Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!
En hoi trouwens allemaal!
Ik ben ook druk bezig met m'n rijbewijs (meteen A). Mag 17 maart m'n theorie gaan doen en 1 april voor m'n AVB Wel nogal gespannen om daarna de weg op te mogen aangezien ik ook geen ander rijbewijs heb...
(En dus ook niet groot, ik moet de extra verlaagde SV650 rijden bij mijn rijschool)
Welkom!
In dat geval is het in ieder geval fijn dat je eerst je AVB volledig afrondt voordat je de weg op gaat. Vaak heb je dan de motor net iets beter onder controle, en kun je je gaan focussen op het mooiste onderdeel; rijden! Verder zoals BennyV aangeeft vertrouwen op je instructeur, en vooral blijven genieten. Ik kan me voorstellen dat het wat lastiger is als dit je eerste rijbewijs is, de meesten hebben al een aantal jaren auto-ervaring en kunnen dus de weg wat makkelijker 'lezen', maar als je gewoon rustig blijft en alles op je eigen tempo kunt doen is er geen enkele reden voor paniek.
Wat betreft die lage motoren; mijn vriendin van 1.57 heeft tijdens haar rijlessen gewoon op een reguliere MT-07 met een iets verlaagd zadel kunnen rijden. Nou zit haar lengte wel in de benen, en kreeg ze haar tenen net aan de grond, maar het lukte. Kun je op deze extra verlaagde motor wel je voeten plat op de grond zetten, of is het nog steeds wiebelen? In geval van dat eerste, dan moet je ook op een iets hogere motor nog wel kunnen rijden, en alleen even opletten bij het stoppen/afstappen.
Even schaamteloos een stukje gepikt uit een discussie op een ander onderwerp binnen dit forum; motoren zijn over het algemeen gebouwd voor mannen. Van oudsher reden vrouwen geen/weinig motor, zaten vooral achterop, waardoor het ontwerp van de motor erop gebaseerd is dat een man met een gemiddelde lengte er normaal op kan zitten. Met als gevolg dat de gemiddelde vrouw het al wat lastiger heeft, en de kleinere vrouw al helemaal. Gelukkig beginnen steeds meer fabrikanten door te krijgen dat vrouwen tegenwoordig ook lekker een potje meesturen (mooi!), en zijn er kleinere modellen te koop. Helaas heb je daar als beginnend bestuurder weinig aan, tenzij je meteen het budget hebt voor een nieuwe(re) motor. Je zult dus waarschijnlijk aangewezen zijn op de modellen die van zichzelf al wat lager en lichter zijn. Hier kun je net zoveel (of soms zelfs meer) lol mee hebben als met een zware jongen, dus laat dit je vooral niet afschrikken.
Wat je zou kunnen doen is eerst bepalen wat voor soort motor je ongeveer wil hebben. Een cruiser zit bijvoorbeeld al een stuk lager dan een allroad, en een tourmotor is een stuk zwaarder dan een naked. Check ook vooral even Motorcycle Ergonomics , hier kun je je eigen lengte en beenmaat opgeven, en kijken hoe je ongeveer op een motor zit. Deze site geeft ook aan of je überhaupt op de motor past (voor de lol eens mijn vriendin virtueel op mijn motor gezet, en die kreeg meteen te zien 'TOO SHORT TO REACH THE FOOTPEGS'. In de praktijk getest, en het klopte nog ook ).
Een tweede optie is om eens rond te gaan neuzen op Motoshare. Hier worden ook veel verlaagde motoren aangeboden (je kunt er helaas niet expliciet op zoeken, dus het is even kijken in de beschrijving als je een motor vindt die je wilt huren). Dagje meenemen, weet je gelijk hoe het rijden erop is. Overigens heb je best kans dat als jij bij een dealer aangeeft dat je echt geïnteresseerd bent in een motor en graag wil proefrijden, maar dat hij daarvoor wel verlaagd moet worden, de dealer de motor kan verlagen voor een proefritje. Afhankelijk van de motor is het niet zo'n enorme ingreep namelijk (voorvork iets laten zakken, dogbones om hem dieper in de achterveer te trekken, niet vergeten dat de jiffy ineens veel te lang is...). Overigens, een motor verlagen beïnvloedt wel de rijstijl, dus als je een motor kunt vinden die je mooi vindt, en waar je ook zonder al te veel aanpassing goed op zit zou ik dat eerder doen! Al ben je natuurlijk met je lessen een extra verlaagde motor al gewend.