Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Fijn! Maar toch, bij dat "100 procent Zelfverzekerd" een kleine kanttekening: pas op dat het niet leidt tot overmoed of dat het ten koste gaat van je voorzichtigheid. "Ik red het wel jongens" kan je zomaar in een gevaarlijke situatie brengen. We willen hier graag nog wat plezier van je hebben ;)

daar heb je gelijk ik heb verder nergens moeite mee hoor ook de snelweg niet zolang het niet super druk is, maar als erg druk is dan ja ben ik nog niet zo goed in inschatten wat ik precies moet doen! Maar goed ben ook nog maar twee keer de snelweg op geweest dus dat zal wel beter worden.

vandaar nog ff een extra paar Lesjes op de snelweg om dat goed onder de knie te krijgen!!!
 
Ik red het wel situaties komen sneller dan verwacht.

Gister avond avond meteen een leuke afstraffing gehad van de bocht iets verkeerd in te schatten en een gedeelte onkunde. Kwam net iets te vlot aan en wou het corrigeren door nog voor ik bij de bocht was af te remmen en terug te schakelen. Resultaat door te snel terug te schakelen en waarschijnlijk ook nog een versnelling te laag, was dat het achterwiel heel even blokkeerde en het kontje een zwiebertje maakte.

Zijn kleine foutjes waar je meteen heel veel van leert.
 
daar heb je gelijk ik heb verder nergens moeite mee hoor ook de snelweg niet zolang het niet super druk is, maar als erg druk is dan ja ben ik nog niet zo goed in inschatten wat ik precies moet doen! Maar goed ben ook nog maar twee keer de snelweg op geweest dus dat zal wel beter worden.

vandaar nog ff een extra paar Lesjes op de snelweg om dat goed onder de knie te krijgen!!!
Najah...2 keer op de snelweg pas! Dan mag je ook niet verwachten dat je na 2 lessen deels op de snelweg alles al weet en kent! En neem maar van mij aan, elke dag op de snelweg rijden is nooit hetzelfde! Ik leer nog steeds hoe ik het beste op een snelweg kan rijden. Ieder minuut van de dag veranderd het verkeer waar je bijstaat, je kijkt, knippert 1x met je ogen en het ziet er alweer anders uit.

Je kan je instructeur vragen om een keer alleen maar snelweg te doen. (Geen idee waar je woont) Bv. rondje Rotterdam (A20/A4/A15/A16) of rondje Amsterdam, of Amsterdam Den Haag en terug via de A4/A44, Utrechtsebaan (A12) terug over de A4.... Zal je zelf zien en ervaren dat geen enkele 100 meter asfalt met verkeer hetzelfde is als de 100 meter ervoor of erna.

Maar verder succes met lessen!
 
daar heb je gelijk ik heb verder nergens moeite mee hoor ook de snelweg niet zolang het niet super druk is, maar als erg druk is dan ja ben ik nog niet zo goed in inschatten wat ik precies moet doen! Maar goed ben ook nog maar twee keer de snelweg op geweest dus dat zal wel beter worden.

vandaar nog ff een extra paar Lesjes op de snelweg om dat goed onder de knie te krijgen!!!

Met 2 keer de snelweg op heb je die feeling natuurlijk nog niet echt te pakken -tenzij je écht een natuurtalent bent, natuurlijk- dus da's niet meer dan logisch. Komt allemaal vanzelf.

Doorgaans, als het écht heel druk is neemt de examinator/instructeur het je niet zo kwalijk als je een beetje gaat 'autorijden'. Dus; ruimte om je heen bewaren (in je hoofd doen alsof je wat groter bent dan dat je daadwerkelijk bent), makkie aan, niet-persé-haantje-de-voorste. Defensieve instelling.

En houd die ruimte om je heen dan net zo goed in de gaten als het andere verkeer; want wat voor jouw ademruimte is, kan voor een automobilist een gaatje zijn om 'm er tussen te zetten. Geen punt, maar regel dan gewoon weer ademruimte voor jezelf.
 
Iig veel succes met de examens! Ik vond de theorie achteraf best easy..

Bedankt! ik heb het allemaal gehaald hoor!! Theorie zelfs nul fout, dus had ook helemaal niet zenuwachtig hoeven zijn 😂

Zo dat gaat rap zeg 😂
Je had al ervaring met rijden of... Natuurtalent? 😁

Haha dat zei een van de instructeurs ook al 😂'Kom je uit een motor familie ofzo?' Maar nee. Nog nooit iets met een gashendel gereden. Ben allang blij dat ik het niet zo heel moeilijk vond! Scheelt weer een hoop geld dat ik nu in de motor kan stoppen 😁

Dat gaat lekker vlot! Wat zullen de MT07's een verademing zijn na die gare Suzuki's van het oefenterrein :+
Belangrijkste tip is denk ik vooral relaxed te blijven en lekker in te rijden vooraf. Alle andere oefeningen gaan wel goed? :)

Haaa ik ben benieuwd!!
Kon gelukkig inderdaad lekker inrijden van tevoren. En ik kon door de zenuwen opeens de noodstop niet meer, was nog nooit niet gelukt in de lessen, dus dat was apart haha.
 
Ik red het wel situaties komen sneller dan verwacht.

Gister avond avond meteen een leuke afstraffing gehad van de bocht iets verkeerd in te schatten en een gedeelte onkunde. Kwam net iets te vlot aan en wou het corrigeren door nog voor ik bij de bocht was af te remmen en terug te schakelen. Resultaat door te snel terug te schakelen en waarschijnlijk ook nog een versnelling te laag, was dat het achterwiel heel even blokkeerde en het kontje een zwiebertje maakte.

Zijn kleine foutjes waar je meteen heel veel van leert.
Lijkt me dood eng, zo'n zwiebertje ;)
 
had zoiets ook gehad met mijn eerste motor destijds, maar dan met weg rijden.

stond voor t verkeerslicht, en wilde bij groen wegrijden, maar in plaats daarvan deed t achterwiel een paar stapjes opzij.
dat wiel bleek in wat olie/viezigheid te staan, waarna plots alle grip terug kwam toen ie weer schoon asfalt vond.
met een snelle ruk naar voren als gevolg...
dit soort zwiebertjes en andere grillen van t achterwiel wennen nooit....
 
Haaa ik ben benieuwd!!
Kon gelukkig inderdaad lekker inrijden van tevoren. En ik kon door de zenuwen opeens de noodstop niet meer, was nog nooit niet gelukt in de lessen, dus dat was apart haha.

Netjes! Ben het wel eens met @djiwie , er gaat een wereld voor je open als je straks de MT07's op mag. Zelf AVB gedaan op één van die CBF500'tjes, maar kan me voorstellen dat de Suzuki's ongeveer hetzelfde idee zijn. Steek d'r een vork in, ze zijn gaar.


Haha dat zei een van de instructeurs ook al 😂'Kom je uit een motor familie ofzo?' Maar nee. Nog nooit iets met een gashendel gereden. Ben allang blij dat ik het niet zo heel moeilijk vond! Scheelt weer een hoop geld dat ik nu in de motor kan stoppen 😁

Scheelt ook enorm dat Bruinsma alle examens van tevoren inkoopt. Ik had mijn pasje binnen een maand, terwijl het niet als spoedcursus ingepland was. Gewoon 2 blokken van 4u AVB, en 5x2 voor AVD, en meteen examen. Mooi op tijd voor het seizoen klaar dus!
 
Netjes! Ben het wel eens met @djiwie , er gaat een wereld voor je open als je straks de MT07's op mag. Zelf AVB gedaan op één van die CBF500'tjes, maar kan me voorstellen dat de Suzuki's ongeveer hetzelfde idee zijn. Steek d'r een vork in, ze zijn gaar.
Wanneer had jij je examen? Ik had van de zomer try the bike nog op de CBF maar daarna alle AVB-lessen en examen op de Gladius. Zouden die dingen afgevoerd zijn inmiddels? :+
 
Wanneer had jij je examen? Ik had van de zomer try the bike nog op de CBF maar daarna alle AVB-lessen en examen op de Gladius. Zouden die dingen afgevoerd zijn inmiddels? :+

Juli 2018, dus al even geleden. Kan me heel goed voorstellen dat de CBF'jes vrij snel daarna vertrokken zijn. _O-
 
Vandaag heerlijk gereden, oefeningen gingen goed (langzame slalom, halve draai, vertragingsoefening), weer was lekker 😁😁😁

Terugweg ook lekker langs kanalen getoeft, heel veel mede moto rijders gezien en uiteraard gegroet bij passeren 😁

Wel voor het eerst de motor, slow-mo, laten vallen 😁 Dit tijdens het draaien, ter ontwijking van de stoep de motor zachtjes op zen zij gelegd 😁
 
Wanneer had jij je examen? Ik had van de zomer try the bike nog op de CBF maar daarna alle AVB-lessen en examen op de Gladius. Zouden die dingen afgevoerd zijn inmiddels? :+

Haha ik heb mijn try the bike nog op de CB500 gedaan, maar de lessen allemaal op de Gladius :) Ze staan er in ieder geval nog wel allemaal!
 
Vandaag heerlijk gereden, oefeningen gingen goed (langzame slalom, halve draai, vertragingsoefening), weer was lekker 😁😁😁

Terugweg ook lekker langs kanalen getoeft, heel veel mede moto rijders gezien en uiteraard gegroet bij passeren 😁

Wel voor het eerst de motor, slow-mo, laten vallen 😁 Dit tijdens het draaien, ter ontwijking van de stoep de motor zachtjes op zen zij gelegd 😁

Gewoon gooien en smijten met dat ding. Hij's toch niet van jou. 😋
 
Gister avond weer een rijles gehad... Invoegen op de snelweg, ondanks de drukte, ging best prima maar kan nog iets beter.

Daarnaast blijf ik maar "voorsoorteren" Terwijl dit niet handig is (Volgens de instructeur)…. Dit moeter toch wel snel uit.
Zaterdag 15 Feb nog een lesje, endan de 21 examen….. Komt wel lekker dichtbij nu.
 
Gister avond weer een rijles gehad... Invoegen op de snelweg, ondanks de drukte, ging best prima maar kan nog iets beter.

Daarnaast blijf ik maar "voorsoorteren" Terwijl dit niet handig is (Volgens de instructeur)…. Dit moeter toch wel snel uit.
Zaterdag 15 Feb nog een lesje, endan de 21 examen….. Komt wel lekker dichtbij nu.
Wat bedoel je met voorsoorteren? Als je bij vergissing een o te veel getikt hebt is dat niet iets waar een examinator een probleem van zal maken. Als je voorsorteren bedoelt begrijp ik niet waarom dat niet handig zou zijn. Soms is het zelfs verplicht :Y
 
Idd te snel getypt.

Denk aan een woon wijk uit rijden, tweerichting verkeer... Als ik dan naar links wil ga ik te veel in het midden staan. Waardoor er dus rechts iemand naast me zou kunnen gaan staan, of de tegenligger heel dicht langs me moet om de straat in te rijden...

Stukje automatisme van het fietsen denk ik, waar je dat soms moet doen omdat je er anders gewoon niet tussen komt.
 
Idd te snel getypt.

Denk aan een woon wijk uit rijden, tweerichting verkeer... Als ik dan naar links wil ga ik te veel in het midden staan. Waardoor er dus rechts iemand naast me zou kunnen gaan staan, of de tegenligger heel dicht langs me moet om de straat in te rijden...

Stukje automatisme van het fietsen denk ik, waar je dat soms moet doen omdat je er anders gewoon niet tussen komt.
Nee dat klopt, dan heb je gelijk. Ik leerde tegen de as van de weg aan te rijden/staan, maar iemand die van links komt en rechtsaf wil of een tegemoetkomende koektrommel moet er nog wel langs kunnen vanzelf ;)
 
Gewoon gooien en smijten met dat ding. Hij's toch niet van jou. 😋

Hahaha ja dat hoor ik wel vaker. Daar ik het sowieso niet vind kunnen, woont de rijinstructeur letterlijk bij mij om de hoek + is een oude klasgenoot 😅

Gister avond weer een rijles gehad... Invoegen op de snelweg, ondanks de drukte, ging best prima maar kan nog iets beter.

Daarnaast blijf ik maar "voorsoorteren" Terwijl dit niet handig is (Volgens de instructeur)…. Dit moeter toch wel snel uit.
Zaterdag 15 Feb nog een lesje, endan de 21 examen….. Komt wel lekker dichtbij nu.

Lekker man, komt zeker goed. Ook heerlijk weer nu. Jij gaat de 21ste gewoon A erbij schrijven 👍
 
Hahaha ja dat hoor ik wel vaker. Daar ik het sowieso niet vind kunnen, woont de rijinstructeur letterlijk bij mij om de hoek + is een oude klasgenoot 😅

Ah, zo... ja. Och. Ben met AVB zo vaak van m'n motor gepleurd da'k de tel kwijt geraakt ben. Vol in de beugels, en ik was niet de enige.

Eerste keer da'k het ding in het verkeer een middenberm op gooide en mezelf omver werkte door middel van het paaltje wat daar stond zei m'n instructeur tegen beteuterd Bartje "Nou en? Hij doet het toch nog? Daar zijn die beugels voor. Opstappen en gaan.".

Die houding is blijven hangen... al doe ik met m'n eigen motor wel ietwat voorzichtiger...😋
 
ik heb een mening nodig ! Weet niet of dit het juiste topic er voor is hoor maar anders verwijder mijn bericht maar weer ...

mijn rijbewijs zit er snel aan te komen alleen nog avd dus ben al aan het rondkijken voor een motor.
Waar ik dus al vanaf het begin af aan naar aan het kijken ben is een Harley street of een iron 883...
Dit is gewoon mijn droom motor en zou zo gaaf vinden om deze te kopen.
Nu hoor ik ook veel meningen om me heen dat het niet slim is om meteen al een dure motor aan te schaffen maar om eerst te beginnen met een wat goedkopere motor,
Wat zijn jullie meningen hier over vind namelijk fijn om dat te horen en dat ik niet overhaast een motor koop omdat ik die zo graag wil!!
 
Meningen zullen erover verdeelt zijn
Vele zullen zeggen pak wat goedkoops want je gaat de brommer geheid keer neerleggen.
En dan heb je mensen zoals mij die zeggen dat je moet kopen wat je leuk vind.
Heb vorig jaar 2 splinternieuwe motoren gekocht en ene gekocht toen ik nog bezig was met mijn rijbewijs.
En dan waren het ook nog behoorlijk rappe naked motoren maar ook op gebied van snelheid zit het verstand in je rechterhand.
Gewoon die Harley kopen als je het kunt en leuk vind , je leeft maar ene keer.
Maargoed zoals ik kan lezen is dat niet wat je wilt lezen dus koop een gs500 van 1997 en lekker balen dat je niet rijd wat je wilt rijden 🤪 🙈
 
Gewoon doen wat je zelf wil inderdaad.

Ik heb wel bewust voor een goedkope motor gekozen, maar dat was meer afhankelijk van m'n budget.
Als ik wel geld genoeg had, had ik waarschijnlijk ook een gloednieuwe motor gekocht 😁
 
ik heb een mening nodig ! Weet niet of dit het juiste topic er voor is hoor maar anders verwijder mijn bericht maar weer ...

mijn rijbewijs zit er snel aan te komen alleen nog avd dus ben al aan het rondkijken voor een motor.
Waar ik dus al vanaf het begin af aan naar aan het kijken ben is een Harley street of een iron 883...
Dit is gewoon mijn droom motor en zou zo gaaf vinden om deze te kopen.
Nu hoor ik ook veel meningen om me heen dat het niet slim is om meteen al een dure motor aan te schaffen maar om eerst te beginnen met een wat goedkopere motor,
Wat zijn jullie meningen hier over vind namelijk fijn om dat te horen en dat ik niet overhaast een motor koop omdat ik die zo graag wil!!

Dit is een vaker oplaaiende discussie met grofweg twee kampen. De een zegt dat je goedkoper moet beginnen, omdat je als beginner je motor waarschijnlijk nog wel een keer gaat laten vallen, en dan heeft het minder (dure) gevolgen bij een goedkope(re) motor dan bij een (bijna) nieuwe. Kamp 1 bevat meestal ook de mensen die vinden dat je op een lichte motor met weinig vermogen moet beginnen, aangezien je dan beter zou leren om de motor te controleren, en minder snel over je grenzen heen rijdt.
Kamp 2 vindt dit onzin, je moet gewoon de motor kopen die je wil. Als je het geld ervoor hebt, en altijd al 'die ene' motor wilde hebben, waarom zou je het dan niet doen? Deze mensen vinden het vaak ook onzin om met een lichte motor te beginnen, aangezien je het verstand toch vooral in je rechterhand hebt zitten.

Ik val zelf in kamp 2. De enige reden dat ik niet voor een nieuwere motor ben gegaan was mijn budget, anders was mijn eerste motor toch echt wel wat nieuwer/duurder geweest. Daarnaast kun je zelfs een Hayabusa rustig rijden, zolang je maar een beetje oplet. Maar goed, mijn huidige motor vind ik ook prachtig, dus je hoeft niet per se duur/nieuw te kopen, zolang je hem zelf maar wil hebben!

Koop die Harley. Hij is prachtig, heel erg waardevast, en het is je droommotor. Als je het geld hebt, waarom zou je het niet doen? Als je hem een keer neerlegt is het misschien wat duurder, maar daar kun je je desnoods voor verzekeren, of je verlies nemen en hem weer oplappen. De enige tip die ik je wel wil meegeven is even goed proefrijden. Misschien een dagje huren, of in ieder geval een tijdje mee rijden zodat je zeker weet dat je hem ook echt wil hebben. Je zult niet de eerste zijn die verliefd wordt op een motor, hem koopt, en er na een tijdje achterkomt dat hij toch niet zo lekker rijdt als je dacht.
 
Dan van het proefrijden is wel een goede tip ja , ben zelf echt een supersport fan en dacht dan een 1000RR mijn droommotor was maar na een CBR 600 gehad te hebben was ik na 2 weken wel klaar ermee en dat was niet eens een supersport.
Zn ding zit je maar bescheten op en als aankomende ouwe lul is dat echt niks meer voor mij.
Gelukkig was het verlies maar 150eur dus dat was een goedkope les maar je zou maar ene van 20k kopen en het bevalt niet .
 
Terug
Bovenaan Onderaan