Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Deze is niet echt gevallen ... Hij hangt nog. Nee, ik wil zien hoe het moet als-ie helemaal plat ligt. En hoe het moet als-ie de andere kant op gevallen is.
In mijn geval ( omgevallen in de carport), was het beteuterd kijken..mega geïrriteerd naar het raam lopen, op het raam kloppen en vragen of de vrouw even komt helpen om het kreng overeind te zetten, met twee was het zo gepiept, lag helemaal plat ( gelukkig val beugel en zat nog te denken of ik niet snel ergens nog onderhoud kon doen nu die toch rustig lag kon ik overal nog makkelijker bij)

Pan European ook eens rechtop moeten zetten, zelfde als in het filmpje, was ook goed te doen ( ligt nooit plat door de val beugel en koffers)
 
Laatst bewerkt:
Ik deed het samen met de instructeur, het optillen. 2de les viel ik bij het opstappen van de motor, nadeel van een kapotte heup. Dus nu mag ik opstappen met de standaard nog uit :)
 
Nooit gehoeven

Maar goed ook daar ik niet zo lenig ben :+
Geen idee of het de standaard is hoor. En het werkt prima. Ik kan alleen niet altijd de draai maken. Meestal gaat het goed, maar het kan zijn dat mijn heup wat anders wil dan wat ik wil. Of dat ik bv moe begin te worden. Met standaard al uit is er geen probleem.
 
Heel bijzonder. Mij is geleerd om op te stappen met de standaart uit. Dan heb je ook evenwicht en controle. Zelfde met afstappen, eerst standaart uit en dan pas afstappen.
Zo is het mij ook geleerd. Ik ben wel benieuwd wat het voordeel zou zijn van op- en afstappen zonder standaard uit.
 
In een ander topic wordt het ook breed uitgemeten. Het schijnt dat in de "handleiding"van het CBR staat dat je eerst de standaard moet inklappen en daarna pas opstappen. Met een lesmotor gaat dat best, maar met een bijna 300kg RT is dat toch iets meer een uitdaging.
Overigens ben ik tijdens mijn lessen ook gewoon op- en afgestapt met de zijstandaard uitgeklapt
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder ik hoor voor het eerst dat er wordt opgestapt met de standaard ingeklapt. Ben ook blij dat ik dat niet hoef te doen. Opstappen lukt me net aan met uitgeklapte standaard vanwege mijn korte beentjes. Zou wat zijn als ik dan ook nog die motor recht moest houden:')
 
Ik heb geleerd eerst de standaard in te klappen, en daarna op te stappen.
Zelfde met afstappen, eerst afstappen, dan de standaard.

Maar...... met mijn "iets" zwaardere r1200rs doe ik het toch echt gewoon anders.... eerst opstappen, dan motor recht en standaard in.
Afstappen ook, eerst standaard uit, dan motor er op, dan afstappen. (en dan evt op de middenbok zetten).
 
Nope. Ik mag eerst de motor recht op zetten en dan met rechts standaard in. Daarna mag ik op de motor gaan zitten.

Zelfde met afstappen. Eerst afstappen, dan met recht standaard uit en de motor uit de vering trekken.


Da's geen fiets he... maar een motor...

Snap niet dat je dit zo aangeleerd krijgt..
 
Ik heb geleerd eerst de standaard in te klappen, en daarna op te stappen.
Zelfde met afstappen, eerst afstappen, dan de standaard.

Maar...... met mijn "iets" zwaardere r1200rs doe ik het toch echt gewoon anders.... eerst opstappen, dan motor recht en standaard in.
Afstappen ook, eerst standaard uit, dan motor er op, dan afstappen. (en dan evt op de middenbok zetten).


Die laatste manier is dan ook de meest veilige.

Maar goed dat die bovenste werkwijze niet gehanteerd wordt in België... want als je motor één keer valt tijdens het examen ben je zowieso gezakt, om het even wanneer het ding valt.
 
Kan me ook heel goed voorstellen dat dit vroeger geleerd werd ter voorkoming van het wegrijden met uitgeklapte zijstandaard. Tegenwoordig (toch al effe volgens mij) kan dit niet meer (of iemand moet die schakelaar verwijderd hebben)
 
Ik stap ook op en af met de standaard uit, en heb nooit gehoord dat dat niet zo hoort. In de eerste paar lessen liet ik de motor zelfs 'afslaan' door de standaard uit te klappen, in plaats van de sleutel om te draaien. Dat doe ik niet meer sinds ik ergens tijdens de vierde of vijfde les een keertje wel netjes de sleutel omdraaide, vrolijk afstapte, en de motor los liet. Waarop de motor keurig op straat ging liggen... was ik de standaard vergeten uit te klappen 8)7
 
Na een ritje van +-100km samen met m'n vader aangekomen bij vrienden om mijn net gekochte 748 te laten zien

Ik kom tot stilstand, en ik doe alvast de jiffy uit. Motor valt uit zonder dat ik t contact uitdraai. Ik denk nog "hmm vreemd". Vervolgens blijft het olielampje branden en het zweet brak me al uit dat 'ie "stukgaatie" ging waarmaken. Vervolgens met z' n 4en een kwartier staan kijken waar het toch eens aan kan liggen. Olie gecontroleerd, accu gemeten. Mijn vader stapt erop en klapt de jiffy in. "broemblapblapblapblap"

Ohja.. De jiffy beveiliging🤦🏻‍♂️
Een van mijn eerste ervaringen na het halen van mn rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan