk stil te staan. Dat de motor daarbij afslaat is geen enkel probleem, het gaat immers om direct stoppen. Nu zie ik in vele filmpjes wel dat er wordt gezegd ontkoppel de motor. Iemand hier wat over te zeggen?

Was toen ik aan het lessen was (2 jaar geleden) geen probleem als je motor afsloeg. Opzich een makkelijke oefening als je motor ABS heeft. Gewoon knijpen in die handel (geen mega stoppie maken natuurlijk 😂)
 
Trouwens vraagje voor hier. De noodstop, mijn instructeur zegt dat ik niet bezig moet zijn met de koppeling. Doel is om zo snel en goed mogelijk stil te staan. Dat de motor daarbij afslaat is geen enkel probleem, het gaat immers om direct stoppen. Nu zie ik in vele filmpjes wel dat er wordt gezegd ontkoppel de motor. Iemand hier wat over te zeggen?
Inderdaad gewoon vol in de ankers en koppeling boeit niet.
Het is een noodstop, dus het belangrijkste is dat je stil komt te staan!
Motor kun je daarna wel weer starten.
 
Trouwens vraagje voor hier. De noodstop, mijn instructeur zegt dat ik niet bezig moet zijn met de koppeling. Doel is om zo snel en goed mogelijk stil te staan. Dat de motor daarbij afslaat is geen enkel probleem, het gaat immers om direct stoppen. Nu zie ik in vele filmpjes wel dat er wordt gezegd ontkoppel de motor. Iemand hier wat over te zeggen?
Ik zou zeggen dat je het ontkoppelen onbewust toch al doet, ook al is het bij de noodstop niet vereist. Stoppen zonder te ontkoppelen lijkt me vooral in een lagere versnelling een risico op vallen omdat de motor gaat schokken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd geleerd om te koppeling wel in te knijpen.
Je knijpt met rechts al je remmen dicht, hoeveel extra moeite is het om links ook in te knijpen?

Of het op je examen verplicht is geen idee.....
 
Trouwens vraagje voor hier. De noodstop, mijn instructeur zegt dat ik niet bezig moet zijn met de koppeling. Doel is om zo snel en goed mogelijk stil te staan. Dat de motor daarbij afslaat is geen enkel probleem, het gaat immers om direct stoppen. Nu zie ik in vele filmpjes wel dat er wordt gezegd ontkoppel de motor. Iemand hier wat over te zeggen?
Het is volgens mij niet nodig, zolang je maar met de juiste houding snel genoeg stil staat. Het gaat er in mijn ogen om dat het 'veilig' moet. Als je er nu nog problemen mee hebt snap ik de opmerking 'maak je daar niet druk om' helemaal. Als je daarna de precisie stop en spelen met de koppeling krijgt zal de koppeling vanzelf wel mee gaan komen. Denk ook dat de noodstop soepeler gaat als je de koppeling inknijpt.
Een beetje vergelijkbaar met de auto, daar doe je het op een gegeven moment ook vol automatisch.
 
Thanks voor alle reacties. Ik merk zelf ook dat ik nog de koppeling gebruik als ik de noodstop doe, maar mijn instructeur heeft het liever niet. Merk wel dat het soepeler gaat als je puur op het remmen focussed, vol in de ankers is het niet helemaal. Even opbouwen en dan vol erin is mij tot nu toe aangeleerd (zodat die motor niet vol met zijn neus naar beneden gaat).
 
En zo hoort het ook. Een halve sec om op te bouwen (je geeft je band hiermee meer grip) en daarna doorknijpen
 
Trouwens vraagje voor hier. De noodstop, mijn instructeur zegt dat ik niet bezig moet zijn met de koppeling. Doel is om zo snel en goed mogelijk stil te staan. Dat de motor daarbij afslaat is geen enkel probleem, het gaat immers om direct stoppen. Nu zie ik in vele filmpjes wel dat er wordt gezegd ontkoppel de motor. Iemand hier wat over te zeggen?
Bij een noodstop gaat het erom dat je stilstaat en of je motor dan afslaat is niet belangrijk. Als je motor maar stil staat, dan kun je hem altijd nog starten. Maar ik kneep gewoon mn koppeling in want dan slaat je motor niet af maar dan hoef je alleen maar terug te schakelen.
 
06-07 mijn eerste rijles gehad.
Vorige week mijn theorie gehaald.
Afgelopen maandag het CBR maar een keer gebeld over mijn gezondheidsverklaring (ook in bezit van vrachtwagen rijbewijs dus ik mocht eerst langs een bedrijfsarts om te keuren en werd toen op de grote stapel gelegd. Gelukkig hebben ze snel een besluit genomen dus die verklaring is ook binnen.
Nu 7 lessen gehad, vanavond, zaterdag en volgende week dinsdag nog les en dan donderdag de 22e AVB examen.

Tot nu toe gaat het redelijk met les, wel wat lastige momenten met de langzame slalom.

Ik was benieuwd of jullie ook het countersteering gebruiken (gebruikten) bij de halve draai en het achtje?

Ik merk nu dat ik soms niet voldoende afschuin.

Ik rij op een Yamaha MT-07 als les motor.

Afgelopen week even op de BMW 1600GT van mijn broer gezeten. Wat een slagschip is dat, die MT-07 lijkt dan wel een brommer.

Ondertussen wel een eigen pak, helm, handschoenen, motorlaarzen aangeschaft. Nadat ik een paar keer in een nat pak moet stappen van het zweet van mijn voorganger was ik er snel klaar mee........
 
Laatst bewerkt:
Ow help, countersteering is zo'n onderwerp waar je eindeloos over kan discussieren en daarna een deel het onzin vind, een deel vind dat hij het niet gebruikt en een deel die heilig overtuigd is van wel. Ja ik heb mij er in verdiept, er zijn een aantal heel interessante filmpjes over te zien, en heel veel die niet te begrijpen zijn.

Maar, waar het volgens mij om gaat is dat je iets goed uitvoert, niet welke theorie voor jou het beste past om te begrijpen hoe je dat doet ;-)
Dus mijn enthousiaste antwoord is ja, ik gebruik zoiets wel maar doe dit vrijwel nooit bewust. Tenzij ik aan het fietsen ben, want daar werkt het ook.

Hoe jij je motor in de bocht krijgt/afschuint is helemaal aan jou, bij de een valt het kwartje als je op het stepje gaat staan, de andere duwt op het stuur en de volgende heeft het van nature al. Ik zou gewoon eens met je leraar er over praten en vragen of jou idee klopt en of hij nog andere ideeen heeft om dit goed voor elkaar te krijgen.
 
06-07 mijn eerste rijles gehad.
Vorige week mijn theorie gehaald.
Afgelopen maandag het CBR maar een keer gebeld over mijn gezondheidsverklaring (ook in bezit van vrachtwagen rijbewijs dus ik mocht eerst langs een bedrijfsarts om te keuren en werd toen op de grote stapel gelegd. Gelukkig hebben ze snel een besluit genomen dus die verklaring is ook binnen.
Nu 7 lessen gehad, vanavond, zaterdag en volgende week dinsdag nog les en dan donderdag de 22e AVB examen.

Tot nu toe gaat het redelijk met les, wel wat lastige momenten met de langzame slalom.

Ik was benieuwd of jullie ook het countersteering gebruiken (gebruikten) bij de halve draai en het achtje?

Ik merk nu dat ik soms niet voldoende afschuin.

Ik rij op een Yamaha MT-07 als les motor.

Afgelopen week even op de BMW 1600GT van mijn broer gezeten. Wat een slagschip is dat, die MT-07 lijkt dan wel een brommer.

Ondertussen wel een eigen pak, helm, handschoenen, motorlaarzen aangeschaft. Nadat ik een paar keer in een nat pak moet stappen van het zweet van mijn voorganger was ik er snel klaar mee........

Bij de halve draai of 8tje maken tikte ik het stuur ietsjes naar rechts (bij links indraaien) waardoor je als het ware in de bocht valt daarna kwestie van je nek omdraaien en jezelf focussen op waar je heen wilt. Voelde bij mij in het begin heel onwennig maar na een paar keer ging het vanzelfsprekend, motor goed afschuinen.

Haha ik had na 2 lessen ook mijn eigen kleding al gekocht, was niet alleen een stuk frisser maar zat ook veel beter!

Succes verder nog!
 
Bij de halve draai of 8tje maken tikte ik het stuur ietsjes naar rechts (bij links indraaien) waardoor je als het ware in de bocht valt daarna kwestie van je nek omdraaien en jezelf focussen op waar je heen wilt. Voelde bij mij in het begin heel onwennig maar na een paar keer ging het vanzelfsprekend, motor goed afschuinen.

Haha ik had na 2 lessen ook mijn eigen kleding al gekocht, was niet alleen een stuk frisser maar zat ook veel beter!

Succes verder nog!

Precies dit, goed je heupen tegen die tank aan, kijken waar je heent wilt en dan met een klein tikje die motor afschuinen. Echt tegensturen doe ik volgens mij niet bewust, kijken (naar de horizon en waar je heent wilt) was bij mij de oplossing! Blijft desalniettemin een lastige oefening.
 
Precies dit, goed je heupen tegen die tank aan, kijken waar je heent wilt en dan met een klein tikje die motor afschuinen. Echt tegensturen doe ik volgens mij niet bewust, kijken (naar de horizon en waar je heent wilt) was bij mij de oplossing! Blijft desalniettemin een lastige oefening.

Naast de langzame slalom vond ik dit ook de moeilijkste oefeningen, maar toen het kwartje eenmaal viel vond ik de halve draai en 8tjes draaien juist de leukste oefeningen!
 
Ik vond dit een verhelderend filmpje over sturen in het algemeen, welk label er ook aan hangt.
Rond de anderhalf minuut laten ze zien hoe het stuur beweegt als je een bocht in gaat.

Ik wil wel benadrukken dat je rijleraar weet hoe hij jou de kennis moet geven om veilig te rijden. Gebruik dit filmpje dus niet om zelf te bedenken hoe je moet sturen, maar om te begrijpen waarom iets kan werken ;-)
 
Was toen ik aan het lessen was (2 jaar geleden) geen probleem als je motor afsloeg. Opzich een makkelijke oefening als je motor ABS heeft. Gewoon knijpen in die handel (geen mega stoppie maken natuurlijk 😂)

Hoe zit het als de ABS ingrijpt tijdens de noodstop op het AVB examen? Gisteravond had ik weer les en het regende redelijk. Hierdoor greep bij iedere noodstop de ABS in. Ik ga er van uit dat dit voor het examen geen probleem is. Voor mijn gevoel werd de remweg wel langer dan bij de normale noodstop.
 
Hoe zit het als de ABS ingrijpt tijdens de noodstop op het AVB examen? Gisteravond had ik weer les en het regende redelijk. Hierdoor greep bij iedere noodstop de ABS in. Ik ga er van uit dat dit voor het examen geen probleem is. Voor mijn gevoel werd de remweg wel langer dan bij de normale noodstop.

Bij de noodstop mag de ABS ingrijpen! Het gaat er inderdaad om dat je zo snel mogelijk stilstaat en daarbij je motor in balans houdt. De ABS helpt daar ook bij. Bij m'n examen remde ik behoorlijk abrupt en was de ABS lekker duidelijk hoorbaar, maar daar zei de examinator helemaal niets over.
 
Noodstop = z.s.m. stilstaan zonder dat je daarna omvalt. Dus ABS-ingreep, afslaande motor, maakt allemaal niet uit, zolang je maar binnen de gestelde afstand stilstaat met je voetjes aan de grond!
 
Terug
Bovenaan Onderaan