Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik vind er anders geen reet aan op het moment :) Ik kan niet wachten tot die lessen voorbij zijn. Kijk, natuurlijk moet je het voertuig beheersen, maar ik vind wel dat ze erg pietleuterig zijn. Dan vind ik het zelf best acceptabel, maar dan is het toch weer iets te snel of te langzaam of de motor is niet scheef genoeg. Aan de andere kant beheers ik die motor ook nog niet volledig, dat realiseer ik me ook wel. Voel er me nog best onzeker op. Maar op de weg rijden vind ik een stuk makkelijker en dat is uiteindelijk toch waar het om draait, of niet?
Tel de dagen tot het examen. Misschien kan ik morgen voorzichtig vragen of hij een idee heeft hoeveel lessen ik ongeveer nodig heb.
 
Ik vind er anders geen reet aan op het moment :) Ik kan niet wachten tot die lessen voorbij zijn.
Hoe vaker je dat (tegen jezelf) zegt, hoe erger dat wordt. Echt, het werkt als je jezelf voorhoudt dat het eigenlijk toch wel erg leuk is om op die machine te zitten en te zorgen dat hij doet wat jij wil. En dat is gewoon iets wat je moet leren. Over de snelweg jakkeren, lange stukken rechtuit rijden kan iedereen. Je moet je motor ook beheersen als er weinig ruimte is.
 
@fdees gefeliciteerd!!

Ik heb voor aankomend weekend (mooi weer) een Tracer 900 GT gehuurd om voor het eerst zelf lekker te toeren. Zocht eigenlijk naar aan leuke naken, maar er was al veel weg. Aangezien de Tracer ook op mijn shortlist staat daar maar voor gekozen. Zaterdag alleen toeren en zondag met een vriend die ook net paar weken motor rijdt. Nu al zin in!!
 
@fdees gefeliciteerd!!

Ik heb voor aankomend weekend (mooi weer) een Tracer 900 GT gehuurd om voor het eerst zelf lekker te toeren. Zocht eigenlijk naar aan leuke naken, maar er was al veel weg. Aangezien de Tracer ook op mijn shortlist staat daar maar voor gekozen. Zaterdag alleen toeren en zondag met een vriend die ook net paar weken motor rijdt. Nu al zin in!!
Nou leuk, 8-) dat zal ff anders zijn dan de route die je via je oortje moest volgen. Veel plezier.
 
Ik vind er anders geen reet aan op het moment :) Ik kan niet wachten tot die lessen voorbij zijn. Kijk, natuurlijk moet je het voertuig beheersen, maar ik vind wel dat ze erg pietleuterig zijn. Dan vind ik het zelf best acceptabel, maar dan is het toch weer iets te snel of te langzaam of de motor is niet scheef genoeg. Aan de andere kant beheers ik die motor ook nog niet volledig, dat realiseer ik me ook wel. Voel er me nog best onzeker op. Maar op de weg rijden vind ik een stuk makkelijker en dat is uiteindelijk toch waar het om draait, of niet?
Tel de dagen tot het examen. Misschien kan ik morgen voorzichtig vragen of hij een idee heeft hoeveel lessen ik ongeveer nodig heb.

Je zult zien dat je AVB oefeningen vrij veel in het echt ook gebruikt , met name afschuinen van je motor dus feitelijk halve draai of 8-je en heel vaak stapvoets rijden en noodstop en uitwijken moet je vooral hopen dat je ze niet hoeft te gebruiken maar heb toch wel menige noodstop gemaakt sinds ik in maart mijn rijbewijs heb gehaald net als uitwijken heb ik ook al paar keer moeten doen.

Daarbij moet je AVB juist gaan ervaren als leuk , ik vond het in het begin ook niks aan totdat ik het onder de knie kreeg.
 
Wat vinden jullie eigenlijk van het volgende: Ik ben dus al een keer van rij-instructeur gewisseld en zit nu bij een ander die aanvankelijk wel beter leek. Maar naarmate de lessen vorderen vind ik dat ik ook van hem niet genoeg leer. Een les ziet er eigenlijk zo uit dat hij me eindeloos laat oefenen, bv zoals vandaag een uur slalommen en dat liep helemaal niet. Aan het eind van de les werd ik er gewoon agressief van en wilde ik die motor echt in de bosjes smijten. Maar de instructeur zit in zijn auto en is met ander werk bezig, afspraken enzo. Hij geeft me wel aanwijzingen, maar hij ziet ook wel dat ik er moeite mee heb en ik vind dat hij daar weinig mee doet. Ik raak zo gefrustreerd tijdens zo'n les dat ik niets meer voor elkaar krijg. Of iets lukt een keer en daarna niet meer.
Ik weet het niet, ik heb nu al zo'n 1000 euro betaald en ik vind dat ik nog zo weinig heb bereikt. Dat ligt natuurlijk ook aan mij, maar ik heb ook echt moeite met de lessituatie. Ik ben onzeker over mezelf als het niet lukt en hij maakt dat ook niet beter. Ik mis echt een soort interactie en vooral ook enthousiasme van zijn kant. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het voor hem ook niet leuk lesgeven is wanneer iemand het na 100 keer nog niet voor elkaar krijgt. MAarja, dan ligt dat misschien ook aan hem en zijn manier van lesgeven?

Wat vinden jullie: zal ik bij hem doorgaan of weer naar iemand anders? Inmiddels krijg ik het gevoel dat deze rijschool niet zo top is, maar veel keus is hier niet en veel mensen die ik ken gaan hier ook heen. Weliswaar voor autorijlessen, maar dat zijn deels wel dezelfde docenten.

Is het terecht dat ik hem er verantwoordelijk voor hou dat ik het na zoveel lessen nog steeds niet kan? Ik zit er op het moment echt over te denken om te stoppen. Dan is die 1000 euro weg, maar verspil ik ook niet nog eens 1000 of misschien wel 2000 euro met het risico dat ik mijn rijbewijs dan nog steeds niet heb.
 
Mijn instructeur was altijd bezig met mij of met mede leerlingen als we met 2e of 3e aan het lessen waren.
En dat moet ook anders kan hij niet vertellen wat je fout doet.
Je eindeloos laten klooien met iets werkt sowieso niet en als iets niet lukt moet je op een gegeven moment gewoon wat anders doen.
Instructeur die met andere dingen bezig is dan met jou les geven is in mijn ogen een waardeloze want jij betaald meer dan zat geld per uur voor zijn aandacht.
Mijn instructeur ging desnoods met de mensen achterop de oefeningen doen en uitleggen en al moest die iets 100x zeggen dan deed hij dat.
Heb wel eens bij lessen gestaan van mensen die het ook niet lukte na 100x gedaan te hebben maar te truc van een goede instructeur dat hij het je toch geleerd krijgt.
 
Hij vertelt me dus wel iedere keer wat ik fout doe en wat anders moet. En dan probeer ik dat en lukt het nog steeds niet, dus dan herhaalt hij het riedeltje weer. En verder is hij met andere dingen bezig. Ik vind het ook waardeloos hoor. Morgen maar eens aankaarten.
 
Gefeliciteerd allemaal!
Ik ben zeker in voor een ritje, mits het in de buurt is. Wil mijn rd nog niet teveel belasten met mega afstanden.

@Boebele , positief blijven en probeer de lol erin terug te krijgen!
 
Ja uitleggen wat je fout doet alleen is het niet , hij moet een weg zoeken zodat je snapt wat je moet doen of je over een bepaalde drempel heen helpen.
Les geven en goed les geven zijn 2 dingen , goed les geven kan je denk ik niet als instructeur als je met andere dingen bezig bent
 
Wat vinden jullie eigenlijk van het volgende: Ik ben dus al een keer van rij-instructeur gewisseld en zit nu bij een ander die aanvankelijk wel beter leek. Maar naarmate de lessen vorderen vind ik dat ik ook van hem niet genoeg leer. Een les ziet er eigenlijk zo uit dat hij me eindeloos laat oefenen, bv zoals vandaag een uur slalommen en dat liep helemaal niet. Aan het eind van de les werd ik er gewoon agressief van en wilde ik die motor echt in de bosjes smijten. Maar de instructeur zit in zijn auto en is met ander werk bezig, afspraken enzo. Hij geeft me wel aanwijzingen, maar hij ziet ook wel dat ik er moeite mee heb en ik vind dat hij daar weinig mee doet. Ik raak zo gefrustreerd tijdens zo'n les dat ik niets meer voor elkaar krijg. Of iets lukt een keer en daarna niet meer.
Ik weet het niet, ik heb nu al zo'n 1000 euro betaald en ik vind dat ik nog zo weinig heb bereikt. Dat ligt natuurlijk ook aan mij, maar ik heb ook echt moeite met de lessituatie. Ik ben onzeker over mezelf als het niet lukt en hij maakt dat ook niet beter. Ik mis echt een soort interactie en vooral ook enthousiasme van zijn kant. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het voor hem ook niet leuk lesgeven is wanneer iemand het na 100 keer nog niet voor elkaar krijgt. MAarja, dan ligt dat misschien ook aan hem en zijn manier van lesgeven?

Wat vinden jullie: zal ik bij hem doorgaan of weer naar iemand anders? Inmiddels krijg ik het gevoel dat deze rijschool niet zo top is, maar veel keus is hier niet en veel mensen die ik ken gaan hier ook heen. Weliswaar voor autorijlessen, maar dat zijn deels wel dezelfde docenten.

Is het terecht dat ik hem er verantwoordelijk voor hou dat ik het na zoveel lessen nog steeds niet kan? Ik zit er op het moment echt over te denken om te stoppen. Dan is die 1000 euro weg, maar verspil ik ook niet nog eens 1000 of misschien wel 2000 euro met het risico dat ik mijn rijbewijs dan nog steeds niet heb.
Ik heb eerst ook zo'n instructeur gehad en na veel twijfelen ben ik naar een andere rijschool gegaan. Groot verschil!! Ik krijg echt les en hij wil dat ik het ook goed doe dus ook hij zit er boven op. Nu krijg ik de langzame slalom onder de knie maar dan heeft ook echt even geduurd! Maar ik krijg daar wel weer de goeie energie van om door te gaan. Als je er geen goed gevoel over hebt stop dan en zoek een ander, lees recensies en kijk naar de slagingspercentages op de site van het cbr.
 
Wat vinden jullie eigenlijk van het volgende: Ik ben dus al een keer van rij-instructeur gewisseld en zit nu bij een ander die aanvankelijk wel beter leek. Maar naarmate de lessen vorderen vind ik dat ik ook van hem niet genoeg leer. Een les ziet er eigenlijk zo uit dat hij me eindeloos laat oefenen, bv zoals vandaag een uur slalommen en dat liep helemaal niet. Aan het eind van de les werd ik er gewoon agressief van en wilde ik die motor echt in de bosjes smijten. Maar de instructeur zit in zijn auto en is met ander werk bezig, afspraken enzo. Hij geeft me wel aanwijzingen, maar hij ziet ook wel dat ik er moeite mee heb en ik vind dat hij daar weinig mee doet. Ik raak zo gefrustreerd tijdens zo'n les dat ik niets meer voor elkaar krijg. Of iets lukt een keer en daarna niet meer.
Ik weet het niet, ik heb nu al zo'n 1000 euro betaald en ik vind dat ik nog zo weinig heb bereikt. Dat ligt natuurlijk ook aan mij, maar ik heb ook echt moeite met de lessituatie. Ik ben onzeker over mezelf als het niet lukt en hij maakt dat ook niet beter. Ik mis echt een soort interactie en vooral ook enthousiasme van zijn kant. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het voor hem ook niet leuk lesgeven is wanneer iemand het na 100 keer nog niet voor elkaar krijgt. MAarja, dan ligt dat misschien ook aan hem en zijn manier van lesgeven?

Wat vinden jullie: zal ik bij hem doorgaan of weer naar iemand anders? Inmiddels krijg ik het gevoel dat deze rijschool niet zo top is, maar veel keus is hier niet en veel mensen die ik ken gaan hier ook heen. Weliswaar voor autorijlessen, maar dat zijn deels wel dezelfde docenten.

Is het terecht dat ik hem er verantwoordelijk voor hou dat ik het na zoveel lessen nog steeds niet kan? Ik zit er op het moment echt over te denken om te stoppen. Dan is die 1000 euro weg, maar verspil ik ook niet nog eens 1000 of misschien wel 2000 euro met het risico dat ik mijn rijbewijs dan nog steeds niet heb.
Gewoon bij hem aankaarten. Je betaalt ervoor en je mag dus wat van hem verwachten. Staat hij ervoor open, dan zal hij zijn gedrag veranderen. Staat hij er niet voor open, vraag om een andere instructeur. Gaat hij ook daar niet in mee of is die niet beschikbaar, gauw naar een andere rijschool! Jammer van het geld, maar je wilt toch leren motorrijden? Zo te zien leer je dat bij hem niet.
 
Hallo allemaal,
hier ben ik ook weer. Mijn lessen lagen stil vanwege een lange vakantie. Ik ben vandaag weer begonnen en moest er echt weer inkomen zeg, man. Het ging superslecht. De langzame slalom deed ik vaker fout dan goed en als ik dacht dat ik hem goed deed reed ik te snel. De snelle slalom ging ook niet zo goed. De langzame slalom kon ik voor de vakantie gewoon maar vandaag was het een ramp. Ben zooooo boos op mezelf. Zicht op het examen heb ik hoe dan ook niet, ik voel zelf ook heel sterk dat ik daar echt nog lang niet klaar voor ben en dat ik waarschijnlijk een zeeeeer trage leerling ben.
Rijden op de weg gaat wel goed en is niet zo lastig, al ben ik daar soms wel wat slordig. Net zag ik een voetganger voor een zebrapad bijvoorbeeld te laat, dat was gewoon stom. Maar daar zak je dus wel op. Ik heb er nu zo geen vertrouwen meer in. Bleh.
Morgen. En dan vrijdag weer en volgende week ook 3 keer dacht ik. Raar dat je het gevoel zo snel weer "kwijt" bent. We doen ook alleen maar oefeningen die me na 1,5 uur echt helemaal de neus uitkomen. Snap wel dat die het belangrijkste zijn, maar ik heb de instructeur gevraagd of we ook wat meer kunnen gaan rijden. Rijden op de weg valt me dus ook tegen, ik ben echt te slordig.
Bovendien was 1 van de eerste dingen die ik vandaag deed mijn motor om laten vallen. Remde tijdens de 1è langzame slalomper ongeluk met de handrem. Ja, dan val je. Zo dom.
Hey, maak je niet te druk!
Bedenk even dat leren motorrijden soms knap lastig kan zijn.
Lekker boeiend dat je er (flink) wat langer over doet (ik kan er zelf ruimschoots over meepraten en ben nóg aan het lessen!)
Een motorfiets rijdt en reageert heel anders dan een auto en door de balans en een stukje automatisme dat je er een beetje ingeslepen moet zitten kan het best frustrerend zijn als het niet lukt.
Ik hoop dat je de moed niet op geeft en een fijn, en rustige instructeur hebt waar je goed mee overweg kunt.
De lessen op een parkeerterrein met remmen, slalommen, halve draai, stapvoets rijden en achtje komen je misschien de neus uit, maar de beheersing van je motor geeft straks nog meer plezier op de weg.
Probeer vooral te genieten van je rijlessen.
 
Hij vertelt me dus wel iedere keer wat ik fout doe en wat anders moet. En dan probeer ik dat en lukt het nog steeds niet, dus dan herhaalt hij het riedeltje weer. En verder is hij met andere dingen bezig. Ik vind het ook waardeloos hoor. Morgen maar eens aankaarten.
Hmm echt jammer dat je instructeur vooral in de auto zit..
Kan hij je ook echt een beetje sturing geven en enthousiast vertellen en aanwijzen wat er beter kan?
Ik heb zelf een instructeur die zelf alles op de motor doet en als het niet lukte liet hij mij achterop stappen en reed hij de oefening nog eens met mij achterop.
Bij andere oefeningen liet hij zien wat ik verkeerd deed en hoe ik het beter kon doen door het voor te doen.
 
Wat vinden jullie eigenlijk van het volgende: Ik ben dus al een keer van rij-instructeur gewisseld en zit nu bij een ander die aanvankelijk wel beter leek. Maar naarmate de lessen vorderen vind ik dat ik ook van hem niet genoeg leer. Een les ziet er eigenlijk zo uit dat hij me eindeloos laat oefenen, bv zoals vandaag een uur slalommen en dat liep helemaal niet. Aan het eind van de les werd ik er gewoon agressief van en wilde ik die motor echt in de bosjes smijten. Maar de instructeur zit in zijn auto en is met ander werk bezig, afspraken enzo. Hij geeft me wel aanwijzingen, maar hij ziet ook wel dat ik er moeite mee heb en ik vind dat hij daar weinig mee doet. Ik raak zo gefrustreerd tijdens zo'n les dat ik niets meer voor elkaar krijg. Of iets lukt een keer en daarna niet meer.
Ik weet het niet, ik heb nu al zo'n 1000 euro betaald en ik vind dat ik nog zo weinig heb bereikt. Dat ligt natuurlijk ook aan mij, maar ik heb ook echt moeite met de lessituatie. Ik ben onzeker over mezelf als het niet lukt en hij maakt dat ook niet beter. Ik mis echt een soort interactie en vooral ook enthousiasme van zijn kant. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het voor hem ook niet leuk lesgeven is wanneer iemand het na 100 keer nog niet voor elkaar krijgt. MAarja, dan ligt dat misschien ook aan hem en zijn manier van lesgeven?

Wat vinden jullie: zal ik bij hem doorgaan of weer naar iemand anders? Inmiddels krijg ik het gevoel dat deze rijschool niet zo top is, maar veel keus is hier niet en veel mensen die ik ken gaan hier ook heen. Weliswaar voor autorijlessen, maar dat zijn deels wel dezelfde docenten.

Is het terecht dat ik hem er verantwoordelijk voor hou dat ik het na zoveel lessen nog steeds niet kan? Ik zit er op het moment echt over te denken om te stoppen. Dan is die 1000 euro weg, maar verspil ik ook niet nog eens 1000 of misschien wel 2000 euro met het risico dat ik mijn rijbewijs dan nog steeds niet heb.

Mijn instructeur stond gewoon bij de oefeningen en was echt actief met mij bezig.
Hij liet me ook niet eindeloos oefeningen herhalen, Hij zegt ook dat des te langer je achter elkaar een oefening oefen des te lastiger het wordt omdat je dan frustratie krijgt. Wij deden de oefening een keer of 3 en dan door naar de volgende. Soms aan het einde van de les nog een oefening herhalen die niet lekker liep maar dan ook 2 of 3 x en klaar.
 
Bij mij werkte het net iets anders; bij de AVB-lessen reden we soms met 6 man tegelijk, in blokken van 4 uur met een korte pauze tussendoor, op het eigen terrein van de rijschool. Met 1 instructeur, maar wel met iemand die goed kon lesgeven. In een soort van treintje allemaal een paar keer de oefening doen, vervolgens samen even bespreken, en als hij zag dat iemand wat meer moeite had dan pikte hij diegene er even uit om wat extra uitleg te doen. Ik vond het zelf erg prettig werken, vooral omdat je ook continu mensen voor je die oefening ziet doen. Gaat 'ie goed, dan heb je gezien hoe het moet, gaat 'ie niet goed, dan heb je gezien waar het fout ging en kun je daar zelf op letten. En inderdaad, mensen die meer moeite met bijvoorbeeld afschuinen of achtjes/halve draaien hadden zette hij achterop, en dan trok hij de motor zo schuin als maar kan, ver voorbij wat je eigenlijk dagelijks zou doen of wat je moet kunnen voor het examen. Puur om te tonen hoeveel meer zo'n motor kan dan jij denkt.

Moraal van het verhaal; het is afhankelijk van de instructeur, van jou zelf, en vooral hoe die twee met elkaar in verhouding staan. Als jij je niet prettig voelt bij de manier van lesgeven van de instructeur, dan zal het minder goed gaan dan zou kunnen. Maar vergeet niet dat een instructeur daar is omdat jij er goed voor betaalt, dus dan mag je ook best vragen om aanpassing of een iets andere manier van lesgeven. Soms werkt dat, en heeft de instructeur meerdere 'standen' die je door gewoon ernaar te vragen 'aan' kunt zetten, en soms werkt een instructeur op een bepaalde manier die voor sommigen heel goed werkt, en voor anderen niet. De truc is dat te herkennen, en vooral niet denken dat je het niet kunt maken om naar een andere rijschool te gaan. Dan kun je denken dat je nu 1000 euro hebt 'weggegooid', maar je hebt ook iets aan ervaring opgedaan, en je begint dus niet helemaal vanaf nul bij een nieuwe rijschool. In overleg veranderen van lesstijl, of in goed overleg uit elkaar gaan. Het belangrijkste is dat jij op een prettige manier leert rijden, als je met tegenzin op de motor gaat zitten gaat er iets niet helemaal goed... :+
 
Hij vertelt me dus wel iedere keer wat ik fout doe en wat anders moet. En dan probeer ik dat en lukt het nog steeds niet, dus dan herhaalt hij het riedeltje weer. En verder is hij met andere dingen bezig. Ik vind het ook waardeloos hoor. Morgen maar eens aankaarten.

Ik ben na mijn eerste oefenles direct geswitched naar een andere rijles. De man was chaotisch, zat veel op zijn telefoon en de druppel was dat hij zat te bellen in de auto. Direct naar een andere gegaan en daar heel blij mee.

Dat je instructeur in de auto zit en daarin andere dingen aan het doen is vindt ik wel bijzonder zelf. Mijn instructeur rookt af en toe even een peukie. Maar kijkt ondertussen wel hoe ik het doe, geeft aanwijzingen, doet het zelf voor en wat bij mij heel erg geholpen heeft hij gaf mij wanneer ik het 8tje deed instructies via het oortje. Dat gaf mij vertrouwen en daardoor ben ik het gevoel gaan krijgen.

Ik ben ook een paar keer naar de les gegaan met een zenuwachtig gevoel. Maar 9 van de 10 keer kwam ik er met een heel goed gevoel van weg, omdat ik het dan wel voor elkaar had geboxd. En ja mij heeft het ook wel wat lesjes gekost, vooral die langzame oefenigen en ook dat heeft flink wat frustratie opgeleverd.

Vanmiddag gaan we het zien, AVB examen en ben er weer semi zenuwachtig voor. Ik weet dat ik alles prima kan en alleen nog af en toe moeite heb met het achtje. Die gaat gewoon neit elke keer goed. Maar de langzame slalom gaat 9 van de 10 keer goed, dus zolang die goed is moet ik het halen. Dan lekker de weg op, daar heb ik echt zin in. Dat doen we nu al af en toe, maar dan echt voro het echie!
 
je kunt je motor niet rechtop in een bocht houden................


Dat heb ik ook nergens gezegd, maar vergelijk het filmpje nou eens met je eerder geplaatste foto ;)

Jep, ik ga het morgen aankaarten. Wel balen dit.

Moet trouwens zeggen dat ik bij het uitkiezen van m'n rijschool wel voor een 'echte' motorrijschool ben gegaan. Ik heb er zo'n hekel aan als ik twee van die lessertjes zie rijden en de instructeur er in de auto achteraan. Die rij je toch om de 5 minuten helemaal zoek?
Kan me herinneren dat ik ze bij het examen ook een paar keer kwijt was en een keer reed ik weg bij de verkeerslichten en hoorde ik die Golf met examinator en instructeur met piepende banden achter me aan komen. Niet dat het enig nut had. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ben na mijn eerste oefenles direct geswitched naar een andere rijles. De man was chaotisch, zat veel op zijn telefoon en de druppel was dat hij zat te bellen in de auto. Direct naar een andere gegaan en daar heel blij mee.

De meeste meningen en goede tips zijn wel al voorbij gekomen. Uiteindelijk ben ik bij de juiste rijschool begonnen. Een eenmanszaakje met dus 1 rij leraar. Afgezien dat ik even aan de beste man moest wennen, nogal direct en schreeuwerig en zijn complimenten waren redelijk minimaal (als in als je hem kent herken je je goede momenten, anders is dat wat lastiger). Wel prima lessen gehad en op mijn snelheid. Geen weer te slecht, hij gaat altijd zelf op de motor etc.

Al met al is de klik het belangrijkste, op de 2e plek komt denk ik of de rijleraar zich kan en wil aanpassen aan zijn leerlingen. Als die dat leuk vind top, als niet dan moet je snel keuzes maken als de klik er niet is.
Ik heb 1x op het zelfde terrein een concurerende rijleraar gehad, deze vond inderdaad de koffiepot in zijn achterbak en ruzie maken met mijn leraar belangrijker dan zijn eigen leerlingen. Nadat die veel te lang bezig was geweest met mijn leraar hem toch *misschien niet zo vriendelijk* gevraagd op zijn eigen leerlingen te letten zodat mijn leraar weer tijd aan mij kon besteden.

Trouwens, mij valt ook op, mede onderbouwd door mijn rijleraar zijn ervaringen, hoeveel rijleraren het echt niet boeien hoe snel een leerling slaagt en op welke manier. Er zijn zoveel 'prutsers' op de markt momenteel, echt bizar. Ik begreep dat in de afgelopen jaren het aantal rijleraren meer dan verdubbeld is in de regio Haarlem....
 
Ik kan me wel voorstellen dat het frustratie oplevert. Bij mij gaan gelukkig de snelle oefeningen wel goed. Maar die verdomde langzame slalom wil gewoon niet lukken. Zodra ik het stuur omdraai beweeg ik mijn koppeling of de gashendel of ik stuur gewoon niet.

Ik weet zeker dat het mij uiteindelijk gaat lukken, ik heb pas drie echte AVB-lessen gehad, maar toch frustreert het. Ik ken de handelingen, ik weet wat ik moet doen, ik weet ook wat ik fout doe. Maar toch lukt het niet.

Wat betreft de instructeur mag ik niet klagen, hij laat mij drie kwartier de langzame slalom oefenen maar blijft niet alles honderd keer herhalen. Hij heeft alles benoemd wat ik fout doe. Maar hij begrijpt ook dat het geen zin heeft om elke les drie kwartier te benoemen wat ik fout doe. Zolang ik bewust ben van wat ik fout doe hoeft hij dat niet telkens te benoemen. Hij voelt trouwens ook goed aan dat ik eerst gedachteloos de motor moet kunnen bedienen. Ik moet nu overal te veel bij nadenken. Het moet zo zijn dat handelingen automatisch gaan. En dat heeft tijd nodig...

Ik ben trouwens wel geslaagd voor mij theorie vandaag. Maar drie gewonden (foute antwoorden). :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan