Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik heb pas de afspraak gemaakt voor mijn eerste rijles, dus mag me nu eindelijk officieel hier melden;):WAanstaande vrijdag mag ik!

Vanwege Corona vraagt de rijschool zoveel mogelijk eigen spullen mee te nemen, waaronder ook oordopjes (jackplug). Mijn helm zit lekker strak, maar dat betekend dus wel dat de oordopjes bij het opzetten van de helm half uit mn oren worden getrokken. En bij het afzetten worden de oordopjes weer op een pijnlijke manier meegetrokken om vervolgens op de vloer te belanden zodra mn oren vrij zijn.
Hoe doen jullie dit?
(heb Koss The Plug)

Heb trouwens een helmmuts besteld om te kijken of dat wat helpt...
Ik heb gewoon van die Alpine oordopje en daarmee ik nergens last van bij het op-en afzetten van mijn helm.
Misschien zit je helm wel té strak
 
Heb trouwens een helmmuts besteld om te kijken of dat wat helpt...

"Helmmuts" ;) Helpt ook met brillenpootjes.
Ik heb gewoon een buff die ik half over m'n achterhoofd, over m'n oren en over m'n kin trek, dan helm op.
En dan kan ik aan de achterkant de buff eventueel nog omlaag trekken, maar doorgaans merk ik daar niet zo heel veel van.
"Over" het hoofd kan ook nog, als het ware "gezicht door het tunneltje"... dat doe ik vaker... is vooral bij tank-stations fijner, een buff ten opzichte van een "bivakmuts"
 
Ook wat Leo zegt, ik had mn banaantje lekker opgepeuzeld hoor (ik had om 11:55 het examen en het stilde m'n knorrende maag ook nog eens). Het is geen examen (;)) het zijn verrichtingen die je laat zien en je vermoedelijk prima kunt anders was je niet op gegaan. Als je er een moet overdoen, och dan moet dat toch een keertje, geen zorgen!
Dankjewwl😊
 
[

Je kent de verkeersregels, je hebt controle over de motor dus het moet helemaal goedkomen.
Jij doet het voor, en ik mag drie dagen na jou.

Het enige wat ik niet prettig vind is dat ik op plekken moet rijden waar ik de weg niet ken.
Maar dat moet wel goed komen.
Oohh jij ook heeeeel veel succes!!!! Ja ik heb dat dus ook.. ik rijd meteen anders op plekken die ik niet ken haha...
 
Je zou mischien die "D" earphone/speakertjes kunnen proberen, alleen had ik altijd de makke dat ze bij het opzetten van de helm van m'n oor gleden. Allerlei tape geprobeerd (auw !!! ) maar niks hielp echt. Toen m'n eigen helm met ingebouwde comm. set gekocht en klaar was Leo *D.

Bekijk bijlage 1522673

gr. Leo


Ik heb onlangs mijn rossi helm ontvangen de k3 sv 5 continents , zit nog compleet in de verpakking, heb nog nooit zo'n gloednieuwe helm gehad dat ik het vizier nog van alles moet ontdoen.

Wie weet dit toevallig?😇

Overigens het schijnt dat ik daar ook iets mee kan mbt oortjes ofzo,ook daar zou ik wel wat uitleg over willen, wie o wie :+
 
en voor alle geslaagden, van harte gefeliciteerd en heel veel mooie en veilige km's

En voor wie nog op moet voor n examen (welk deel dan ook) heel veel succes :}
 
Morgen mijn AVB examen op het tt circuit. Het verplichte banaantje vast ingeslagen, ben benieuwd! Toch een beetje bang dat ik wat verprutst ondanks dat alles tijdens de lessen goed ging.

Nergens om bang te zijn, lekker je ding doen en daarna rondje op het circuit 😁😁

Ik heb onlangs mijn rossi helm ontvangen de k3 sv 5 continents , zit nog compleet in de verpakking, heb nog nooit zo'n gloednieuwe helm gehad dat ik het vizier nog van alles moet ontdoen.

Wie weet dit toevallig?😇

Overigens het schijnt dat ik daar ook iets mee kan mbt oortjes ofzo,ook daar zou ik wel wat uitleg over willen, wie o wie :+

Het beste kan je even op youtube kijken, ik heb de K5 zal niet heel veel verschillen. Is voornamelijk klik systeem.
 
Je zou mischien die "D" earphone/speakertjes kunnen proberen, alleen had ik altijd de makke dat ze bij het opzetten van de helm van m'n oor gleden. Allerlei tape geprobeerd (auw !!! ) maar niks hielp echt. Toen m'n eigen helm met ingebouwde comm. set gekocht en klaar was Leo *D.

Bekijk bijlage 1522673

gr. Leo
Ik heb gewoon van die Alpine oordopje en daarmee ik nergens last van bij het op-en afzetten van mijn helm.
Misschien zit je helm wel té strak


hmm, oordopjes eventueel vastzetten met een pleister onder de helmmuts... vanavond eens proberen.
Anders helm speakers misschien een optie, zoiets als deze? HS210 (HS200)
Iemand die iets vergelijkbaars gebruikt?

Denk niet dat mn helm te strak zit. Heb geen drukpunten of beknellend gevoel. Zit gewoon lekker strak. Alleen schuift de onderste rand de oordopjes mee.

Hoe werken die communicatiesets? Plak je die op een of andere manier in je helm ofzo?
 
Ben alvast begonnen met het leren voor het theorie examen (over ruim een maand) iemand hier ezelsbruggetjes voor de berekeningen van de remafstand, reactieafstand enz. ? (dus niet hoe je ze uitrekent, maar een makkelijke manier om te onthouden welke nou waar bij hoort)

Ik dacht dat dat nieuwsbericht alleen over theorie examens ging, toch prettig om nu te lezen dat het ook praktijkexamens zijn.
Kunnen we met een beetje geluk op redelijk korte termijn toch nog compleet klaar gaan zijn
In de proefexamens(examencentrum) kom ik dacht ik alleen volgafstand en reactieafstand tegen?
Volgafstand hoort groter te zijn dan reactie afstand. Reactieafstand is gemiddeld 1 seconde, daarom is de volgafstand minimaal 2 seconden. Als je die onthoud weet je ook welke berekening waar hoort. (Snelheid delen door 2 + 10%) en (Snelheid delen door 4 + 20%)
Moet je de berekeningen ook onthouden natuurlijk. (en is het geen ezelsbruggetje ook natuurlijk:+

Ik heb onlangs mijn rossi helm ontvangen de k3 sv 5 continents , zit nog compleet in de verpakking, heb nog nooit zo'n gloednieuwe helm gehad dat ik het vizier nog van alles moet ontdoen.

Wie weet dit toevallig?😇

Overigens het schijnt dat ik daar ook iets mee kan mbt oortjes ofzo,ook daar zou ik wel wat uitleg over willen, wie o wie :+
Vizier is toch alleen de folie van vizier en pinlock eraf?
 
In de proefexamens(examencentrum) kom ik dacht ik alleen volgafstand en reactieafstand tegen?
Volgafstand hoort groter te zijn dan reactie afstand. Reactieafstand is gemiddeld 1 seconde, daarom is de volgafstand minimaal 2 seconden. Als je die onthoud weet je ook welke berekening waar hoort. (Snelheid delen door 2 + 10%) en (Snelheid delen door 4 + 20%)
Moet je de berekeningen ook onthouden natuurlijk. (en is het geen ezelsbruggetje ook natuurlijk:+


Vizier is toch alleen de folie van vizier en pinlock eraf?
Nee, je moet ook het pinlock nog op het vizier zetten 😁
 
Dag allemaal,

Hier nog eentje die zich mag melden.

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 12-07-2020
Theorie: 29-07-2020
AVB: ?
AVD: ?
Rijschool: Hoekstra (Alkmaar)
Lesmotor: suzuki sv650

Vanmiddag mijn tweede les van twee uur, het is een beetje nat nu, maar dat neem ik dan mooi mee als extra ervaring. Vorige keer een beetje in het diepe gegooid met twee cursisten die al gereden hadden, maar dat ging vrij voorspoedig denk ik. Dat schakelen heb je snel genoeg door. We hebben ook meteen wat stopproeven gedaan en die langzame slalom. Oh my god, die langzame slalom. Die ga ik uiteindelijk wel onder de knie krijgen maar ik moet nog goed leren hoe je dat kreng stuurt. Sturen vanuit de heupen.... mja, geen idee nog. Maar ik weet dat alles komt met meer ervaring, gewoon doen en die "muscle memory" opbouwen. Ik heb er vertrouwen in!
 
Dag allemaal,

Hier nog eentje die zich mag melden.

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 12-07-2020
Theorie: 29-07-2020
AVB: ?
AVD: ?
Rijschool: Hoekstra (Alkmaar)
Lesmotor: suzuki sv650

Vanmiddag mijn tweede les van twee uur, het is een beetje nat nu, maar dat neem ik dan mooi mee als extra ervaring. Vorige keer een beetje in het diepe gegooid met twee cursisten die al gereden hadden, maar dat ging vrij voorspoedig denk ik. Dat schakelen heb je snel genoeg door. We hebben ook meteen wat stopproeven gedaan en die langzame slalom. Oh my god, die langzame slalom. Die ga ik uiteindelijk wel onder de knie krijgen maar ik moet nog goed leren hoe je dat kreng stuurt. Sturen vanuit de heupen.... mja, geen idee nog. Maar ik weet dat alles komt met meer ervaring, gewoon doen en die "muscle memory" opbouwen. Ik heb er vertrouwen in!
Naast vertrouwen moet je er plezier in hebben. Maar die langzame slalom … mijn ervaring was dat dat de lastigste oefening is en ik kom maar zelden situaties tegen waarin ik denk hem nodig te hebben.

Veel succes! Hou ons op de hoogte van je ervaringen en wat je ervan vindt! :t
 
Nee, je moet ook het pinlock nog op het vizier zetten 😁


Wat houd n pinlock in?, moet die er echt op? Wat kun je met n pinlock?

Pinlock is eigenlijk gewoon dubbel glas in je vizier. Dus minder beslaan (en dat kan vaker gebeuren dan je denkt want temperatuurverschillen tussen buiten en binnen) en in de echte koude tijden minder kou in je helm (ok, ik ben een koukleum)
 
Naast vertrouwen moet je er plezier in hebben. Maar die langzame slalom … mijn ervaring was dat dat de lastigste oefening is en ik kom maar zelden situaties tegen waarin ik denk hem nodig te hebben.

In de aller eerste iteratie van de Ex-Lessers route had ik een aantal situaties er in zitten waar je een langzame slalom "moest" doen...
een aantal keer 2 blinde hoeken kort op elkaar... De meeste zijn er nu uitgehaald weer, rijd toch wat lekkerder door...

Maar er zijn nog wel situaties waar er een serie bochten redelijk kort achter elkaar volgen waar als er een auto/traktor/vrachtwagen voor je rijd je die auto vervloekt dat ie niet doorrijd en toch een soort van langzame slalom doet :+
Als je niet gehinderd word door overig verkeer is het eerder een mix tussen snelle slalom en achtje draaien...

Ach ja, jullie gaan het vanzelf zien als je mee rijd :)
 
'Met een Pinlock maak je van je enkel'glas' vizier een dubbel'glas' venster, dat werkt heel goed tegen beslaan.

/spuit 11 😳
 
In de aller eerste iteratie van de Ex-Lessers route had ik een aantal situaties er in zitten waar je een langzame slalom "moest" doen...
een aantal keer 2 blinde hoeken kort op elkaar... De meeste zijn er nu uitgehaald weer, rijd toch wat lekkerder door...

Maar er zijn nog wel situaties waar er een serie bochten redelijk kort achter elkaar volgen waar als er een auto/traktor/vrachtwagen voor je rijd je die auto vervloekt dat ie niet doorrijd en toch een soort van langzame slalom doet :+
Als je niet gehinderd word door overig verkeer is het eerder een mix tussen snelle slalom en achtje draaien...

Ach ja, jullie gaan het vanzelf zien als je mee rijd :)
Veel met de voetrem werken 😉
Ben trouwens benieuwd hoe dat gaat met die rit. Gisteren een zelfgemaakte toch van 100 km gereden maar kreeg op het eind toch redelijk pijn aan mijn kont
 
Terug
Bovenaan Onderaan