Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Iedereen die geslaagd is, gefeliciteerd!

Ik heb vandaag toch besloten ermee op te houden en mijn besluit is nu definitief. Ik had vandaag best goede moed voor de les, had er zin in en het ging ook best aardig. Maar toen wilde ik een halve circel maken, vond ik dat ik te snel ging en drukte ik op de voorrem. En toen viel ik natuurlijk. Instructeur pissig, dat zou nu niet meer moeten gebeuren, ik breng mezelf in gevaar want als ik dat doe bij grote snelheden dan ben ik echt de sjaak. En hij had gelijk, ik weet niet eens waarom ik het deed. Of nouja, eigenlijk wel: ik fiets veel en rem op mijn fiets precies zo, met de voorrem. Maar dat is op de fiets niet gevaarlijk. Het was gewoon een reflex, dacht er niet bij na.
De rest van de les was mijn vertrouwen weg en ik had ook nog eens angst, want als ik niet op mezelf kan vertrouwen dan is dat wel een probleem. We reden nog een stukje weg, maar ik voelde me zo onzeker en bang. En toen dacht ik: waarom doe ik dit eigenlijk nog, als het me zo bang en onzeker maakt. Dan is motorrijden niets voor mij. En zoals ik eerder al schreef: ik hoef dit niet per se te doen, ik heb mijn rijbewijs en mijn fiets en met het OV kom ik ook een heel eind.
Ik kan mezelf niet vertrouwen, vind het lastig om me te concentreren. Instructeur moet dingen 100 keer zeggen en dan doe ik ze nog steeds fout. Het schiet gewoon niet op. Ik leer superlangzaam en ik denk niet dat ik nog eens 1500 of 2000 euro wil investeren terwijl ik niet eens zeker weet of ik dit überhaupt kan.
De les van morgen kan ik helaas niet afzeggen maar het liefste ga ik nu niet eens meer rijden. Voel me bang en onzeker en ben bang voor alles wat er mis kan gaan. OP het oefenterrein is het niet zo erg als je motor omvalt, maar op de weg wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Jammer wel dit, net nu ik weer een beetje het vertrouwen terug had. Kan wel janken, stom is dat. Ik doe dit iimmers vrijwillig.

Erg jammer inderdaad, maar absoluut begrijpelijk. Ik had nog even de stille hoop dat je de funfactor weer teruggevonden had na je vorige les, maar als het niet loopt, dan loopt het niet. Het klinkt trouwens wel alsof de instructeur/rijschool hier deels debet aan geweest is. Als je met tegenzin op de motor stapt sta je al 1-0 achter, en als er dan ook nog een lompe lulhannes overheen komt kun je wel inpakken. Dus dat je gaat stoppen snap ik, hoe jammer ik het ook voor je vind.

A1 is inderdaad hetzelfde als de reguliere A, alleen dan met een lichtere motor. Voor zover ik weet is het trouwens niet mogelijk om A1 te doen als je de leeftijd voor A2/A al hebt, maar daar ben ik niet zeker van en misschien is het in DLD anders. Een A1-motor is wat handelbaarder en lichter, maar de verrichtingen die je voor het examen moet doen zijn identiek. Wat bijvoorbeeld een optie zou zijn is wel gewoon die brommer/scooter kopen, en daar eens een tijdje op rijden. Ja, het rijdt heel anders dan een motor, maar er zijn overeenkomsten. Zeker als je een schakelbrommer pakt waarbij je de handelingen nog steeds moet doen. Kijk dat eens een tijdje aan, en denk er dan nog eens over na of je het niet toch nog een keer wil proberen. Maar ga dan alsjeblieft naar een andere rijschool, want volgens mij heeft deze je rijvreugde behoorlijk de grond in gestampt.

Of laat de genoemde brommer/scooter even, ahem, 'kietelen' zodat je alsnog harder dan 50 kan. Maarja, dat is dan weer illegaal en zo. :+
 
Iedereen die geslaagd is, gefeliciteerd!

Ik heb vandaag toch besloten ermee op te houden en mijn besluit is nu definitief. Ik had vandaag best goede moed voor de les, had er zin in en het ging ook best aardig. Maar toen wilde ik een halve circel maken, vond ik dat ik te snel ging en drukte ik op de voorrem. En toen viel ik natuurlijk. Instructeur pissig, dat zou nu niet meer moeten gebeuren, ik breng mezelf in gevaar want als ik dat doe bij grote snelheden dan ben ik echt de sjaak. En hij had gelijk, ik weet niet eens waarom ik het deed. Of nouja, eigenlijk wel: ik fiets veel en rem op mijn fiets precies zo, met de voorrem. Maar dat is op de fiets niet gevaarlijk. Het was gewoon een reflex, dacht er niet bij na.
De rest van de les was mijn vertrouwen weg en ik had ook nog eens angst, want als ik niet op mezelf kan vertrouwen dan is dat wel een probleem. We reden nog een stukje weg, maar ik voelde me zo onzeker en bang. En toen dacht ik: waarom doe ik dit eigenlijk nog, als het me zo bang en onzeker maakt. Dan is motorrijden niets voor mij. En zoals ik eerder al schreef: ik hoef dit niet per se te doen, ik heb mijn rijbewijs en mijn fiets en met het OV kom ik ook een heel eind.
Ik kan mezelf niet vertrouwen, vind het lastig om me te concentreren. Instructeur moet dingen 100 keer zeggen en dan doe ik ze nog steeds fout. Het schiet gewoon niet op. Ik leer superlangzaam en ik denk niet dat ik nog eens 1500 of 2000 euro wil investeren terwijl ik niet eens zeker weet of ik dit überhaupt kan.
De les van morgen kan ik helaas niet afzeggen maar het liefste ga ik nu niet eens meer rijden. Voel me bang en onzeker en ben bang voor alles wat er mis kan gaan. OP het oefenterrein is het niet zo erg als je motor omvalt, maar op de weg wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Jammer wel dit, net nu ik weer een beetje het vertrouwen terug had. Kan wel janken, stom is dat. Ik doe dit iimmers vrijwillig.
Jammer dat het niet wil...
A1 zal misschien iets makkelijker zijn, maar er zijn ook speciaal rijscholen die met een motorscooter lessen...
Dan is het enkel gas geven en remmen en krijg je een automaat melding op je rijbewijs.
Misschien een optie?
 
Of een schakelbrommer kopen, zodat je de oefeningen net zo lang kunt oefenen tot je het kunt!

Ik hoop dat je in elk geval wel wat geleerd hebt en daarmee weer meer inzicht krijgt in het verkeer en met name ander verkeer. Komt tijd, komt raad. Wie weet gaat het in de toekomst toch weer kriebelen en lukt het dan wel. Don't be too hard on yourself.
 
Jammer dat het niet wil...
A1 zal misschien iets makkelijker zijn, maar er zijn ook speciaal rijscholen die met een motorscooter lessen...
Dan is het enkel gas geven en remmen en krijg je een automaat melding op je rijbewijs.
Misschien een optie?

Ik ga het morgen navragen. En bedankt voor het medeleven iedereen! Ik voel me erg echt klote over. Stom is dat,er hangt niets vanaf maar op een bepaalde manier is het toch belangrijk voor me. De rijinstructeur was denk ik niet de juiste voor me, maar ik snap ook wel dat een hopeloos geval als ik het hem ook niet bepaald makkelijk maak. Na 15 lessen (ofzoiets, ik heb ze niet geteld) nog steeds de voorrem indrukken terwijl het stuur scheef staat is ook wel erg stom natuurlijk.

Aan de andere kant zie ik mezelf oook geen scherpe bochten op snelheid nemen, ik vind die snelle slalom al zo moeilijk. Dus tja, het is een beetje een combinatie van dingen.
 
Erg jammer inderdaad, maar absoluut begrijpelijk. Ik had nog even de stille hoop dat je de funfactor weer teruggevonden had na je vorige les, maar als het niet loopt, dan loopt het niet. Het klinkt trouwens wel alsof de instructeur/rijschool hier deels debet aan geweest is. Als je met tegenzin op de motor stapt sta je al 1-0 achter, en als er dan ook nog een lompe lulhannes overheen komt kun je wel inpakken. Dus dat je gaat stoppen snap ik, hoe jammer ik het ook voor je vind.

A1 is inderdaad hetzelfde als de reguliere A, alleen dan met een lichtere motor. Voor zover ik weet is het trouwens niet mogelijk om A1 te doen als je de leeftijd voor A2/A al hebt, maar daar ben ik niet zeker van en misschien is het in DLD anders. Een A1-motor is wat handelbaarder en lichter, maar de verrichtingen die je voor het examen moet doen zijn identiek. Wat bijvoorbeeld een optie zou zijn is wel gewoon die brommer/scooter kopen, en daar eens een tijdje op rijden. Ja, het rijdt heel anders dan een motor, maar er zijn overeenkomsten. Zeker als je een schakelbrommer pakt waarbij je de handelingen nog steeds moet doen. Kijk dat eens een tijdje aan, en denk er dan nog eens over na of je het niet toch nog een keer wil proberen. Maar ga dan alsjeblieft naar een andere rijschool, want volgens mij heeft deze je rijvreugde behoorlijk de grond in gestampt.

Of laat de genoemde brommer/scooter even, ahem, 'kietelen' zodat je alsnog harder dan 50 kan. Maarja, dat is dan weer illegaal en zo. :+

Ik heb scooter gereden en vond dat erg leuk, maar inderdaad vond ik de snelheidslimiet vervelend. En dan kon ik met deze (inderdaad illegaal) zelfs nog 60km/uur rijden, maar dat schoot ook niet op. Het was ook gevaarlijk op de weg, want ik moest wel gewoon op 80 km wegen rijden. Rij je daar met je 60km/ uur terwijl iedereen er lang wil, niet echt relaxt.
 
Ik ga het morgen navragen. En bedankt voor het medeleven iedereen! Ik voel me erg echt klote over. Stom is dat,er hangt niets vanaf maar op een bepaalde manier is het toch belangrijk voor me. De rijinstructeur was denk ik niet de juiste voor me, maar ik snap ook wel dat een hopeloos geval als ik het hem ook niet bepaald makkelijk maak. Na 15 lessen (ofzoiets, ik heb ze niet geteld) nog steeds de voorrem indrukken terwijl het stuur scheef staat is ook wel erg stom natuurlijk.

Aan de andere kant zie ik mezelf oook geen scherpe bochten op snelheid nemen, ik vind die snelle slalom al zo moeilijk. Dus tja, het is een beetje een combinatie van dingen.

Ach ik deed op de laatste les voor het AVB bij de noodstop de kont van de motor in de lucht (achterwiel los). Kan gebeuren toch. Instructeur kon er wel om lachten, wel advies gekregen bij het examen de achterrem erbij te gebruiken.

Ik denk ook dat je een zeikerd van een instructeur hebt. Het moet leuk blijven, ze mogen gerust streng en kritisch zijn maar je moet wel de lol er in kunnen houden.
 
Ik vind hem ook een zeikerd :)
Je weet geen raad met het motorrijden, het klikt niet met je instructeur ... Waarom zou je dan morgen nog naar die les gaan? Alleen omdat je ervoor betaald hebt? Laat hem toch op het dak gaan zitten!

Maar ik vermoed nu toch dat hij een belangrijke oorzaak van je onvrede is. Stel nu eens dat je een goede instructeur hebt, die je laat ervaren dat motorrijden leuk is, die je helpt met je moeilijke oefeningen, die kans ziet je over je angst heen te laten stappen ...
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het morgen navragen. En bedankt voor het medeleven iedereen! Ik voel me erg echt klote over. Stom is dat,er hangt niets vanaf maar op een bepaalde manier is het toch belangrijk voor me. De rijinstructeur was denk ik niet de juiste voor me, maar ik snap ook wel dat een hopeloos geval als ik het hem ook niet bepaald makkelijk maak. Na 15 lessen (ofzoiets, ik heb ze niet geteld) nog steeds de voorrem indrukken terwijl het stuur scheef staat is ook wel erg stom natuurlijk.

Aan de andere kant zie ik mezelf oook geen scherpe bochten op snelheid nemen, ik vind die snelle slalom al zo moeilijk. Dus tja, het is een beetje een combinatie van dingen.

Een goede instructeur zou een "hopeloos geval" (jou woorden, zeker niet de mijne) juist een leuke uitdaging moeten vinden. Dat brengt een leuke afwisseling, en geeft veel meer voldoening als het dan toch lukt. Dat maakt zijn vak mooi, en hij verdient er nog meer aan ook!
 
Ik ga het morgen navragen. En bedankt voor het medeleven iedereen! Ik voel me erg echt klote over. Stom is dat,er hangt niets vanaf maar op een bepaalde manier is het toch belangrijk voor me. De rijinstructeur was denk ik niet de juiste voor me, maar ik snap ook wel dat een hopeloos geval als ik het hem ook niet bepaald makkelijk maak. Na 15 lessen (ofzoiets, ik heb ze niet geteld) nog steeds de voorrem indrukken terwijl het stuur scheef staat is ook wel erg stom natuurlijk.

Aan de andere kant zie ik mezelf oook geen scherpe bochten op snelheid nemen, ik vind die snelle slalom al zo moeilijk. Dus tja, het is een beetje een combinatie van dingen.

Klein detail misschien hoor, maar ik bespeur hier inderdaad een volledig afgebroken zelfvertrouwen. Wellicht heb je hier al 'aanleg' voor, ik ga absoluut niet pretenderen je te kennen, maar het klinkt alsof de instructeur je op een totaal verkeerde manier heeft benaderd. Jezelf een 'hopeloos geval' noemen vind ik behoorlijk kort door de bocht (hé, hier durf je het wel! :+ ). Je hebt al meermaals geschreven dat het op momenten ook gewoon goed ging, dus het is niet zo dat je niks kunt. Het probleem zit hem er volgens mij in dat de goede momenten niet voldoende/op de juiste manier worden erkend door je instructeur (en wellicht ook door jezelf), en dat de slechte momenten veel te breed worden uitgemeten. Ter vergelijking; mijn vriendin heeft tijdens het inrijden voor haar examen (avd in dit geval) de motor nog twee keer neergelegd in een kort bochtje. Vervolgens het examen feilloos gereden en geslaagd. Soms doe je er niks aan, en soms gaat het niet lekker. Maar er zit een groot verschil tussen een instructeur die dan reageert met (gechargeerd gezegd) 'jezus muts, kun je het nou nog niet?!' en eentje die reageert met 'tja, kan gebeuren, daar zijn de valbeugels voor. Let in het vervolg wel even hier en hier op'.

Voor de rest ben ik het met Max eens, laat die vent lekker op het dak gaan zitten en laat die les morgen schieten. Ja, je hebt er al voor betaald, maar het gaat niet veel verschil maken of je er wel of niet bent. Dan zou ik eerder kiezen voor een paar uurtjes vrij met minder stress in de kop!
 
Motor wat valt hoort erbij , instructeur wat pissig word niet.
Normaal zitten er valbeugels op en mogen ze best keer vallen , daar leer je eenmaal van en leer je zelfs hoe je een motor moet optillen ;)
Als je wilt stoppen is dat een keuze maar als je zin verpest word door een instructeur is dat gewoon jammer.
 
Nouja, motor laten vallen na zoveel lessen is best genant, maar als ik jullie zo lees gebeurt het dus wel vaker. Ik snapte zelf ook wel dat het niet handig was om de handrem in te drukken, maar het was gewoon een reflex waar ik zelf ook erg van schrok en baalde. Dan te horen krijgen dat dit na zoveel lessen niet helemaal de bedoeling is en dat dit niet meer mag gebeuren is dan niet zo leuk. Overigens liet ik de motor tijdens de 1e les ook vallen, bij de langzame slalom. Nou, dat heb ik ook te horen gekregen hoor. Want misschien was de motor nu wel kapot door mijn toedoen, aldus de rijinstructeur. Die gasten balen gewoon dat ze dat ding weer van de grond moeten rapen, want ik krijg dat dus echt niet voor elkaar in mijn eentje.

Echt zo balen dit alles, heb er echt een enorme kater van. Ik ga hoe dan ook morgen niet rijden, zie dat nu niet zitten en het geld is toch al weg. Nu maar even een pauze inlassen en kijken of ik nog ga lessen. Mijn theorie verloopt binnen een jaar en het zou balen zijn als ik die kwijt zou zijn. Maar ik moet ook bij mezelf nagaan of ik al die tijd, geld en moeite erin wil steken. Als iemand zou zeggen: jij hebt nog 5 of 10 of 15 lessen nodig, dan was het wat anders. Maar momenteel voelt het als een bodemloze put.
 
Nouja, motor laten vallen na zoveel lessen is best genant, maar als ik jullie zo lees gebeurt het dus wel vaker. Ik snapte zelf ook wel dat het niet handig was om de handrem in te drukken, maar het was gewoon een reflex waar ik zelf ook erg van schrok en baalde. Dan te horen krijgen dat dit na zoveel lessen niet helemaal de bedoeling is en dat dit niet meer mag gebeuren is dan niet zo leuk. Overigens liet ik de motor tijdens de 1e les ook vallen, bij de langzame slalom. Nou, dat heb ik ook te horen gekregen hoor. Want misschien was de motor nu wel kapot door mijn toedoen, aldus de rijinstructeur. Die gasten balen gewoon dat ze dat ding weer van de grond moeten rapen, want ik krijg dat dus echt niet voor elkaar in mijn eentje.

Echt zo balen dit alles, heb er echt een enorme kater van. Ik ga hoe dan ook morgen niet rijden, zie dat nu niet zitten en het geld is toch al weg. Nu maar even een pauze inlassen en kijken of ik nog ga lessen. Mijn theorie verloopt binnen een jaar en het zou balen zijn als ik die kwijt zou zijn. Maar ik moet ook bij mezelf nagaan of ik al die tijd, geld en moeite erin wil steken. Als iemand zou zeggen: jij hebt nog 5 of 10 of 15 lessen nodig, dan was het wat anders. Maar momenteel voelt het als een bodemloze put.

Ik heb ook twee keer mijn motor laten vallen, daardoor stuk minder vertrouwen gekregen in het halve draaitje. Echter op het examen had ik zoiets van fuck it ik doe het en het ging goed. Kun je je wat moeilijker daar van loswrikker, tja dan wordt het lastig.

Maar vraagje, je geeft aan jezelf niet zo snel een snelle bocht te maken. Dat heb je toevallig niet al eens geprobeerd? Ik ben rond de 7de les gok ik een keer de weg opgeweest, vooral omdat ik ervoor ook een les had waar het voor geen meter ging en ik even het plezier verloor. Instructeur voelde dat aan en leek het een wijs besluit om de weg op te gaan, daar echt van genoten. Lekker industrieterrein opgeschot met vele snelle bochten en dat vond ik echt fantastisch. Weet niet of het mogelijk zit, of ziet zitten maar in principe mag je met je theorie geloof ik al lessen voor de weg?

Overigens dinsdag mijn eerste echte AVD les na het halen van mijn AVB. Het ging op zich best prima bochtjes met 80 in en 100 uit heerlijk, wel reed ik doodleuk een straat in waar dat niet mocht en reed ik echt te veel als een auto (te weinig kijken/initiatief nemen). Aldus mijn instructeur. Af en toe blijf ik netjes achter de auto's zitten terwijl je met zo'n motor wel even de tweede baan op kan om de drukte uit te rijden. Wat wel fijn is, mijn instructeur gaf desalniettemin aan dat ik het goed deed en dat het rijden als automobilist er wel uit gaat. Zin in volgende week ;)!
 
Bij ons geldt: eerst de oefeningen foutloos kunnen, helaas. Dus nee, ik heb nog nooit geprobeerd om een snelle bocht te nemen. Zou het ook niet durven hoor..
 
Bij ons geldt: eerst de oefeningen foutloos kunnen, helaas. Dus nee, ik heb nog nooit geprobeerd om een snelle bocht te nemen. Zou het ook niet durven hoor..
wat is in jouw optiek een snelle bocht?

Overigens zou ik als je echt niet verder wilt rijden de les van morgen gewoon laten gaan. wat heb je eraan dat je morgen o pde motor stapt wetende dat je het a) niet leuk vind en b) niet weer gaat doen? Dan zou ik lekker thuisblijven :)
 
Dat is jammer om te horen dat je wilt stoppen mede door de instructeur. Een les motor is er om een keer mee te kunnen vallen. Beter daarmee dan een toekomstige eigen motor. Toen we leerden fietsen zijn we ook allemaal wel een keer gevallen.
 
Ik reed samen met een ander mijn AVB lessen, hij liet de week voor het examen de motor 2 keer omvallen.
Jammer maar helaas zei de instructeur, motor oppakken en overnieuw.
 
Echt zo balen dit alles, heb er echt een enorme kater van. Ik ga hoe dan ook morgen niet rijden, zie dat nu niet zitten en het geld is toch al weg. Nu maar even een pauze inlassen en kijken of ik nog ga lessen. Mijn theorie verloopt binnen een jaar en het zou balen zijn als ik die kwijt zou zijn. Maar ik moet ook bij mezelf nagaan of ik al die tijd, geld en moeite erin wil steken. Als iemand zou zeggen: jij hebt nog 5 of 10 of 15 lessen nodig, dan was het wat anders. Maar momenteel voelt het als een bodemloze put.

Zoals MBKNLD ook al meldde, je zelfvertrouwen en zelfbeeld heeft echt een enorme deuk opgelopen. Meerdere oorzaken als ik het zo lees. Een oprechte tip is, zorg dat je een soort proefles kan nemen bij de rijschool zodat je een beeld hebt van de manier van lessen en waar jij je fijn bij voelt....
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zijn ook (kleinere) rijschoolhouders die veel 1 op 1 aandacht hebben voor hun leerlingen en oprecht weten waar ze het over hebben. Ikzelf heb gelest bij een heel kleine zelfstandige die zelf ook nog diverse trainingen heeft gedaan op gebied van faalangst e.d. Niet dat ik die nodig had maar ze wist je echt op een goeie manier te coachen.
De pauze die je voorstelt, snap ik volkomen. Maar als je echt wilt gaan rijden, geef het vooral niet op! Er zijn er vele voor je gegaan en er zullen er nog velen na je komen!

En die theorie: boeien! wat kost dat nou? Vergeleken met de rest van het rijbewijs halen is dat peanuts!
Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen om hals over kop weer te beginnen met lessen.
Remember: you CAN do it!
 
Zoals MBKNLD ook al meldde, je zelfvertrouwen en zelfbeeld heeft echt een enorme deuk opgelopen. Meerdere oorzaken als ik het zo lees. Een oprechte tip is, zorg dat je een soort proefles kan nemen bij de rijschool zodat je een beeld hebt van de manier van lessen en waar jij je fijn bij voelt....
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zijn ook (kleinere) rijschoolhouders die veel 1 op 1 aandacht hebben voor hun leerlingen en oprecht weten waar ze het over hebben. Ikzelf heb gelest bij een heel kleine zelfstandige die zelf ook nog diverse trainingen heeft gedaan op gebied van faalangst e.d. Niet dat ik die nodig had maar ze wist je echt op een goeie manier te coachen.
De pauze die je voorstelt, snap ik volkomen. Maar als je echt wilt gaan rijden, geef het vooral niet op! Er zijn er vele voor je gegaan en er zullen er nog velen na je komen!

En die theorie: boeien! wat kost dat nou? Vergeleken met de rest van het rijbewijs halen is dat peanuts!
Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen om hals over kop weer te beginnen met lessen.
Remember: you CAN do it!

Dit is inderdaad ook nog een optie, ik weet niet hoe ze in DLD zijn op dat gebied, maar hier in Utrecht weet ik al 2 rijscholen te vinden met specialisatie in faalangst (ook voor de motor). Dan hoef je nog niet eens het stempeltje 'faalangstig' te hebben, maar het resulteert vaak wel in lessen met meer aandacht voor jou als rijder, en een rustigere, minder botte instructiestijl. Daarnaast passen ze dan ook het examen erop aan; niet dat je iets anders/minder moet doen, je moet uiteraard nog wel steeds laten zien dat je het kunt, maar je mag aangeven even een korte onderbreking te willen omdat je je focus moet herstellen. Nu kun je stellen 'als je een faalangstexamen nodig hebt, moet je dan wel motor gaan rijden?', maar er zit een groot verschil tussen kunnen les-/examenrijden en kunnen rijden. Wellicht zou je eens kunnen kijken of ze in Duitsland ook zoiets hebben, het liefst natuurlijk een beetje bij jou in de buurt.

Theorie is misschien jammer geld, maar kost je de kop niet. Als je over een jaar of iets dergelijks weer wilt gaan beginnen heb je voor een paar tientjes (en hopen dat je alles onthouden hebt :+ ) je theorie weer verlengd. Je hoeft jezelf echt niet te gaan dwingen om binnen je theoriegeldigheid nog weer te starten, dat brengt alleen maar weer stress met zich mee.
 
Dit is inderdaad ook nog een optie, ik weet niet hoe ze in DLD zijn op dat gebied, maar hier in Utrecht weet ik al 2 rijscholen te vinden met specialisatie in faalangst (ook voor de motor). Dan hoef je nog niet eens het stempeltje 'faalangstig' te hebben, maar het resulteert vaak wel in lessen met meer aandacht voor jou als rijder, en een rustigere, minder botte instructiestijl. Daarnaast passen ze dan ook het examen erop aan; niet dat je iets anders/minder moet doen, je moet uiteraard nog wel steeds laten zien dat je het kunt, maar je mag aangeven even een korte onderbreking te willen omdat je je focus moet herstellen. Nu kun je stellen 'als je een faalangstexamen nodig hebt, moet je dan wel motor gaan rijden?', maar er zit een groot verschil tussen kunnen les-/examenrijden en kunnen rijden. Wellicht zou je eens kunnen kijken of ze in Duitsland ook zoiets hebben, het liefst natuurlijk een beetje bij jou in de buurt.

Theorie is misschien jammer geld, maar kost je de kop niet. Als je over een jaar of iets dergelijks weer wilt gaan beginnen heb je voor een paar tientjes (en hopen dat je alles onthouden hebt :+ ) je theorie weer verlengd. Je hoeft jezelf echt niet te gaan dwingen om binnen je theoriegeldigheid nog weer te starten, dat brengt alleen maar weer stress met zich mee.
Bij mijn motor nog nooit iets van gemerkt _O-
 
Bij mijn motor nog nooit iets van gemerkt _O-

Ik moet de eerste BMW dan ook nog tegenkomen die een lage dunk van zijn eigen kunnen heeft. :+

De mijne leek er vanochtend wel even last van te hebben, ingehaald door een GS, even later sputteren, inhouden, uitvallen...
Toen heb ik maar even het reservekraantje goed gezet, even niet aan gedacht dat de dagteller bij het laatste onderhoud gereset was...
 
Terug
Bovenaan Onderaan