Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gefeliciteerd!
Voor mij was mijn motorrijbewijs zo binnen in totaal 8 lessen eind november tot begin februari. (In mijn tijd kon dat nog in 1 keer)
Ik had toen al een tijdje mijn B... Daar was ik 43 lessen voor nodig ::). Ik rijdt nog steeds liever motor :]
 
Bedankt! Was een leuke uitdagende route. Examinator was een toffe peer. De eerste helft ging wel beter dan de tweede helft.
Tussendoor moest ik een stop en go welke moeizaam was (mijn duim deed niet meer wat ik wilde, dus ik deed maar half richting aangeven). Daardoor een beetje van mijn à propos.
Daarna wat slordigheidsfoutjes gemaakt (1 bochtje niet lekker; Bijna stoppen voor een uitrit met dichte poort omdat ik dacht dat het een zijstraat was), maar examinator gaf aan dat hij in de eerste helft genoeg had gezien. Op die slordigheidjes zou hij me sowieso niet laten zakken zei hij.

Over het algemeen gewoon rustig gebleven, lekker gereden, en mijn eigen beslissingen gemaakt.

Ik had voor mijn B ook echt 7/8 maanden nodig, maar mijn A heb ik nu op 1 dag na precies in 2 maanden gehaald :) Ben ook echt blij met mijn rijschool.
 
Kawasaki Z750/Z750R (2011/2012) en een Triumph Speed Triple (2006). Ik weet het, die Speed Triple is 1050cc en niet per definitie een "beginnersmotor" maar hij schijnt behoorlijk aardig voor je te kunnen zijn als je de rechterpols in bedwang kan houden.
Als je van je zelf weet dat je dat extra vermogen goed kunt doseren dan moet er niks aan de hand zijn. Je hoeft niet meteen de gashendel vol open te draaien en elke zwaarte went van zelf lijkt mij.
 
Sowieso, bedankt voor de tip! Morgenochtend afspraak bij de Gemeente voor aanvraag rijbewijs dus over een werkdag of 5 kan ik lekker proefrijden.
Gewoon over 2-3 werkdagen al langs om te vragen of die er al is.
Ik had em dinsdag rond de middag aangevraagd en donderdag avond lag die er al!

Gefeliciteerd!
 
Heuj zojuist geslaagd voor mijn AVB. Inrijden ging uiteindelijk wel prima. Aangekomen op het terrein enigzins zenuwen. Kon nog even kijken naar mijn voorgangers, waarvan er 1tje er een potje van maakte. En ik zal eerlijk zijn, het gaf mij wel vertrouwen dat ik het beter kon ;). Mocht zelf kiezen of ik langzaam of snel begon. Gekozen voor mijn favoriete onderdeel snel. Uitwijk, langzame slalom, noodstop, parkeren, en zelfs de halve draai naar rechts gingen in 1 keer goed (mijn instructeur zij nog, ik stond er van te kijken hoe je die opeens goed deed. Ik zat dr altijd mee te kloten. Moest de stopproef over doen, ik had aangeleerd dat ik een motorlengte voor de pion klaar moest zijn. Deze examinator wou zien dat ik sterk remde, dus tja 2de keer deed ik dat maar en was het goed. Ook snelle slalom eerste keer verprutst, aanloop was niet lekker. Parkeerplaats was hobbelig, boom 10 meter voor de eerste pion. Was verrast. Tweede keer beter.

Kortom, grootste les was niet te veel druk maken. Het kan een keer fout gaan, direct doorpakken. En als je oefening wordt gekozen die je net iets minder kan, denken ach fuck it. Als het lukt dan mooi en anders balen. Succes ;)
Gefeliciteerd!
 
Nee...nam bochten verkeerd.
Instructeur zei gelijk bij de eerste bocht....brommerrijder zeker! :P

Hier kreeg ik gelijk , ah fietser zeker 🙈 _O-
Heb 2 weken over mn AVD gedaan en kreeg dus toen de opmerking dat ik beter even niet kon gaan fietsen en dat dus ook niet gedaan.

5 blokken van 100min voor AVB en 6 blokken van 100min AVD.
AVB op eigen terrein dus geen meter over de weg gereden dus dat scheelt wel wat in lessen gok ik zo.
Maar ach 5 januari had ik de proefles en moest ik nog beginnen en 2 maanden later had ik het :D

@PhilippeD
Gefeliciteerd met je rijbewijs
 
Ik check hier ook even in! :W

Na een aantal weken geleden een eerste proeflesje te hebben gedaan dan gisteravond mijn eerste echte avb rijles gehad, 4 uur in een keer en man, dat was toch best pittig. Met name de draai en het achtje zijn een stuk moeilijker dan ik had verwacht. De snelle oefeningen vond ik relatief gezien goed te doen. Ik voelde mij na de snelle oefeningen ook meer vertrouwd met de motor. Vanavond weer 4 uur op de motor. Ik hoop wel op veel progressie, want donderdag mag ik al examen doen. Na 30 minuten op de motor kwam ik er gister achter dat ik het misschien wel een beetje heb onderschat
frusty[1].gif
.

Affijn, wel weer super veel zin in vanavond en hopelijk vol zelfvertrouwen naar huis.
 
Ik check hier ook even in! :W

Na een aantal weken geleden een eerste proeflesje te hebben gedaan dan gisteravond mijn eerste echte avb rijles gehad, 4 uur in een keer en man, dat was toch best pittig. Met name de draai en het achtje zijn een stuk moeilijker dan ik had verwacht. De snelle oefeningen vond ik relatief gezien goed te doen. Ik voelde mij na de snelle oefeningen ook meer vertrouwd met de motor. Vanavond weer 4 uur op de motor. Ik hoop wel op veel progressie, want donderdag mag ik al examen doen. Na 30 minuten op de motor kwam ik er gister achter dat ik het misschien wel een beetje heb onderschat Bekijk bijlage 1428422.

Affijn, wel weer super veel zin in vanavond en hopelijk vol zelfvertrouwen naar huis.
Tjonge, lessen van vier uur, dat is geen gekheid! Je mag dan wel een comfortabele motor hebben! Fijn dat je er toch plezier in hebt. Dat examen komt wel erg snel, zou ik zeggen, maar veel succes gewenst!
 
Ik check hier ook even in! :W

Na een aantal weken geleden een eerste proeflesje te hebben gedaan dan gisteravond mijn eerste echte avb rijles gehad, 4 uur in een keer en man, dat was toch best pittig. Met name de draai en het achtje zijn een stuk moeilijker dan ik had verwacht. De snelle oefeningen vond ik relatief gezien goed te doen. Ik voelde mij na de snelle oefeningen ook meer vertrouwd met de motor. Vanavond weer 4 uur op de motor. Ik hoop wel op veel progressie, want donderdag mag ik al examen doen. Na 30 minuten op de motor kwam ik er gister achter dat ik het misschien wel een beetje heb onderschat Bekijk bijlage 1428422.

Affijn, wel weer super veel zin in vanavond en hopelijk vol zelfvertrouwen naar huis.

Dit klinkt mij heel bekend in de oren... Bruinsma in Utrecht toevallig?

Inderdaad een pittige sessie (zelf ook zo gedaan, alleen zat er bij mij een klein weekje tussen blok 1 en blok twee, en vervolgens 1 dag later examen). Wel lekker dat je veel achter elkaar kunt oefenen, ik had zelf het idee dat het in ieder geval een stuk minder wegzakt tussen de lessen. Eerste blok van 4 is wel even buffelen omdat je nog feeling voor de motor moet ontwikkelen, tweede ging bij mij al een stuk beter. Zolang je maar wel eventjes pauze houdt na een uurtje of twee, ik had wel het idee dat de aandacht een beetje verslapte op een gegeven moment. Bakje koffie erin en door!
 
Klopt, bij Bruinsma! Inderdaad, de korte pauze tussendoor maakt het prima te behappen. Zoals je zegt blijft het allemaal wel lekker hangen op deze manier.

Het zal er wel een beetje om spannen donderdag. Alles gaat eigenlijk wel lekker. Alleen de halve draai en het achtje gaan op zeker nog niet elke keer goed.. Er was helaas geen ruimte meer om een extra lesje voor het examen te plannen. We gaan het zien!
 
Klopt, bij Bruinsma! Inderdaad, de korte pauze tussendoor maakt het prima te behappen. Zoals je zegt blijft het allemaal wel lekker hangen op deze manier.

Het zal er wel een beetje om spannen donderdag. Alles gaat eigenlijk wel lekker. Alleen de halve draai en het achtje gaan op zeker nog niet elke keer goed.. Er was helaas geen ruimte meer om een extra lesje voor het examen te plannen. We gaan het zien!
Veel succes! :t
 
Klopt, bij Bruinsma! Inderdaad, de korte pauze tussendoor maakt het prima te behappen. Zoals je zegt blijft het allemaal wel lekker hangen op deze manier.

Het zal er wel een beetje om spannen donderdag. Alles gaat eigenlijk wel lekker. Alleen de halve draai en het achtje gaan op zeker nog niet elke keer goed.. Er was helaas geen ruimte meer om een extra lesje voor het examen te plannen. We gaan het zien!

Dat is inderdaad een beetje het nadeel van de strakke planning bij Bruinsma, als je het idee hebt dat het toch minder lekker gaat dan van tevoren gedacht is het moeilijker een extra les in te plannen. Mijn AVD heb ik ook in twee weken gedaan, 10 uur in totaal. Bij les 3 gaf de instructeur aan dat het misschien handig was om als ik de tijd kon vinden er nog een extra blokje tussen te passen, maar dat kon helaas niet meer in de planning en het examen stond al vast. Gelukkig wel gehaald, al was het op schoonheidsfoutjesgebied wel praktisch geweest als ik nog 2 extra uurtjes had kunnen boeken.

Het valt of staat een beetje met je instructeur ook trouwens, ik heb AVB van Younes gehad (briljante vent), en AVD (grotendeels) van Mario, en die moet je wel liggen. Bot en eerlijk, en als je iets niet goed doet hoor je het meteen, en als je het goed doet hoor je... Vrijwel niks. Werkt voor mij prima, maar ik kan me zo voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.
 
Dat is inderdaad een beetje het nadeel van de strakke planning bij Bruinsma, als je het idee hebt dat het toch minder lekker gaat dan van tevoren gedacht is het moeilijker een extra les in te plannen. Mijn AVD heb ik ook in twee weken gedaan, 10 uur in totaal. Bij les 3 gaf de instructeur aan dat het misschien handig was om als ik de tijd kon vinden er nog een extra blokje tussen te passen, maar dat kon helaas niet meer in de planning en het examen stond al vast. Gelukkig wel gehaald, al was het op schoonheidsfoutjesgebied wel praktisch geweest als ik nog 2 extra uurtjes had kunnen boeken.

Het valt of staat een beetje met je instructeur ook trouwens, ik heb AVB van Younes gehad (briljante vent), en AVD (grotendeels) van Mario, en die moet je wel liggen. Bot en eerlijk, en als je iets niet goed doet hoor je het meteen, en als je het goed doet hoor je... Vrijwel niks. Werkt voor mij prima, maar ik kan me zo voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Het voordeel is wel dat je natuurlijk vrij vlot kan doorpakken. Dat is dan wel als je slaagt uiteraard..

Mijn tweede les kreeg ik van Younes en hij is inderdaad een top gozer. Leuk om te zien hoe ver je met een motor kan gaan als hij een opdracht voor doet. Heeft me nog aantal zeer fijne tips gegeven en voor de halve draai even achterop genomen om het gevoel mee te geven. Daarna ging het ook echt beduidend beter.

De instructeur van mijn eerste les, daar leerde ik een stuk minder van, terwijl ik alle andere lessers juist hoorde zeggen dat ze zijn manier van lesgeven erg fijn vinden. De 'juiste' manier van les geven verschilt echt per persoon.
 
Iedereen die geslaagd is, gefeliciteerd!

Ik heb vandaag toch besloten ermee op te houden en mijn besluit is nu definitief. Ik had vandaag best goede moed voor de les, had er zin in en het ging ook best aardig. Maar toen wilde ik een halve circel maken, vond ik dat ik te snel ging en drukte ik op de voorrem. En toen viel ik natuurlijk. Instructeur pissig, dat zou nu niet meer moeten gebeuren, ik breng mezelf in gevaar want als ik dat doe bij grote snelheden dan ben ik echt de sjaak. En hij had gelijk, ik weet niet eens waarom ik het deed. Of nouja, eigenlijk wel: ik fiets veel en rem op mijn fiets precies zo, met de voorrem. Maar dat is op de fiets niet gevaarlijk. Het was gewoon een reflex, dacht er niet bij na.
De rest van de les was mijn vertrouwen weg en ik had ook nog eens angst, want als ik niet op mezelf kan vertrouwen dan is dat wel een probleem. We reden nog een stukje weg, maar ik voelde me zo onzeker en bang. En toen dacht ik: waarom doe ik dit eigenlijk nog, als het me zo bang en onzeker maakt. Dan is motorrijden niets voor mij. En zoals ik eerder al schreef: ik hoef dit niet per se te doen, ik heb mijn rijbewijs en mijn fiets en met het OV kom ik ook een heel eind.
Ik kan mezelf niet vertrouwen, vind het lastig om me te concentreren. Instructeur moet dingen 100 keer zeggen en dan doe ik ze nog steeds fout. Het schiet gewoon niet op. Ik leer superlangzaam en ik denk niet dat ik nog eens 1500 of 2000 euro wil investeren terwijl ik niet eens zeker weet of ik dit überhaupt kan.
De les van morgen kan ik helaas niet afzeggen maar het liefste ga ik nu niet eens meer rijden. Voel me bang en onzeker en ben bang voor alles wat er mis kan gaan. OP het oefenterrein is het niet zo erg als je motor omvalt, maar op de weg wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Jammer wel dit, net nu ik weer een beetje het vertrouwen terug had. Kan wel janken, stom is dat. Ik doe dit iimmers vrijwillig.
 
Iedereen die geslaagd is, gefeliciteerd!

Ik heb vandaag toch besloten ermee op te houden en mijn besluit is nu definitief. Ik had vandaag best goede moed voor de les, had er zin in en het ging ook best aardig. Maar toen wilde ik een halve circel maken, vond ik dat ik te snel ging en drukte ik op de voorrem. En toen viel ik natuurlijk. Instructeur pissig, dat zou nu niet meer moeten gebeuren, ik breng mezelf in gevaar want als ik dat doe bij grote snelheden dan ben ik echt de sjaak. En hij had gelijk, ik weet niet eens waarom ik het deed. Of nouja, eigenlijk wel: ik fiets veel en rem op mijn fiets precies zo, met de voorrem. Maar dat is op de fiets niet gevaarlijk. Het was gewoon een reflex, dacht er niet bij na.
De rest van de les was mijn vertrouwen weg en ik had ook nog eens angst, want als ik niet op mezelf kan vertrouwen dan is dat wel een probleem. We reden nog een stukje weg, maar ik voelde me zo onzeker en bang. En toen dacht ik: waarom doe ik dit eigenlijk nog, als het me zo bang en onzeker maakt. Dan is motorrijden niets voor mij. En zoals ik eerder al schreef: ik hoef dit niet per se te doen, ik heb mijn rijbewijs en mijn fiets en met het OV kom ik ook een heel eind.
Ik kan mezelf niet vertrouwen, vind het lastig om me te concentreren. Instructeur moet dingen 100 keer zeggen en dan doe ik ze nog steeds fout. Het schiet gewoon niet op. Ik leer superlangzaam en ik denk niet dat ik nog eens 1500 of 2000 euro wil investeren terwijl ik niet eens zeker weet of ik dit überhaupt kan.
De les van morgen kan ik helaas niet afzeggen maar het liefste ga ik nu niet eens meer rijden. Voel me bang en onzeker en ben bang voor alles wat er mis kan gaan. OP het oefenterrein is het niet zo erg als je motor omvalt, maar op de weg wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Jammer wel dit, net nu ik weer een beetje het vertrouwen terug had. Kan wel janken, stom is dat. Ik doe dit iimmers vrijwillig.
'( Wat jammer dit te horen, spijt me echt voor je. "Instructeur pissig …" - geen goede instructeur, te weinig geduld. Maar je hebt gelijk. Als je er geen plezier in hebt, niet doorgaan. Zonder een basaal zelfvertrouwen gaat het idd niet lukken. Les van morgen gewoon afzeggen, je bent niet verplicht te gaan.
Dank voor het delen van je ervaringen. Daar leren andere lessende MF'ers ook weer van! Geniet van het autorijden en fietsen, en zelfs het OV heeft belangrijke voordelen: je kunt een kop koffie mee de trein in nemen en je kunt onderweg lezen of internetten. Ook zonder motorrijden is het mogelijk gelukkig te zijn. Zet het idee van je af en leef verder! *O*
 
'( Wat jammer dit te horen, spijt me echt voor je. "Instructeur pissig …" - geen goede instructeur, te weinig geduld. Maar je hebt gelijk. Als je er geen plezier in hebt, niet doorgaan. Zonder een basaal zelfvertrouwen gaat het idd niet lukken. Les van morgen gewoon afzeggen, je bent niet verplicht te gaan.
Dank voor het delen van je ervaringen. Daar leren andere lessende MF'ers ook weer van! Geniet van het autorijden en fietsen, en zelfs het OV heeft belangrijke voordelen: je kunt een kop koffie mee de trein in nemen en je kunt onderweg lezen of internetten. Ook zonder motorrijden is het mogelijk gelukkig te zijn. Zet het idee van je af en leef verder! *O*
Haha, het is zeker mogelijk gelukkig te zijn zonder motor :) Wie weet koop ik weer een autootje, misschien ook niet. Gelukkig (!!) heb ik mijn rijbewijs lang geleden al gehaald. Bedankt voor je reactie (van iedereen trouwens). Ik heb niet echt veel zin in de les van morgen, maar ik kan hem nu niet meer afzeggen.
En dan te bedenken dat ik aanvankelijk niet eens wilde motor rijden. Ik zou graag scooter willen rijden en dan eentje die wat harder mag dan 50km/uur. En dat gaat niet zonder motorrijbewijs. Maar wellicht is A1 makkelijker en zou ik dat kunnen proberen?
 
A1 moet je precies hetzelfde doen als met A. Alleen afhankelijk van je leeftijd heb je dan een lichte motor/beperkt vermogen.

Ik heb de motor ook nog laten vallen toen ik al bijna examen had. Dag erna weer les, toen het vertrouwen weer helemaal terug. Dus ga er open in en misschien gaat het wel super goed!
Maar als je echt wil stoppen moet je dat ook doen. Niemand die je tegen kan houden of kan dwingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan