Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik heb er nu acht maanden over gedaan. Maar dat is wel met een AVD herkansing (2 maanden extra). Ook moest ik +-3 maanden op m'n theorie wachten. AVD was ongeveer 2 maanden wachttijd beiden keren. Maar wellicht is dat inmiddels wat minder. Als je wat meer lessen nodig hebt zijn de wachttijden niet zo erg.

Mijn idee was om te beginnen in februari, op zijn laatst(moest ook van de vriendin zodat ik zeker wist hoe en wat). Ik wil, zo snel ik het papiertje heb, meteen een motor halen. Twijfel nog tussen een Tracer 900 en een Versys 650. Kleding ect haal ik ook pas later, denk nadat ik de AVB heb of als er een leuke aanbieding is maar iig niet eerder dan nadat ik begonnen ben met lessen. Lessen in eigen of geleende kleding(rijschool) vind ik persoonlijk niet interessant, ik koop alleen een haarnet mocht ik geen eigenkleding halen.
 
Goedemiddag allen,

Ik heb even een vraagje voor de mensen met meer ervaring onder ons :). Ik ben van plan om in januari/februari 2022 te beginnen met lessen. Door omstandigheden kom ik daar nu niet aan toe. Kan iemand mij vertellen hoe lang je ongeveer bezig bent? Ik dacht namelijk zelf, of beter hoop, dat als ik in februari begin ik in mei kan afrijden(afhankelijk dat ik het goed doe, ik wou een pakket a 20 lessen afnemen). Of is dat te ambitieus gedacht? Ik zie nl veel bericht van minimaal 5 maand tussen beginnen en afrijden hier voorbij komen.(iets met drukte bij CBR meende ik?)
Kun je geen peil op trekken. De één doet het in vijf lessen AVB en vijf lessen AVD, de andere doet het in 20 lessen AVB en 20 lessen AVD (ik weet het, het zijn uitersten).
Ligt er maar helemaal aan hoe je het allemaal oppikt
 
Ook maar eens een account aangemaakt, omdat ik sinds het begin van mijn rijlessen dit topic al volg en vandaag mijn AVD heb gehaald. @Kloever Ik ben op 18 mei begonnen, deed op 6 juli AVB en vandaag dus AVD gehaald. Omdat er een wachtrij bij de rijschool was, kon ik eerst rustig aan met de theorie doen. Ik zorgde dat ik sowieso om de 7 a 10 dagen een les had.

Veel filmpjes kijken op YouTube heeft voor mij ook goed gewerkt en uiteraard de tips op dit forum. Hartelijk dank daarvoor. Voor de mensen die nog bezig zijn, deel ik mijn AVD ervaring nog even, misschien kan het ook helpen.

Na een voorstelrondje en uitleg over wat de examinator zoal verwachtte van de rit, stelde die wat vragen over de ketting. Niet te druk over maken, dit stelt niet zoveel voor. Daarna de weg op. Zorg voor voldoende afstand en hou je aan de routines, dus spiegel, spiegel en dode hoek voor het afslaan en bij een fietspad nog even een nacontrole. Kijk vaak in je spiegels en hou meer afstand bij vrachtwagens en bussen. Afstand geeft jezelf rust en je overziet het geheel beter, waardoor je beter kan reageren. Wees verder niet bang om fouten te maken, zo miste ik een zijstraat naar links, dan geven ze gewoon aan dat je een tweede afslag kan pakken of ze verzinnen wat anders. Rij bij voorkeur iets harder (tel ongeveer 5 a 7 km/uur bij de max. snelheid op). Als je op de snelweg om een vrachtwagen kan met 110 a 120 zien ze dat liever dan dat je erachter blijft plakken met 100. Gebruik beide remmen, check je spiegels als je remt en hou even in bij straten van rechts. Bij onoverzichtelijke kruispunten, kun je het beste terugschakelen naar de 1. Bij de stop and go, zorg dat je rust houdt en zoek een plekje uit waar je makkelijk weg kan komen (mag ook langs de stoeprand zijn), check eerst spiegels en dode hoek voordat je er heen rijdt, staat de examinator ook stil, dan mag je verder. Ook bij het weg rijden eerst spiegels en dode hoek en met knippertje en dan pas weg rijden. Moeilijker wordt het niet.

Ik las hier dat iemand voor zichzelf hardop op noemde wat hij tegenkwam tijdens de rit. Dit heeft mij ook erg geholpen.

Vrij algemeen verhaal, maar misschien kan het iemand helpen. Geniet van de rit en eet van tevoren een banaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om in januari/februari 2022 te beginnen met lessen. Door omstandigheden kom ik daar nu niet aan toe. Kan iemand mij vertellen hoe lang je ongeveer bezig bent? Ik dacht namelijk zelf, of beter hoop, dat als ik in februari begin ik in mei kan afrijden(afhankelijk dat ik het goed doe, ik wou een pakket a 20 lessen afnemen). Of is dat te ambitieus gedacht? Ik zie nl veel bericht van minimaal 5 maand tussen beginnen en afrijden hier voorbij komen.(iets met drukte bij CBR meende ik?)

Pakket a 20 lessen is voor sommigen net genoeg om AVB te doen, voor anderen is het meer dan voldoende voor alles....
Daarnaast, Jan/Feb, kan je mogelijk wel meer lessen omdat het dan wat minder druk is, maar er is ook ivm slecht(er) weer kans dat lessen niet door gaan... (kou, gladheid)

Wat betreft wachtrij-en CBR, geen idee.... mijn papiertje behaald voor de Covid-19 gebeuren.
 
Goedemiddag allen,

Ik heb even een vraagje voor de mensen met meer ervaring onder ons :). Ik ben van plan om in januari/februari 2022 te beginnen met lessen. Door omstandigheden kom ik daar nu niet aan toe. Kan iemand mij vertellen hoe lang je ongeveer bezig bent? Ik dacht namelijk zelf, of beter hoop, dat als ik in februari begin ik in mei kan afrijden(afhankelijk dat ik het goed doe, ik wou een pakket a 20 lessen afnemen). Of is dat te ambitieus gedacht? Ik zie nl veel bericht van minimaal 5 maand tussen beginnen en afrijden hier voorbij komen.(iets met drukte bij CBR meende ik?)

De huidige wachtlijsten van het CBR geven een wat vertekend beeld. Vanwege corona was de achterstand opgelopen. Inmiddels lopen ze die weer wat in. Dus hoe dat volgend jaar is, is lastig te zeggen op basis van de ervaringen van afgelopen jaar.

Of een pakket van 20 lessen een goed idee is, is ook lastig te zeggen. Heb je zelf een idee hoe makkelijk je dit gaat leren. Als je altijd al schakelbrommers had en in het weekend aan het crossen met 250 cc is het misschien wat anders dan wanneer je op je 60e zonder enige rijervaring je eerste rijles hebt. Na een proefles, die ongeveer iedere rijschool aanbiedt, is er misschien meer over te zeggen.
 
Nou twee keer is scheepsrecht. Geslaagd! Wel bijzonder want vorige keer ging goed voor m'n gevoel en deze keer dacht ik echt dat ik gezakt was. Zo zie je maar dat je het zelf niet kunt beoordelen.
Gefeliciteerd *O* Goed werk :t
Nou komt het leuke gedeelte, het rijbewijs aanvragen. Eerst mogelijke afspraak bij mijn gemeente is 19 Oktober... Spoed heeft blijkbaar alleen effect op hoe snel je het kaartje krijgt na je afspraak. Compleet belachelijk en achterhaald systeem zeg. Ook dat ik nu niet legaal mag rijden. Ik heb alles behalve het fysieke kaartje (wat lekker boeit want tegenwoordig is toch alles digitaal, ook bij oom agent). Jammer dat mijn gemeente niet aangesloten is bij de digitale aanvragen. De andere jongen die met mij afgereden was was zo slim om gister al een afspraak in te boeken. Die kan deze week nog terecht.
Vreemd. Ligt jouw gemeente in een of ander poekipoekiland? :?
 
Niemand hoeft het met mekaar eens te zijn...

Voor mij is die handigheid of efficiency zorgen dat je afhankelijk van de verkeerssituatie of in neutraal, of in de eerste versnelling tot stilstand komt.
Voor sommigen best met twee voeten aan de grond, in bepaalde situaties misschien beter met rechts, en soms dan weer beter met links... (bergop bv)

Om daar nu een vaste, en enige manier aan te gaan plakken gaat mij te ver... niet elke situatie is hetzelfde. 🤷‍♂️
Er komen uitzonderingen voor, maar het handigst is je één handeling aan te wennen zodat je die zonder na te denken uitvoert in de meest voorkomende situaties, zoals tot stilstand komen (achter een rijtje koektrommels) voor een stoplicht.
 
Goedemiddag allen,

Ik heb even een vraagje voor de mensen met meer ervaring onder ons :). Ik ben van plan om in januari/februari 2022 te beginnen met lessen. Door omstandigheden kom ik daar nu niet aan toe. Kan iemand mij vertellen hoe lang je ongeveer bezig bent? Ik dacht namelijk zelf, of beter hoop, dat als ik in februari begin ik in mei kan afrijden(afhankelijk dat ik het goed doe, ik wou een pakket a 20 lessen afnemen). Of is dat te ambitieus gedacht? Ik zie nl veel bericht van minimaal 5 maand tussen beginnen en afrijden hier voorbij komen.(iets met drukte bij CBR meende ik?)
Ik zou me niet laten afschrikken door het jaargetijde. De winters stellen hier niet veel meer voor. Meestal maar een paar dagen dat je i.v.m. sneeuw e.d. niet kunt rijden. Kou kun je je op kleden, en handvatverwarming.
Met 20 lessen moet je als gemiddelde Nederlander met zin in motorrijden een heel eind kunnen komen. Ik had destijds ook zo'n soort pakket en heb i.v.m. de termijn van de examenplanning nog een paar losse lessen genomen. Ik begon met lessen in april, in de vakantieperiode niet gereden, half augustus weer opgepakt en in november examen gedaan. Het kan geen kwaad in wat verschillende soorten weer te rijden.
 
Mijn idee was om te beginnen in februari, op zijn laatst(moest ook van de vriendin zodat ik zeker wist hoe en wat). Ik wil, zo snel ik het papiertje heb, meteen een motor halen. Twijfel nog tussen een Tracer 900 en een Versys 650. Kleding ect haal ik ook pas later, denk nadat ik de AVB heb of als er een leuke aanbieding is maar iig niet eerder dan nadat ik begonnen ben met lessen. Lessen in eigen of geleende kleding(rijschool) vind ik persoonlijk niet interessant, ik koop alleen een haarnet mocht ik geen eigenkleding halen.
Niets lekkerder dan je eigen motorkleding die perfect past en waar alleen ik in heb gezeten. Ik had zelfs mijn eigen porto en oortje. Maar ik ben dan ook raar 🙃 (en had die porto en oortje al)
En kleding heb je uiteindelijk toch nodig.

Succes met lessen!
 
Ik zou me niet laten afschrikken door het jaargetijde. De winters stellen hier niet veel meer voor. Meestal maar een paar dagen dat je i.v.m. sneeuw e.d. niet kunt rijden. Kou kun je je op kleden, en handvatverwarming.
Met 20 lessen moet je als gemiddelde Nederlander met zin in motorrijden een heel eind kunnen komen. Ik had destijds ook zo'n soort pakket en heb i.v.m. de termijn van de examenplanning nog een paar losse lessen genomen. Ik begon met lessen in april, in de vakantieperiode niet gereden, half augustus weer opgepakt en in november examen gedaan. Het kan geen kwaad in wat verschillende soorten weer te rijden.
Ik heb ook in de winter gelest. Volgens mij in november ergens begonnen en ik zou toen in maart voor mijn AVD kunnen gaan, maar toen kwam er een virus. Uiteindelijk in juni mijn rijbewijs gehaald. En maar 1 keer een les ingekort omdat het weer echt te slecht werd (natte sneeuw, 2°C, wind)
 
Niets lekkerder dan je eigen motorkleding die perfect past en waar alleen ik in heb gezeten. Ik had zelfs mijn eigen porto en oortje. Maar ik ben dan ook raar 🙃 (en had die porto en oortje al)
En kleding heb je uiteindelijk toch nodig.

Succes met lessen!

Ja met kleding zou ik ook niet wachten. Ik heb alleen de eerste les kleding van de rijschool aan gehad maar de lucht die daar in hing wilde ik geen tweede keer meemaken (leerlingen zweten nogal veel ;-) )

En wat betreft het aantal lessen; kan je niet op korte termijn een intest/proefles doen waarna ze een advies kunnen geven over het aantal lessen? Je kunt onmogelijk vooraf een pakket kopen en er vanuit gaan dat dat precies goed is.
 
Mijn idee was om te beginnen in februari, op zijn laatst(moest ook van de vriendin zodat ik zeker wist hoe en wat). Ik wil, zo snel ik het papiertje heb, meteen een motor halen. Twijfel nog tussen een Tracer 900 en een Versys 650. Kleding ect haal ik ook pas later, denk nadat ik de AVB heb of als er een leuke aanbieding is maar iig niet eerder dan nadat ik begonnen ben met lessen. Lessen in eigen of geleende kleding(rijschool) vind ik persoonlijk niet interessant, ik koop alleen een haarnet mocht ik geen eigenkleding halen.
Kleding lenen is zeker een afrader. Zou als je zeker weet dat je dat papiertje wilt gewoon meteen eigen kleding kopen. Wat betreft die 20 lessen is dat wel genoeg denk ik. Ik zelf deed redelijk lang over AVB (13 lessen (1,5uur) en 1x gezakt) maar AVD had ik binnen 4 lessen (1,5uur) in 1x.
 
Nou twee keer is scheepsrecht. Geslaagd! Wel bijzonder want vorige keer ging goed voor m'n gevoel en deze keer dacht ik echt dat ik gezakt was. Zo zie je maar dat je het zelf niet kunt beoordelen.

Nou komt het leuke gedeelte, het rijbewijs aanvragen. Eerst mogelijke afspraak bij mijn gemeente is 19 Oktober... Spoed heeft blijkbaar alleen effect op hoe snel je het kaartje krijgt na je afspraak. Compleet belachelijk en achterhaald systeem zeg. Ook dat ik nu niet legaal mag rijden. Ik heb alles behalve het fysieke kaartje (wat lekker boeit want tegenwoordig is toch alles digitaal, ook bij oom agent). Jammer dat mijn gemeente niet aangesloten is bij de digitale aanvragen. De andere jongen die met mij afgereden was was zo slim om gister al een afspraak in te boeken. Die kan deze week nog terecht.
Je kan ook via erkende rdw fotograaf aanvragen
 
Kleding lenen is zeker een afrader. Zou als je zeker weet dat je dat papiertje wilt gewoon meteen eigen kleding kopen. Wat betreft die 20 lessen is dat wel genoeg denk ik. Ik zelf deed redelijk lang over AVB (13 lessen (1,5uur) en 1x gezakt) maar AVD had ik binnen 4 lessen (1,5uur) in 1x.
Vaak zijn 20 lessen, "20 uren"...
( uitzonderingen daar gelaten... )

In mijn geval waren de lessen 'netto' 45 a 50 minuten...
Parkeerplaats met ruimte zoeken voor AVB, lessen, opruimen en terug naar de rijschool, daar ~5 minuten na bespreking/volgende les dag prikken... en zo was ik dan een uurtje verder... AVD was ietsjes meer/langer, vaak wel afhankelijk van 't feit dat 't verkeer op de weg terug net wat drukker was dan verwacht.....

----
Eigen kleding/handschoenen is vaak wel fijn.. Let met handschoenen wel op dat je voor 't juiste omgevingstemperatuur koopt... Doorwaaihandschoenen zijn niet aan te raden voor lessen onder de 10 graden.... ondanks dat je wel tegen de kou kan.... zal je toch wat minder gevoel in je vingers krijgen, net wat in het begin toch wel belangrijk kan zijn om het goed te leren.....
 
Laatst bewerkt:
Alleen als je gemeente daarmee werkt ja. Dat doen ze (nog) lang niet allemaal.
Exact. Heb het nog gevraagd maar ze sturen de daadwerkelijke aanvraag door naar de gemeente en als die niet is aangesloten kan dat niet. Gelukkig is het weer vrij slecht dus ik mis niet veel momenteel!
 
Er komen uitzonderingen voor, maar het handigst is je één handeling aan te wennen zodat je die zonder na te denken uitvoert in de meest voorkomende situaties, zoals tot stilstand komen (achter een rijtje koektrommels) voor een stoplicht.


Ik heb begrip voor jou manier van rijden, niks mis mee trouwens als jij voor jezelf die handeling als basis ziet. Voor mezelf vind ik dat het helemaal niet uitmaakt welke voet ik aan de grond zet... soms is dat links, soms rechts, soms beide.. who cares.


Maar één manier aanleren die het handigst zou moeten zijn? Iedere kandidaat-motorrijder is anders, elke situatie is anders.
Het is aan ons om daar mee om te gaan en de juiste manier te vinden om iedereen zich goed te laten voelen op de motor.
Er is dus in dit geval geen standaardhandeling die voor iedereen werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan