Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Die prijs slaat ook nergens op, zeker als je overal Nee invult. Dan is het volgens mij allemaal volledig automatisch. En daar durven ze 40,- voor te vragen, belachelijk.

Die prijs is simpel te verklaren.
De politiek heeft besloten dat de kosten voor het beoordelen en toetsen van de gezondheidsverklaringen, en ook de kosten voor de rijtesten door medisch personeel door iedereen die een verklaring invult gedragen moet worden.

Met andere woorden, die veertig euro is niet alleen om jou te beoordelen maar ook om mensen te beoordelen die wel een ja hebben moeten invullen.


Als je ergens ja invult komt er €200,- bij voor een keuringsarts.
 
Als je ergens ja invult komt er €200,- bij voor een keuringsarts.
Die is niet in dienst van het CBR, dat mag ook niet van de wet.
Degene waar je jezelf laat onderzoeken moet onafhankelijk zijn, degene die de uitkomst van het onderzoek toetst aan de wet wordt van de opbrengsten van de eigenverklaring betaald.
Uitzondering hierop zijn de mensen die een rijtest afnemen, een rijtest is kosteloos wat het CBR betreft.
Die wordt ook van die €40,- betaald.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die prijs is simpel te verklaren.
De politiek heeft besloten dat de kosten voor het beoordelen en toetsen van de gezondheidsverklaringen, en ook de kosten voor de rijtesten door medisch personeel door iedereen die een verklaring invult gedragen moet worden.

Met andere woorden, die veertig euro is niet alleen om jou te beoordelen maar ook om mensen te beoordelen die wel een ja hebben moeten invullen.
Oh oke, dan kan ik er iets beter mee leven ;)
 
Daar zou ik vrede mee hebben als er daadwerkelijk een beoordeling dan wel toetsing plaats zou vinden... Dit is gewoon geautomatiseerd proces waarbij als alle vinkjes juist staan je de verklaring krijgt. Ik heb de mijne bijvoorbeeld op een zondag aangevraagd en had binnen 5 minuten m'n verklaring in m'n mail....daar heeft geen menselijk oog tussen gezeten ;)
 
Vraagje, dat draaien van je hoofd op de snelweg bij gewoon netjes 100km per uur, blijft dat zo lastig? 😇 ik kan mijn hoofd gewoon bijna niet draaien.. of is daar een trucje voor die ik nog niet ken? 😬
 
Vraagje, dat draaien van je hoofd op de snelweg bij gewoon netjes 100km per uur, blijft dat zo lastig? 😇 ik kan mijn hoofd gewoon bijna niet draaien.. of is daar een trucje voor die ik nog niet ken? 😬
Niet zo hard rijden. _O-
Ik moet zeggen dat ik ook harder rijden dan 100/110 ook niet zo prettig vind.
Maar ik dacht dat zal er wel bij horen...
 
Vraagje, dat draaien van je hoofd op de snelweg bij gewoon netjes 100km per uur, blijft dat zo lastig? 😇 ik kan mijn hoofd gewoon bijna niet draaien.. of is daar een trucje voor die ik nog niet ken? 😬
Is kwestie van wennen en nekspieren inderdaad. Goede helm wilt ook nog wel eens verschil maken maar ik denk dat dat te verwaarlozen valt.
 
Vraagje, dat draaien van je hoofd op de snelweg bij gewoon netjes 100km per uur, blijft dat zo lastig? 😇 ik kan mijn hoofd gewoon bijna niet draaien.. of is daar een trucje voor die ik nog niet ken? 😬

Ja het blijft lastig, zeker bij hogere snelheden. Maar tegelijk moet je nu overdreven kijken zodat de instructeur/examinator het ziet.
Als je "straks" zelf onderweg bent hoef je lang zo overdreven niet te kijken. Daarbij weet je vaak al best goed wat er om je heen rijd.

Een goed passende helm maakt het trouwens ook minder vervelend, een helm die te los zit, of lift heeft, is op dat soort moment echt funest.
 
Daar zou ik vrede mee hebben als er daadwerkelijk een beoordeling dan wel toetsing plaats zou vinden... Dit is gewoon geautomatiseerd proces waarbij als alle vinkjes juist staan je de verklaring krijgt. Ik heb de mijne bijvoorbeeld op een zondag aangevraagd en had binnen 5 minuten m'n verklaring in m'n mail....daar heeft geen menselijk oog tussen gezeten ;)
Bij jou waarschijnlijk wel, nogmaals: voor die mensen die wel een vakje met ja moeten invullen wordt de eigen verklaring en de uitkomst van eventuele vervolgonderzoeken wel beoordeeld door een arts van vlees en bloed in dienst van het CBR.
Daar is die €40,- voor.
 
Ik had precies hetzelfde met die verklaring. Ik ben beroep chauffeur geweest en heb nog steeds alle papieren. Mijn keuring is twee jaar oud en nog 8 jaar geldig. Dit is dus een zware keuring met arts en onderzoek. Ondanks dat die verklaring geldig is moet ik weer 40 euro aftikken.
Maar ik ga hier nog een mail achteraan sturen. In het besluit staat zelfs het volgende: U blijft rijgeschikt voor de onderstaande voertuigen. Eerder bent u voor een bepaalde tijd rijgeschikt verklaard. Deze periode blijft hetzelfde.
 
Thnx voor de reacties, ik ben iig niet de enige lees ik al. Ik kreeg vanmiddag de tip van iemand om mijn kin meer richting borst te doen en dan te draaien. Volgende keer eens proberen.
 
Thnx voor de reacties, ik ben iig niet de enige lees ik al. Ik kreeg vanmiddag de tip van iemand om mijn kin meer richting borst te doen en dan te draaien. Volgende keer eens proberen.
Ik denk dat je dat automatisch doet als je opzij kijkt. Verder hoef je je hoofd niet te draaien omdat wat er verder achter je gebeurt in je spiegels te zien is. Maar het is zeker waar dat je moet zorgen voor een goed passende helm!
 
Terug
Bovenaan Onderaan