Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Het blijft een uiterst beschaafde fiets. Ik had 'm destijds ook op mijn lijstje staan, maar op een gegeven moment moet je toch kiezen.
Ja snap ik, ik kreeg er een aangeboden van mijn zwager. Die woont alleen ene paar uur rijden hier vandaan ;) En met OV daarheen met muilkorje om dat proef te rijden en dan of onverrichter zake terug te komen weer met OV of een eerste rit van een paar honderd km lijkt em ook nog niet echt verantwoord. Dat is toch iets anders dan de max 15 km die ik met lessen op de snelweg gereden heb,Maar misschien zijn er wel andere alternatieven. Ik wil er deels woon werk verkeer meee gaan doen en dat is denk ik 25 km enkele reis maar wel met veel files
 
Vanochtend voor het eerst sinds tijden weer fysiek naar het werk toe, in plaats van thuiswerken.
Ik komt dan langs het CBR, en over een stuk route wat vaak als examenroute gebruikt word. Volgens mij zeker 3 afrijders op de motor tegen gekomen.
Meestal als je er een lesmotor ziet, met een auto er vlak achter zonder bordje "L" op de auto, dan ga ik er vanuit dat het een examen is.

Helaas vermoed ik wel dat er 1 gezakt is, die reed met cira 70 de uitvoeger (die vrij lang is) op vanaf de snelweg, en de examinator zat er vrij strak achter... onder het motto "rijd eens door".
in coronatijd herken je ze meteen, auto achter de motorrijder met voorin die auto twee personen met mondkapjes op 😷😋
 
Vandaag mn 3e lesje gehad en deze keer bezig met wat AVB dingen. Eerst parkeervak uitrijden, paar keer oefenen en toen ging dat wel aardig.

Daarna langzame slalom, die viel mij tegen.
Vooral als je al niet lekker uitkomt veel stuuruitslag geven en vervolgens onbewust meer gas geven.
Uiteindelijk die ook een paar keer gecontroleerd doorgekomen.

Toen een U-turn

En als laatste oefening de 8 (of hoe die ook mag heten officieel) gedaan.

Bij de laatste 2 oefeningen moest ik er ff inkomen, vooral het zelf rechtop zitten en alleen de motor schuingooien moest ik ff qua gevoel te pakken krijgen.

Wel weer een lekker lesje, volgende week maar weer 1 😊
 
Tis ook maar een kort rondje he. Zo'n les van een uur is al best snel voorbij, maar afrijden duurt rond de 35 minuten? Ben benieuwd naar de ervaringen van degenen die net zijn geslaagd of het inderdaad gevoelsmatig best snel voorbij was.
Voor mijn gevoel duurde het nog best lang, maar had de brug tegen dus dat was al gauw 10-15 minuten extra stilstaan voor een brug op de terugweg.
Maar de rest ging inderdaad vrij snel, voor mijn idee rij je inderdaad met een les een stuk meer/verder.
 
Vandaag mn 3e lesje gehad en deze keer bezig met wat AVB dingen. Eerst parkeervak uitrijden, paar keer oefenen en toen ging dat wel aardig.

Daarna langzame slalom, die viel mij tegen.
Vooral als je al niet lekker uitkomt veel stuuruitslag geven en vervolgens onbewust meer gas geven.
Uiteindelijk die ook een paar keer gecontroleerd doorgekomen.

Toen een U-turn

En als laatste oefening de 8 (of hoe die ook mag heten officieel) gedaan.

Bij de laatste 2 oefeningen moest ik er ff inkomen, vooral het zelf rechtop zitten en alleen de motor schuingooien moest ik ff qua gevoel te pakken krijgen.

Wel weer een lekker lesje, volgende week maar weer 1 😊

Doe Victor de groeten van zen buurman 😝
 
Gefeliciteerd aan de geslaagden en succes voor degene die binnenkort iets in de planning hebben. Ik zie ze voortaan weer vaak rondrijden, de welbekende gele hesjes met z'n twee hier best vaak met een auto erachter of grotere motorfiets.

Zwaai wel altijd, naar iedereen eigenlijk behalve can-ams en daar schrikken sommige blijkbaar van. Is ook wel eventjes wennen, al die gekkies op de motor die naar je zwaaien :+
 
Zijn er mensen die moeten afrijden bij CBR Rijswijk?
Zelf ben ik nog met AVB bezig, maar ik kan dus verwachten dat ik voorlopig nog geen rijbewijs zal bezitten gezien de wachttijd daar? Ik heb nog geen datum in het vooruitzicht in ieder geval....
 
Alles tot Amersfoort en Den Helder valt onder Groningen :P
:X

Ik les zelf bij een kleine rijschool (1 instructeur). Maar zijn vrouw doet de administratie en zit uren per dag op de CBR site op examens te reserveren. Dat lijkt toch wel succes te hebben gezien er steeds meer data eerder vrij komen. De aanhouder wint lijkt het :)
 
ik zit even te kijken naar de websites met theorie examens, en ik zit nu te blokken op die van vekabest a 25 examens x 50 vragen ,gaat aardig goed.

maar zie dan die met die credits al die foto`s en situaties en denk dan jemig als ik daar aan begin, raak ik van slag want die lijken toch echt heel anders ? hoe zit dat ?

welke zijn dan echt identiek/vergelijkbaar.

ik moet zeggen dat de vraagstelling van vekabest wel wat gecompliceerder is voor mij om te begrijpen,maar door veel te oefenen gaat dat wel wat beter nu.
Ik had zelf de Itheorie gedaan, mijn nichtje had Vekabest.
Zelf vond ik de foto's van Itheorie duidelijker en meer op het CBR lijken.
 
Ik heb op 24 juni om 08:55 mijn AVD en heb denk al zo'n 18 lessen op de weg gehad.En nog steeds kom ik dingen tegen waar ik van leer.
Die dingen kwam ik ook tegen tijdens het examen en iedereen wel denk ik.
Ze willen zien dat je de motor gebruikt waar hij voor is, vlot rijden, de mogelijkheden van de motor gebruiken. sportief en defensief rijden.
Dan kan het bijna niet mis gaan.
 
Die dingen kwam ik ook tegen tijdens het examen en iedereen wel denk ik.
Ze willen zien dat je de motor gebruikt waar hij voor is, vlot rijden, de mogelijkheden van de motor gebruiken. sportief en defensief rijden.
Dan kan het bijna niet mis gaan.

Inderdaad vlot/snel rijden! Ik reed voor mijn gevoel de eerste helft van het examen wel erg vlot (overal tussen 10-15 km te hard) en ging daarom wat rustiger rijden. Bij de nabespreking met de examinator gaf hij aan dat hij het begin juist erg lekker vond gaan, netjes vlot. Het tweede deel werd wat 'truttig met 5-6 km boven de toegestane snelheid'... _O-

Nu rijd ik overal wel vlot, maar wel met flitsmeister aan anders wordt het wel een erg dure hobby :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan