Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Het rijbewijs bij ons is ‘a’ zoals ‘b’ voor de auto is. Maar het a rijbewijs bestaat uit 3examens (theorie, AVB -voertuigbeheersing- en AVD -verkeersdeelname-).

Gefeliciteerd met je rijbewijs!!!!
 
@Juliana57 ik heb een kawasaki er5. Zie m'n foto haha.
Volgens mij de voorganger van de er6 en de kawasaki z650. En daar heb ik op gelest.
Is volgens mij wel een redelijk makkelijke motor om mee te beginnen, maar daar heb ik em ook wel op uitgezocht.

Als ik erop zit kan ik comfortabel / makkelijk met beide voeten bij de grond.


Bekijk bijlage 1423360
Oh ja die is mooi en niet zo'n hoge achterkant. Ik val meer op een chopper maar ik denk dat zo'n soort motor als jij hebt beter is om mee te beginnen als ik mijn rijbewijs heb.
 
Ik moet wachten tot dinsdag.... 😶 maar zal wel heel erg moeten wennen. Van 650cc en 3 jaar oud naar 200cc en 46 jaar oud 🤭

Overigens heb ik ook op een kawa er6 gelest. Fijn fietsje vind ik t wel!
Haha dat is wel een heel verschil. Ik van 2 a 3 jaar oude z650 naar een 22 jaar oude kawa met 500 cc :P
Maar ik was zo gewend..... Alleen tellen voor de versnelling ipv het zien haha, maar ik hoefde er gisteren niet eens over na te denken....
 
Oh ja die is mooi en niet zo'n hoge achterkant. Ik val meer op een chopper maar ik denk dat zo'n soort motor als jij hebt beter is om mee te beginnen als ik mijn rijbewijs heb.
Je moet gewoon op iets beginnen waar je je prettig op voelt :)
En als dat voor jou een chopper is moet je die gewoon kopen.
 
Haha dat is wel een heel verschil. Ik van 2 a 3 jaar oude z650 naar een 22 jaar oude kawa met 500 cc :P
Maar ik was zo gewend..... Alleen tellen voor de versnelling ipv het zien haha, maar ik hoefde er gisteren niet eens over na te denken....

Haha, tellen met schakelen moest ik nu ook. Dat deed de motor nog niet voor me 😂
 
Ik heb inmiddels mijn proefles gehad, en vandaag mijn eerste "echte" les. Ik begin mij toch echt serieus af te vragen hoe ik het voor elkaar ga krijgen om de langzame slalom te doen.
Het schakelen, remmen en bochtjes maken lukte mij redelijk (voor iemand die dertig jaar geleden op een brommer heeft gezeten), maar die slalom wil echt niet.
Volgende week mag ik zelf naar de parkeerplaats rijden waar we oefenen. Dat dan weer wel.
Zijn er nog meer mensen die de langzame slalom niet onder de knie krijgen?
Ik vond dat ook de moeilijkste oefening. Kreeg hem op het examen ook en moest die nog overdoen. Weet niet meer hoe ik 't voor elkaar gekregen heb maar het is uiteindelijk gelukt. Jou gaat het ook lukken. Gewoon blijven proberen tot je de slag te pakken hebt. Je instructeur moet je kunnen uitleggen hoe het moet en als hij dat niet kan kun je beter naar een andere rijschool gaan.
 
stel je voor je rijdt door de binnenstad van Utrecht op zaterdag 31 augustus , het is een flink warme dag en de hele oude gracht is bezaaid met japanse toeristen .
maar je zal toch op de plaats van bestemming moeten komen ..................

dus de voetrem beetje ingedrukt houden goed uit je heupen het gewicht van de motor verplaatsen anders red je het bochtje niet .....en je mag er geen eentje doodrijden ............

:]
 
stel je voor je rijdt door de binnenstad van Utrecht op zaterdag 31 augustus , het is een flink warme dag en de hele oude gracht is bezaaid met japanse toeristen .
maar je zal toch op de plaats van bestemming moeten komen ..................

dus de voetrem beetje ingedrukt houden goed uit je heupen het gewicht van de motor verplaatsen anders red je het bochtje niet .....en je mag er geen eentje doodrijden ............

:]
_O-
 
De oplossing is dat Ik moet gaan oefenen met Japanners ;)

Ik weet in theorie "hoe" het moet. Slippende koppeling, voetrem erbij, kracht op het achterwiel houden en vooral over de pionnen heen kijken.
Op één of andere manier wil het niet lukken om mijn koppeling in de juiste stand te houden en mijn snelheid wil ik blijven regelen met de gashendel in plaats van met de voetrem. En mijn ogen richten zich vanzelf weer naar de eerste pion.

Het zal mij uiteindelijk wel lukken, maar deze oefening viel mij wel erg tegen.
Gelukkig viel er ook een heleboel reuze mee.
 
Probeer eens wat meer met je koppeling te spelen. Als je die intrekt verlies je ook snelheid, met wat meer loslaten maak je natuurlijk snelheid.

Dat was voor mij het moment dat ik dacht AHA! Dan maakt het niet uit dat je ineens meer gas geeft, je kan het corrigeren door je koppeling meer in te trekken. Rem hield ik ongeveer gelijk.
 
gefeliciteerd aan de geslaagden! nu nog even lekker wat kilometers maken voor de winterstop.

ouwe meuk is leuk! ik heb hier in de garage ook nog een 'oude fiets': een Honda GL500D SilverWing uit 1982. de 2e motor die ik kocht. en meteen 200km mee reed, van Groningen-stad naar Hilversum. met lekke voordekselpakking (dus olielekkage) en zonder benzinemeter. maar wat reed het lekker! komende maanden eens kijken of ik tijd kan vrijmaken om de uitlaat te maken. accu-tje erin en gaan...
 
gefeliciteerd aan de geslaagden! nu nog even lekker wat kilometers maken voor de winterstop.

ouwe meuk is leuk! ik heb hier in de garage ook nog een 'oude fiets': een Honda GL500D SilverWing uit 1982. de 2e motor die ik kocht. en meteen 200km mee reed, van Groningen-stad naar Hilversum. met lekke voordekselpakking (dus olielekkage) en zonder benzinemeter. maar wat reed het lekker! komende maanden eens kijken of ik tijd kan vrijmaken om de uitlaat te maken. accu-tje erin en gaan...

parijs.jpg
 
Afgelopen zaterdag heb ik weer een mooie AVD les gereden.
Een ding snap ik alleen niet...

Ik wilde invoegen en zag op de parallel lopende rijstrook een auto voor mij (prima).
Ergens achter (voor mij in de verte) nog een auto... er tussenin zeker ruimte voor twee lange vrachtwagens.. en het is daar een 80 km zone dus echt hard gaat het niet.

Dus netjes twee keer kijken en ik dacht aan invoegen.. richtingaanwijzer aan..

Hoor ik ineens mijn instructeur in mijn oortje: "Hij gaat je klemrijden!"

[Nou had ik bijna extra gas bij gegevens en dan was ik er wel voor gebleven.. (maar dan had de auto even later geremd en was ik als dit een examen was geweest gezakt)]
Ik heb de auto toen voor laten gaan en ben later ingevoegd.

Er zijn dus idioten die (zodra ze zien dat een [les]motor wil invoegen) ineens heel veel gas bij gaan geven..
Mijn instructeur gaf dan ook als suggestie om dergelijke idioten gewoon voor te laten en dan later in te voegen (desnoods via de vluchtstrook).

Nu mijn vraag, hoe spot ik dit soort figuren op tijd en hoe pakken jullie zoiets aan?
 
Het vervelende van idioten is dat ze bijpassend idioot gedrag vertonen , en dus compleet onvoorspelbaar zijn.
Waarschijnlijk is geen enkele actie van hen bewust maar leek het gewoon een prima plan .
Helaas kun je dit op je rijles en examen niet doen , maar invoegen gooi ik direct de volle 100 pk erop en voeg voor iedereen in ...........maar dat zal door een instructeur c.q. examinator niet gewaardeerd worden vrees ik .

er zit dus niets anders op dat de raad van je instructeur op te volgen ................
 
Afgelopen zaterdag heb ik weer een mooie AVD les gereden.
Een ding snap ik alleen niet...

Ik wilde invoegen en zag op de parallel lopende rijstrook een auto voor mij (prima).
Ergens achter (voor mij in de verte) nog een auto... er tussenin zeker ruimte voor twee lange vrachtwagens.. en het is daar een 80 km zone dus echt hard gaat het niet.

Dus netjes twee keer kijken en ik dacht aan invoegen.. richtingaanwijzer aan..

Hoor ik ineens mijn instructeur in mijn oortje: "Hij gaat je klemrijden!"

[Nou had ik bijna extra gas bij gegevens en dan was ik er wel voor gebleven.. (maar dan had de auto even later geremd en was ik als dit een examen was geweest gezakt)]
Ik heb de auto toen voor laten gaan en ben later ingevoegd.

Er zijn dus idioten die (zodra ze zien dat een [les]motor wil invoegen) ineens heel veel gas bij gaan geven..
Mijn instructeur gaf dan ook als suggestie om dergelijke idioten gewoon voor te laten en dan later in te voegen (desnoods via de vluchtstrook).

Nu mijn vraag, hoe spot ik dit soort figuren op tijd en hoe pakken jullie zoiets aan?

Ik heb precies ook deze situatie gehad op mijn examen en tijdens het lessen ook meerdere keren meegemaakt met dezelfde instructie, gewoon voor laten gaan en wachten. Tijdens mijn examen had ik mijn knipperlicht ook al aan, maar gewoon weer uitgezet en na die idioot ingevoegd. Examinator zei nog, als ik had ingevoegd op dat moment was ik waarschijnlijk gezakt, maar omdat ik weer mijn knipperlichtje uit deed en even wachtte kon hij het inzicht wel waarderen.
 
Er zijn dus idioten die (zodra ze zien dat een [les]motor wil invoegen) ineens heel veel gas bij gaan geven..
Dat [les] kun je weglaten. De gemiddelde automobilist ziet dat L plaatje waarschijnlijk niet eens. Ook als je gewoon je rijbewijs hebt blijf je zulke acties tegenkomen.
 
Mijn enige angst voor het AVD examen aankomende maandag is een debiel tegenkomen die het voor jou verprutst. Nu is bovenstaande nog wel te anticiperen als je scherp bent, maar je hebt situaties..

Maargoed, die kans is uiteindelijk ook maar klein, dus gaan we niet van uit.

Ik moet nog 1x 2u lessen deze week en dan mag ik maandag eindelijk. Hopelijk halen en zsm motor in de garage parkeren.
 
Ik heb inmiddels mijn proefles gehad, en vandaag mijn eerste "echte" les. Ik begin mij toch echt serieus af te vragen hoe ik het voor elkaar ga krijgen om de langzame slalom te doen.
Het schakelen, remmen en bochtjes maken lukte mij redelijk (voor iemand die dertig jaar geleden op een brommer heeft gezeten), maar die slalom wil echt niet.
Volgende week mag ik zelf naar de parkeerplaats rijden waar we oefenen. Dat dan weer wel.
Zijn er nog meer mensen die de langzame slalom niet onder de knie krijgen?

Ik heb 'm 2 keer verprutst op het examen, maar omdat de rest wel goed ging was ik toch geslaagd :P

Heb de langzame slalom in het echte leven nog nooit nodig gehad trouwens.
 
Probeer eens wat meer met je koppeling te spelen. Als je die intrekt verlies je ook snelheid, met wat meer loslaten maak je natuurlijk snelheid.

Dat was voor mij het moment dat ik dacht AHA! Dan maakt het niet uit dat je ineens meer gas geeft, je kan het corrigeren door je koppeling meer in te trekken. Rem hield ik ongeveer gelijk.

Precies dit. Ik doe niets met het gas, omdat dat voor mijn gevoel veel meer effect heeft op je tempo (opeens heel snel/uit balans). Voetrem gebruik ik zelf nauwelijk volgens mij. Het is vooral slippende koppeling en als nodig iets meer loslaten als je beetje power nodig hebt. Wat voor mij ook hielp is om niet te langzaam te beginnen in zijn 1, maar een klein beetje vaart. Die vaart ben je op het einde wel kwijt.

Ik las nog over theorie examen. Wat ik wel als tip wil meegeven is als je al je vragen hebt beantwoord om ze nog eens allemaal een keer door te nemen. Ik had daar zat tijd voor over en bleek achteraf dat ik wel een paar dingen verkeerd gelezen had. Scheelde mij 2 fouten en had mij waarschijnlijk ook een herkansing gescheeld als ik dit de eerste keer had gedaan :p...
 
Wat voor mij ook hielp is om niet te langzaam te beginnen in zijn 1, maar een klein beetje vaart. Die vaart ben je op het einde wel kwijt.

En gelijk als het voorwiel voorbij de eerste pion is gaan sturen, ben je bij de eerste pion al laat dan zal je merken dat je steeds dichter op de volgende pion zit en bij de laatste 2 niet meer uitkom met sturen.
 
Vandaag heb ik de langzame slalom drie kwartier geoefend. Slechts één keer ging het er een beetje op lijken (ik heb wel twee pionen vermorzeld). Op één of andere manier sla ik op slot en stuur ik niet. Ik blijf ook naar de pionen kijken.
De snelle slalom ging perfect, de precisiestop ging redelijk. Vorderingen zijn er wel, ik voel me nog geen hopeloos geval :)
Het frustreert wel enigszins, omdat ik weet wat ik verkeerd doe. Maar na twee lessen is er nog hoop.

Theorie ben ik nu volop aan het leren. De regels ken ik over het algemeen (heb al 27 jaar mijn autorijbewijs), ik moest wel wennen aan de manier van vragen stellen. ik liep na het eerste proefexamen tegen wat zaken aan. Zaken zoals hoe zwaar een aanhanger mag zijn etc. Toch weet ik nu de proefexamens met zes fouten of minder door te komen. Ik kan nog ruim een week leren en examens oefenen.
 
Vandaag heb ik de langzame slalom drie kwartier geoefend. Slechts één keer ging het er een beetje op lijken (ik heb wel twee pionen vermorzeld). Op één of andere manier sla ik op slot en stuur ik niet. Ik blijf ook naar de pionen kijken.

Probeer 2 pionnen vooruit te kijken, helemaal naar het einde kwam bij bij ook niet goed, wanneer ik 2 pionnen vooruit keek dan ging het een stuk makkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan