Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dank jullie wel! Hopelijk probeert je vrouw een keer mee achterop Badbert, en vindt ze het leuk.

Eind september was het dan eindelijk zover; mijn eerste les! Toch wel zenuwachtig ben ik gegaan. Ik heb 0,0 ervaring, nooit brommer gereden en nooit stiekem zelf op een motor gereden. En het is natuurlijk wel wat anders dan autorijden.

Wat was het leuk! Natuurlijk kreeg ik eerst uitleg over de uitrusting, hoe je je in het verkeer gedraagt op de motor, en hoe de motor werkt. Dat laatste had mijn man me ook al uitgelegd. De motor werd in een beugel geplaatst, en zo kon ik even oefenen met starten en schakelen. Toen de vraag of ik durfde te gaan rijden. Jazeker! Even een stukje achterop bij de instructeur, en op een rustige plek gewisseld. Het was super gaaf! Zelf rijden is anders dan achterop zitten, veel leuker!

Na een goed blokje om zijn we nog een blokje om gegaan, maar nu de instructeur in de auto achter me aan. Het was een super leuke les, dat smaakt naar meer!
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel! Hopelijk probeert je vrouw een keer mee achterop Badbert, en vindt ze het leuk.

Eind september was het dan eindelijk zover; mijn eerste les! Toch wel zenuwachtig ben ik gegaan. Ik heb 0,0 ervaring, nooit brommer gereden en nooit stiekem zelf op een motor gereden. En het is natuurlijk wel wat anders dan autorijden.

Wat was het leuk! Natuurlijk kreeg ik eerst uitleg over de uitrusting, hoe je je in het verkeer gedraagt op de motor, en hoe de motor werkt. Dat laatste had mijn man me ook al uitgelegd. De motor werd in een beugel geplaatst, en zo kon ik even oefenen met starten en schakelen. Toen de vraag of ik durfde te gaan rijden. Jazeker! Even een stukje achterop bij de instructeur, en op een rustige plek gewisseld. Het was super gaaf! Zelf rijden is anders dan achterop zitten, veel leuker!

Na een goed blokje om zijn we nog een blokje om gegaan, maar nu de instructeur in de auto achter me aan. Het was een super leuke les, dat smaakt naar meer!
Dat dacht ik al wel :t
 
dat je 0.0 ervaring hebt, is alleen maar een voordeel: je hoeft niks af te leren. voor je instructeur ben je een onbeschreven blad.
met lessen is het wel: eerst het zure (AVB), dan het zoete (AVD). en geheid dat er een moment komt dat je denkt: 'waar ben ik aan begonnen, ik leer het nooit!'. maar juist dan even volhouden, want niet lang na dat moment vallen de kwartjes. en als je wil weten hoever je kan afschuinen/inkantelen met je motor, vraag het je instructeur eens voor te doen, terwijl jij achterop zit. je kan schuiner dan je denkt!
wat je ook zal merken: bochtje de ene kant op gaat makkelijker dan bochtje de andere kant op. dat is nou eenmaal zo voorgeprogrammeerd in de grijze massa tussen de oortjes. uiteindelijk gaan beide bochtjes wel even goed, maar dat vraag wel oefenen, oefenen, oefenen. b.v. rondje draaien rond een boom of lantaarnpaal, groot beginnen en dan steeds kleinere rondjes. en waarom afschuinen? afschuinen maakt dat de bocht korter (kleiner) wordt.
doordat je wat op de zijkant van het loopvlak van de band rijdt, wordt het wiel wat kleiner, en draait dus wat sneller rond. die actie moet ergens naartoe, en de enige richting waar het heen kan is door de aandrijflijn naar de motor. dus als je een snelle slalom zou maken van b.v. 50meter, zou je kunnen horen dat de motor meer en minder toeren maakt tijdens de slalom.

je AVD-examen is niets meer dan 'een fijn stukje rijden', zoals mijn instructeur het noemde. rijd dan zoals je tijdens de lessen rijdt. laat duidelijk zien dat je kijkt! dus koppie verdraaien en niet 'vanuit je ooghoeken' kijken. de examinator wil zien dat je kijkt. tegen examenstress, als je het zou hebben, helpt een banaantje. het is tijdens het examen echt niet zo, dat de examinator je de hele tijd in de gaten houdt. alleen als b.v. de verkeersdoorstroming zou stagneren, wordt er even gekeken of dat door jou komt. het liefst heeft de examinator dat je hem 'zoek' rijdt.
 
Thanks, Saabert! Dat zijn fijne tips!

De tweede les kreeg ik de eerste les in AVB. De weg naar het parkeerterrein leidde al mooi over een drukker stuk weg, en dat ging allemaal prima. De langzame slalom hebben we geoefend, en dat ging volgens mij uiteindelijk nog niet zo verkeerd. Ook het lopen aan de hand en achteruit inparkeren in het parkeervak, dat kan ik best 😊 Ook het wegrijden uit het parkeervak.

De les erop gingen we voor de snelle slalom, de noodstop en daarna de precisiestop. Daar moet nog best wat aan geknutseld worden, maar goed, het was natuurlijk ook nog maar de 3e les. De 4e was voor de halve draai, en die wilde echt niet lukken. Het ging niet om dat met een trekkende motor te doen. Als ik de bocht indraaide (links), beweeg ik ook met mijn rechterhand en schiet de motor vooruit en schrik ik me de pleure en rem ik in een reflex. Het was geen fijne les, en uiteindelijk pikte ik van de spanning ook niet meer op wat de instructeur aan tips gaf. Nog geprobeerd om het wegrijden uit het parkeervak te doen, maar ik kwam er niet scherp genoeg uit. Volgende week weer beter!

En daar zag ik dan best even tegenop. Ik vind het stom dat ik er dan zoveel zenuwen voor heb, en ik hoop dan maar dat zo’n pilletje Valdispert stress moments helpt. Met wat Bach rescue spray. Anyway, op naar de les! En toen de instructeur vroeg wat ik die dag wilde gaan doen en de mogelijkheden (langzame oefeningen, snelle oefeningen of misschien gewoon een stuk gaan rijden) koos ik voor dat laatste. Goede keus, ik heb genoten van de rit. Mocht over de dorpen naar Den Bosch rijden, en via een andere route weer terug. Mooi wat aandachtspuntjes meegekregen, en lekker gereden.

Met deze ervaring was de volgende les niet meer zo spannend, en zijn we aan de gang gegaan met de langzame slalom, en de halve draai. Het ging zeker niet vlekkeloos, maar met wat probeersels lukte het uiteindelijk wel. De oplossing lag voor mij in het in het midden plaatsen van een pion waar ik dan omheen moet en me niet focussen op de pionnen waar ik binnen moet blijven. De motor moet in de volgende lessen meer trekkend, dus nog zat om aan te werken, maar ik was super happy met de progressie in de les van iets dat moeizaam ging, naar iets wat wel lukt.



Tot zover ben ik nu, 6 lessen gehad, en inmiddels ook mijn theorie examen gehaald. Ook daar de nodige spanning voor gehad, maar goed geoefend thuis waarbij ik de laatste 5 dagen meerdere examens op een dag oefende en die allemaal haalde.

Helaas ben ik geen natuurtalent op de motor, maar ik heb er toch wel goede hoop op om het te gaan halen. Morgen mag ik weer!
 
Thanks, Saabert! Dat zijn fijne tips!

De tweede les kreeg ik de eerste les in AVB. De weg naar het parkeerterrein leidde al mooi over een drukker stuk weg, en dat ging allemaal prima. De langzame slalom hebben we geoefend, en dat ging volgens mij uiteindelijk nog niet zo verkeerd. Ook het lopen aan de hand en achteruit inparkeren in het parkeervak, dat kan ik best 😊 Ook het wegrijden uit het parkeervak.

De les erop gingen we voor de snelle slalom, de noodstop en daarna de precisiestop. Daar moet nog best wat aan geknutseld worden, maar goed, het was natuurlijk ook nog maar de 3e les. De 4e was voor de halve draai, en die wilde echt niet lukken. Het ging niet om dat met een trekkende motor te doen. Als ik de bocht indraaide (links), beweeg ik ook met mijn rechterhand en schiet de motor vooruit en schrik ik me de pleure en rem ik in een reflex. Het was geen fijne les, en uiteindelijk pikte ik van de spanning ook niet meer op wat de instructeur aan tips gaf. Nog geprobeerd om het wegrijden uit het parkeervak te doen, maar ik kwam er niet scherp genoeg uit. Volgende week weer beter!

En daar zag ik dan best even tegenop. Ik vind het stom dat ik er dan zoveel zenuwen voor heb, en ik hoop dan maar dat zo’n pilletje Valdispert stress moments helpt. Met wat Bach rescue spray. Anyway, op naar de les! En toen de instructeur vroeg wat ik die dag wilde gaan doen en de mogelijkheden (langzame oefeningen, snelle oefeningen of misschien gewoon een stuk gaan rijden) koos ik voor dat laatste. Goede keus, ik heb genoten van de rit. Mocht over de dorpen naar Den Bosch rijden, en via een andere route weer terug. Mooi wat aandachtspuntjes meegekregen, en lekker gereden.

Met deze ervaring was de volgende les niet meer zo spannend, en zijn we aan de gang gegaan met de langzame slalom, en de halve draai. Het ging zeker niet vlekkeloos, maar met wat probeersels lukte het uiteindelijk wel. De oplossing lag voor mij in het in het midden plaatsen van een pion waar ik dan omheen moet en me niet focussen op de pionnen waar ik binnen moet blijven. De motor moet in de volgende lessen meer trekkend, dus nog zat om aan te werken, maar ik was super happy met de progressie in de les van iets dat moeizaam ging, naar iets wat wel lukt.



Tot zover ben ik nu, 6 lessen gehad, en inmiddels ook mijn theorie examen gehaald. Ook daar de nodige spanning voor gehad, maar goed geoefend thuis waarbij ik de laatste 5 dagen meerdere examens op een dag oefende en die allemaal haalde.

Helaas ben ik geen natuurtalent op de motor, maar ik heb er toch wel goede hoop op om het te gaan halen. Morgen mag ik weer!
Fijn om te lezen! Er zal heus nog wel eens iets misgaan in een les, maar daarvoor is het dan ook een les. Ik vond de langzame oefeningen lastiger dan de snelle. Maar ik heb het roze kaartje gehaald, dus ik zie niet in waarom het jou niet ook zou lukken. Gewoon doorgaan en zorgen dat je er plezier in houdt. Een foutje betekent niet dat je het niet zult leren. Laat je dus niet ontmoedigen!
 
Waar ik zelf erg veel baat bij heb gehad voor m’n AVB is dat je gewoon de tijd kunt nemen. Je kunt voor iedere oefening even nadenken wat ook al weer de aandachtspunten zijn (slippende koppeling of niet, achterrem erbij pakken of niet). Ik maakte vooral fouten als ik die tijd niet nam. Bij m’n examen ging het uiteindelijk allemaal foutloos.
 
Zo tweede AVD blok (3uur) gehad.

Veel kleine dingen vaak onbewuste dingen dat ik met de auto ook doe.

- vergeten spiegelen voordat je rem indrukt
- putdeksels
- inhalen op 30-50-60 zone vergeten schouder te kijken
- snelheid (te langzaam)
- te lang gewacht bij de haaitanden
- twijfel geval zelf met inhalen (tweebaans stond rechts auto links stond niets dacht haal even in daarna versmalling weer)
- invoegen
- plaats op de weg

Nog veel te doen.
 
Laatst bewerkt:
Zo tweede AVD blok (3uur) gehad.

Veel kleine dingen vaak onbewuste dingen dat ik met de auto ook doe.

- spiegelen voordat je rem indrukt
- putdeksels
- inhalen op 30-50-60 zone vergeten schouder te kijken
- snelheid (te langzaam)
- te lang gewacht bij de haaitanden
- twijfel geval zelf met inhalen (tweebaans stond rechts auto links stond niets dacht haal even in daarna versmalling weer)
- invoegen
- plaats op de weg

Nog veel te doen.
Waarom is spiegelen voordat je remt fout dan? Heb ik altijd gedaan en doe ik nog steeds. Wel fijn om te weten of iemand hem niet achterin ramt...
 
Ik ben al langer actief op het forum maar sinds een tijdje ben ik ook aan het lessen om ook over de weg te mogen rijden.
Mijn theorie had ik al gehaald voordat mijn lessen begonnen zodat als ik 21 werd (19 september) ik alles snel zou kunnen halen. Dat is gelukkig gelukt en de AVB is ook erg gemakkelijk gegaan, na 3 uur AVB lessen heb ik het gehaald. Nu ben ik aan het lessen voor de AVD en dat gaat goed alleen moet ik meer rekening houden met dubbele rijstroken bij stoplichten. Ik heb nu 4 uur gelest van de 13 uur die we hebben ingepland en ik hoop het 11 november te halen omdat ik eind november naar Portugal vertrek om daar off road te gaan rijden.

Timo84
Lessend rijbewijs: A met code 80
Eerste rijles: 24 juni 2021
Theorie: 11 juni 2021 (geslaagd)
AVB: 22 september 2021 (geslaagd)
AVD: 11 november 2021
Rijschool: Het Vertrouwen (Erp)
Lesmotor: Yamaha Mt-07
 
Ik ben al langer actief op het forum maar sinds een tijdje ben ik ook aan het lessen om ook over de weg te mogen rijden.
Mijn theorie had ik al gehaald voordat mijn lessen begonnen zodat als ik 21 werd (19 september) ik alles snel zou kunnen halen. Dat is gelukkig gelukt en de AVB is ook erg gemakkelijk gegaan, na 3 uur AVB lessen heb ik het gehaald. Nu ben ik aan het lessen voor de AVD en dat gaat goed alleen moet ik meer rekening houden met dubbele rijstroken bij stoplichten. Ik heb nu 4 uur gelest van de 13 uur die we hebben ingepland en ik hoop het 11 november te halen omdat ik eind november naar Portugal vertrek om daar off road te gaan rijden.

Timo84
Lessend rijbewijs: A met code 80
Eerste rijles: 24 juni 2021
Theorie: 11 juni 2021 (geslaagd)
AVB: 22 september 2021 (geslaagd)
AVD: 11 november 2021
Rijschool: Het Vertrouwen (Erp)
Lesmotor: Yamaha Mt-07

Dat gaat voorspoedig.
 
Waarom is spiegelen voordat je remt fout dan? Heb ik altijd gedaan en doe ik nog steeds. Wel fijn om te weten of iemand hem niet achterin ramt...
inderdaad.... ik heb dit JUIST geleerd tijdens mijn motor rijlessen.... EERST kijken, dan remmen.... (en idd om de reden dat je dan kunt zien of er iemand evt achterin kan klappen).
natuurlijk heb je bij noodsituaties hier geen tijd voor, maar normaal gezien wel.

Mijn instructeur was hier erg streng op hoor... er werd regelmatig in mijn oortje geroepen "vergeet je niet iets? knoest?"
(ja knoest was het liefkozende stopwoordje van mijn instructeur, heerlijke vent hahahah)
 
Ik denk dat Sven1506 bedoelt dat hij dat juist (nog) niet deed, en dat het een aandachtspunt is om wel te doen.

Timo84; mooie plannen, gaaf avontuur! Gaat vast lukken :]

Mijn les vanmorgen ging lekker! Langzame slalom goed, halve draaien na een paar keer ook, toen een 8tje voor het eerst, en dat ging ook fijn. Stapvoets rijden ook goed, en wegrijden uit het parkeervak. Daar mag ik nog iets meer op oefenen :)
 
Ik denk dat Sven1506 bedoelt dat hij dat juist (nog) niet deed, en dat het een aandachtspunt is om wel te doen.

Timo84; mooie plannen, gaaf avontuur! Gaat vast lukken :]

Mijn les vanmorgen ging lekker! Langzame slalom goed, halve draaien na een paar keer ook, toen een 8tje voor het eerst, en dat ging ook fijn. Stapvoets rijden ook goed, en wegrijden uit het parkeervak. Daar mag ik nog iets meer op oefenen :)
Probeer niet te krampachtig op de motor te zitten. Als de halve draai en 8tje lukken zal je het wegrijden ook onder de knie krijgen. Probeer de motor de bocht in te laten vallen en trek hem recht door gas te geven als je de bocht hebt gemaakt.
 
Thanks, Saabert! Dat zijn fijne tips!

De tweede les kreeg ik de eerste les in AVB. De weg naar het parkeerterrein leidde al mooi over een drukker stuk weg, en dat ging allemaal prima. De langzame slalom hebben we geoefend, en dat ging volgens mij uiteindelijk nog niet zo verkeerd. Ook het lopen aan de hand en achteruit inparkeren in het parkeervak, dat kan ik best 😊 Ook het wegrijden uit het parkeervak.

De les erop gingen we voor de snelle slalom, de noodstop en daarna de precisiestop. Daar moet nog best wat aan geknutseld worden, maar goed, het was natuurlijk ook nog maar de 3e les. De 4e was voor de halve draai, en die wilde echt niet lukken. Het ging niet om dat met een trekkende motor te doen. Als ik de bocht indraaide (links), beweeg ik ook met mijn rechterhand en schiet de motor vooruit en schrik ik me de pleure en rem ik in een reflex. Het was geen fijne les, en uiteindelijk pikte ik van de spanning ook niet meer op wat de instructeur aan tips gaf. Nog geprobeerd om het wegrijden uit het parkeervak te doen, maar ik kwam er niet scherp genoeg uit. Volgende week weer beter!

En daar zag ik dan best even tegenop. Ik vind het stom dat ik er dan zoveel zenuwen voor heb, en ik hoop dan maar dat zo’n pilletje Valdispert stress moments helpt. Met wat Bach rescue spray. Anyway, op naar de les! En toen de instructeur vroeg wat ik die dag wilde gaan doen en de mogelijkheden (langzame oefeningen, snelle oefeningen of misschien gewoon een stuk gaan rijden) koos ik voor dat laatste. Goede keus, ik heb genoten van de rit. Mocht over de dorpen naar Den Bosch rijden, en via een andere route weer terug. Mooi wat aandachtspuntjes meegekregen, en lekker gereden.

Met deze ervaring was de volgende les niet meer zo spannend, en zijn we aan de gang gegaan met de langzame slalom, en de halve draai. Het ging zeker niet vlekkeloos, maar met wat probeersels lukte het uiteindelijk wel. De oplossing lag voor mij in het in het midden plaatsen van een pion waar ik dan omheen moet en me niet focussen op de pionnen waar ik binnen moet blijven. De motor moet in de volgende lessen meer trekkend, dus nog zat om aan te werken, maar ik was super happy met de progressie in de les van iets dat moeizaam ging, naar iets wat wel lukt.



Tot zover ben ik nu, 6 lessen gehad, en inmiddels ook mijn theorie examen gehaald. Ook daar de nodige spanning voor gehad, maar goed geoefend thuis waarbij ik de laatste 5 dagen meerdere examens op een dag oefende en die allemaal haalde.

Helaas ben ik geen natuurtalent op de motor, maar ik heb er toch wel goede hoop op om het te gaan halen. Morgen mag ik weer!
Ik denk dat jij een prima instructeur hebt, iemand met gevoel voor de menselijke kant...
 
Ik heb vanochtend na 5 weken pauze (laatste was AVB, druk op werk) mijn eerste AVD lesje gehad. Was echt lekker en ging goed. Wel een keertje de motor af laten slaan en ruzie met de versnelling (bleef meermaals hangen in neutraal ipv doorschakelen naar 2) maar het was allemaal wel relaxed. Zin in de volgende les!
Dit weer is trouwens echt lekker om te rijden, veel beter dan die hete dagen als van afgelopen zomer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan