Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Klopt! Jij moet rijden en je krijgt de instructies van jouw rijschoolhouder die naast de examinator zit. Examinator rijdt zelf en let op jouw en dient jou te volgen. Niet andersom. Reden hiervoor is dat na het halen van jouw rijbewijs je zelf ook zelfstandig moet rijden en op het verkeer voor jou moet letten.

Ik heb wel es van een andere motorrijder gehoord dat zijn examenritje van een half uur voor de examinator 10 minuten duurde. Ze gingen ergens heen en bij een kruising moest hij afslaan na instructie. Schijnbaar had de examinator op dat moment geen rekening gehouden met verkeersdrukte want hij was al lang en breed weg toen de examinator kon afslaan. Hijzelf doorgereden naar CBR kantoor en maar wachten op examinator en instructeur. Die kwamen pas na een kleine 20 minuten aanrijden.

En wat denk je? Is ie nog geslaagd ook! Want, zo redeneerde de examinator, hij kon hem alleen maar beoordelen op het stukje vanaf de CBR kantoor tot aan de kruispunt (stukje wat ongeveer 10 minuten duurde) en niet daarna meer. En in dat stukje van 10 minuten reed ie gewoon goed en netjes, dus geslaagd!

Hangt ook sterk van de examinator af, collega van mij had hetzelfde meegemaakt en was ook terug gereden naar het CBR. Daar kwam later de examen en die vroeg of hij en de motor nog heel waren. Daarom geslaagd want hij was veilig terug gekomen.

Een andere kennis is gezakt omdat de examinator aangaf onvoldoende te hebben gezien.....
 
Klopt! Jij moet rijden en je krijgt de instructies van jouw rijschoolhouder die naast de examinator zit. Examinator rijdt zelf en let op jouw en dient jou te volgen. Niet andersom. Reden hiervoor is dat na het halen van jouw rijbewijs je zelf ook zelfstandig moet rijden en op het verkeer voor jou moet letten.

Ik heb wel es van een andere motorrijder gehoord dat zijn examenritje van een half uur voor de examinator 10 minuten duurde. Ze gingen ergens heen en bij een kruising moest hij afslaan na instructie. Schijnbaar had de examinator op dat moment geen rekening gehouden met verkeersdrukte want hij was al lang en breed weg toen de examinator kon afslaan. Hijzelf doorgereden naar CBR kantoor en maar wachten op examinator en instructeur. Die kwamen pas na een kleine 20 minuten aanrijden.

En wat denk je? Is ie nog geslaagd ook! Want, zo redeneerde de examinator, hij kon hem alleen maar beoordelen op het stukje vanaf de CBR kantoor tot aan de kruispunt (stukje wat ongeveer 10 minuten duurde) en niet daarna meer. En in dat stukje van 10 minuten reed ie gewoon goed en netjes, dus geslaagd!

zelfs met en korrel zout is het nog een leuk verhaal !!
 
Huh, dat mag dan toch ook gewoon als er geen snelheidsbeperking naast staat, is het niet een fout in het oefenexamen? Wat stond er in de toelichting?
Dit was geen oefenexamen, dit was een vraag op mijn eerste theorie examen. Geen toelichting dus.
Ik snapte er ook niets van, daardoor ben ik gaan googlen en bij die strikvragen uitgekomen. In die minuut die ik had om mijn fouten te bekijken, heb ik het niet gered om ze alle 10 te bekijken, dus niet gezien of er meerdere gekke "fouten" tussen zaten. De tweede keer heb ik alle "mag dat" vragen met "nee" beantwoord en ik had ze allemaal goed. Terwijl er voor het antwoord "ja" vaak echt wat te zeggen viel. Deze vraag schijnt trouwens ook in het auto theorie examen voor te komen.
 
Hangt ook sterk van de examinator af, collega van mij had hetzelfde meegemaakt en was ook terug gereden naar het CBR. Daar kwam later de examen en die vroeg of hij en de motor nog heel waren. Daarom geslaagd want hij was veilig terug gekomen.

Een andere kennis is gezakt omdat de examinator aangaf onvoldoende te hebben gezien.....
Als 1 van de 3 mij had laten zakken daarop, had ik ze aangesproken op wat ze mij vooraf gezegd hadden.
Je bent gewoon geslaagd als je zelf heelhuids je weg terug kunt vinden en je geen instructies krijgt om even te wachten. Dan kun je het niet maken om iemand te laten zakken vind ik, het bereik van die porto's is groot genoeg. Tijdens de rijles is ook vaker gevraagd om te wachten als ik te ver uit het zicht reed. Als de examinator meer wilt zien, moet hij dat ook maar tijdig aangeven.
 
Hoi hoi
Ik ben nieuw hier mijn naam is Natascha 28 jaartjes ( bijna 29 januari ) en ik ben bezig met mijn motor rijbewijs.
Half januari mijn avb examen alweer morgenvroeg om 9 uur heb ik weer een lesje maar de eerste keer de snelweg op! En moet zeggen dat ik dit ZEER spannend vind, hebben jullie misschien tips voor mij wat kan ik verwachten?

heb er wel veel zin in !
Het is al laat dus zal wel niet veel reacties meer krijgen haha dan lees ik het morgen wel en kan ik het meenemen voor de tweede keer snelweg !
Fijne avond allemaal
 
Verwacht dat je er voor je gevoel half vanaf wappert. Tevens moet je aardig snelheid maken, dus als je vanaf het onderliggende wegennet de oprit op draait, open die gaskraan. Zolang je iets voorover gaat zitten, val je er echt niet vanaf.

Buik- en nekspieren trainen dus. Welke omgeving rij je? Als je in een wat rustiger omgeving rijdt, heb je vaak wat beter de kans om je snelheid op tijd voor elkaar te hebben en hou je dus meer tijd over om je plekje te zoeken op de hoofdrijbaan. Eigenlijk net als met de auto dus. Over je schouder kijken is ook wel ff wennen met 120-130, dus houd er rekening mee dat de wind je hoofd van je romp probeert te trekken.
 
De eerste keer autobaan met 130 was alsof ik eraf geblazen werd. Probeer te blijven ontspannen dan zakt dat vanzelf weg. Als je de oprit op rijdt probeer dan al goed snelheid te maken en te kijken waar je zou kunnen invoegen.
 
Hoi hoi
Ik ben nieuw hier mijn naam is Natascha 28 jaartjes ( bijna 29 januari ) en ik ben bezig met mijn motor rijbewijs.
Half januari mijn avb examen alweer morgenvroeg om 9 uur heb ik weer een lesje maar de eerste keer de snelweg op! En moet zeggen dat ik dit ZEER spannend vind, hebben jullie misschien tips voor mij wat kan ik verwachten?

heb er wel veel zin in !
Het is al laat dus zal wel niet veel reacties meer krijgen haha dan lees ik het morgen wel en kan ik het meenemen voor de tweede keer snelweg !
Fijne avond allemaal
Ha, weer een enthousiaste beginner! Veel succes en plezier gewenst - en een voorspoedig 2020 natuurlijk ;) Je houdt ons wel op de hoogte hè?
Welke lesmotor? Goede instructeur?
En welkom hier op MF! :t

Toen ik op les voor het eerst de snelweg opging had ik echt het gevoel dat ik eraf zou waaien, maar dat gebeurde niet *O* Verder gewoon kijken en vooral afstand houden!
 
Hoi hoi
Ik ben nieuw hier mijn naam is Natascha 28 jaartjes ( bijna 29 januari ) en ik ben bezig met mijn motor rijbewijs.
Half januari mijn avb examen alweer morgenvroeg om 9 uur heb ik weer een lesje maar de eerste keer de snelweg op! En moet zeggen dat ik dit ZEER spannend vind, hebben jullie misschien tips voor mij wat kan ik verwachten?

heb er wel veel zin in !
Het is al laat dus zal wel niet veel reacties meer krijgen haha dan lees ik het morgen wel en kan ik het meenemen voor de tweede keer snelweg !
Fijne avond allemaal

Welkom!

De eerste keer snelweg is spannend, maar niets om bang voor te zijn. Denk maar zo: De instructeur laat je niets doen waar jij niet klaar voor bent.
Zo ook de snelweg op, weet je nog dat gevoel de eerste keer dat je "echt gas" gaf? Dat dat best een beetje spannend was? Dat die eerste keer de uitwijk doen met 50, best spannend was?
Zo is ook dit best spannend, maar als je er in zit weet ik zeker dat het een dubbele emotie gaat zijn. "Holy shit! Ik waai van de motor af" en "Holy Shit! WAt is dit fucking vet" tegelijk. Omdat ondanks alles op de motor soms spannend is, het ook gewoon echt wel heel cool is om te doen.

De eerste keer 60 was best hard, maar gaat nu prima. De eerste keer 80 was best hard, maar gaat nu prima. DE eerste keer 100+ is hard, maar is snel genoeg prima. DAn komt straks de eerste keer 130.. De eerste keer 70 met harde wind... DE eerste keer 100 met harde wind.

Mijn motorlessen hebben tot nu toe volgezeten met "Oh shit was is dit spannend" momenten.... Maar toch stap ik elke keer af met "Holy shit! Wat is dit fucking vet" ;-)
 
Ha, weer een enthousiaste beginner! Veel succes en plezier gewenst - en een voorspoedig 2020 natuurlijk ;) Je houdt ons wel op de hoogte hè?
Welke lesmotor? Goede instructeur?
En welkom hier op MF! :t

Toen ik op les voor het eerst de snelweg opging had ik echt het gevoel dat ik eraf zou waaien, maar dat gebeurde niet *O* Verder gewoon kijken en vooral afstand houden!

dankjewel! Ja oeps vergeten iedereen inderdaad ook een fijn 2020 gewenst !!

ik heb een heeeeele fijne instructeur ! Hy leeft op de motor rijd altijd ook in de winter sneeuw regen noem maar op dus die heeft veel ervaring wat ik fijn vind aan hem is dat hij heel relaxed is!

ik rij op een Honda 700 weet niet wat voor type *oeps* nog iets te weinig ervaring met motors haha leer ik vanzelf wel.
Nou ik zal me eens omkleden en straks die kant op gaan! Ik hou jullie op de hoogte !!!!! Fijne dag allemaal

584ECEF1-7B5C-43AF-956A-0299744F7EE4.jpeg
 
Welkom!

De eerste keer snelweg is spannend, maar niets om bang voor te zijn. Denk maar zo: De instructeur laat je niets doen waar jij niet klaar voor bent.
Zo ook de snelweg op, weet je nog dat gevoel de eerste keer dat je "echt gas" gaf? Dat dat best een beetje spannend was? Dat die eerste keer de uitwijk doen met 50, best spannend was?
Zo is ook dit best spannend, maar als je er in zit weet ik zeker dat het een dubbele emotie gaat zijn. "Holy shit! Ik waai van de motor af" en "Holy Shit! WAt is dit fucking vet" tegelijk. Omdat ondanks alles op de motor soms spannend is, het ook gewoon echt wel heel cool is om te doen.

De eerste keer 60 was best hard, maar gaat nu prima. De eerste keer 80 was best hard, maar gaat nu prima. DE eerste keer 100+ is hard, maar is snel genoeg prima. DAn komt straks de eerste keer 130.. De eerste keer 70 met harde wind... DE eerste keer 100 met harde wind.

Mijn motorlessen hebben tot nu toe volgezeten met "Oh shit was is dit spannend" momenten.... Maar toch stap ik elke keer af met "Holy shit! Wat is dit fucking vet" ;-)

fijne reactie dit dankjewel ja moet nog ff dat stukje al zenuwen soms aan de kant leggen!
Ik denk inderdaad ook wanneer ik klaar met de les ben dat ik denk VET ik wil nog een keer haha!!
Dankjewel voor de tips en wat ik kan verwachten
 
In Hoogeveen eo heb je wel ruimte om gas te geven de snelweg op 👍
 
Ja dat zeker !!!

Ik zou je dan net voor de bocht naar Meppel de snelweg op laten gaan. Korte invoeger en meteen door de bocht in, of naar links om richting Ommen te gaan. Alles wat je maar geregeld kunt hebben geeft je tijd om de rest te doen. Zoals snelheid, schakelen en kijken bijvoorbeeld.
 
Kijk als je op de helft van de oprit zit goed naar de baan naast je, probeer vast te kijken waar je wilt invoegen. Tussen welke auto's en waar de ruimte zit.
Anders kun je wel als een debiel gas geven op de oprit maar je moet er wel ergens tussen passen.

Daarnaast hou er rekening mee dat je het gevoel hebt van de motor af te waaien...... Dat went snel maar aan het begin denk je echt wat gebeurt hier 😱
 
dankjewel! Ja oeps vergeten iedereen inderdaad ook een fijn 2020 gewenst !!

ik heb een heeeeele fijne instructeur ! Hy leeft op de motor rijd altijd ook in de winter sneeuw regen noem maar op dus die heeft veel ervaring wat ik fijn vind aan hem is dat hij heel relaxed is!

ik rij op een Honda 700 weet niet wat voor type *oeps* nog iets te weinig ervaring met motors haha leer ik vanzelf wel.
Nou ik zal me eens omkleden en straks die kant op gaan! Ik hou jullie op de hoogte !!!!! Fijne dag allemaal

Bekijk bijlage 1455884

CBF 600 zo te zien, en de kentekencheck geeft me gelijk. :+ Heb ik mijn AVB op gedaan, hele fijne lesmotor!

Vooral dat gevoel eraf te waaien herinner ik me nog wel ja. Heel schattig windschermpje voorop je lesmotor, maar dat houdt natuurlijk niks tegen. _O- Zolang de 'wauw, wat is dit vet' nog steeds overheerst ten opzichte van de 'aaaah, dit is spannend' zit je eigenlijk al goed. Wat Diver2000 ook al zegt; je kunt wel als een malle aan die gashendel gaan draaien, maar als je vervolgens dat ene gaatje waar je tussen had gekund voorbij schiet heb je daar alsnog weinig aan. :+ Van tevoren dus al kijken wat het verkeer op de rijbaan doet, en plannen waar je ertussen past. Dat gaat de eerste keer vervolgens een stuk minder soepel dan je gehoopt had, dus daarna probeer je het gewoon nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. Afijn, je snapt denk ik wel waar ik heen wil. Als je de snelweg opgaat neem ik aan dat je ook de 80 al wel eens aangetikt hebt (ook zo'n 'aah, ik waai eraaafff!'-mijlpaal), en dan zul je al gemerkt hebben dat het minder wordt op het moment dat je iets voorover gaat hangen. Het belangrijkste is denk ik om zo ontspannen mogelijk te blijven zitten; de eerste reactie is vaak om heel krampachtig je vast te houden aan je stuur en je benen tegen de tank te klemmen, maar daardoor brengt iedere beweging die jij zelf maakt de motor ook meer uit balans. Handen losjes aan het stuur, benen rustig hangend, en gaan! Die motor wil graag recht vooruit, laat 'm dat vooral doen!

Heel leuk om dit soort dingen te tikken vanachter je bureau met je roze pasje op zak, maar bij mij zaten de beenafdrukken ongeveer in de tank na rit 1, en had ik geen gevoel meer in mijn handen van het knijpen in de handvatten. Afijn, uiteindelijk klikt het. _O-
 
Welkom!

De eerste keer 60 was best hard, maar gaat nu prima. De eerste keer 80 was best hard, maar gaat nu prima. DE eerste keer 100+ is hard, maar is snel genoeg prima. DAn komt straks de eerste keer 130.. De eerste keer 70 met harde wind... DE eerste keer 100 met harde wind.

Mijn motorlessen hebben tot nu toe volgezeten met "Oh shit was is dit spannend" momenten.... Maar toch stap ik elke keer af met "Holy shit! Wat is dit fucking vet" ;-)
Dat kan nog net voor 1 maart … 😁
 
Ik zou je dan net voor de bocht naar Meppel de snelweg op laten gaan. Korte invoeger en meteen door de bocht in, of naar links om richting Ommen te gaan. Alles wat je maar geregeld kunt hebben geeft je tijd om de rest te doen. Zoals snelheid, schakelen en kijken bijvoorbeeld.
Invoegstrook … Een invoeger is een medeweggebruiker die invoegt.
 
Hoi hoi
Ik ben nieuw hier mijn naam is Natascha 28 jaartjes ( bijna 29 januari ) en ik ben bezig met mijn motor rijbewijs.
Half januari mijn avb examen alweer morgenvroeg om 9 uur heb ik weer een lesje maar de eerste keer de snelweg op! En moet zeggen dat ik dit ZEER spannend vind, hebben jullie misschien tips voor mij wat kan ik verwachten?

heb er wel veel zin in !
Het is al laat dus zal wel niet veel reacties meer krijgen haha dan lees ik het morgen wel en kan ik het meenemen voor de tweede keer snelweg !
Fijne avond allemaal
Vooral niet krampachtig en stijf op de motor gaan zitten, da's het belangrijkste. Normaal rustig en relaxed op de motor zitten met het verkeer mee rijden en goed om je heen kijken en goed anticiperen en vooral, wellicht het meest belangrijkste, het verkeer goed inschatten. Denk hierom, als je op een (auto)snelweg rijdt, al het verkeer voor, naast en achter je rijden dezelfde kant op. Je hoeft alleen op te letten op invoegend en uitvoegend verkeer. Daarnaast luister ook goed naar de aanwijzingen van jouw instructeur. Wees ook niet bang om hier en daar als het nodig is het gas wat verder op te draaien. En voor de rest, geniet ervan!
 
Vooral niet krampachtig en stijf op de motor gaan zitten, da's het belangrijkste. Normaal rustig en relaxed op de motor zitten met het verkeer mee rijden en goed om je heen kijken en goed anticiperen en vooral, wellicht het meest belangrijkste, het verkeer goed inschatten. Denk hierom, als je op een (auto)snelweg rijdt, al het verkeer voor, naast en achter je rijden dezelfde kant op. Je hoeft alleen op te letten op invoegend en uitvoegend verkeer. Daarnaast luister ook goed naar de aanwijzingen van jouw instructeur. Wees ook niet bang om hier en daar als het nodig is het gas wat verder op te draaien. En voor de rest, geniet ervan!
:t
 
Doet er iemand examen in de omgeving cbr spijkenisse?? Zo ja, ben benieuwd hoe jullie het cbr en de examinatoren daar ervaren.. en het examen zelf.
Daar gisteren 5 jaar geleden in 1 keer geslaagd.. goede vent toen gehad.

maar je moet je niet bezig houden met de examinator of cbr, maar het rijden zelf. Rij zoals in de les; defensief, maar vlot. Laat je niet afleiden door foutjes die je maakt. Niet teveel nadenken en niet teveel twijfelen.
 
Ben er onderhand alweer 2 uurtjes weer moest ff bijkomen MIJN GOD

wat was het spannend maar ook ontzettend gaaf heb het rond de 100/110 gehouden zal de volgende keer wel sneller zijn.
Me instructeur zei in het begin eerste keer snelweg voelt alsof je in een tornado rijd nou zo voelde het ook haha heb geloof ik nog paar keer “WOEHOEEEEEE” geschreeuwd in de helm haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan