Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Van de week de rijschool gebeld, ze hadden wel al wat AVD examens kunnen inkopen voor augustus en september, maar die hadden ze nog niet op naam gezet omdat ze hoopte dat er nog wat examens vrij gaan komen in juli, hopelijk gebeurt dat nog want ik wil niet al te lang wachten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Hm... ik had oorspronkelijk morgen de gehele dag AVB les gehad, en dan dinsdag nog de halve dag inclusief examen eind van de dag. Heb dat toen afgezegd omdat het me erg veel leek om dat in 1,5 dag allemaal onder de knie te moeten krijgen. Nu losse lessen, maar inderdaad de vraag wanneer ik dan ooit dat AVB examen kan doen nu... beetje spijt nu toch..:')
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JuH
Pas op, zijspan rijden is héél anders dan gewoon motorrijden. Zou eerst wat lessen nemen, als die er zijn tenminste.
In de periode dat ik dat gedaan heb heb ik 10 weken stage gelopen bij een bekende zijspanbouwer in brabant. De eigenaar zelf had een sportster 1200 met span en we waren er één aan het bouwen. Die heb ik daar op de parkeerplaats mogen uittesten. In de tijd van mijn stage heb ik op verschillende motoren gereden met zijspan. Als ik ooit een zijspan koop zal ik dat zeker doen.

Die lessen kun je nog steeds volgen en zou ik voor iedere zijspan rijder aanbevelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Ja, ik heb vorige week mijn AVB gepland voor 8 juli en mijn theorie is vandaag verzet van 24 augustus naar 4 augustus. Helaas betekent dat wel dat het nog een tijdje duurt voordat ik mijn AVD kan doen.
Wat evt ook nog kan helpen is dat je bij de extra-tijd examens kijkt :t
 
  • Leuk
Waarderingen: GvNL
Van de week de rijschool gebeld, ze hadden wel al wat AVD examens kunnen inkopen voor augustus en september, maar die hadden ze nog niet op naam gezet omdat ze hoopte dat er nog wat examens vrij gaan komen in juli, hopelijk gebeurt dat nog want ik wil niet al te lang wachten ;)
Ik had eerst ook een AVD examen ingepland op 31 augustus. Van de week gebeld door de rijschool dat ze inmiddels ook examen hadden ingekocht in juli. Nu dus een AVD examen staan 3 juli. Volgende week pas beginnen met AVD lessen 😬. Maar er is dus hoop... 😁
 
Net les gehad (ging bijzonder goed trouwens) en zij konden nog geen examens plannen (avb), ze konden al wel avd plannen maar dat was natuurlijk alleen voor de mensen die al avb hebben. Nog even geduld :(
 
Ik had eerst ook een AVD examen ingepland op 31 augustus. Van de week gebeld door de rijschool dat ze inmiddels ook examen hadden ingekocht in juli. Nu dus een AVD examen staan 3 juli. Volgende week pas beginnen met AVD lessen 😬. Maar er is dus hoop... 😁

@Thesexton Tijd zat joh, zelf ook maar de 23e mei begonnen met AVD lessen en 8 juni AVD examen, dus binnen 3 weken. Als ik het kan, dan kan jij het ook :)
 
Dames en Heren,

Achter de schermen zijn we al aardig aan het overleggen over het reilen en zeilen van de ex-lessersrit. Om even een klein inzicht te krijgen vragen wij jullie om simpelweg ja of nee aan te klikken in de onderstaande link:

Interesse peiling MF ex lessersrit

Voornemen is om ergens in augustus/september te rijden. Eventueel meerdere dagen, maar dit hangt af van het animo. Gezelligheid staat voorop, maar we houden ons wel aan de (eventuele) nog geldende samenscholings regels.

Alvast bedankt!

Laatste keer schoppie omhoog, voor de weekend forumlezers :+
 
Ff kort over mijn korte examen: Instructies gekregen om vlot en dynamisch te rijden en dat heb ik dus ook gedaan, best wel op en boven de max. snelheid waar dat kon, zeker bij inhalen op de snelweg gewoon gas er op totdat ik er voorbij was, weer terug naar rechts en gas weer een beetje minderen.
Mooi momentje van anticiperen gehad toen een moeder met een stuk of vier kleine kinderen op fietsjes over wilde steken waar geen zebrapad was, gas los,remmen aantikken totdat ik duidelijk kon zien dat de kids geen onverdroten actie gingen maken en weer vlot doorrijden.
Ook mooi flatermomentje gehad toen ik dacht dat uit de 30 km zone was (centrum was ruim voorbij en de weg opende zich zonder kruisingen). Ik zag een verkeersbord met wegwerkzaamheden en 30 km. dus ik dacht dat ik het einde 30 km zone gemist had en trok voorbij de werkzaamheden (die er niet eens waren) lekker door naar 50 om vervolgens na 1 km het 'einde 30 km zone' bord te zien. *oeps* dat was wat ver boven de 30 wat ik reed maar de verkeerssituatie aldaar stond dat volledig toe dus geen probleem.

Al bij al lekker gereden, de tijd vloog om, volgens mij ook een kort examen geweest maar eind goed al goed.

Moraal van het verhaal: vooral vlot doorrijden waar het kan en zeker niet teveel op je snelheidsmeter kijken.
 
Laatst bewerkt:
Hm... ik had oorspronkelijk morgen de gehele dag AVB les gehad, en dan dinsdag nog de halve dag inclusief examen eind van de dag. Heb dat toen afgezegd omdat het me erg veel leek om dat in 1,5 dag allemaal onder de knie te moeten krijgen. Nu losse lessen, maar inderdaad de vraag wanneer ik dan ooit dat AVB examen kan doen nu... beetje spijt nu toch..:')
Een hele dag AVB-lessen, dat lijkt me niet iets om naar te verlangen ... :N
 
Ja snap ik, ik kreeg er een aangeboden van mijn zwager. Die woont alleen ene paar uur rijden hier vandaan ;) En met OV daarheen met muilkorje om dat proef te rijden en dan of onverrichter zake terug te komen weer met OV of een eerste rit van een paar honderd km lijkt em ook nog niet echt verantwoord. Dat is toch iets anders dan de max 15 km die ik met lessen op de snelweg gereden heb,Maar misschien zijn er wel andere alternatieven. Ik wil er deels woon werk verkeer meee gaan doen en dat is denk ik 25 km enkele reis maar wel met veel files

Joh, vooral niet te gespannen erop zitten, maar genieten van elke kilometer. Als je twee keer bij een benzinestation bent gestopt omdat je een houten kont begint te krijgen ben je dat zat en rijd je het laatste stuk gewoon door.

Vandaag mn 3e lesje gehad en deze keer bezig met wat AVB dingen. Eerst parkeervak uitrijden, paar keer oefenen en toen ging dat wel aardig.

Daarna langzame slalom, die viel mij tegen.
Vooral als je al niet lekker uitkomt veel stuuruitslag geven en vervolgens onbewust meer gas geven.
Uiteindelijk die ook een paar keer gecontroleerd doorgekomen.

Toen een U-turn

En als laatste oefening de 8 (of hoe die ook mag heten officieel) gedaan.

Bij de laatste 2 oefeningen moest ik er ff inkomen, vooral het zelf rechtop zitten en alleen de motor schuingooien moest ik ff qua gevoel te pakken krijgen.

Wel weer een lekker lesje, volgende week maar weer 1 😊

W-turn? Oftewel double U-turn?

Is uiteindelijk afhankelijk van welk "volgsysteem" je gebruikt.
Mijn persoonlijke ervaring is dat dat voor veel extra handelingen zorgt...
Dus mijn favoriet is, neem een positie in de groep, en blijf op die positie, ga niet lopen inhalen.
Langzame rijders vooraan in de groep, snelle rijders achteraan.
Op deze manier kan een voorrijder bij een niet al te grote groep, zelf de groep redelijk bij elkaar houden door iets minder vlot te rijden...

Als rijder in de groep hoef je dus wat betreft de groep alleen "direct" op je voorligger en achterligger te letten.
Wie voor je zit zodat je de juiste blijft volgen (mocht er toevallig een voorbijkomende motorrijder zijn)
en wie achter je ligt voor het geval de voorrijder te laat doorheeft dat de laatste bijvoorbeeld toch wel besloten heeft om voor het oranje licht te stoppen.
(en dan kan je eventjes iets langzamer rijden om de groep iets op te rekken en de achterliggers makkelijker de groep terug te laten vinden)

Als bezemmotor wil ik mits ik kan en de vrouw het ook leuk vindt dat ik de hele dag weg ben ook wel meerijden. Kan goed mensen zachtjes een beetje opduwen, of juist op afstand blijven als dat nodig is. Mij raak je niet kwijt, al doe je nog zo je best en we laten niemand achter, ook al kan ik niet zo goed sleutelen, ik kan wel goed hulp regelen meestal.

Misschien handig voor de ex-lessers die wat onzeker zijn of bang zijn de groep kwijt te raken.
 
Hebben we al een datum en startpunt?

Startpunt Makro Best, groot parkeerplaats en tanken op 1 lokatie :)
Datum is nog even aankijken i.v.m. COVID-19 maatregelen en zo... hopen ergens Augustus/September.


Als bezemmotor wil ik mits ik kan en de vrouw het ook leuk vindt dat ik de hele dag weg ben ook wel meerijden. Kan goed mensen zachtjes een beetje opduwen, of juist op afstand blijven als dat nodig is. Mij raak je niet kwijt, al doe je nog zo je best en we laten niemand achter, ook al kan ik niet zo goed sleutelen, ik kan wel goed hulp regelen meestal.

Misschien handig voor de ex-lessers die wat onzeker zijn of bang zijn de groep kwijt te raken.
Ik vind alles prima ;) maar moeten even kijken wat de COVID-19 maatregelen doen.
Ik gok wel een inschrijflijst zo ergens rond de 15 personen (maximaal)... een paar boven/onder kan nog maar denk dat 20+ voor 1 dag teveel zal zijn ook voor de lunch lokatie.
 
Startpunt Makro Best

Daar ga ik zondag 's mooi binnendoor naar toe tuffen. leuk ritje :].

Oow en ik heb de No/Go zone efkes gemarkeerd :r :

makro Best Rendac 2.JPG



gr. Leo
 
Terug
Bovenaan Onderaan