Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Wbt het inhalen bij een "file" voor een stoplicht, bij navraag bij mijn instructeur blijkt dat het niet mag volgens hem. Daarnaast vertelde hij mij dat je gewoon zakt als je dit tijdens het examen doet. En waarom zou je het willen vroeg hij? Als je vooraan staat trek je meestal snel op, om vervolgens aangereden te worden door een rood/oranje licht rijder. Beide hebben voordelen en nadelen. Achteraan kan je geschept worden, en vooraan ook. Klonk wel logisch.
Volgens mij zijn er geen wetten die dit verbieden zolang je niet over busstroken o.i.d. gaat rijden. Maar dat het tijdens je examen niet wordt gewaardeerd, zal wel gewoon een praktische reden hebben. Als je dit bij ieder stoplicht doet raak je om de haverklap je examinator kwijt
 
Volgens mij zijn er geen wetten die dit verbieden zolang je niet over busstroken o.i.d. gaat rijden. Maar dat het tijdens je examen niet wordt gewaardeerd, zal wel gewoon een praktische reden hebben. Als je dit bij ieder stoplicht doet raak je om de haverklap je examinator kwijt
Volgens mij klopt dit ook, niet over doorgetrokken strepen, het voorsorteervak niet verlaten, niet over het verdrijvingsvak etc. Dan zul je een boete krijgen voor dat maar niet voor het 'voordringen'
 
Vanochtend AVB. Ontzettend slecht geslapen. Zenuwen, niet normaal. Maar blijkbaar deed ik het zo goed dat ik nog een keer mag'(...Dus gezakt. Ik weet wat ik fout deed. Examinator zei ook dat hij kon zien dat ik ontzettend zenuwachtig was. De noodstop die ik moest was een perfect uitgevoerde stopproef. De halve draai ging net niet helemaal goed(ik kan die ook gewoon heel slecht). En de slalom, zowel langzaam als snel, zat te weinig pit in zei hij. Dus we gaan kijken wanneer we weer mogen.
Balen! Ik had het zelfde als jij toen ik voor avb moest. Maar komt vast goed de 2e keer! Vergeet geen banaantje te eten er voor ;p
 
Vanochtend AVB. Ontzettend slecht geslapen. Zenuwen, niet normaal. Maar blijkbaar deed ik het zo goed dat ik nog een keer mag'(...Dus gezakt. Ik weet wat ik fout deed. Examinator zei ook dat hij kon zien dat ik ontzettend zenuwachtig was. De noodstop die ik moest was een perfect uitgevoerde stopproef. De halve draai ging net niet helemaal goed(ik kan die ook gewoon heel slecht). En de slalom, zowel langzaam als snel, zat te weinig pit in zei hij. Dus we gaan kijken wanneer we weer mogen.
Balen.. je hebt er nu niets aan maar toch, volgende x wordt het hem gewoon! Hoop dat je snel weer op mag
 
Wbt het inhalen bij een "file" voor een stoplicht, bij navraag bij mijn instructeur blijkt dat het niet mag volgens hem. Daarnaast vertelde hij mij dat je gewoon zakt als je dit tijdens het examen doet. En waarom zou je het willen vroeg hij? Als je vooraan staat trek je meestal snel op, om vervolgens aangereden te worden door een rood/oranje licht rijder. Beide hebben voordelen en nadelen. Achteraan kan je geschept worden, en vooraan ook. Klonk wel logisch.
Ik doe het ook wel eens, maar dit is me nog nooit gebeurd, want ik kijk toch altijd nog even naar links en rechts voordat ik het gas opendraai.
 
Wbt het inhalen bij een "file" voor een stoplicht, bij navraag bij mijn instructeur blijkt dat het niet mag volgens hem. Daarnaast vertelde hij mij dat je gewoon zakt als je dit tijdens het examen doet. En waarom zou je het willen vroeg hij? Als je vooraan staat trek je meestal snel op, om vervolgens aangereden te worden door een rood/oranje licht rijder. Beide hebben voordelen en nadelen. Achteraan kan je geschept worden, en vooraan ook. Klonk wel logisch.
Klopt…het mag niet…het wordt gedoogd.
En vooraan is het gewoon even goed uitkijken en niet als een blinde volgas optrekken.
 
Ik zit een beetje met een terugkerend probleem: ik kan de laatste tijd niet vaker dan 1x p/week kan lessen, tegenwoordig met de zomerdrukte nog minder vaak! Hierdoor rijd ik niet consistent tijdens de lessen. Mijn motorbeheersing is nu best redelijk met 20 lessen (van 1.5u) maar nog steeds niet gereed voor AVB, ben een langzame leerling en dat moet ik accepteren zegt de leraar. Nu wil ik een schakelbrommer gaan oefenen om wat 'spier geheugen' op te bouwen in de tijd dat ik niet kan lessen, zodat ik wat consistenter de oefeningen kan doen, anders raak ik mijn motivatie zo kwijt als het zo langzaam gaat. Zijn er anderen hier die op een schakelbrommer geoefend hebben en welke brommer raden jullie aan?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit een beetje met een terugkerend probleem: ik kan de laatste tijd niet vaker dan 1x p/week kan lessen, tegenwoordig met de zomerdrukte nog minder vaak! Mijn motorbeheersing is nu redelijk en zit al op 20 lessen (van 1.5u) maar nog steeds niet gereed voor AVB, want langzame slalom gaat nog steeds niet...ben een langzame leerling en dat moet ik accepteren zegt de leraar. Tja maar ik begin me nu wel zorgen te maken over het kostenplaatje! Ik heb geen auto (meer) of scooter, nu wil ik een schakelbrommer kopen om wat 'spier geheugen' op te bouwen zodat ik wat consistenter de oefeningen kan doen, anders raak ik mijn motivatie zo kwijt als ik weer een tiener tegenkom die na 2 lessen al AVB mag doen (ik nader de 50 inmiddels...). Mag ik ook een opgevoerde (naar 80cc) schakelbrommer rijden? dat vlot tenminste een beetje.
Waarom zou een opgevoerde brommer mogen?
Natuurlijk mag dat niet.

Of je het ook niet moet doen is een andere vraag...
 
Wbt het inhalen bij een "file" voor een stoplicht, bij navraag bij mijn instructeur blijkt dat het niet mag volgens hem. Daarnaast vertelde hij mij dat je gewoon zakt als je dit tijdens het examen doet. En waarom zou je het willen vroeg hij? Als je vooraan staat trek je meestal snel op, om vervolgens aangereden te worden door een rood/oranje licht rijder. Beide hebben voordelen en nadelen. Achteraan kan je geschept worden, en vooraan ook. Klonk wel logisch.

CBR regelement mag niet, voor filteren na je rijbewijs mag maar als iemand maar een keer stuurt lig je tussen twee autos
 
Waarom zou een opgevoerde brommer mogen?
Natuurlijk mag dat niet.

Of je het ook niet moet doen is een andere vraag...
Nee ok was maar een vraag omdat het zo vaak gedaan wordt. Wat zou je in mijn geval aanraden qua degelijke schakelbrommer ? als je ervaring mee hebt. Heeft scooter rijden hierin meerwaarde voor motorlessen ?
 
Wbt het inhalen bij een "file" voor een stoplicht, bij navraag bij mijn instructeur blijkt dat het niet mag volgens hem. Daarnaast vertelde hij mij dat je gewoon zakt als je dit tijdens het examen doet.

Ik vraag het gewoon weer: welke verkeersregel denkt je instructeur dat je zou overtreden?

Dat het CBR het liever niet ziet heeft denk ik meer te maken met dat zij er altijd in een autootje achteraan rijden, en dan moeite moeten doen om jou bij te houden (of moeten vragen om een plekje te zoeken om te stoppen en te wachten.) Of misschien dat ze denken van goh, beetje advanced move met dat gepriegel.

En waarom zou je het willen vroeg hij?
Hierom:
1652802812064.png



Als je vooraan staat trek je meestal snel op, om vervolgens aangereden te worden door een rood/oranje licht rijder. Beide hebben voordelen en nadelen. Achteraan kan je geschept worden, en vooraan ook. Klonk wel logisch.
Kopstaartbotsingen beginnen meestal bij de staart. Voordat je voorop van achteren geschept wordt moet er toch echt meer gebeuren (tien kreukelzones achter je :) )

En als je optrekt als er nog mensen volle vaart van opzij aan komen stormen terwijl jij groen hebt... Tsja... Dan moet je misschien nog een paar lessen nemen. Ik zeg ook niet dat je dit in je eerste twee lessen volop moet gaan toepassen. Ik zeg zelfs niet dat ik vind dat het CBR er niks van mag vinden of zo, je hebt wel goede motorbeheersing nodig om dit veilig te doen.

Maar dat het niet mag? Tot nu toe is het enige argument dat ik gehoord heb "het mag volgens iemand niet". Ik wacht nog steeds op iets van een WVW of RVV artikel of zo.
 
Laatst bewerkt:
Dat het CBR het liever niet ziet heeft denk ik meer te maken met dat zij er altijd in een autootje achteraan rijden, en dan moeite moeten doen om jou bij te houden (of moeten vragen om een plekje te zoeken om te stoppen en te wachten.) Of misschien dat ze denken van goh, beetje advanced move met dat gepriegel.
Jup, tijdens je examen kunnen ze je onmogelijk bijhouden op deze manier. Zelf vind ik het wel een handeling die je zou moeten meemaken tijdens je rijlessen, net als een beetje deftig filerijden, kijken waar de gaten zitten waar een auto wellicht induikt. Letten op wielen die indraaien etc. Volgens mij leren de meeste mensen dit niet met de AVD lessen terwijl dit juist de momenten zijn waarin we zo kwetsbaar zijn
 
Nieuwe AVB examen, 28 juli. Het kon a.s. maandag al, maar dat vond ik nog te vroeg. Dus nu nog maar wat extra AVB lessen inplannen(ik ga die pionnen nog leuk vinden straks ook) en in de tussentijd ook op de weg lessen. Ben er alleen bang voor dat mijn plan om eind augustus met de motor naar de Eiffel te gaan niet door gaat.
 
Ik weet niet of ik het al gezegd had, maar ik zeg het gewoon nog een keer _O-

Laatste AVB les ging goed, zelfs de fucking langzame slalom. Van de 15 keer heb ik er 2 vernaggeld ofzo. Ook de achtjes en halve draai:9

Maandag nog een voorbereidingslesje en dan dinsdag AVB examen.

TTT en AVD staan ook al gepland: 27 juni en 29 juli. Wel nog het vooruitzicht dat dit nog naar voren gehaald kan worden.

1 augustus afspraak gemaakt op de gemeente om het rijbewijs op te halen, hopelijk kan ik dat ook nog naar voren plaatsen_O-
 
Ik weet niet of ik het al gezegd had, maar ik zeg het gewoon nog een keer _O-

Laatste AVB les ging goed, zelfs de fucking langzame slalom. Van de 15 keer heb ik er 2 vernaggeld ofzo. Ook de achtjes en halve draai:9

Maandag nog een voorbereidingslesje en dan dinsdag AVB examen.

TTT en AVD staan ook al gepland: 27 juni en 29 juli. Wel nog het vooruitzicht dat dit nog naar voren gehaald kan worden.

1 augustus afspraak gemaakt op de gemeente om het rijbewijs op te halen, hopelijk kan ik dat ook nog naar voren plaatsen_O-
Ttt voor je AVD? Zit daar nog toegevoegde waarde aan zoals bij de auto?
 
Klopt…het mag niet…het wordt gedoogd.
En vooraan is het gewoon even goed uitkijken en niet als een blinde volgas optrekken.
Niks gedoogd, het mag.
Gedogen is namelijk dat het bij wet niet mag en het door de vingers word gezien.

Bij een verkeerslicht tussen de rijen door rijden mag dus... let wel hier hebben we het over een verkeerslicht met 2 rijen dezelfde richting op.

Anders ga je namelijk over de scheef voor iets anders: namelijk het niet volgen van aangegeven rij-richting voorsorteerstrook.
of over een doorgetrokken streep gaan.

Dit op je examen doen is echter vaak onpraktisch gezien je je examinator dan kwijt (kan) raken.
Overigens heb ik het bij mijn examen wel gedaan (2 banen rechtdoor, tussen de 2 door.) (1x waar examinator toen nog kort achter mij zat toen ik begon) en ik ben gewoon geslaagd.

Kreeg vervolgens tijdens de manoeuvre wel de instructie "eerst volgende rechts", of dat toeval was of om de examinator kans te geven weer bij te komen....
 
Niks gedoogd, het mag.
Gedogen is namelijk dat het bij wet niet mag en het door de vingers word gezien.

Bij een verkeerslicht tussen de rijen door rijden mag dus... let wel hier hebben we het over een verkeerslicht met 2 rijen dezelfde richting op.
Helaas…het is dus gewoon gedoogd!

Gedragscode​

Het Motorplatform, een overlegorgaan waar onder meer MAG, politie en het Openbaar Ministerie in vertegenwoordigd zijn, heeft overwogen om naast de gedragscode voor filerijden ook regels op te stellen voor het bij rood licht naar voren rijden. Daar is uiteindelijk van afgezien: er zijn bij verkeerslichten zo veel verschillende situaties dat er geen eenduidige gedragscode voor op te stellen is. Het komt dus allemaal neer op gezond verstand en respect voor andere weggebruikers. Als dat je basis is, komt het vast goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan