Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Voor mij is motorrijden hobby, en geen woon-werk verkeer. Dat betekend dat ik steden, snelwegen etc. waar kan probeer te vermijden.

Krijg daardoor altijd wel een halve paniek aanval als ik wel in een grote stad rij en ineens wel een tram tegen komen ofzo. Die hebben we hier niet :+
En dus ben ik altijd compleet vergeten wat de regels daarvoor ook alweer zijn.....

Herkenbaar. _O- Ik kocht de Strom in Enkhuizen, en moest toen terug naar Utrecht. Uit gewoonte zette ik de TT op 'kronkelwegen' en 'snelweg vermijden'. Word ik door hartje Amsterdam gestuurd. Bij de eerste trambaan heel spastisch naast de rails gaan rijden, uit overweging 'zul je net zien dat ik bij het oversteken van een trambaan op m'n bek ga, heeft m'n instructeur me nog zo voor gewaarschuwd!'. Dus ongemerkt stuur ik steeds iets verder naar rechts terwijl de rijbaan smaller wordt, om uiteindelijk met mijn stuureind tegen een werkzaamhedenbord te stoten. Kon de boel nog net rechtop houden. :+
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik gisteren in Emmeloord heb afgereden. Niets dan gezapige woonwijkjes, 2-baans polderwegen en een klein stukje rechtuit snelweg. Geen meerbaanswegen, oude stadskernen, moeilijke turborotondes etc. Ik heb veel yt filmpjes gekeken, waar gereden werd in Zwolle. Om gek van te worden. Maar ik zal zelf de steden wel eens gaan opzoeken nu, om mijn rijvaardigheden wat te verdiepen.


Gefeliciteerd *O*
 
Toch spijt van dat ik geen spoedaanvraag heb gedaan. Rijbewijs ligt nog niet bij de gemeente. dus dit weekend ook niet rijden :N;(
ooooh dat meen je !!! Wat ontzettend balen zeg! Ik had wel verwacht dat ie vandaag klaar zou liggen.
Kun je niet gewoon toch binnenlopen beetje eind van de dag en doen of je stom bent (hallo kom mijn rijbewijs halen)
Voor het zelfde geld is dat ding echt wel klaar maar willen ze je gewoon laten wachten omdat je geen spoed hebt betaald.... Ik weet niet maar mijne was dus ook al met 2 dagen klaar zonder spoedaanvraag.... Dus wel apart.
 
ooooh dat meen je !!! Wat ontzettend balen zeg! Ik had wel verwacht dat ie vandaag klaar zou liggen.
Kun je niet gewoon toch binnenlopen beetje eind van de dag en doen of je stom bent (hallo kom mijn rijbewijs halen)
Voor het zelfde geld is dat ding echt wel klaar maar willen ze je gewoon laten wachten omdat je geen spoed hebt betaald.... Ik weet niet maar mijne was dus ook al met 2 dagen klaar zonder spoedaanvraag.... Dus wel apart.

Ik kan me niet voorstellen dat ze je bewust laten wachten. Bij de gemeente werken ook gewoon mensen hoor ;)

Ik begreep van de dame hier op het gemeente huis dat er vaste aanlever / bestel dagen zijn.
Als je geluk heb komt jou aanvraag net op een besteldag binnen, en heb je hem sowieso met 2 dagen. 5 dagen in de max als je besteld als de normale bestelling net de deur uit is.
 
ooooh dat meen je !!! Wat ontzettend balen zeg! Ik had wel verwacht dat ie vandaag klaar zou liggen.
Kun je niet gewoon toch binnenlopen beetje eind van de dag en doen of je stom bent (hallo kom mijn rijbewijs halen)
Voor het zelfde geld is dat ding echt wel klaar maar willen ze je gewoon laten wachten omdat je geen spoed hebt betaald.... Ik weet niet maar mijne was dus ook al met 2 dagen klaar zonder spoedaanvraag.... Dus wel apart.
Ben er al geweest, want moest er in de buurt zijn. En er was nog geen rijbewijs ;( :N
 
Ik kan me niet voorstellen dat ze je bewust laten wachten. Bij de gemeente werken ook gewoon mensen hoor ;)

Ik begreep van de dame hier op het gemeente huis dat er vaste aanlever / bestel dagen zijn.
Als je geluk heb komt jou aanvraag net op een besteldag binnen, en heb je hem sowieso met 2 dagen. 5 dagen in de max als je besteld als de normale bestelling net de deur uit is.
Kan het me ook niet voorstellen maar je weet maar nooit. Per gemeente liggen de kosten ook anders dacht ik dus ja als ze geld willen verdienen zijn ze misschien wel volgens het boekje verplicht bepaalde dagen aan te houden? Ik weet niet hoor.... Jou reden volgens die dame klinkt ook een stuk redelijker. :+

Wel ontzettend balen voor @jbazelmans
Gelukkig wordt het komende week ook heerlijk weer als we de voorspellingen mogen geloven.
 
Even een vraagje aan de mensen die les hebben of net hun rijbewijs gehaald hebben. Jullie krijgen tijdens het lessen te horen dat je vlot door het verkeer heen moet rijden voor je veiligheid. Zo'n 10 kilometer harder dan toegestaan heb ik zelfs gelezen (en zelf heb ik dat ook te horen gekregen in de tijd dat ik motorles had). Krijgen jullie ook het advies om tussen files door te rijden en bij het stoplicht naar voren te rijden? Want ook dat is gedoogd en wordt zelfs door verzekeraars geadviseerd. Ook voor je eigen veiligheid zodat er niemand achterop je kan rijden, het komt namelijk veelvuldig voor dat men achterop een file inrijdt. Verzekeraars adviseren het ook omdat een invalide nou eenmaal duurder is dan een nieuwe motor. Wordt daar tijdens het lessen nu ook aandacht aan besteed? Ik verwacht van niet maar vind dit wel vreemd. Weet iemand dit?
 
Even een vraagje aan de mensen die les hebben of net hun rijbewijs gehaald hebben. Jullie krijgen tijdens het lessen te horen dat je vlot door het verkeer heen moet rijden voor je veiligheid. Zo'n 10 kilometer harder dan toegestaan heb ik zelfs gelezen (en zelf heb ik dat ook te horen gekregen in de tijd dat ik motorles had). Krijgen jullie ook het advies om tussen files door te rijden en bij het stoplicht naar voren te rijden? Want ook dat is gedoogd en wordt zelfs door verzekeraars geadviseerd. Ook voor je eigen veiligheid zodat er niemand achterop je kan rijden, het komt namelijk veelvuldig voor dat men achterop een file inrijdt. Verzekeraars adviseren het ook omdat een invalide nou eenmaal duurder is dan een nieuwe motor. Wordt daar tijdens het lessen nu ook aandacht aan besteed? Ik verwacht van niet maar vind dit wel vreemd. Weet iemand dit?
Niet gedoogd, gewoon toegestaan. (Gedogen betekend dat het eigenlijk niet mag)
Wel met geringe snelheidsverschil, ivm veiligheid (artikel 5)
Word bij lessen niet veel aandacht aan besteed, zijn niet altijd files.
Ook afhankelijk van je instructeur, of die ook op een motor zit of in een auto.
Is vaak wel met je instructeur te bespreken om eens te kunnen oefenen.

"Spelregel" tot 50km/u met max 10km/u snelheidsverschil. Maar in realiteit is het ook op oordeel van de agent die jou het ziet doen.
Soms zelfs op hogere snelheid gefilterd zonder problemen.
Zolang je het maar veilig doet en niet de andere weggebruikers mee in de weg gaat zitten.
Dus ala je rare capriolen uithaalt bij het filteren dan kan 5km/u snelheidsverschil al teveel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Krijgen jullie ook het advies om tussen files door te rijden en bij het stoplicht naar voren te rijden?

Nope, nooit geoefend/gedaan en ook niet (of nauwelijks) over gehad. (bijna alle AVD lessen met de instructeur op een motor)

gr. Leo
 
Zo, net weer terug van een stukkie rijden, heb al de nodige tanks leeg gereden sinds ik 't papiertje heb.
Is toch wel een voordeel als je met pensioen bent, tijd zat ... *D

Begin zo zuutjes an best te wennen aan het fietske, de Yamaha lesmotor was flink lichter en een stuk sterker, maar de BMW doet 't prima, heb zeker geen spijt van de koop. Dinsdag krijgt ie een beurt en dan kunnen we weer vooruit met de geit :] !

Ik probeer van alles te rijden, snelweg, dijkjes, dorpen en de grote boze stad }) , ik rij verders maar een end hene en gebruik de Tomtom tot nu toe eigenlijk alleen om weer thuis te komen.

gr. Leo

PS: de mensen die komende week AVB lessen hebben: zorg voor flesjes water, ik kan me vorig jaar augustus nog herinneren, langzame slalom in het dikke pak bij 35 graden, pas op de man met de hamer ... 8)78)78)7
 
Filteren is niet iets wat je met je examen hoeft te kennen, mijn instructeur was daar duidelijk over, gewoon niet doen (tijdens les/examen, later wel als je dat wilt).

Zelf sluit ik meestal gewoon braaf aan behalve als er zoals gisteren een brug open stond, toen ben ik er wel voorzichtig tussendoor geschoven zodat ik vooraan stond 🙂
 
Ik heb m'n rijbewijs nu precies 12 dagen, deze meneer had z'n papiertje in 1944 :} opgehaald:

Vugts 93 Oss BMW K.JPG


ik teken d'r voor :) !

gr. Leo
 
Filteren is niet iets wat je met je examen hoeft te kennen, mijn instructeur was daar duidelijk over, gewoon niet doen (tijdens les/examen, later wel als je dat wilt).

Zelf sluit ik meestal gewoon braaf aan behalve als er zoals gisteren een brug open stond, toen ben ik er wel voorzichtig tussendoor geschoven zodat ik vooraan stond 🙂
Ik vind dat toch iets met veiligheid te maken hebben. Achteraan loop je een groter risico aangereden te worden. Toch vreemd dat ze daar bij het lessen geen aandacht aan geven. Ook filerijden moet je leren.
 
Ik vind dat toch iets met veiligheid te maken hebben. Achteraan loop je een groter risico aangereden te worden. Toch vreemd dat ze daar bij het lessen geen aandacht aan geven. Ook filerijden moet je leren.

Ook er tussendoor is zeker niet zonder risico. Auto's kunnen onverwacht van richting veranderen. En bij het stoplicht weet je nooit exact hoe lang je hebt tot het groen word en de autos optrekken en wellicht ook in moeten voegen.

Ik rij zelf regelmatig file met de auto, en het is erg lastig om motorrijders aan te zien komen die filteren, zelfs als je er wel op let.

Ik ben er dus geen fan van. Bij het stoplicht alleen als er echt ruimte is, en ik zie dat het net rood word. Meestal haal ik liever daarna gewoon even in op de "normale" manier.
 
Bij mij is er tijdens de lessen geen aandacht aan het filteren of naar voren rijden bij een stoplicht besteed. Gewoon netjes achteraan sluiten. Wel met de opmerking om voldoende afstand tot mijn voorligger te houden en mijn spiegels in de gaten te houden voor achteropkomend verkeer. Tijdens de lessen stond de lesauto gewoon achter me, dus die zou de eerste klap opvangen 😄
 
Ik rij zelf regelmatig file met de auto, en het is erg lastig om motorrijders aan te zien komen die filteren, zelfs als je er wel op let.
Mijn ervaring is juist dat het wel meevalt, en dat je opvallend vaak wel gezien wordt. Maar het blijft inderdaad opletten, en je moet het gewoon met gepaste snelheid doen. De echte mannen die met hoge snelheid filteren leggen hun lot in de handen van heel veel automobilisten.

Natuurlijk is het wel een van de redenen waarom je op een motor gaat zitten, dus afraden zou ik niet doen. Maar begin heel voorzichtig. En pas op met files die helemaal stil staan, die zijn het gevaarlijkst. Vooral als het warm is en de portieren nog wel eens open willen gaan.
 
Ik zou het eens moeten gaan proberen idd. Maar dat zal toch wel een dingetje worden met een BMW met alle koffers er op 😁
 
Ik zou het eens moeten gaan proberen idd. Maar dat zal toch wel een dingetje worden met een BMW met alle koffers er op 😁

Precies om die reden heb ik de zijkoffers nooit op de Strom zitten, daarmee wordt 'ie namelijk breder dan het stuur, en dan is filteren ineens een stukje lastiger inschatten. :Y

Sowieso schuif ik hem eigenlijk nooit naar voren bij de verkeerslichten, wel houd ik heel bewust mijn spiegels in de gaten en hou ik ruimte aan de voorzijde om uit te wijken mocht er een auto te hard achterop lijken te komen. Alleen bij openstaande bruggen/dichte tunnels kruip ik nog wel eens naar voren, het heeft iets magisch om dan even de voorste op een lege weg te zijn. :+
 
Ik heb het nog niet gedaan, tussen de auto's naar voren rijden. Geen koffers ofzo Maar toch sluit ik nog even liever achteraan. Eerst maar eens zelf goed de motor onder controle hebben en het mezelf nog niet te moeilijk maken hahaha want ja, ik merk toch wel even een verschilletje met de lesmotor ... toch wel.... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan