Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Mijn rij instructeur is een “echte” motorrijder. Hij geeft voornamelijk op de motor ons de lessen, echter komt het ook voor dat hij net een rijles auto heeft gegeven en dan met de auto achter ons aan rijdt. Echter, vind ik het prima zolang hij er maar voor zorgt dat ik slaag 😉. Denk wel dat anders is als het een instructeur is die Motorrijles erbij doet. Maar goed we gaan het zien 16 mei 🤞 hopen dat ik dan de Tenere ook buiten mijn eigen tuin kan gebruiken
 
hoe ervaren de lessers hier het plannen van avd? en dan met name, het examen?

ik kreeg van een bevriende motorrijder door dat het door heel nederland zo een 5 tot 6 maanden duurt? Ook voor motor?
Ik ben op 17 maart geslaagd. Als ik het niet zou halen en op moest voor een her-examen moest ik wachten tot eind juli. Dus het is lang wachten.

Een tip:
Ik heb wel na de eerste AVB les aan de rijschool gevraagd om ook een AVD datum aan te vragen. Dat wilden ze eerst niet doen; wacht je AVB resultaat maar af maar heb toch aangedrongen. Hierdoor kon ik halverwege maart AVD examen doen en mijn medeleerlingen toen al pas eind april.
 
Met de huidige wachtlijsten vind ik het echt niet kunnen om zo’n examen pas aan te vragen nadat alle andere papieren binnen zijn.
Met dan het risico dat het helemaal niet aan kan worden gevraagd zoals we hier laatst hebben kunnen lezen.
 
Met de huidige wachtlijsten vind ik het echt niet kunnen om zo’n examen pas aan te vragen nadat alle andere papieren binnen zijn.
Met dan het risico dat het helemaal niet aan kan worden gevraagd zoals we hier laatst hebben kunnen lezen.
Ik vond daar ook wat van. Als ik geen geschiktheid had laten zien, kan dat aangevraagde AVD examen moment aan iemand anders gegeven worden.
 
Ik ben op 17 maart geslaagd. Als ik het niet zou halen en op moest voor een her-examen moest ik wachten tot eind juli. Dus het is lang wachten.

Een tip:
Ik heb wel na de eerste AVB les aan de rijschool gevraagd om ook een AVD datum aan te vragen. Dat wilden ze eerst niet doen; wacht je AVB resultaat maar af maar heb toch aangedrongen. Hierdoor kon ik halverwege maart AVD examen doen en mijn medeleerlingen toen al pas eind april.
dat doet de rijschool waar mijn vrouw bij zit dus ab-so-luut NIET. Daar hebben we namelijk om gevraagd.
Zelfs avd lessen plannen doen ze pas als de avb behaald is
Mijn oude rijschool deed dat wel, het risico dat ik niet kon deelnemen ivm niet halen avb en er misschien geen persoon was om die plek op te vullen was dus voor mij (lees: als ik avb niet gehaald zou hebben kon ik wel avd betalen, maar niet deelnemen. Dat risico wilde ik graag op me nemen.... )

Met de huidige wachtlijsten vind ik het echt niet kunnen om zo’n examen pas aan te vragen nadat alle andere papieren binnen zijn.
Met dan het risico dat het helemaal niet aan kan worden gevraagd zoals we hier laatst hebben kunnen lezen.
daar ben ik het dus mee eens, maar zo blijkt het gewoon maar te werken :(
 
Ik krijg nu wel een beetje zo'n don't shoot the messenger gevoel. Het is uiteindelijk het CBR waar het probleem ligt en niet de oorzaak van de rijschool. Voor een zelfstandige rijschool is het administratief denk ik ook niet te doen om examenmomenten in te kopen en die van persoon naar persoon te moeten wijzigen terwijl ze overdag in een lesauto/motor les moeten geven.
 
Makkelijker is diverse rijscholen in een groepsapp, wanneer er iemand niet kan of niet aan toe is kunnen ze ruilen. Gebeurde bij mijn rijschool ook, zo had ik hem in 2 maanden gehaald.
 
Makkelijker is diverse rijscholen in een groepsapp, wanneer er iemand niet kan of niet aan toe is kunnen ze ruilen. Gebeurde bij mijn rijschool ook, zo had ik hem in 2 maanden gehaald.

Die rijscholen kennen elkaar goed en hebben vaak prima onderlinge verstandhoudingen. Deze oplossing heb ik wel eens vaker gehoord. Een kennis van me was gezakt en volgens haar rij instructeur volkomen onterecht. Die heeft toen even rondgeappt of er nog iemand een kandidaat had die er eigenlijk niet aan toe was en op korte termijn examen moest doen. De kennis kon toen twee weken later weer op het tijdstip van een collega-rijschool en is alsnog geslaagd. Dit is een verhaal van een paar jaar geleden, en er is wel wat veranderd. Maar die collegialiteit is er dus wel.

Ik krijg nu wel een beetje zo'n don't shoot the messenger gevoel. Het is uiteindelijk het CBR waar het probleem ligt en niet de oorzaak van de rijschool. Voor een zelfstandige rijschool is het administratief denk ik ook niet te doen om examenmomenten in te kopen en die van persoon naar persoon te moeten wijzigen terwijl ze overdag in een lesauto/motor les moeten geven.

Natuurlijk moet het CBR z’n problemen oplossen en kunnen we de rijscholen niet de schuld geven van de problemen bij het Cbr. Maar als je, zoals @BadBert zegt, als kandidaat zelf het risico wil nemen te betalen voor een examen waar je nog niet aan toe bent of zelfs nog niet eens voor op mag (nog geen theorie, AVB of medische keuring, whatever) dan is het geen enkele moeite voor een rijschool.

Overigens werkt het CBR hard aan oplossingen. theorie gaat nu goed en de medische keuringen schijnen ook op orde te zijn. Maar praktijkexamens hebben voor rijbewijs A en B nog waardeloze wachtlijsten. Voor de andere rijbewijzen schijnt het ook al beter te zijn.
 
Ik krijg nu wel een beetje zo'n don't shoot the messenger gevoel. Het is uiteindelijk het CBR waar het probleem ligt en niet de oorzaak van de rijschool. Voor een zelfstandige rijschool is het administratief denk ik ook niet te doen om examenmomenten in te kopen en die van persoon naar persoon te moeten wijzigen terwijl ze overdag in een lesauto/motor les moeten geven.
klopt, maar mensen kiezen soms voor een grotere rijschool omdat die dingen soms sneller kunnen regelen of beter voor elkaar hebben.
mijn vrouw zit bij een grote rijschool met eigen administratie afdeling en die mensen kunnen dat dus prima regelen op zich....

maar goed, het feit is zoals @Kreun ook aangeeft dat het CBR er wat aan moet doen.... rijschool doet over het algemeen zijn best binnen hun grenzen en kunnen en ook binnen hun manier van werken natuurlijk

dit neemt niet weg dat het voor de mensen die er mee te maken hebben gewoon verschrikkelijk vervelend/storen/frustrerend aan het worden is.
Zeker nu steeds corona als smoesje werd genoemd, wat nu eigenlijk niet meer van toepassing kan zijn.
Na corona zou alles beter worden, gegarandeerd (aldus het CBR) maar helaas... het wordt alleen maar erger :(
 
Ik weet ondertussen dat de anwb rijscholen nu al in de loop van augustus avd aan het plannen zijn als je nu daar examen wil gaan doen..... dat is dus 4 maanden wachttijd in de zuidwesthoek voor een eerste examen :(

Dit even door rekenen: mijn vrouw kan 21 juni examen avb doen, en dus dikke kans pas eind oktober avd...
ik hoop dat het niet zo is, maar goed.
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: DvZ
Kort geleden eindelijk de AVB gehaald. Ik vond het een beetje een lachertje. Zeker na al die lessen die ik heb gehad. De examinator was zo relaxed. Hij liet me de 7 oefeningen in hoog tempo doen, ik denk dat het ongeveer 5 minuten duurde bij elkaar. Tussendoor zei hij niet of hij de oefeningen had goedgekeurd of niet, maar ik ging er dan maar vanuit dat ze goed waren. Na afloop zei hij "Gefeliciteerd, zag er wel goed uit". Blijkbaar was ik bij het achtje wel een beetje buiten de lijnen gegaan en ook de precisiestop was net over de lijn, maar hij vond het allemaal wel goed genoeg en niets hoefde over.

Blijkbaar zijn de wachtlijsten voor de AVD momenteel gigantisch, dus het ziet er niet naar uit dat ik voor de zomer mijn rijbewijs heb. Jammer, want ik heb eigenlijk niet het idee dat het met de AVD heel lang hoeft te gaan duren.
 
Kort geleden eindelijk de AVB gehaald. Ik vond het een beetje een lachertje. Zeker na al die lessen die ik heb gehad. De examinator was zo relaxed. Hij liet me de 7 oefeningen in hoog tempo doen, ik denk dat het ongeveer 5 minuten duurde bij elkaar. Tussendoor zei hij niet of hij de oefeningen had goedgekeurd of niet, maar ik ging er dan maar vanuit dat ze goed waren. Na afloop zei hij "Gefeliciteerd, zag er wel goed uit". Blijkbaar was ik bij het achtje wel een beetje buiten de lijnen gegaan en ook de precisiestop was net over de lijn, maar hij vond het allemaal wel goed genoeg en niets hoefde over.

Blijkbaar zijn de wachtlijsten voor de AVD momenteel gigantisch, dus het ziet er niet naar uit dat ik voor de zomer mijn rijbewijs heb. Jammer, want ik heb eigenlijk niet het idee dat het met de AVD heel lang hoeft te gaan duren.
Gefeliciteerd Harvey! *O*
 
Doen jullie ook wel eens een herhaling van avb oefeningen? Vandaag maar eens gekeken hoe het me af gaat op mijn eigen motor. Ook om te kijken of ik ondertussen mezelf geen foute gewoontes aan heb geleerd.
Grappig om te voelen dat je hetzelfde gevoel als eerst met lessen weer terug hebt 🙂
 

Bijlagen

  • 20220416_192438.jpg
    20220416_192438.jpg
    339,5 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20220416-WA0025.jpeg
    IMG-20220416-WA0025.jpeg
    459,8 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Doen jullie ook wel eens een herhaling van avb oefeningen?
Ik doe het sowieso altijd met proefritten. Niet helemaal met pionnetjes, maar toch. Is een prima manier om achter rare dingen te komen qua onbalans, en of het gewoon een beetje lekker manouvreren is.
 
Zo, terug van vakantie. Morgen weer les. Nog een maand voor mijn AVB examen. Heb de laatste les de halve draai tot treurens toe gedaan. Het lukt....maar...Ik laat mijn gas los dus maak het mezelf te moeilijk. Dus daar moeten we nog wat op vinden.

Het aanvragen hier ging goed, ik kon afgelopen maandag al als ik zou willen, maar toen was ik op vakantie. En verder alle dagen mogelijk, Regio Zwolle. Hopelijk is dat voor de AVD straks ook zo(en hopelijk slaag ik meteen voor de AVB)
 
Maar waarom doe je dat dan? Op die nauwkeurige manoeuvres op lage snelheid regel je de snelheid met je voetrem, terwijl je je gas constant houdt.

Ik denk omdat ik tijdens het draaien mijn rechterhand mee beweeg. Alle andere oefeningen gaan goed. Maar ben er druk mee aan het oefenen.
 
probeer anders eens een vinger op je remhendel te leggen terwijl je dus gas geeft. Dan ga je theoretisch wat minder snel gas terug nemen omdat je vinger dan als een soortvan cruise control werkt.

Of je hand vrij ver naar de buitenkant leggen, zodat je pink op het stuurgewicht rust en daar wat stabiliteit van mee kan pakken.
 
Zo, terug van vakantie. Morgen weer les. Nog een maand voor mijn AVB examen. Heb de laatste les de halve draai tot treurens toe gedaan. Het lukt....maar...Ik laat mijn gas los dus maak het mezelf te moeilijk. Dus daar moeten we nog wat op vinden.

Het is al super dat je je hiervan bewust bent. Bij mij hielpen tijdens het lessen mantra's om alle oefeningen af te ronden. Bij de halve draai was dit bocht door kijken, knieën tegen tank, bocht door kijken, gas er op houden, bocht door kijken, armen ontspannen, bocht door kijken, ...

Na zo'n 1000 keer herhalen zat het zo ingebakken dat het vanaf dan gewoon op feeling kon. Bij mij was het ontspannen toch zeer belangrijk want ik zat als stijf bevroren op die motor tijdens het lessen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan