Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dat is niet het gevoel wat je hoort te krijgen als je les krijgt... Je hoort zelfvertrouwen te krijgen en goede en duidelijke uitleg, instructies en of voorbeelden!
Mijn instructeur had max 4 mensen tegelijk van ongeveer zelfde niveau, hij legde alles duidelijk uit en deed het voor op de motor, met moeilijkere oefeningen deed hij het zelfs stapsgewijs voor zodat we het beter konden zien en begrijpen wat hij deed en waar wij op moesten letten.

Ik begon als eerste met de halve draai, achtje draaien en langzame slalom. Eenmaal dat onder de knie ging ik verder met de snelle slalom en de 3 verschillende stops en daarna de uitwijk oefening, vertragings oefening, achteruit inparkeren en uit een parkeervak rijden. Voor de rest herhalen, herhalen en nog is herhalen.

Misschien moet je het er met de instructeur over hebben en aangeven wat je vind en voelt, als hij of zij er niks aan wilt doen of je weg wuift zal ik zeker op zoek gaan naar een andere rijschool waar je wel de tijd, aandacht en zelfvertrouwen krijgt die je verdiend!

Hopelijk krijg je zo weer plezier in het motorrijden.
Blijf vooral in jezelf geloven en laat je droom uitkomen! 🏍️ Veel succes!

Het verhaal van blackpumpkin lijkt wel een beetje op mijn verhaal van paar weken terug. Ik heb inmiddels 6x 2 uur gehad en ben nog steeds met de precisiestop, noodstop en snelle slalom bezig. Ik heb nu om meer uitleg gevraagd, wat filmpjes op internet bekeken en de slalom gaat inmiddels wat beter. De stops gaan soms goed en soms niet. Na de laatste les vond ik het echt gigantisch saai worden, want we doen alleen maar hetzelfde. De stop oefenen, bochtje naar andere kant parkeerterrein, slalom, bochtje naar andere kant, stop, enzovoorts. Na een uur vallen mijn ogen echt dicht van de saaiheid. Ik merkte ook dat het tegen het einde van de les steeds slechter leek te gaan omdat ik er gewoon geen zin meer in had.

Het gekke is ook dat ik elke keer met een andere medeleerling les heb, en dat hij elke keer alleen maar die oefeningen doet; het lijkt dus wel alsof hij alleen maar die oefeningen oefent met iedereen de hele tijd!!

Wat ook vervelend is is dat er vaak een andere rijschool aan het oefenen is op hetzelfde parkeerterrein en dat je dan soms moet wachten tot leerlingen van de andere rijschool klaar zijn met hun oefeningen ...

Maar ik vind het verhaal van sGSXF dus wel interessant. Want jij bent blijkbaar met hele andere oefeningen begonnen. Ik vraag me dus af of het wel zo handig is met de stops en de snelle slalom te beginnen, want misschien zijn die wel te moeilijk in het begin. In elk geval krijg ik de indruk dat er bij andere rijscholen meer afwisseling is. Dat je dus vrij snel alle oefeningen krijgt en daarna vooral focust op de oefeningen die nog slecht gaan totdat je klaar bent voor je AVB.

Mijn rijschool heeft overigens wel een erg hoog slagingspercentage, 96% ofzo, zowel voor AVB als AVD.
 
96% is best laag na zoveel lessen.. :P

Heb eigenlijk nooit gekeken naar de slagingspercentages voordat ik begon met lessen maar als ik al die lesuren hier zo af en toe lees dan ben ik toch oprecht benieuwd hoe de rijschool waar ik lesde een slagingspercentage weet te halen van zo'n 75% met een gemiddeld aantal lesuren van 15 voor AVB en AVD samen.
Zullen ze het toch op de één of andere manier goed aanpakken.
 
96% is best laag na zoveel lessen.. :P

Heb eigenlijk nooit gekeken naar de slagingspercentages voordat ik begon met lessen maar als ik al die lesuren hier zo af en toe lees dan ben ik toch oprecht benieuwd hoe de rijschool waar ik lesde een slagingspercentage weet te halen van zo'n 75% met een gemiddeld aantal lesuren van 15 voor AVB en AVD samen.
Zullen ze het toch op de één of andere manier goed aanpakken.

Ja dat is inderdaad niet heel veel.
Welbeschouwd hoef je natuurlijk al die AVB-oefeningen ook niet perfect te beheersen. Urenlang op de snelle slalom oefenen is leuk, maar er is ook best een kans dat je die helemaal niet hoeft te doen op het examen ... Je hoeft maar 7 van de 12 oefeningen te laten zien op het examen en je hoeft er daarvan maar 5 goed te hebben, en je mag ze ook nog eens allemaal een keertje over doen als dat nodig is. Dus in feite is het best makkelijk om te slagen lijkt me. Oefenen totdat je alles perfect kunt is dus wel een beetje overkill. Maar voor mijn rijschool is het natuurlijk financieel en qua reputatie heel prettig om eindeloos te oefenen zodat de slagingspercentages inderdaad heel hoog zijn.
 
Ja kan als rijschool een goede naam hebben omdat:
- Er een bijzonder hoog slagingspercentage is en potentiële leerlingen weten dat ze bijna zeker zijn dat ze in 1 keer zullen slagen.
- Potentiële leerlingen horen en weten dat je voor een leuk bedrag(dus 'normaal' aantal lessen) een reële kans van slagen hebt.

Ik heb het idee dat rijscholen vaak de keus maken tussen deze 2 manieren.

Het hoeft voor het examen idd niet allemaal perfect te zijn. Maar je hebt nu eenmaal rijscholen die je leren slagen voor het examen en je hebt rijscholen die je goed leren motorrijden
Bedoel je nou dat je bij rijscholen die je leren motorrijden meer uren lest? Ik heb daar mijn twijfels over. Zo weet ik toevallig van een rijschool hier in de buurt dat ze tijdens de AVD lessen alle veel voorkomende examenroutes oefenen om voorbereid te zijn op bijzondere situaties op die route. Dat kost veel tijd. De rijschool waar ik lesde maakte bewust de keus dat niet te doen. 'Je moet gewoon leren altijd voorbereid te zijn op bijzondere situaties, waar je ook rijdt., 'Je hoeft bijvoorbeeld niet te weten waar overal een stopbord staat, je moet gewoon leren dat je altijd goed op de borden moet letten en je moet weten dat je bij een stopbord moet stoppen' was hun gedachten.
Het scheelt gemiddeld zo'n 5 lesuren tussen de rijscholen.. ;)
 
Het verhaal van blackpumpkin lijkt wel een beetje op mijn verhaal van paar weken terug. Ik heb inmiddels 6x 2 uur gehad en ben nog steeds met de precisiestop, noodstop en snelle slalom bezig. Ik heb nu om meer uitleg gevraagd, wat filmpjes op internet bekeken en de slalom gaat inmiddels wat beter. De stops gaan soms goed en soms niet. Na de laatste les vond ik het echt gigantisch saai worden, want we doen alleen maar hetzelfde. De stop oefenen, bochtje naar andere kant parkeerterrein, slalom, bochtje naar andere kant, stop, enzovoorts. Na een uur vallen mijn ogen echt dicht van de saaiheid. Ik merkte ook dat het tegen het einde van de les steeds slechter leek te gaan omdat ik er gewoon geen zin meer in had.

Het gekke is ook dat ik elke keer met een andere medeleerling les heb, en dat hij elke keer alleen maar die oefeningen doet; het lijkt dus wel alsof hij alleen maar die oefeningen oefent met iedereen de hele tijd!!

Wat ook vervelend is is dat er vaak een andere rijschool aan het oefenen is op hetzelfde parkeerterrein en dat je dan soms moet wachten tot leerlingen van de andere rijschool klaar zijn met hun oefeningen ...

Maar ik vind het verhaal van sGSXF dus wel interessant. Want jij bent blijkbaar met hele andere oefeningen begonnen. Ik vraag me dus af of het wel zo handig is met de stops en de snelle slalom te beginnen, want misschien zijn die wel te moeilijk in het begin. In elk geval krijg ik de indruk dat er bij andere rijscholen meer afwisseling is. Dat je dus vrij snel alle oefeningen krijgt en daarna vooral focust op de oefeningen die nog slecht gaan totdat je klaar bent voor je AVB.

Mijn rijschool heeft overigens wel een erg hoog slagingspercentage, 96% ofzo, zowel voor AVB als AVD.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit mega saai wordt. Je zou het bespreekbaar kunnen maken en zeggen dat je ook andere dingen wilt oefenen. Of je kan ervoor kiezen om je verder te oriënteren op een andere rijschool, want na 6x 2 uur stond mijn avb al gepland en had ik bijna alle oefeningen al onder de knie.. Als het zo door blijft gaan wordt het wel een dure grap namelijk.

Moet ik er wel bij zeggen dat er niet perse een volgorde is in het leren van de oefeningen. Ik ben zelf begonnen met het stapvoets rijden en de langzame slalom, daarna door naar de snelle oefeningen en remmingen. Met tussendoor ook weer de halve draai en het achtje. Zolang je maar goede instructies krijgt. Mijn instructeur deed het altijd voor, als het niet zo lekker ging nam hij mij achterop en deed het op die manier voor. En gaf ook feedback op wat er goed en slecht ging.

Maar ik zou er zeker wat aan doen en niet zo door blijven gaan. Die rijlessen zijn al duur genoeg'(
 
Het verhaal van blackpumpkin lijkt wel een beetje op mijn verhaal van paar weken terug. Ik heb inmiddels 6x 2 uur gehad en ben nog steeds met de precisiestop, noodstop en snelle slalom bezig. Ik heb nu om meer uitleg gevraagd, wat filmpjes op internet bekeken en de slalom gaat inmiddels wat beter. De stops gaan soms goed en soms niet. Na de laatste les vond ik het echt gigantisch saai worden, want we doen alleen maar hetzelfde. De stop oefenen, bochtje naar andere kant parkeerterrein, slalom, bochtje naar andere kant, stop, enzovoorts. Na een uur vallen mijn ogen echt dicht van de saaiheid. Ik merkte ook dat het tegen het einde van de les steeds slechter leek te gaan omdat ik er gewoon geen zin meer in had.

Het gekke is ook dat ik elke keer met een andere medeleerling les heb, en dat hij elke keer alleen maar die oefeningen doet; het lijkt dus wel alsof hij alleen maar die oefeningen oefent met iedereen de hele tijd!!

Wat ook vervelend is is dat er vaak een andere rijschool aan het oefenen is op hetzelfde parkeerterrein en dat je dan soms moet wachten tot leerlingen van de andere rijschool klaar zijn met hun oefeningen ...

Maar ik vind het verhaal van sGSXF dus wel interessant. Want jij bent blijkbaar met hele andere oefeningen begonnen. Ik vraag me dus af of het wel zo handig is met de stops en de snelle slalom te beginnen, want misschien zijn die wel te moeilijk in het begin. In elk geval krijg ik de indruk dat er bij andere rijscholen meer afwisseling is. Dat je dus vrij snel alle oefeningen krijgt en daarna vooral focust op de oefeningen die nog slecht gaan totdat je klaar bent voor je AVB.

Mijn rijschool heeft overigens wel een erg hoog slagingspercentage, 96% ofzo, zowel voor AVB als AVD.
Mijn rijschool waar ik leste had een eigen priveterrein dat was echt fantastisch, daar zocht ik ook echt specifiek op het scheelt je heel veel tijd omdat je dus niet naar een andere terrein hoefde te rijden en dan moest de instructeur daar dan nog alle oefeningen uit zetten.
1 les duurde bij hun 1,5 uur zo had je genoeg tijd om dingen te bespreken, duidelijk uitleg te krijgen en eventueel voorbeelden van mijn instructeur en intensief lessen is gewoon vermoeiend dus 1,5 uur vond ik perfect zo bleef je toch scherp genoeg aan het einde van je les.

De langzame oefeningen zijn juist het belangrijkste en moeilijkste als je die eerst goed onder controle hebt gaat de rest van zelf. De basis is je motor onder controle hebben, vertrouwen hebben in jezelf en in de motor weten wat de motor kan, leren dat je goed voor je kijkt, goed over je schouder kijkt en goed door de bochten heen kijkt.
Anders kan je de 3 stoppen nooit goed doen omdat je motor niet goed onder controle hebt en je niet goed hebt leren kijken. Wat kan er dan gebeuren: je kan omvallen of je maakt een stoppie (je achterwiel komt van de grond omdat je naar beneden of naar de pionnen kijkt) of erger je valt voorover van je motor met je noodstop.

Spreek je instructeur aan en zeg wat je dwars zit doet die gene hier niks aan zoek dan gewoon een andere rijschool.🏍️ Veel succes
 
Bedoel je nou dat je bij rijscholen die je leren motorrijden meer uren lest?
Nee, dat niet.. Ik bedoel er alleen mee dat er rijscholen zijn die idd voor avb denken “je mag een aantal fouten maken dus niet alles hoeft perfect. En je hebt ook rijscholen die denken “ik leer jou motorrijden en onderdeel van het motorrijden is voertuigbeheersing, dus dat moet je allemaal kunnen”
in hoeveel uur iemand het dan allemaal kan dat ligt voornamelijk aan de leerling (bij een goede rijschool)
 
Nee, dat niet.. Ik bedoel er alleen mee dat er rijscholen zijn die idd voor avb denken “je mag een aantal fouten maken dus niet alles hoeft perfect. En je hebt ook rijscholen die denken “ik leer jou motorrijden en onderdeel van het motorrijden is voertuigbeheersing, dus dat moet je allemaal kunnen”
in hoeveel uur iemand het dan allemaal kan dat ligt voornamelijk aan de leerling (bij een goede rijschool)
Ooh excuses, ik dacht dus dat je het anders bedoelde _O-
 
Ik heb bij de tweede rijschool prive terrein en hun slagingspercentage en reviews zijn zeer goed.

https://www.cbr.nl/nl/service/nl/rijscholen/verboon-wegwijze-opleiders.htm
Overigens was mijn eerste rijschool meer vd cijfers. "Je kunt pas op wanneer wij denken dat je kan"

Tweede rijschool was veel beter hierin.

Instructeur 1 van mij reed geen auto. Dus al 40 jaar diehard.
Instructeur 2 was 10x gevallen en de 10x keer had hij een herstel van 3 jaar. Die weet het wel nu na 42jaar.

1642942248566.png


1642942290028.png
 
Het verhaal van blackpumpkin lijkt wel een beetje op mijn verhaal van paar weken terug. Ik heb inmiddels 6x 2 uur gehad en ben nog steeds met de precisiestop, noodstop en snelle slalom bezig.

6x2u... da's net het minimum dat je in België moet volgen om een volledig examen te mogen afleggen.. .

Op die tijd zou je dus toch al door die oefeningen heen moeten zijn lijkt mij..
Bij ons komt minstens 80% van de deelnemers toe met dat aantal lesuren.


Wat ook vervelend is is dat er vaak een andere rijschool aan het oefenen is op hetzelfde parkeerterrein en dat je dan soms moet wachten tot leerlingen van de andere rijschool klaar zijn met hun oefeningen ...


Heel vervelend... maar goed, zo'n dingen kan je op voorhand vragen.. Zijn er geen rijscholen in je buurt met een eigen, privé oefenterrein?
Net zoals de vraag om te weten of je 1 op 1 of in groep les gaat krijgen.



Als we een helm van 500€ kopen doen we een hele marktstudie, maar +1000€ geven we uit aan de eerste de beste rijschool zonder ons daar vragen bij te stellen.
 
Lekker hoor 😊

Je zal merken dat hoe meer ervaring je krijgt je perceptie van “een klein rondje” steeds langer zal worden.

2,5 jaar geleden was dat voor mij 25km, nu is een klein rondje 80km “een vluggertje”
Ik merk vooral dat hoe klein het rondje ook is, 25 km of 80 km. Het is genieten om even een stukje te kunnen rijden. Ik vind het heerlijk de dag af te sluiten met een klein stukje rijden. Dan is m’n hoofd weer helemaal leeg, fris en fruitig.
 
Geslaagd voor mijn AVD*O*
Er is een motormuisje (zoals mijn instructeur me noemde) bij!! Heerlijk rondje gehad tijdens het examen, de examinator had slechts 1 opmerking en dat was het. Nu lekker rijbewijs aanvragen en rustig oriënteren voor een motor:]
Gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan