Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik mis het lessen wel een beetje eigenlijk... (heb na 3 maanden nog geen motor)
maar aan de andere kant ben ik ook wel blij dat ik gelukkig klaar ben met die kutzooi!!!!!! t was vreselijk af en toe.

vooral toen ik net begonnen was met mijn avb!!! al die klote oefeningetjes met die pionnen.. Ik had ook nog nooit van tegenzitten/afschuinen gehoord dus vandaar bakte ik er niets van..

avd was ook eigenlijk best wel klote!! constand die stem van de rijlesinstructeur in je oortje omdat je dit en dat niet goed doet.
Erg herkenbaar, sinds ik gezakt ben voor mijn AVD en maanden moet gaan zitten wachten is het enthousiasme behoorlijk getemperd. Ik mag hopen dat de verlooptijd van AVB opgehoogd wordt. Als ik 24 juni weer zak (dus dan weer ~4 maanden wachten tot de volgende poging) verloopt mijn AVB in de tussentijd. Oftewel, kan je praktisch opnieuw beginnen met je rijbewijs
 
Erg herkenbaar, sinds ik gezakt ben voor mijn AVD en maanden moet gaan zitten wachten is het enthousiasme behoorlijk getemperd. Ik mag hopen dat de verlooptijd van AVB opgehoogd wordt. Als ik 24 juni weer zak (dus dan weer ~4 maanden wachten tot de volgende poging) verloopt mijn AVB in de tussentijd. Oftewel, kan je praktisch opnieuw beginnen met je rijbewijs
Pff denk dat veel mensen dan gewoon stoppen. Lijkt me echt gaar
 
Hi allemaal!

Zaterdag ga ik op voor mijn theorie examen. Nu heb ik allerlei oefentoetsen gedaan als voorbereiding. Ik merk alleen dat je bij het ene oefenexamen wel inschattingsvragen (gas los, remmen of niets doen) krijgt, en het andere niet. Kan iemand die recent theorie examen heeft gedaan of dit nou wel of geen onderdeel is?

Alvast bedankt!
Het is alweer 1,5 jaar geleden maar ik kreeg ze wel op mijn examen, al waren het er volgens mij erg weinig. Toevallig weet ik het nog omdat ik het niet eens was met een antwoord dat volgens het CBR goed was.:P Was foto met bord S-bocht langs de weg, waarbij je na mijn idee de bochten goed kon overzien. Ik vond dat ik daarom gewoon kon doorrijden, maar ik had gas moeten loslaten volgens het CBR.
Ik ben de plek nog niet tegengekomen:P, maar ik gok dat ik eerder een beetje gas bij zal geven met zulke mooie bochten dan dat ik hem los laat.:X

Succes zaterdag!
 
Erg herkenbaar, sinds ik gezakt ben voor mijn AVD en maanden moet gaan zitten wachten is het enthousiasme behoorlijk getemperd. Ik mag hopen dat de verlooptijd van AVB opgehoogd wordt. Als ik 24 juni weer zak (dus dan weer ~4 maanden wachten tot de volgende poging) verloopt mijn AVB in de tussentijd. Oftewel, kan je praktisch opnieuw beginnen met je rijbewijs
Neejoo zo moet je het niet zien ..

De eerste keer dat ik op ging voor m'n avd kreeg ik te horen dat ik de bochten niet scherp genoeg nam.
Met deze feedback hadden ik en die lesgast besloten nog een paar keer avb oefeningen te doen. Dat was al 4 maanden geleden.
Tot mijn grote verbazing ging alles gelijk in 1x goed.
Dus die vb verkeer je niet zomaar, jij kan dan vast meteen voor je examen.

De kans is aanwezig toch dat die eerder een gaatje heeft voor jou om af te rijden?
 
gelukkig is dat bij onze gemeente nog steeds niet het geval @Martijn-A , daar is het voor een paspoort nog steeds 1 week, met spoed dus sneller, idem voor ID en rijbewijs.

we kregen net een mail van de rijschool, de herkansing AVB is gepland voor het vrouwtje.....
schrik niet.....
7 JULI

wtf????

Een dikke 3 maanden wachttijd voor een avb?!?!?! In de zuidwesthoek?!?!?!
Nee.... dat kan toch niet????

Daar gaan onze plannen om dit seizoen nog samen op de motor te zitten.....
Dit gaat belachelijk lang duren zo :(
 
Het is alweer 1,5 jaar geleden maar ik kreeg ze wel op mijn examen, al waren het er volgens mij erg weinig. Toevallig weet ik het nog omdat ik het niet eens was met een antwoord dat volgens het CBR goed was.:P Was foto met bord S-bocht langs de weg, waarbij je na mijn idee de bochten goed kon overzien. Ik vond dat ik daarom gewoon kon doorrijden, maar ik had gas moeten loslaten volgens het CBR.
Ik ben de plek nog niet tegengekomen:P, maar ik gok dat ik eerder een beetje gas bij zal geven met zulke mooie bochten dan dat ik hem los laat.:X

Succes zaterdag!
Bedankt voor je reactie! Dan leer ik er toch nog maar een paar extra, haha. Vind het inderdaad nogal subjectieve vragen op basis van een foto ipv filmpje 😅
 
gelukkig is dat bij onze gemeente nog steeds niet het geval @Martijn-A , daar is het voor een paspoort nog steeds 1 week, met spoed dus sneller, idem voor ID en rijbewijs.

we kregen net een mail van de rijschool, de herkansing AVB is gepland voor het vrouwtje.....
schrik niet.....
7 JULI

wtf????

Een dikke 3 maanden wachttijd voor een avb?!?!?! In de zuidwesthoek?!?!?!
Nee.... dat kan toch niet????

Daar gaan onze plannen om dit seizoen nog samen op de motor te zitten.....
Dit gaat belachelijk lang duren zo :(
Pfff wat balen dat dat zo lang moet duren... Belooft nog wat voor mij straks.
 
Pfff wat balen dat dat zo lang moet duren... Belooft nog wat voor mij straks.
ja dit slaat gewoon nergens meer op hoor....

Mijn vrouw overweegt nu over te stappen naar een andere rijschool, dit ivm het feit dat de huidige rijschool:
1) alleen avb examens plant op eigen terrein (want hun terrein is examen terrein) en dit wellicht langere wachttijden oplevert.
2) alleen avd lessen gaat plannen als avb volledig is afgerond
en dit gaat dus echt te lang duren zo :(

we weten dat het niet ideaal is om over te stappen, en de instructeur die ze heeft is echt een hele fijne.... maar ja
 
gelukkig is dat bij onze gemeente nog steeds niet het geval @Martijn-A , daar is het voor een paspoort nog steeds 1 week, met spoed dus sneller, idem voor ID en rijbewijs.

we kregen net een mail van de rijschool, de herkansing AVB is gepland voor het vrouwtje.....
schrik niet.....
7 JULI

wtf????

Een dikke 3 maanden wachttijd voor een avb?!?!?! In de zuidwesthoek?!?!?!
Nee.... dat kan toch niet????

Daar gaan onze plannen om dit seizoen nog samen op de motor te zitten.....
Dit gaat belachelijk lang duren zo :(
Gelukkig maar dat dat niet zolang duurt. Maar wel belachelijk dat ze zolang moet wachten op her- avb. Was de eerste keer ook zolang? Want ik dacht dat her-examens altijd sneller gepland konden worden. Mooi kloten dus.. hoop dat ze hem dan haalt en dan augustus avd. Dan kunnen jullie tenminste nog een (klein) deel samen rijden.
 
@Martijn-A de eerste keer was ook niet super snel, maar mij was ook verteld dat her-examens sneller gepland konden worden.... blijkbaar niet (of nieuwe examens moeten NOG langer wachten?!?!

EDIT:
vrouwtje heeft contact gehad, en wat ik al dacht.....
het CBR huurt het terrein van de rijschool, het terrein moet dus beschikbaar zijn voor het CBR, anders kunnen ze het niet huren en dus geen examens inplannen..
De tijden dat het terrein voor CBR beschikbaar is zijn tijden waarop er dus daar GEEN lessen worden gegeven (want dit is het avb oefenterrein van die rijschool en plant daar dus ook lessen in), dus hierdoor zijn er (zeer?!) beperkte plekken beschikbaar.
Deze rijschool boekt GEEN examens op andere avb-examen locaties.
en HIERDOOR heeft ze dus zo een lange wachttijd bij deze rijschool.

*zucht*
 
Laatst bewerkt:
@Martijn-A de eerste keer was ook niet super snel, maar mij was ook verteld dat her-examens sneller gepland konden worden.... blijkbaar niet (of nieuwe examens moeten NOG langer wachten?!?!

EDIT:
vrouwtje heeft contact gehad, en wat ik al dacht.....
het CBR huurt het terrein van de rijschool, het terrein moet dus beschikbaar zijn voor het CBR, anders kunnen ze het niet huren en dus geen examens inplannen..
De tijden dat het terrein voor CBR beschikbaar is zijn tijden waarop er dus daar GEEN lessen worden gegeven (want dit is het avb oefenterrein van die rijschool en plant daar dus ook lessen in), dus hierdoor zijn er (zeer?!) beperkte plekken beschikbaar.
Deze rijschool boekt GEEN examens op andere avb-examen locaties.
en HIERDOOR heeft ze dus zo een lange wachttijd bij deze rijschool.

*zucht*
Nou dat schiet lekker op. Makkelijk verdienen voor hem, les nog maar even door tot ik vind dat m'n terrein beschikbaar is...
 
@Martijn-A de eerste keer was ook niet super snel, maar mij was ook verteld dat her-examens sneller gepland konden worden.... blijkbaar niet (of nieuwe examens moeten NOG langer wachten?!?!

EDIT:
vrouwtje heeft contact gehad, en wat ik al dacht.....
het CBR huurt het terrein van de rijschool, het terrein moet dus beschikbaar zijn voor het CBR, anders kunnen ze het niet huren en dus geen examens inplannen..
De tijden dat het terrein voor CBR beschikbaar is zijn tijden waarop er dus daar GEEN lessen worden gegeven (want dit is het avb oefenterrein van die rijschool en plant daar dus ook lessen in), dus hierdoor zijn er (zeer?!) beperkte plekken beschikbaar.
Deze rijschool boekt GEEN examens op andere avb-examen locaties.
en HIERDOOR heeft ze dus zo een lange wachttijd bij deze rijschool.

*zucht*
Misschien heel erg “out-of-the-box” maar een andere rijschool misschien wat grotere met eigen oefenterrein nog een optie? Misschien kan ze daar wel eerder terecht.
 
Nou dat schiet lekker op. Makkelijk verdienen voor hem, les nog maar even door tot ik vind dat m'n terrein beschikbaar is...
nou, dat dan weer niet, want ze hebben (het al afgesproken aantal lessen) ingepland aansluitend voor haar herexamen, dus nu hoeft ze 2 maanden lang niet te lessen.... (ook niet optimaal vind ik)

Misschien heel erg “out-of-the-box” maar een andere rijschool misschien wat grotere met eigen oefenterrein nog een optie? Misschien kan ze daar wel eerder terecht.
ja daar zijn we dus nu naar aan het kijken....
 
ja dit slaat gewoon nergens meer op hoor....

Mijn vrouw overweegt nu over te stappen naar een andere rijschool, dit ivm het feit dat de huidige rijschool:
1) alleen avb examens plant op eigen terrein (want hun terrein is examen terrein) en dit wellicht langere wachttijden oplevert.
2) alleen avd lessen gaat plannen als avb volledig is afgerond
en dit gaat dus echt te lang duren zo :(

we weten dat het niet ideaal is om over te stappen, en de instructeur die ze heeft is echt een hele fijne.... maar ja
Werkt het niet gewoon altijd zo??
 
@Hoechst wat bedoel je? Dat eerst AVB en dan pas AVD?
Nee hoor, dat werkt zeker niet altijd zo :)

Ondertussen is alles 2,5 week naar voren geschoven bij het vrouwtje. Er was iemand die wat later examen wilde doen, dus die 2 zijn omgeruild.
Ze heeft geen zin om moeilijk te gaan doen met zoeken naar een andere rijschool, dan moeten ze daar weer kijken wat ze wel en niet kan etc etc etc... dus ze doet op het gemakje zo maar verder.
Mocht er nog iemand willen ruilen, dan nemen ze weer contact op.

ach ja..... ooit komt het goed....
 
@Hoechst wat bedoel je? Dat eerst AVB en dan pas AVD?
Nee hoor, dat werkt zeker niet altijd zo :)

Ondertussen is alles 2,5 week naar voren geschoven bij het vrouwtje. Er was iemand die wat later examen wilde doen, dus die 2 zijn omgeruild.
Ze heeft geen zin om moeilijk te gaan doen met zoeken naar een andere rijschool, dan moeten ze daar weer kijken wat ze wel en niet kan etc etc etc... dus ze doet op het gemakje zo maar verder.
Mocht er nog iemand willen ruilen, dan nemen ze weer contact op.

ach ja..... ooit komt het goed....
Bij mij was het zo..
toen ik mijn avb gehaald had ging die vent pas de eerst mogelijke datum vastleggen voor mij voor mijn avd examen.
dat was toen pas over een x aantal maanden. Omdat het nog zo lang duurde had ik een maand of iets niet gelest.

maargoed, beter gewoon alles tegelijk aanvragen en zo spoedig mogelijk.
 
iedere rijschool doet dit anders.
het ligt ook een beetje aan de persoon die lest.

bij mij was het zo:
ik had zo weinig lessen nodig (aan de hand van een intake bepaald) dat alles direct gepland is, wel moest ik eerst mijn theorie halen voor de motor.
Toen is avb examen gepland, en de lessen ervoor. Richting avb examen is besloten avd al te plannen omdat anders het gat te groot ging worden, en de lessen niet meer mooi aansloten op avb en tot avd. Wel is met mij toen het risico besproken dat de kans bestond dat als ik avb niet haalde, ik niet kon herkansen voor avd examen was, en dat dan wel moest betalen.
Dat nam ik voor lief, ik wilde zsm alles hebben :)

MAAR... waar het mij met de opmerking over de rijschool van mijn vrouw meer om ging, is dat daar de lessen avd pas worden gedaan en gepland als avb word gehaald.
Dus stel, je hebt 10 uur avb nodig, en 10 uur avd.
dan gaan ze eerst de 10 uur avb plannen, DAN pas avb examen, en daarna pas 10 uur avd, en DAN pas examen.
Als je gewoon avd en avb lessen wat door elkaar laat lopen (wat bij mij ook zo was), dan kun je alles veel korter op elkaar plannen.
 
Bekijk bijlage 1731437

Wachttijden in Zuid-Holland voor auto liggen rond 15 weken voor een eerste examen...

Herinneren jullie je dit bericht van mij nog van 24 februari? Moet je eens vergelijken met nu. Dit is de gemiddelde wachttijden voor praktijkexamens auto. In rood de datum waarop ik de website geraadpleegd heb.
1649343939987.png
 
mijn instructeur had indertijd een bloedhekel aan AVB. maar ja, dat moest nou eenmaal eerst. hij gaf de AVB-lessen op een leeg parkeerterrein aan de rand van Hilversum, en daar reden we dan met de lesmotoren heen (meteen een stukje AVD). het kwam ook wel eens voor dat hij er ècht geen zin in had, maar toch moest. dan deden we de eerste helft van de tijd AVB, en daarna gingen we 'fijn een stukje rijden'.

bijzonder om nu te zien dat mijn instructeur nu, 6 jaar later, verslingerd is aan motogymkhana ('AVB on steroids' _O- )
 
mijn instructeur had indertijd een bloedhekel aan AVB. maar ja, dat moest nou eenmaal eerst. hij gaf de AVB-lessen op een leeg parkeerterrein aan de rand van Hilversum, en daar reden we dan met de lesmotoren heen (meteen een stukje AVD). het kwam ook wel eens voor dat hij er ècht geen zin in had, maar toch moest. dan deden we de eerste helft van de tijd AVB, en daarna gingen we 'fijn een stukje rijden'.

bijzonder om nu te zien dat mijn instructeur nu, 6 jaar later, verslingerd is aan motogymkhana ('AVB on steroids' _O- )
Motogymkhana was de grote passie van @Xtine. Ik zie haar nooit meer. Ze is op 20 augustus 2019 voor het laatst op MF geweest.
 
Wachttijden zijn inderdaad langer dan normaal, ook hier in België. Combinatie van verschillende factoren. Zit met een (motor)examinator op mijn dak en wat je dan allemaal hoort is om te huilen (soms ook van het lachen).
 
Zoals ik het ervaar is het iig in BE lang zo erg nog niet als in NL...

Er is wel wat wachttijd, maar niet dramatisch. Nu nog starten met lessen is rijden voor de zomer.
Ga ik zeker mee akkoord, het is hier zeker nog niet zo erg als in NL. Afhankelijk van het examencentrum en/of de rijschool heb je inderdaad voor de zomer je papiertje. Dik in orde op zich. En toch krijgen de examinatoren hier de constante druk van bovenaf dat het niet genoeg is, niet snel genoeg is en efficiënter moet. Er is hier een nijpend tekort aan examinatoren in verschillende categorieën, vraag me af waarom... _O-

Weet niet hoe het in NL gaat maar ik heb persoonlijk betere tips gekregen van diegene die mijn examen heeft afgenomen dan de instructeur van de rijschool. Gebruik ze nog steeds in het dagelijkse leven. Zonde dat er zo'n lange wachttijden zijn voor nieuwe rijders. Lijkt toch ook compleet onlogisch dat sommigen dan maanden niet kunnen rijden en dan ineens examen moeten afleggen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan