Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

In deze periode zou ik het zekere voor het onzekere nemen en ervoor zorgen dat ik zsm dat pasje kan halen. In deze gekke tijd is niets zeker en ik heb ook het duizendste geluk gehad dat ik 9-12 “al” op AVD kon. In het voorjaar zijn de mooi weer lessers ook weer bezig, het wordt er niet rustiger op
Ik wil ook geen risico lopen los van de huidige omstandigheden, maar t idee dat ik nu alles in the pocket heb en straks (als de boel verlopen is) weer alles opnieuw moet doen,no thanks dus ik ga zodra ik gesetteld ben de boel op pakken. 😇😋🏁
 
Ik dacht effe dat het nog 1988 was (toen ik 18 werd en voor mijn autorijbewijs ging lessen)
Was namelijk van mening dat ik, even in een weekendje of een 5daagse spoed cursus, mijn A rijbewijs kon gaan printen ergens.

Helaas is dat anders en bestaat het uit 3 delen.
Theorie - Bijzondere Verrichtingen - Praktijk
En ook helaas: de wachttijden zijn weken / maanden anno 2020.
Wel zo enthousiast geweest om alvast een Honda Magna te kopen, die staat te wachten op zijn eerste ritje 8-)

Dus ivm in September "even een motorrijbewijs halen" is gewijzigd in: Hopen begin 2021 te kunnen rijden.

Is Sept wat lessen gehad (vroeg altijd schakelbrommer gereden) en dat ging eigenlijk erg goed.
Theorie opgeweest en gezakt: 7 fout, 28OKt opnieuw opgeweest en geslaagd: 0 fout
Bijzondere verrichtingen opgeweest en geslaagd.
Praktijk aangevraag en Examendatum is maandag 04JAN2021

Aangezien ik een pure hobby-ist ben en een startende rijder denk ik dat het nog geeneens zo slecht is dat ik pas de weg op ga als het weer mooier weer wordt.

Groeten van de 50jarige ouwe l*l met mid life crisis, PLUS Honda minus rijbewijs
(maar dat laaste gaat veranderen)
 
Hoi allen,
Na afgelopen week mijn rijbewijs behaald te hebben ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van een KTM 690SM Prestige.
9000 km op de teller dus kan zeker nog een hele poos mee! Deze week even wegbrengen naar de dealer en daarna gassen!

Natuurlijk wel al een stuk(je) gereden, het gevoel van vrijheid is fantastisch! Heerlijk ook om geen getetter van je instructeur in je helm te hebben.

Succes allemaal!
 

Bijlagen

  • 2A289F59-4D63-4734-9AF0-39ACC7AB02C7.jpeg
    2A289F59-4D63-4734-9AF0-39ACC7AB02C7.jpeg
    280,2 KB · Weergaven: 10
Ik dacht effe dat het nog 1988 was (toen ik 18 werd en voor mijn autorijbewijs ging lessen)
Was namelijk van mening dat ik, even in een weekendje of een 5daagse spoed cursus, mijn A rijbewijs kon gaan printen ergens.

Helaas is dat anders en bestaat het uit 3 delen.
Theorie - Bijzondere Verrichtingen - Praktijk
En ook helaas: de wachttijden zijn weken / maanden anno 2020.
Wel zo enthousiast geweest om alvast een Honda Magna te kopen, die staat te wachten op zijn eerste ritje 8-)

Dus ivm in September "even een motorrijbewijs halen" is gewijzigd in: Hopen begin 2021 te kunnen rijden.

Is Sept wat lessen gehad (vroeg altijd schakelbrommer gereden) en dat ging eigenlijk erg goed.
Theorie opgeweest en gezakt: 7 fout, 28OKt opnieuw opgeweest en geslaagd: 0 fout
Bijzondere verrichtingen opgeweest en geslaagd.
Praktijk aangevraag en Examendatum is maandag 04JAN2021

Aangezien ik een pure hobby-ist ben en een startende rijder denk ik dat het nog geeneens zo slecht is dat ik pas de weg op ga als het weer mooier weer wordt.

Groeten van de 50jarige ouwe l*l met mid life crisis, PLUS Honda minus rijbewijs
(maar dat laaste gaat veranderen)
Ben je niet te laat voor een midlifecrisis? Ik gebruik dit excuus al vanaf de dag dat ik 40 ben om alle domme aankopen en ideeën glad te strijken...had ik 20 jaar geleden al moeten roepen..iedereen “begrijpt” je impulsieve handelen ineens terwijl je nooit anders hebt gedaan ✅
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?
Ik heb mijn eerste motor gekocht bij een motorzaak (geen merk dealer) Streetbikes in Fijnaart.
Fijne kerel die Guus :)
Ik zat ook particulier te kijken, maar vond de motor die ik nu gekocht heb bij Guus, ik zocht gewoon dit type motor in nette staat en niet in een van de saaie kleuren (helemaal zwart, of rood, of zilver of geel :P hihihi). Ook wilde ik niet het hele land afrijden om een motor te bekijken / kopen en hie rin de regio was de keuze niet zo heel reuze verder hahah
 
Hoi allen,
Na afgelopen week mijn rijbewijs behaald te hebben ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van een KTM 690SM Prestige.
9000 km op de teller dus kan zeker nog een hele poos mee! Deze week even wegbrengen naar de dealer en daarna gassen!

Natuurlijk wel al een stuk(je) gereden, het gevoel van vrijheid is fantastisch! Heerlijk ook om geen getetter van je instructeur in je helm te hebben.

Succes allemaal!
Gefeliciteerd! Veel veilige en vrolijke kilometers gewenst! :t
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?
Bij een dealer met een goede reputatie.
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?
Zowel mijn eerste als mijn huidige motor heb ik bij een particulier gekocht. Zoals je zelf al zegt; het scheelde gewoon bijna 1000 euro met een dealerfiets, en dat geld kun je ook in eventueel achterstallig onderhoud steken zodat je in ieder geval 100% zeker bent dat iets gedaan is. De Dragstar was van een man die hem zakelijk reed, had alle facturen nog vanaf het moment dat hij hem kocht, was niet te beroerd om een hoop vragen te beantwoorden, en zakte uiteindelijk nog wat in de vraagprijs omdat we het allebei een fijn contact vonden en hij wel merkte dat ik hem echt wilde hebben. De Strom was van een Suzuki-monteur, en is daarna overgenomen door een man met 2 rechterhanden die ieder klein puntje onderhoud zelf bijhield en opschreef in het boekje. Beetje op de blauwe ogen geloven natuurlijk, maar het contact was goed, ik geloof dat we wel 20 mails over en weer hebben gestuurd met vragen en opmerkingen, en persoonlijk een tijdje hebben gelachen en een flink stuk hebben gereden (hij had al een nieuwe Strom gekocht, dus we zijn even door de polders gaan toeren zodat ik echt een feel voor de motor kreeg).
Bij de Dragstar knalde na enkele maanden de startkoppeling + startmotor eruit (bekende kwaal van Dragstars van dat bouwjaar). De Strom begon na 1000 km elektronische kuren te vertonen; bleek een breuk in de kabelboom te zijn, dus die laten vervangen. In beide gevallen had je dit niet van tevoren aan kunnen zien komen, en in beide gevallen is het ruim binnen het verschil in aankoopbedrag tussen de motor en een vergelijkbare dealerfiets gebleven. Tuurlijk, dan was het misschien binnen de garantie opgelost, maar afhankelijk van de motor en de dealer is het ook maar de vraag wat er precies binnen de garantie valt. Of je hebt 3 maanden garantie, en na 4 maanden gaat er iets stuk. Tja. Particulier is helemaal niet erg, zolang je je koppie erbij houdt, en niet bang bent om weg te lopen als je er niet zeker van bent of een vreemd gevoel krijgt bij de verkoper. Je bent geen pak melk aan het kopen, dus een beetje voorzichtiger met je geld zijn is alleen maar verstandig. Van tevoren kun je ook een hoop al uitzoeken (zijn een aantal topics ook over op MF, o.a. het 'research my bike'-topic, de how-to 'particulier een motor kopen' en nog meer van dat soort leuks. Neem vooral ook iemand mee die er verstand van heeft, en als je die niet hebt, neem dan iemand mee die neutraal kan blijven als jij als een verliefde tiener naast je droombike staat en spontaan vergeet te checken hoe de banden eruit zien, of een paar hiaten in het onderhoudsboekje voor lief neemt.
 
Ik ga over een maandje of 2 a 3 kijken voor een eerste motor.
Dealer of Particulier maakt mij niet zo veel uit, ik wil er wel graag 1 met ingevulde onderhoudsboekjes.
Zoals het er nu uitziet gaat het een Triumph Street Triple worden (nieuwere type) met niet te veel km's op de teller.
Moet zeggen dat het na een kleine 2 maand niet rijden (laatste examen) best wel kriebelt om weer eens op een motor te stappen.
 
Nou....die ingevulde boekjes zijn ook niet alles zeggend, Ben ooit eens bij een Peugeot 307SW wezen kijken, volledig dealer onderhouden en de hele bla bla er bij, alle nestjes afgestempeld en getekend, reed verder prima en alles wat er bij hoorde was er bij...totdat de meneer in een zin het volgende zei: "Mijn zoon werkt bij de Peugeot garage"....Op dat moment besloten dat ik de auto niet meer wilde, het te mooi om waar te zijn verhaal en de alarmbellen gingen af, vrouwmens wilde de auto echter wel en ja...een echte kerel verliest dat toch dus auto gekocht.., kort erna voor een grote beurt naar de garage van een goede bekende....bleek al jaren geen onderhoud gehad te hebben....kosten....onbetaalbaar want een gelijk van het vrouwmens krijg je niet zo vaak in een goed huwelijk...maar het was verd..wel flink duur.

Andere kant, auto nog 4,5 jaar gereden en niet slecht weer verkocht...want ingevulde onderhoudsboekjes en zo.
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?

Dat is heel persoonlijk denk ik.
Ik heb nog niets gekocht, maar ik ga sowieso naar de dealer als ik mijn rijbewijs straks heb. Waarom? Het voelt vertrouwder, maar wellicht zal dat vooral tussen de oren zitten. En ook omdat ik een nieuwe motor wil en die alleen via de dealer te krijgen is.. :P

Nieuw of tweedehands is ook weer heel persoonlijk. Ik ga dus voor nieuw, mits mijn vrouw niet ineens weer bedenkt dat ze iets in/aan het huis wil verbouwen en er dus onvoldoende budget overblijft voor de motor..;)
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?
Ik heb de mijne particulier gekocht. Voor mij is het gevoel wat ik bij de motor en verkoper heb leidend. Is het een net persoon, ontwijkt diegene geen vragen en komt deze vertrouwd over? Een dealer/handelaar is een verkoper en moet simpelweg winst pakken, dat is bij een particulier niet het geval. In het geval van 2e handsjes zijn het vaak ook inruilmotoren en die hoeven niet altijd even goed nagekeken te worden. Uiteraard kan het wel (of als de motor daar in onderhoud is geweest is het helemaal mooi), maar het hoeft niet en daar moet je ook mee uitkijken. Dan is er namelijk geen wezenlijk verschil tussen wat een dealer/handelaar verkoopt en wat een particulier verkoopt.

Voor valt alles uiteindelijk terug op vertrouwen. De motor bekijk ik uiteraard wel en ik probeer zo veel mogelijk te controleren of wat de verkoper zegt klopt, maar als iemand je wil belazeren is dat niet zo moeilijk. Bij een dealer/handelaar kun je soms wel garantie krijgen, maar let dan goed op waar die garantie allemaal voor geldig is. Overigens mag zowel de dealer/handelaar als een particuliere verkoper niet liegen over de staat van de motor. Als er iets kapot aan is, dat bij de verkoper bekend is en diegene verteld dat (na een vraag als bent u nog bekend met enige gebreken?) de motor goed is, je achteraf de koop kunt ontbinden. Tenminste, zo heb ik het toch begrepen hoe het werkt.


Nou....die ingevulde boekjes zijn ook niet alles zeggend, Ben ooit eens bij een Peugeot 307SW wezen kijken, volledig dealer onderhouden en de hele bla bla er bij, alle nestjes afgestempeld en getekend, reed verder prima en alles wat er bij hoorde was er bij...totdat de meneer in een zin het volgende zei: "Mijn zoon werkt bij de Peugeot garage"....Op dat moment besloten dat ik de auto niet meer wilde, het te mooi om waar te zijn verhaal en de alarmbellen gingen af, vrouwmens wilde de auto echter wel en ja...een echte kerel verliest dat toch dus auto gekocht.., kort erna voor een grote beurt naar de garage van een goede bekende....bleek al jaren geen onderhoud gehad te hebben....kosten....onbetaalbaar want een gelijk van het vrouwmens krijg je niet zo vaak in een goed huwelijk...maar het was verd..wel flink duur.

Andere kant, auto nog 4,5 jaar gereden en niet slecht weer verkocht...want ingevulde onderhoudsboekjes en zo.
Volgens mij had je er dan gewoon mee terug mogen gaan om de verkoop te ontbinden. De vraag is dan natuurlijk hoe erg het allemaal is dat de auto een paar jaar geen onderhoud heeft gehad en hoeveel moeite je ervoor over hebt, maar getekende boekjes zonder daadwerkelijke uitvoering is oplichting en daarmee zou je volgens mij gewoon terug kunnen gaan (eventueel naar de garage die getekend heeft om het alsnog uit te laten voeren). Afhankelijk van wat er gedaan zou zijn, is het misschien wel lastig om aan te tonen wat er mis mee is/was.
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Ik zie een vette motor staan bij een dealer, en zelfs al een proefritje op gereden, maar die is echt flink duurder dan de gemiddelde prijs voor diezelfe motor (bouwjaar ook) op marktplaats particulier. Alleen via marktplaats krijg ik soms van die vage antwoorden als het om onderhoud gaat, krijg ik dan geen goed gevoel bij.
Hoe hebben jullie dat gedaan? valt er uberhaupt nog wat aan de prijs te doen bij een dealer?
Particulier. Scheelt inderdaad enorm in de kosten. Was al veel op onderzoek uit geweest en ook al flink wat rond gevraagd op het RT-forum. Totdat ik mijn huidige motor op marktplaats zag staan. Even rondgevraagd op het RT forum wat ze er van vonden en daar kwam al direct de reactie: "Die is van die en die. Daar heb je een goede motor aan". Iemand die dus bekend was op het RT-forum, een echte liefhebber. altijd goed onderhouden, motor zag er prachtig uit. Proefrit gemaakt met mijn schoonzoon (ik had mijn rijbewijs nog niet) en gekocht.
Als ik een R1150 RT van hetzelfde bouwjaar met ongeveer dezelfde kilometers had moeten kopen bij een morotzaak was ik minstens 1000 euro duurder uit geweest
 
Ik heb de mijne particulier gekocht. Voor mij is het gevoel wat ik bij de motor en verkoper heb leidend. Is het een net persoon, ontwijkt diegene geen vragen en komt deze vertrouwd over? Een dealer/handelaar is een verkoper en moet simpelweg winst pakken, dat is bij een particulier niet het geval. In het geval van 2e handsjes zijn het vaak ook inruilmotoren en die hoeven niet altijd even goed nagekeken te worden. Uiteraard kan het wel (of als de motor daar in onderhoud is geweest is het helemaal mooi), maar het hoeft niet en daar moet je ook mee uitkijken. Dan is er namelijk geen wezenlijk verschil tussen wat een dealer/handelaar verkoopt en wat een particulier verkoopt.
Behalve dan dat de particulier niets meer van je wil in de toekomst en dus niets te verliezen heeft, en de dealer wel.. Die wil natuurlijk het liefst dat je je leven lang klant blijft en doet daar dus moeite voor..;) Althans zo ervaar ik het in de autowereld in ieder geval. Zo werd bijvoorbeeld een gebrek aan mijn auto welke net buiten de garantietermijn ontstond gewoon kosteloos gerepareerd. (En dat ging niet om tientjeswerk) En blijkbaar werkt het, want toen we even later een autootje erbij wilden hebben zijn we alleen langs deze dealer gegaan hiervoor.(waar ik toen ondertussen al jaren kwam overigens, en waardoor we dus meer positieve ervaringen hebben dan alleen dit voorval) Ik wilde sowieso hetzelfde merk auto(ook als deze dealer dan niet wat had staan en we de auto elders zouden kopen) zodat we voor het onderhoud gewoon naar deze dealer konden gaan.
Maar eerlijk..met particulier kopen had ik zo'n 2000 in de portemonnee kunnen houden. En ik weet natuurlijk dat we dat geld nooit terugverdienen met alle goede services(zoals gratis leenautos) die we altijd krijgen. Maar nooit stress hoeven hebben bij problemen omdat we weten dat we snel en eerlijk geholpen worden is ook wel wat waard.:)
 
Ik denk ook niet dat je een motor kopen moet vergelijken met een auto verkopen. Compleet andere markt.
 
Dat heb ik al vaker gehoord idd.. Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet waarin het verschil precies zit, behalve dan de aanschafwaarde van het product..O-)
Maar ik ga er vanuit dat ik er vanzelf achter ga komen komend jaar, ben benieuwd!:t
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer?
Zowel dealer als particulier gekocht. Weinig verschil.
Als de motor iets gaat mankeren bij de dealer zit je meestal al buiten de garantie als er iets aan makeert als je al garantie hebt tegenwoordig. Meestel zijn het meeneem prijzen......
Ik heb mijn laatste motor daarom gewoon weer particulier gekocht, zijn vaak iets goedkoper.
 
Dat heb ik al vaker gehoord idd.. Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet waarin het verschil precies zit, behalve dan de aanschafwaarde van het product..O-)
Maar ik ga er vanuit dat ik er vanzelf achter ga komen komend jaar, ben benieuwd!:t
Motoren worden gekocht door liefhebbers. Een autobus voor de meesten gewoon een noodzakelijk vervoermiddel
 
Waar hebben jullie allemaal je eerste motor gekocht, particulier of via een dealer? Nieuw of occassion?
Occassion bij een merk dealer, aardige vent die me goed kon helpen. Ik weet echt niks van het technische aspect van motoren, dus het idee dat je garantie hebt en de motor koopt bij de dealer die ook het onderhoud deed sprak me wel aan.
 
Inruilers die bij een dealer komen worden gewoon even vlug nagekeken. Tevens weet de dealer ook niet hoe het onderhoud is geweest voor de inruil. Blijft ten alle tijde hoe dan ook een gok. Ga idd wat eerder aangegeven is gewoon op je gevoel af, en neem iemand mee. Er zijn ook liefhebbers die particulier willen verkopen omdat het meer oplevert dan inruil ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan