Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Heerlijk hè als het dan ineens zo lekker gaat??

Ik zit wel te denken om naar de motorbeurs te gaan.
Werk sowieso in Utrecht dus zou dan wel een x in de avond gaan.
Weet het alleen nog niet zeker.


Vooral als het 2 lessen op rij Niet lekker ging, was er na die 2de slechte les ook wel bijna klaar mee... "misschien is motorrijden op de weg wel niets voor mij"... Maar na gister... Yeah, is het weer helemaal terug.

Motorbeurs 9?jaar geleden een keer geweest, toen mocht ik gratis omdat ik voor BMW werkte. Nu voor het eerst ook als (bijna) rijder.
 
Vooral als het 2 lessen op rij Niet lekker ging, was er na die 2de slechte les ook wel bijna klaar mee... "misschien is motorrijden op de weg wel niets voor mij"... Maar na gister... Yeah, is het weer helemaal terug.

Motorbeurs 9?jaar geleden een keer geweest, toen mocht ik gratis omdat ik voor BMW werkte. Nu voor het eerst ook als (bijna) rijder.
Maar niet gratis … '(
 
Vandaag weer mogen lessen. Het ging weer eens lekker. De afgelopen 2 lessen op de weg waren niet prettig. Te snel de bochten in, gelijke kruispunten verkeerd inschatten, voetgangers bij zeebrapad niet zien... Je weet wel, van die dagen dat je denkt... Ik had de motor moeten laten staan.

Vandaag daarentegen, heerlijk... Ik zat ontspannen maar geconcentreerd op de fiets heerlijk. Ik zag alles, keek ver vooruit, bochten gingen lekker... Nabespreken was dan ook kort, want weinig op te merken.... Nu klaar maken voor vakantie, 2 weekjes ski'n. Dan is het alweer Februari, dan de laatste lesjes inplannen om 21 Februari examen te doen.... En 22ste dan naar de Motorbeurs gaan er nog andere lessende/netafgereden mensen naar de Beurs?

Alvast fijne vakantie!

Zojuist weer gereden, bij een andere rijschool en dus besloten om de andere uit te zwaaien. Ging wel lekker, snelle oefeningen gaan prima. Wellicht niet 100% maar wel goed, de langzame daarin tegen.. Dat constante houden van de gas wil nog niet helemaal lukken, heb iedere keer de neiging of gas los te laten of meer gas te geven waardoor ik soms te langzaam ga en soms uit de bocht vlieg :p

Ben overigens ook van plan om naar de jaarbeurs te gaan, welke dag hoe of wat weet ik alleen nog niet. Ben nog zoekende naar een motorjeans die ik daar wil scoren =]
 
Alvast fijne vakantie!

Zojuist weer gereden, bij een andere rijschool en dus besloten om de andere uit te zwaaien. Ging wel lekker, snelle oefeningen gaan prima. Wellicht niet 100% maar wel goed, de langzame daarin tegen.. Dat constante houden van de gas wil nog niet helemaal lukken, heb iedere keer de neiging of gas los te laten of meer gas te geven waardoor ik soms te langzaam ga en soms uit de bocht vlieg :p

Ben overigens ook van plan om naar de jaarbeurs te gaan, welke dag hoe of wat weet ik alleen nog niet. Ben nog zoekende naar een motorjeans die ik daar wil scoren =]

Tip die bij mij hielp is hand verder naar rechts, tegen de "valbeugel" aan. Dan is het makkelijker om hem stil te houden.
 
Alvast fijne vakantie!

Zojuist weer gereden, bij een andere rijschool en dus besloten om de andere uit te zwaaien. Ging wel lekker, snelle oefeningen gaan prima. Wellicht niet 100% maar wel goed, de langzame daarin tegen.. Dat constante houden van de gas wil nog niet helemaal lukken, heb iedere keer de neiging of gas los te laten of meer gas te geven waardoor ik soms te langzaam ga en soms uit de bocht vlieg :p

Het is overigens niet verplicht om het gas erbij te doen he. Gewoon aankomen rijden zoals je hoort, voordat je begint je motor trekkend maken, terwijl je dat doet, laat je je gas los totdat je deze niet meer verder kunt terugdraaien. Het gaat immers om het in balans houden van de motor, niet om een specifiek aantal toeren te halen door de oefening heen. Op deze manier haal je een heel vervelende variabele beweging uit de oefening zonder je balans te verliezen.

Op deze manier heb ik het ook op mijn examen gedaan en gewoon in 1 keer gehaald !!
 
Het is overigens niet verplicht om het gas erbij te doen he. Gewoon aankomen rijden zoals je hoort, voordat je begint je motor trekkend maken, terwijl je dat doet, laat je je gas los totdat je deze niet meer verder kunt terugdraaien. Het gaat immers om het in balans houden van de motor, niet om een specifiek aantal toeren te halen door de oefening heen. Op deze manier haal je een heel vervelende variabele beweging uit de oefening zonder je balans te verliezen.

Op deze manier heb ik het ook op mijn examen gedaan en gewoon in 1 keer gehaald !!

Serieus? De oefeningen kom ik namelijk met enkel de koppeling of stationair wel door, maar zodra gas + achterrem erbij moet doen gaan dingen mis xD
Overigens merk ik wel, wanneer het lukt, dat met licht het gas open de oefening(en) wel stukken makkelijker verloopt.
 
Je moet wel gas geven, maar dit hoeft niet "gelijk" te zijn met de langzame oefeningen. De truuk is om dat met je koppeling te regelen.
 
Serieus? De oefeningen kom ik namelijk met enkel de koppeling of stationair wel door, maar zodra gas + achterrem erbij moet doen gaan dingen mis xD
Overigens merk ik wel, wanneer het lukt, dat met licht het gas open de oefening(en) wel stukken makkelijker verloopt.

He is ook wel mogelijk hoor met gas erbij, maar het is onnodig eigenlijk.

Om de motor trekkend te houden heb je koppeling en voetrem nodig. Zolang die 2 samen in balans blijven tijdens de oefening, hoef je je alleen nog te zorgen dat je langs de pionnen komt. Het gas zorgt ervoor dat je dus meer trekkende - of minder trekkende motor krijgt. En dat zorgt er weer voor dat je ook je koppeling weer moet bewegen om te compenseren. Beweeg je daar teveel mee, dan ga je bokken en uit balans. Het gas moet stabiel zijn, of je nou op 2000 toeren zit of 1200. dat maakt niet uit.

Ik heb het gas eruit gehaald en gezorgd dat ik maar 1 variabele overhield; de koppeling.

Het is een tip. Probeer het maar eens.
 
Je moet wel gas geven, maar dit hoeft niet "gelijk" te zijn met de langzame oefeningen. De truuk is om dat met je koppeling te regelen.

Die snap ik even niet :$

He is ook wel mogelijk hoor met gas erbij, maar het is onnodig eigenlijk.

Om de motor trekkend te houden heb je koppeling en voetrem nodig. Zolang die 2 samen in balans blijven tijdens de oefening, hoef je je alleen nog te zorgen dat je langs de pionnen komt. Het gas zorgt ervoor dat je dus meer trekkende - of minder trekkende motor krijgt. En dat zorgt er weer voor dat je ook je koppeling weer moet bewegen om te compenseren. Beweeg je daar teveel mee, dan ga je bokken en uit balans. Het gas moet stabiel zijn, of je nou op 2000 toeren zit of 1200. dat maakt niet uit.

Ik heb het gas eruit gehaald en gezorgd dat ik maar 1 variabele overhield; de koppeling.

Het is een tip. Probeer het maar eens.

Zonder gas, dus enkel op de koppeling lukt mij de langzame slalom ook wel. Maar de halve draai bijv. daar mag je toch geen koppeling gebruiken? Die kan ik overigens stationair wel uitvoeren, zonder gas te geven.
 
Die snap ik even niet :$

Bij de langzame slalom is de truuk om "gas te geven", maar puur om je motor goed draaiende te houden. Je gebruikt je koppeling hetzelfde als wanneer je geen gas zou geven (wat je dus lukt)… Maar omdat je wel Gas geeft, heb je een "ruimer" punt waar je Koppeling pakt.
 
Klinkt goed. En een off day heeft iedereen wel eens. Hoe fijn is de laatste les dan 👍🏻.

Ga waarschijnlijk wel naar de beurs, maar kan helaas alleen die zaterdag. Zal wel lekker druk zijn dan haha.
 
Ik heb 27 januari mijn avb
Heb eigenlijk met de snelle oefeningen geen probleem remmen ook niet..
Vind alleen de langzame oefeningen lastig met slippende koppeling
De langzame sla om die gaat naar mijn weten k*t
Iemand tips ??
 
Ik heb 27 januari mijn avb
Heb eigenlijk met de snelle oefeningen geen probleem remmen ook niet..
Vind alleen de langzame oefeningen lastig met slippende koppeling
De langzame sla om die gaat naar mijn weten k*t
Iemand tips ??
Bespreek het met je instructeur. Ik herken het zo! Ik vond die langzame slalom ook de lastigste oefening en moest die op 't examen overdoen. Toen lukte het wel. Niet naar beneden kijken naar de eerstvolgende pylon, maar een paar pylonen vooruit kijken.
 
Bij de langzame slalom is de truuk om "gas te geven", maar puur om je motor goed draaiende te houden. Je gebruikt je koppeling hetzelfde als wanneer je geen gas zou geven (wat je dus lukt)… Maar omdat je wel Gas geeft, heb je een "ruimer" punt waar je Koppeling pakt.

…. en zelfs de achterrem erbij om een soort van elastiek te maken. Er wordt dan wel verwacht om de koppeling "stil" te houden...
Deze methode wordt wel eens gebruikt om verder te gaan dan de basis, en mi niet nodig voor de standaardoefeningen voor het rij-examen.
Je maakt het moeilijker dan het is op die manier.

Een trage slalom kan perfect zonder gas en enkel op koppeling, zeker met de gebruikelijke lesmotoren.
De meeste van die motoren rijden +10km/h in eerste zonder gas.
 
Ik heb 27 januari mijn avb
Heb eigenlijk met de snelle oefeningen geen probleem remmen ook niet..
Vind alleen de langzame oefeningen lastig met slippende koppeling
De langzame sla om die gaat naar mijn weten k*t
Iemand tips ??
Als je teveel gas geeft.... koppeling beetje intrekken.... Vooral spelen met de koppeling voor vaart.... Zo had ik em ineens onder de knie!
 
Niet naar beneden kijken naar de eerstvolgende pylon, maar een paar pylonen vooruit kijken.

Ik zou het zelfs nog anders zeggen... kijk vooral naar de volgende opening tussen de pylons....
Je rijdt waar je naar kijkt, met te lang naar een pylon te kijken ga je ook de mist in...
 
Als je teveel gas geeft.... koppeling beetje intrekken.... Vooral spelen met de koppeling voor vaart.... Zo had ik em ineens onder de knie!

En net daarom hou je de gas er best uit... zo kan je de koppeling stil houden en maak je geen jojo van je motor.

Het kan op zoveel manieren, maar als je je koppeling beheerst gaat al de rest achteraf net iets makkelijker.
 
Het is overigens niet verplicht om het gas erbij te doen he. Gewoon aankomen rijden zoals je hoort, voordat je begint je motor trekkend maken, terwijl je dat doet, laat je je gas los totdat je deze niet meer verder kunt terugdraaien. Het gaat immers om het in balans houden van de motor, niet om een specifiek aantal toeren te halen door de oefening heen. Op deze manier haal je een heel vervelende variabele beweging uit de oefening zonder je balans te verliezen.

Op deze manier heb ik het ook op mijn examen gedaan en gewoon in 1 keer gehaald !!

Bij mij wilde de examinator echt wel horen dat de motor wat meer toeren maakte tijdens de langzame oefeningen.
Zo hebben ze het mij ook geleerd en juist door wat extra toeren kun je meer doen met koppeling en voetrem.
 
Bij mij wilde de examinator echt wel horen dat de motor wat meer toeren maakte tijdens de langzame oefeningen.
Zo hebben ze het mij ook geleerd en juist door wat extra toeren kun je meer doen met koppeling en voetrem.

Jup, dit werd mij ook wel echt geleerd. Werd ook verteld dat de Examinator hier op zou letten… @A.S.Moto niet lullig bedoeld, maar wanneer heb jij examen gedaan?


Tip welke voor sommige ook wel helpt… Als het balance met de motor wel lukt, maar je de "bochten" niet red... Probeer "Achter deze pylon" langs te rijden.. ipv "Voor de volgende". Klinkt vreemd, maar maakt een wereld van verscheel.
 
Jup, dit werd mij ook wel echt geleerd. Werd ook verteld dat de Examinator hier op zou letten… @A.S.Moto niet lullig bedoeld, maar wanneer heb jij examen gedaan?

Ik heb mijn rijbewijs al sinds 1993, maar laat ons zeggen dat ik momenteel nogal veel met lesmotoren en examens te maken heb. ;)

Ik weet niet of er veel verschil in examens zit tussen Be en NL, maar ik ben heel zeker dat een examinator hier er niet op gaat letten of je je gas al dan niet gaat gebruiken tijdens het rijden van de slalom en/of trage manoeuvres. ;)


Het kan allemaal op verschillende manieren, en ik rij ook met een "rek" als ik wat doorgedreven oefeningen doe. (combo gas-koppeling-achterrem)
Maar met een stabiele motor enkel op koppeling lukken de basisoefeningen perfect, + je leert op die manier je motor rustig te houden....

Manieren genoeg, en de manier waar jij het over hebt is zeker niet verkeerd. Al zie ik die eerder voor de wat meer geoefende motorrijder. Het is maar met welke basis je wil starten...



Tip welke voor sommige ook wel helpt… Als het balance met de motor wel lukt, maar je de "bochten" niet red... Probeer "Achter deze pylon" langs te rijden.. ipv "Voor de volgende". Klinkt vreemd, maar maakt een wereld van verscheel.

:t

De volgende opening, ideale manier.
 
Nou ik ben geslaagd voor het AVD. Nadat ik vorige keer mijn examinator kwijt was geraakt, was ik op 1 of andere manier super nerveus op de motor. Begon al niet lekker bij het wegrijden. Ging uiteindelijk wel lekker, totdat ik de snelweg op moest en natuurlijk op precies hetzelfde moment dat ik aan kwam rijden er ook een vrachtwagen naast mij reed. Korte invoegstrook en had de beslissing eerder moeten maken. Vol gas uiteindelijk er voorlangs gegaan, maar wel met een stukje vluchtstrook. Dat ging beetje in mijn hoofd zitten en bleef zenuwachtig....Uiteindelijk gingen we een wijk in, waarvan mijn instructeur al aangaf dat het een wijk is waar ze heen gaan als ze twijfelen. Omdat het vol met rot kruispunten zit en verboden in te rijden wegen. Dat ging aanvankelijk goed, totdat bij een t splitsing een auto voor mij ontzettend zat te treuzelen. Kon al lang en breed afslaan en ik dacht dat ik er direct achteraan kon. Zag ik opeens auto, trapte vol op de rem en liet bijna de motor vallen.... Op dat moment dacht ik echt, dit is gezakt. Bij stop & go kwam de examinator zelfs naar mij toe en gaf aan probeer minder nerveus te zijn en maak een goed plan. Vanaf dat moment ging het best goed, de rest van de wijk goed doorgekomen en naar de examen locatie gereden. Toch zag ik het niet positief in, totdat hij mij een hand gaf. Waarbij hij wel aangaf dat ik snel nog maar meer ervaring op moest doen en niet zo zenuwachtig hoef te zijn.

Denk dat ik best mazzel heb gehad met mijn examinator, want waren toch 2 flinke fouten in mijn optiek. Wist zelf ook dat ik een stuk beter kon dan dit.
Maar voor iedereen die nog moet, probeen je hoofd koel te houden en blijf doen wat je geleerd hebt. Ga niet in zitten over een fout die je maakt, in mijn geval zag de examinator wel dat ik de motor volledig onder controle had en het kijk gedrag goed was. Fouten door zenuwen kunnen gebeuren. Niet het einde van de wereld.

Nu opzoek naar een motor. Iemand nog een mooie naked bike in de aanbieding ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan