Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ja, vanmorgen dacht ik ineens: Hm, dit is eigenlijk niet eens zo stom :) Was vooral blij dat die langzame slalom weer lukte. Die kon ik voor de vakantie ook, maar nu lukte hij niet meer. Frustrerend! Ik moet hem trouwens op 4/5 km per uur rijden. Superlangzaam! Is dat in NLD ook zo? Je staat echt bijna stil.
En die constante kritiek tijdens de les, daar kan ik dus heel slecht tegen. Maar ik denk maar zo: beter dat hij nu kritisch is en ik het op het examen goed doe dan andersom. Hij zal er wel een reden voor zijn dat hij zo streng is. En dan lees ik jullie, dat zelfs mensen die afrijden nog moeite hebben met de oefeningen of ze zelfs fout doen. Dan ben ik dus geen uitzondering dat ik er zoveel moeite mee heb. Afschuinen ga ik leren, ik denk dat dat de focus is van de komende lessen. En dan het verkeer, daar maak ik echt teveel fouten.
Klopt, ik moest op het AVB-examen juist de langzame slalom overdoen omdat ik het de eerste keer verprutste ...
 
Mijn instructeur is strenger dan een examinator. Bijv. bij de noodstop ging ik altijd vol in de ankers (ABS vol ingrijpen). Dit vond hij niet goed. Dit moest meer gecontroleerd. Een examinator rekent het goed, maar als je dit als beginnende motorrijder zelf op de weg doet met een motor zonder ABS dan lig je op je gat. Hij is dus streng, maar daardoor leert hij me écht motorrijden.

Als jouw instructeur ook zo kritisch is (wel opbouwend, niet puur "afzeikmodus"), dan heeft hij ongetwijfeld dezelfde intenties als de mijne. Om jou écht goed motor te leren rijden.
 
Ja, vanmorgen dacht ik ineens: Hm, dit is eigenlijk niet eens zo stom :) Was vooral blij dat die langzame slalom weer lukte. Die kon ik voor de vakantie ook, maar nu lukte hij niet meer. Frustrerend! Ik moet hem trouwens op 4/5 km per uur rijden. Superlangzaam! Is dat in NLD ook zo? Je staat echt bijna stil.
En die constante kritiek tijdens de les, daar kan ik dus heel slecht tegen. Maar ik denk maar zo: beter dat hij nu kritisch is en ik het op het examen goed doe dan andersom. Hij zal er wel een reden voor zijn dat hij zo streng is. En dan lees ik jullie, dat zelfs mensen die afrijden nog moeite hebben met de oefeningen of ze zelfs fout doen. Dan ben ik dus geen uitzondering dat ik er zoveel moeite mee heb. Afschuinen ga ik leren, ik denk dat dat de focus is van de komende lessen. En dan het verkeer, daar maak ik echt teveel fouten.

En dat is ook het belangrijkste. ;) Als je er al op zit met het idee dat je het eigenlijk helemaal niet leuk vindt ga je het ook minder goed doen dan wanneer je er lol in hebt. Hij moet inderdaad erg traag, 1x op de voorrem remmen en tenzij je behoorlijk wat kracht hebt kun je je motor op gaan rapen (ik gelukkig niet, enkelen voor mij wel). Tenzij ze in DLD de pionnen verder uit elkaar zetten zou je hem ook niet veel sneller moeten kunnen doen trouwens, anders kom je nooit tussen die pionnen door. En daar is dan dus de snelle slalom voor bedoeld. :+
Dat hij zo streng is zal er ook mee te maken hebben dat je zo voorbereid mogelijk moet zijn op het examen. Mijn instructeur zei altijd dat hij mij veel strenger beoordeelde dan de examinator zou doen, puur omdat ik het dan sowieso goed genoeg zou moeten kunnen. Hun slagingspercentage hangt er natuurlijk ook vanaf.

Wat betreft verkeersdeelname merkte ik vooral dat ik opnieuw moest leren echt op z'n examens te rijden. Ik maak al jaren tegen de 50.000 km per jaar aan autokilometers, en daardoor slijten er vaak dingen in die niet 'op zijn examens' zijn, maar in het dagelijkse verkeer gemeengoed worden. Dan ben je geneigd op de motor ook een beetje zo te rijden. Ik reed bijvoorbeeld vaak te dicht op mijn voorganger, en mijn kijkgedrag was goed, maar niet zichtbaar. Problemen oplossen met gas daarentegen pikte ik zo op. :+
 
Same here. Vlak voor het examen de langzame slalom 10x foutloos gedaan, maar op het examen bij de eerste poging er te hard in waardoor ik er bij de voorlaatste pion uit vloog.

das balen zeg, mocht je hem overdoen?

Wat betreft verkeersdeelname: ik heb mijn rijbewijs al bijna 10 jaar en ik rij echt slordig. En ik merk dat ik ook bezig ben met de motor, waardoor ik het lastiger vind om op borden etc te letten. En inderdaad moet je weer op zijn examens gaan rijden. Even ergens tussendoor glippen is echt uit den boze, zeker omdat ze hier achter mij aanrijden. Ik moet er bij verkeerslichten ook altijd aan denken dat ik moet stoppen als hij het niet meer redt.
 
Ja, vanmorgen dacht ik ineens: Hm, dit is eigenlijk niet eens zo stom :) Was vooral blij dat die langzame slalom weer lukte. Die kon ik voor de vakantie ook, maar nu lukte hij niet meer. Frustrerend! Ik moet hem trouwens op 4/5 km per uur rijden. Superlangzaam! Is dat in NLD ook zo? Je staat echt bijna stil.
En die constante kritiek tijdens de les, daar kan ik dus heel slecht tegen. Maar ik denk maar zo: beter dat hij nu kritisch is en ik het op het examen goed doe dan andersom. Hij zal er wel een reden voor zijn dat hij zo streng is. En dan lees ik jullie, dat zelfs mensen die afrijden nog moeite hebben met de oefeningen of ze zelfs fout doen. Dan ben ik dus geen uitzondering dat ik er zoveel moeite mee heb. Afschuinen ga ik leren, ik denk dat dat de focus is van de komende lessen. En dan het verkeer, daar maak ik echt teveel fouten.

Langzame slalom is inderdaad super sloom, geen gas, trekkende motor op basis van koppeling. Lukt je deze dan ben je al heel ver. Maak je eerst niet druk hoe je door die pionen komt, zolang je ze niet omgooit dan is het al erg goed.

Dat omgooien van de motor, ik had er ook 2 lessen voor nodig. Toen had ik het onder controle, maand niet gedaan en had er weer een dikke 1,5 les voor nodig om het onder controle te krijgen. Het gaat om vertrouwen/gevoel. Maar je moet het wel echt proberen, probeer het op 10/12km per uur en hou het gas constant met je voet op de voetrem. Je kan altijd bij remmen als je te hard gaat met je voetrem

Heb je de uitwijk en rem oefeningen al gedaan? Die kreeg ik best laat en vond ik juist heel erg leuk en makkelijk om te doen.
 
Een tijdje terug heb ik een bericht achtergelaten dat ik was begonnen met lessen. Ondertussen is er ook al een datum gepland voor het Avb examen. 17 Oktober is het dan zo ver. Heb de keuze gemaakt om er samen met de instructeur heen te rijden. Aangezien er ook een groot deel autobaan tussen zit leek me dat wel gelijk een handige voorbereiding op de Avd lessen.

Als ik hierboven lees over instructeurs die maar half op letten besef ik hoe blij ik ben met die van mij.
De instructeur is een motor rijder in hart en nieren. Volgt me ook ten alle tijde op de motor en de manier waarop hij de oefeningen uitlegt en voordoet is geweldig.

Tot nu toe gaan de meeste oefeningen me redelijk goed af. Er worden iedere keer 2 oefeningen tegelijk uitgezet die dan achter elkaar door gedaan worden. En na een x aantal keer gedaan te hebben wisselt hij ze weer af met 2 anderen zodat je niet te lang achter elkaar alleen maar hetzelfde doet.

Over het examen is hij heel makkelijk, hoezo een 10 moeten halen als een 6 al voldoende is. Zijn achter liggende gedachten hierbij is dat als je het te perfect wilt doen je juist fouten gaat maken. Uiteraard moeten de oefeningen goed zijn maar ze hoeven absoluut niet perfect.
 
Uitwijk heb ik vandaag geoefend, ging wel redelijk. Noodstop heb ik ook al verschillende keren geoefend. Ik heb alle oefeningen nu gedaan en ze zijn zeker niet allemaal perfect, maar er zit progressie in zeg maar. Probleem is dat ik bv het uitwijken wel kan, maar ik gooi de motor niet schuin genoeg. Dat doe ik ook niet genoeg bij de hele cirkel en bij de snelle slalom. En dat is dus niet goed genoeg. Vandaag zat ik achterop bij de instructeur toen hij me wilde laten voelen hoe schuin je kan met je motor. Ik stond doodsangsten uit :)
 
Uitwijk heb ik vandaag geoefend, ging wel redelijk. Noodstop heb ik ook al verschillende keren geoefend. Ik heb alle oefeningen nu gedaan en ze zijn zeker niet allemaal perfect, maar er zit progressie in zeg maar. Probleem is dat ik bv het uitwijken wel kan, maar ik gooi de motor niet schuin genoeg. Dat doe ik ook niet genoeg bij de hele cirkel en bij de snelle slalom. En dat is dus niet goed genoeg. Vandaag zat ik achterop bij de instructeur toen hij me wilde laten voelen hoe schuin je kan met je motor. Ik stond doodsangsten uit :)

Hele cirkel? Hoe ziet de Duitse motoropleiding eruit dan?
 
Probeer die cirkel anders op dezelfde snelheid als de halve draai (ong 15 a 17 in z'n 1).
En ga steeds meer afschuinen, dan krijg je wat meer het gevoel hoe ver je kan. Is in het begin echt eng, maar het heeft mij toch wel wat geholpen.
 
Probeer die cirkel anders op dezelfde snelheid als de halve draai (ong 15 a 17 in z'n 1).
En ga steeds meer afschuinen, dan krijg je wat meer het gevoel hoe ver je kan. Is in het begin echt eng, maar het heeft mij toch wel wat geholpen.

En als je het eng vindt moet je meer gas geven :+
 
Ik heb afgelopen zaterdag mij laatste reguliere les gehad voor het AVD examen.
Aanstaande vrijdagochtend heb ik nog een les vlak voor mijn AVD examen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan