Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Overigens is er gisteren en vandaag op veel nieuws websites genoeg te lezen dat de lockdown hoogst waarschijnlijk langer gaat duren, hoop dit niet voor allen die examen willen doen (en vooral mijn maat.... )
Erg vervelend idd! Ik heb eerlijk gezegd flink lopen balen de afgelopen dagen dat ik hoogstwaarschijnlijk over 2,5 week mijn A rijbewijs nog niet zal hebben..maar ik heb me er ondertussen maar bij neergelegd dat het nog wel eens flink wat weken kan gaan duren.. Het is niet anders helaas!:)

Afgelopen maandag wel lekker weer een AVD-les gehad, was wel weer genieten om weer even te rijden!*D
 
Ik heb hetzelfde Dennis, lessen gaat lekker, en het is heerlijk om op de motor te zitten (zelfs met natte sneeuw). Het wachten is nu op een moment dat we af mogen rijden!
 
Idd, erg jammer! Ik lees dat het CBR t/m 31 maart examenplekken heeft gereserveerd voor de examens die in de huidige lockdown gepland stonden. Aangezien mijn examen een week na de lockdown zou zijn zou dat in theorie betekenen dat mijn avd waarschijnlijk dus na 1 april pas gepland zal worden helaas. Dat is flink wat maanden later dan vooraf bedacht.. :X

Ik heb maar besloten mijn spaarpotje voor de motor aan te breken om vervroegd te tekenen voor een nieuwe rentevaste periode van onze hypotheek. :P
 
Ik bleek mazzel gehad te hebben....

Mijn Praktijk examen stond voor 04JAN, maar op 10DEC belde de rijschool dat er op zaterdag 12DEC een examenplekje vrij was gekomen.
Ik vlug nog een les genomen en op 12DEC in Tilburg op examen: en jawel geslaagd 8-)

Hoor ik achteraf dat op maandag 14DEC alle examens opgeschort zijn?!
Balen als je examen wordt uitgesteld (ik zou eigenlijk ook bij die groep gehoord hebben)
 
Zijn er ook geen lessen nu dan? Ik dacht dat die nog gewoon doorgingen
Als je niet weet wanneer je examen kan doen (als in, dat duurd nog wel even), dan heeft het weinig zin om nu te lessen.
Er mag motorles gegeven worden, maximaal 1 leerling per les.
 
Voor de mensen die net beginnen heeft het minder impact zou ik zeggen. Maar als je al richting examen aan het denken was kan ik me voorstellen dat je niet door blijft lessen zonder helder zicht op wanneer je je examen mag gaan doen. Stel dat het nog een tijdje duurt voor de examens weer mogen, dan wordt het alleen maar duurder om door te lessen als je het niet meer echt 'nodig' hebt.

Aan de andere kant, wat betaal je gemiddeld per les? Je kunt ook denken dat je dan gewoon een motor hebt gehuurd en lekker een rondje mag rijden. Een beetje instructeur zal het best kunnen waarderen als je vraagt of je gewoon een mooie route mag rijden, met wat opmerkingen tussendoor. Maar het weer werkt ook niet echt mee wat dat betreft.
 
Voor de mensen die net beginnen heeft het minder impact zou ik zeggen. Maar als je al richting examen aan het denken was kan ik me voorstellen dat je niet door blijft lessen zonder helder zicht op wanneer je je examen mag gaan doen. Stel dat het nog een tijdje duurt voor de examens weer mogen, dan wordt het alleen maar duurder om door te lessen als je het niet meer echt 'nodig' hebt.

Aan de andere kant, wat betaal je gemiddeld per les? Je kunt ook denken dat je dan gewoon een motor hebt gehuurd en lekker een rondje mag rijden. Een beetje instructeur zal het best kunnen waarderen als je vraagt of je gewoon een mooie route mag rijden, met wat opmerkingen tussendoor. Maar het weer werkt ook niet echt mee wat dat betreft.
Dat kan ook zomaar weer veranderen. Het ziet er nu wel aardig uit.
 
Voor de mensen die net beginnen heeft het minder impact zou ik zeggen. Maar als je al richting examen aan het denken was kan ik me voorstellen dat je niet door blijft lessen zonder helder zicht op wanneer je je examen mag gaan doen. Stel dat het nog een tijdje duurt voor de examens weer mogen, dan wordt het alleen maar duurder om door te lessen als je het niet meer echt 'nodig' hebt.

Aan de andere kant, wat betaal je gemiddeld per les? Je kunt ook denken dat je dan gewoon een motor hebt gehuurd en lekker een rondje mag rijden. Een beetje instructeur zal het best kunnen waarderen als je vraagt of je gewoon een mooie route mag rijden, met wat opmerkingen tussendoor. Maar het weer werkt ook niet echt mee wat dat betreft.
Inderdaad..ik heb ook geen lessen meer gepland. Aanstaande dinsdag stond mijn AVD gepland. Stond er eerst wat nuchter tegenover dat het niet door kan gaan maar vanochtend baalde ik toch wel een beetje toen ik in de auto naar mijn werk reed en me besefte dat ik anders over een paar weken op de motor naar het werk had kunnen rijden... :X Nouja..nog maar even blijven dromen dan..;)

Een lesje kost zo'n 3 volle tanken E5.:P Die bewaar ik maar voor als ik het rijbewijs straks heb..
 
Gelukkig is de covidsituatie hier in België momenteel minder ernstig. Al zijn de rijscholen in november-december reeds moeten sluiten, waardoor mijn lessen werden uitgesteld naar deze maand. Motorrijles mocht wel sneller opstarten dan auto.

Nu weet ik niet hoe de examenmodaliteiten verschillen tussen NL en BE, maar in BE heb je de keuze om 12 uur rijles te volgen waarbij na (doorgaans) 9 uur les (waarvan de helft op de openbare weg en de helft op het oefenterrein) een examen manoeuvres volgt (AVD in NL?) en na 12 uur het examen openbare weg. Ik zit nu aan 7 uur les en mijn manoeuvresexamen is volgende dinsdag (na 2 uur oefenen voorafgaand ah examen). De instructeur zei vandaag dat de meeste manoeuvres al op een redelijk niveau zijn en dat ik met nog 2 uur les het examen wel zou moeten halen. Dus kan ik met een goed gevoel het weekend in en toeleven naar het examen komende dinsdag :). Als dat goed verloopt, volgt er nog 3 uur les a.s. woensdag om dan de week erop het examen openbare weg af te leggen. Examen om 8u15, hopelijk niet te druk en niet koud 🤞

Ter info, dit is het manoeuvresexamen in Belgie voor rijbewijs A:
* Technische controle en controle uitrusting
* Motor achterwaarts in een vak parkeren tussen twee lijnen
* Vlot wegrijden richting trage slalom
* Trage slalom nemen
* Vijf achten rijden met een diameter van 8 meter.
* Grote bocht aan 30kph
* Versnellen tot minimaal 50kph, gevolgd door een uitwijkmanoevre (counter-steering) met precisiestop
* Stapvoets rijden (12 seconden voor += 10 meter, denk ik)
* S-bocht
* Opnieuw grote bocht nemen
* Versnellen tot minimaal 50kph, gevolg door noodstop.
 
@Fondam Wat fijn dat in België alles gewoon doorgaat en je het afrijden al kan plannen voordat je het examen manoeuvres hebt gehad! Kan ik als Nederlander ook examen in België doen? _O-

AVD is niet het examen manoeuvres, maar juist het laatste examen, op de openbare weg.;) Examen manoeuvres is hier AVB.

Succes dinsdag!!
 
Wat mij betreft mag je dat zeker @Dennis! ;) Beide opleidingen lijken me aan elkaar gewaagd. Het verschil tussen AVB en het manoevresexamen in BE lijkt me niet bijster groot: we kennen geen snelle slalom (wel een S bocht), geen vertragingsoefening en geen extra aparte stopproef. Het clustersysteem kennen we hier ook niet. De weginfrastructuur lijkt me in Belgie wel minder motorvriendelijk en dus wat gevaarlijker dan in NL. Het aanbod occassiemotoren is in NL veel uitgebreider, maar motoren importeren is een heel gedoe.

Hopelijk kan het examen dinsdag plaatsvinden, want er wordt vrieskou voorspeld maandagnacht. Nadeel van lessen in de winter :(
 
Zo, mijn rijschool weet van aanpoten.
19 januari (als het goed is) uit de lockdown en 20 januari mijn AVB examen!
Heb jij alweer een nieuwe examendatum staan?
Ik had op dit moment op de motor kunnen zitten op weg naar het CBR voor mijn AVD.:X Ben benieuwd hoe snel er plek is om een nieuw examen te plannen..
 
volgens mijn maat zijn er alweer plekken in te kopen, echter alleen voor de 1e week na de lockdown.
Per week schuift nu de beschikbaarheid van plekken op (ofwel, je kunt steeds voor een week inkopen, en een week later voor de week die daar dan op volgt).

Mijn maat is ingeplant voor de 1e week na de lockdown dus, uiteraard alleen als er niets meer veranderd, en het CBR dus weer gewoon open gaat en examens af gaat nemen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom het niet gewoon kan, motor examen.
motor lessen mag ook.
nou, dan gaat de instructeur achterin de auto bij de examinator met mondkapje op... pffffff.
Cbr gaat dit nooit meer fatsoenlijk in kunnen halen anders ;(
 
ik kan voor mijn theorie pas in mei terecht! had verwacht tegen die tijd op het eind te zitten.
Is dat je eerste keer theorie toevallig? Ik lees namelijk dat nieuwe examens pas vanaf mei gepland kunnen worden omdat de maanden ervoor gereserveerd zijn voor kandidaten waarvan de examens, door de lockdown, zijn uitgesteld. Dat zou dus kunnen verklaren dat je dan pas terecht kan..
 
Vergeet ook niet regelmatig te kijken of er toevallig ergens een gaatje vrijkomt, al dan niet in een plaats een stukje verderop. Ik ken verhalen van mensen die vanuit de Randstad dan maar in Arnhem of wat dan ook hun examen deden omdat ze dan ineens maanden eerder terecht konden. Dan is die reistijd het m.i. zeker waard. De bezetting kan per dag wisselen, dus als je nu niets kunt plannen kan het zomaar zijn dat je morgen of overmorgen ineens toch een eerder moment kunt pakken. Al weet ik niet zeker wat corona nu met de examens doet natuurlijk...
 
Wat @Dennis! zegt klopt helemaal....
het is helaas niet mogelijk eerder een examen te plannen als je geen eerder reserveringsbewijs/nummer hebt gehad....
pas als alle geannuleerde examens zijn ingelopen is er weer voor nieuwe kandidaten plek, en dat is nu gezet op Mei.
Als de lockdown langer duurt, zal ook die grens verschoven worden!!
 
ik heb me al ingeschreven, mits er geen lockdown is neem ik aan dat het examen gewoon doorgaat en niet opnieuw wordt gepland. ik vraag me af hoe dat zit met de avb en avd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan