Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

wat is aardig wat voor jou
20 30 ?

Ik denk dat je nu teveel bezig bent met hoeveel uur je zou moeten lessen in plaats van wat zou je moeten leren tijdens het lessen.

en hoe komt het denk je? was je angstig of niet zo handig of ?
want ik heb een vriend die alles in 10 lessen heeft behaald. geen schakel ervaring ook

Hij is die vriend van jou niet... Jij bent die vriend van jou ook niet...
Iedereen leert iets op zijn/haar eigen tempo.

En als je zo wilt gaan beginnen...
Ik ken(de) iemand die heeft 2 lessen gehad en zijn motorrijbewijs gehaald (ja echt), waarom deed die vriend van jou er dan zo lang over? :+


-edit:
En in tegenstelling tot wat de jeugd er tegenwoordig van zou zeggen...
als iemand er meer dan gemiddeld voor nodig hebt maakt dat hem/haar geen sukkel of wat dan ook.

Ik ken iemand die voor zo'n beetje alle vakken (op 1 na) op school een 10 haalde, altijd.... en er misschien 1 uurtje voor studeerde/werkte...
Alleen voor Engels haalde hij (zelf) nooit hoger dan een 4, ongeacht hoeveel uur hij er in stopte...
Gelukkig hadden we een mee-denkende Engels docent en werd hij vaak bij mondelinge toetsen aan mij (en nog iemand) gekoppeld...
Kreeg na afloop vaak te horen van de docent: Ik heb 3 cijfers in gedachte: een 8,5 (of hoger), een 7 en een 4 (of 5)... of we geven ze alle 3 een 7....
Heb de docent toen wel eens gevraagd naar de redenatie erachter, individueel op basis van wat hij hoorde (woordenschat etc) kwam hij tot die cijfers maar voor het geheel kon hij wel een 7 verantwoorden omdat er 2 het gesprek wel goed draaiende wisten te houden, geluk voor de 3e.
 
Laatst bewerkt:
en hoe komt het denk je? was je angstig of niet zo handig of ?
want ik heb een vriend die alles in 10 lessen heeft behaald. geen schakel ervaring ook
Ik zal het kort uitleggen waarom; Begon eind februari met lessen bij een landelijk opererende organisatie, ging eigenlijk best goed. Goede klik met instructeur, tot hij helaas ziek werd. Toen kreeg ik uiteraard een andere instructeur, alleen lagen wij elkaar niet zo..(hier ga ik verder niet op in, dit is het professionele antwoord..)Toch gewoon gaan lessen en gewoon doorgezet.
Totdat er besloten werd dat alle rijscholen dicht moesten ivm Covid..Theorie uitgesteld, AVB-examen uitgesteld.. Het moment dat ik weer mocht gaan lessen, toen was ik het zo goed als kwijt..extra lessen genomen uiteraard. Bleef moeite met die piep halve draai en achtje houden..
Maand later AVB-Examen, gezakt op snelle slalom, halve draai en precisiestop..

Vlak erna was ik bij mijn buren ( ook motorrijders) en vertelde het hele verhaal, kreeg daarop het nummer van hun instructeur ( eenmanszaak) en kwam daarmee in contact. Wat een wereld van verschil was het!
Uiteraard hier opnieuw begonnen met lessen, tot vervelens aan toe..Was die oefeningen zo zat, dat ik er bijna mee wilde kappen.. Tot ik vroeg of ik 1 AVD les mocht, toen wist ik gelijk weer waar ik het voor doe!

Half augustus AVB-examen weer gedaan, geslaagd!

En dan nu AVD- lessen, hopelijk haal ik dit wel in 1 keer!

Maar of iemand nu wel of geen schakel/rij ervaring heeft, zegt echt niet heel veel..

Ik ken iemand die heeft vaak motorgereden zonder RB die heeft meerdere keren AVD-examen moeten doen..
 
Conclusie: het is voor iedereen anders 😅

Probeer geen shortcut of maximaal aantal lessen te zoeken. Ga lessen en zorg dat je focust op waar je mee bezig bent, dan komt het papiertje (pasje) eerder dan je denkt!
 
Wel lastig om maximaal aantal lessen niet mee te laten tellen. Mijn instructeur gaf toendertijd een inschatting aan hoeveel lessen ik nodig zou hebben, plande mijn examen en telde vanaf het examen terug met die aantal lessen.
 
Wel lastig om maximaal aantal lessen niet mee te laten tellen. Mijn instructeur gaf toendertijd een inschatting aan hoeveel lessen ik nodig zou hebben, plande mijn examen en telde vanaf het examen terug met die aantal lessen.
idd en het gaat niet om 20 euro
 
Wel lastig om maximaal aantal lessen niet mee te laten tellen. Mijn instructeur gaf toendertijd een inschatting aan hoeveel lessen ik nodig zou hebben, plande mijn examen en telde vanaf het examen terug met die aantal lessen.

Dat is natuurlijk een keuze die je maakt samen met je instructeur. Als jij aangeeft dat je eerst een aantal lessen wil om een betere inschatting te maken hoeveel je er nodig hebt, kun je daar altijd om vragen. Waarschijnlijk kost dit wel meer tijd omdat je pas later je examen in gaat plannen.

Zelf heb ik overigens ook eerst het examen ingepland, wel pas na een proefles te hebben gehad. Mijn instructeur gebruikt standaard 10 uur voor AVB en 10 uur voor AVD en dat is voor mij denk ik ruim voldoende. Sommigen hebben daar niet genoeg aan, ik weet niet wat mijn instructeur in dat geval doet. Misschien dat hij dan wat extra lessen tussendoor gaat plannen, maar dan moet je zelf natuurlijk wel genoeg vrije tijd hebben om dat te kunnen doen.

@enforcerer
Je moet vooral niet te veel naar anderen willen kijken en de focus op jezelf houden. Leer jij dit soort dingen bijvoorbeeld snel of heb je daar meer tijd voor nodig? Al een proefles gehad, hoe ging dat? Wat voor ervaring heb je (goed verkeersinzicht kan helpen, brommer rijden kan helpen, etc maar hoeft allemaal niet te helpen natuurlijk)? Heb je genoeg vrije tijd om extra lessen te plannen of is het nu al lastig om tijd te vinden voor de lessen? Hoe snel wil/moet je dat pasje hebben? Er zijn nu eenmaal lange wachtlijsten voor alle examens, dus voor de winter ga je hem toch niet halen. Misschien dat je daarom wat meer tijd wil nemen voor dit proces.
 
Een beetje goed instructeur ziet hoeveel lessen je nodig hebt, past aan waar nodig en bespreekt dat natuurlijk met je. Een ‘standaard’ uren pakket is in mijn inziens een beetje geld afklopperij vanuit de instructeur, of het moeten er zo weinig zijn dat men er standaard al overheen gaat. De medeleerlingen waar ik mee reed hadden soms maar 3 lesjes nodig, zou je instructeur daar ook standaard 10u voor inzetten dan?

Ik hoefde zeker niet met mijn AVD nog meer te rijden (volgens mij had ik er daar 6u voor nodig). Wat @enforcerer al zei, het gaat niet om klein geld, en ik had geen zin om langer als nodig over mijn rbw te doen.
 
Een beetje goed instructeur ziet hoeveel lessen je nodig hebt, past aan waar nodig en bespreekt dat natuurlijk met je. Een ‘standaard’ uren pakket is in mijn inziens een beetje geld afklopperij vanuit de instructeur, of het moeten er zo weinig zijn dat men er standaard al overheen gaat. De medeleerlingen waar ik mee reed hadden soms maar 3 lesjes nodig, zou je instructeur daar ook standaard 10u voor inzetten dan?

Minder lessen is niet zo moelijk natuurlijk. Je kunt als je wilt gewoon betalen per les, maar dit is natuurlijk duurder dan een pakket. Van wat ik heb begrepen krijg je gewoon geld terug als je minder lessen nodig bleek te hebben wanneer je wel zo'n pakket hebt gekozen.

Zo ziet het er bij mij bijvoorbeeld uit. Ik heb 9 uur AVB les gehad in de plaats van de 10 die hij stadaard inzet. Als ik dat uur niet nodig heb voor mijn AVD (dus bovenop de al 10 uur die ik nu heb ingepland), verwacht ik daar geld van terug. Sommige rijscholen zijn zeer regide met die pakketten en dan kom je inderdaad al snel in de richting van geldklopperij, maar als zo is dat volgens mij niet zo bij rijschool waar ik les. Of wat ik denk klopt moet natuurlijk nog maar blijken als ik mijn pasje heb.

De standaard tijd die ze inzetten is overigens 10 uur les voor AVB en 10 uur les voor AVD, waarbij verreweg de meeste leerlingen al ruim ervaring hebben in het verkeer. Dat scheelt denk ik wel aanzienlijk met de AVD lessen, dan moet je namelijk alleen de slechte rijtechnieken afleren en dat beetje extra van de motor meenemen. Zo ervaar ik het zelf in ieder geval, op de weg is het allemaal niet zo moeilijk. Geen idee of het aantal lessen veel of weinig is, maar voor mij en de andere leerlingen die ik gesproken heb lijkt dit wel een goede hoeveelheid lessen.
 
Ik heb gewoon gelest zoals @Okami_Xci zegt, wat het kost gaat het kosten. Geen shortcuts op lessen met het risico dat ik te weinig bagage meeneem richting het examen (of belangrijker nog, mijn zelfstandig rijden). En dat heeft als resultaat dat ik vanmorgen voor AVD geslaagd ben!
Allereerst gefeliciteerd met je AVD!

Ik zit nu op deze en komende weken (begin oktober examen) op gemiddeld 2x per week. Ja, het kost geld maar precies wat jij zegt denk ik ook. Ik merk ook dat ik steeds zekerder ga rijden, denk dat dit alleen maar voordeel is voor zowel examen als het rijden erna.
 
Daar zat wel veel tijd tussen @Sanzoku .

Ben nu toch langzamerhand aan het kijken voor een motor. As maandag AVD, wil deze maand wel nog iets op de oprit zetten.. maar wat? 🤔
 
Ik was heel snel met avb en avd.., als het aan de instructeur gelegen had..
Zelf had ik het gevoel nog niet, ik heb zelf 2 uur extra genomen. Totaal heb ik 6 uur avb gehad..Pas toen gingen alle oefeningen voor mij goed. Lees kostte absoluut geen moeite meer., met 2 vingers in de neus... Mijn instructeur zag weinig verschil in voor of na die extra 2 lessen..
Ik wel, en daar gaat het om.

Mijn avb was in letterlijk 5 minuten klaar, met complimenten van de examinator.
Liever een paar extra lessen, dan wellicht voor mijn gevoel te vroeg..

Avb het zelfde, na een uur of 6 avd mocht ik examen doen. Dat was mij te snel,,mistte het gevoel. Dus hier ook 2 lessen extra gepakt van een uur. Wederom geen verschil vanuit het gezicht van de instructeur.. maar voor mezelf wel.

Examen rit was een lastige qua omstandigheden, maar geslaagd met wederom complimenten van examinator. Absoluut een perfecte rit.

Ik moet het examen doen, ik wil er klaar voor zijn... oh ja ik ben nogal perfectionistisch ingesteld.. Baalde dat ik 1 fout had op het theorie examen 3 jaar terug...
 
Ik vond motorrijden veel lastiger dan ik voorhand (met schakelbrommer ervaring) dacht. Had meer lessen nodig dan verwacht (24 in totaal) en ben ook nog een keer gezakt voor AVD (vooral zenuwen/oncomfortabel op de motor).

Ben nu een jaar en 23k km verder. Heb heeel veel tijd besteed aan oefenen met mijn eigen motor. Zowel AVB oefeningen als rijden op de weg. Voel me nu volledig fijn op de motor en heb het gevoel dat ik hem onder alle omstandigheden goed kan beheersen.

Kijk dus niet alleen naar het zo snel en goedkoop mogelijk behalen van je rijbewijs. Zorg dat je goed opgeleid wordt en ga daarna gewoon door met leren...
 
ik hoor van verschillende mensen dat de een 10 lessen nodig had in totaal en de andere 20 ik heb veel scooter ervaring , geen schakel. hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben

Het aantal lessen is moeilijk in te schatten en verschilt per persoon.Zo heb ik voor de auto 30 uur les gehad. Voor de motor heb ik 21 uur les gehad. Voor AVB 11 uur, voor AVD 10 uur.
 
Het aantal lessen is moeilijk in te schatten en verschilt per persoon.Zo heb ik voor de auto 30 uur les gehad. Voor de motor heb ik 21 uur les gehad. Voor AVB 11 uur, voor AVD 10 uur.
IK heb maandag mijn eerste les ! super spannend alleen zit ik nu al te kijken voor een goede helm. eentje die ook helemaal open kan.
ROOFboxer anyone ?? of iemand een mooiere betere suggestie
 
Zo nu even wat meer tijd om te reageren. Ondertussen begint het allemaal een beetje in te dalen dat ik dalijk toch echt helemaal alleen mag rijden!!

Was voor mijn gevoel wel een lekkere rit. In het begin nog wat spanning en onoverzichtelijke en onbekende plekken voor mij, ook veel werkzaamheden waren er aan de gang dus reed wat te voorzichtig. Maar in de loop van de rit steeds zekerder en vlotter aldus de examinator. Geen echte fouten gemaakt, wel wat tips om de bochten wat beter door te kijken zodat ik er strakker doorheen ga maar dat was maar een kleinigheidje.

Qua uur lessen, geen flauw idee. Stuk of 12 lessen van 1,5-2 uur en een daarvan was een hele dag Mergellandroute. Bij elkaar iets van 30 uur denk ik. Maar wat al eerder meermaals gezegd is, het gaat niet om de hoeveelheid lessen maar wanneer jij je klaar genoeg bent voor het examen en om zelfstandig veilig te kunnen rijden.

Ondertussen online mijn rijbewijs aangevraagd, er staat dat het na 2 werkdagen klaar ligt dus zal net na het weekend zijn :) Ondertussen ook al bij Motoport geweest om eens rond te kijken. Volgende week wat proefritjes doen en dan hopelijk snel de weg op!
 
IK heb maandag mijn eerste les ! super spannend alleen zit ik nu al te kijken voor een goede helm. eentje die ook helemaal open kan.
ROOFboxer anyone ?? of iemand een mooiere betere suggestie

Roof boxer mag alleen op een motorscooter/driewieler zonder motorpak maar met nektasje he. :+

Ik heb zelf de Shark EVO One 2, daarmee kun je ook het kinstuk helemaal naar achteren klappen zodat je in essentie een jethelm of een integraal ervan kunt maken. Shark heeft meer van dat soort helmen (o.a. de Evoline, EVO One). Niet al te duur, en praktischer dan een systeemhelm vind ik zelf, doordat je niet de kinbak als een soort zeil boven je voorhoofd hebt maar hij uit de wind op je achterhoofd komt te liggen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan