Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Was wel leuk examen ook weer.
Ik had dezelfde examinator als bij de AVB, hoe groot is de kans (zei hij ook zelf) en schitterend weer.
Alles zat mee.

Natuurlijk ging het niet vlekkeloos, maar ruim voldoende.
"Enige" wat ik mee kreeg is eerder te remmen en klaar te zijn voor een bocht... ken hem daarin niet anders dan gelijk geven.
Duo leerling was gezakt, dus de feeststemming zat er op de terug weg niet echt in, maar niet te min heb ik het gisteren toch enigszins gevierd met een koude klets op een terras.
 
Dat vind jij. Iedereen is anders. Ik rij ook gewoon met een normale broek onder mijn textiel broek tijdens mijn woon werk ritten.
Ik heb 't ook een tijdje gedaan, maar tegenwoordig pak ik toch liever m'n motorjeans en sneakers (beide Rev'it). Eenmaal op het werk helm af en jas uit en niemand die nog ziet dat je motorkleding aan hebt. Al is er altijd wel weer een wijsneus die moet vragen of het wel veilig is om met een spijkerbroek op de motor te stappen als je weer weggaat.
Moet wel zeggen dat ik een mooi weer rijder ben hoor. Bij regen en/of kou ga ik met de auto.
 
Ik heb 't ook een tijdje gedaan, maar tegenwoordig pak ik toch liever m'n motorjeans en sneakers (beide Rev'it). Eenmaal op het werk helm af en jas uit en niemand die nog ziet dat je motorkleding aan hebt. Al is er altijd wel weer een wijsneus die moet vragen of het wel veilig is om met een spijkerbroek op de motor te stappen als je weer weggaat.
Moet wel zeggen dat ik een mooi weer rijder ben hoor. Bij regen en/of kou ga ik met de auto.
Ik heb laarzen en Revit jeans.
Maar zit er over te denken om toch nog een overbroek erbij te halen.
Lijkt me soms wel fijner om een normale broek te hebben als ik ergens heen moet.
Speelt misschien ook mee dat de jeans eigenlijk net te kort is.
Beetje lastig een goed passende te vinden, ben 1.90 maar wel smal.
 
Kijk ook eens bij Verheul in Vroomshoop. Die maken zowat alles op maat. Is misschien iets duurder maar heb je wel meteen wat goeds. Ik heb het zelfde issue, 1.80 en 110kg. Bij mijn lespak zitten de beschermers ook net onder de knie. De broek is prima voor koud weer en lessen, maar zo snel ik mijn plastic kaartje heb ga ik naar Verheul (of waar dan ook) voor een goede broek.
Ik weet niet waar je woont, maar normaal gesproken hebben de grotere filialen van MotorKledingCenter ook de afwijkende maten wel liggen. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij, 1.85 met de lengte in de torso, en de breedte/diepte ook. :+ Qua (kevlar) spijkerbroeken een ramp, 40/30 is geen erg gangbare maat helaas. Heb nu de Rev'it Vendome 2 in 40/34, daarbij zaten de protectoren meteen goed en heb ik de broekspijpen laten inkorten. Qua overbroek heb ik de Rev'it Factor 3 in maat XXL-SHORT, die zit perfect (al heb ik wel de knieprotector op de hoogste stand vastgenaaid, die 3 'verstelbare pockets' lijken heel wat, maar in de praktijk schuift 'ie altijd omlaag), en als doorwaaier de Airwave 3, ook in XXL-SHORT. Maakt absoluut verschil. Als je niet in de buurt woont van een grote zaak om te testen kun je in geval van nood altijd bestellen, passen en eventueel retourneren. Normaal geen fan van, maar soms kun je niet anders.

Daar hebben ze dan weer de doorwaaibroek voor uitgevonden. ;)
Thanks voor de tips, ook aan alle anderen. Ik woon ergens in het uiterste zuiden van het land, zeg maar bij de belgische grens 8-) Dus heb in de buurt al aardig wat grote kledingzaken (RAD, MKCmoto, HMS) afgelopen. Ding is dat ik nogal pietje precies ben. Het is allemaal duur zat, dus ik wil ook de beste kwaliteit/pasvorm/bescherming voor het geld wat ik eraan uitgeef. De pasvorm is al het grote probleem, maar heb ooit één trouser gepast waarbij wél alles goed zat, maar dat zat voor mij weer niet lekker etc. Het wordt iig een hele zoektocht _O-

Al een bepaalde adventure bike op het oog? Ik neig ook wel naar dit model motor.
Momenteel ben ik helemaal gek van de KTM 950/990 adventure. Echter, heb ik ter oren gekregen dat die nogal trilt en kwalitatief niet hoogstaand is. Vind de prijs die dan begint op +/- €5000,- voor een model van voor 2012 nog behoorlijk veel. Maargoed, ik ben er verliefd op.

Rationeel neig ik naar een suzuki v-strom 1000 of honda varadero. Al ben ik niet helemaal zeker of je dat adventure bikes mag noemen.
 
Thanks voor de tips, ook aan alle anderen. Ik woon ergens in het uiterste zuiden van het land, zeg maar bij de belgische grens 8-) Dus heb in de buurt al aardig wat grote kledingzaken (RAD, MKCmoto, HMS) afgelopen. Ding is dat ik nogal pietje precies ben. Het is allemaal duur zat, dus ik wil ook de beste kwaliteit/pasvorm/bescherming voor het geld wat ik eraan uitgeef. De pasvorm is al het grote probleem, maar heb ooit één trouser gepast waarbij wél alles goed zat, maar dat zat voor mij weer niet lekker etc. Het wordt iig een hele zoektocht _O-


Momenteel ben ik helemaal gek van de KTM 950/990 adventure. Echter, heb ik ter oren gekregen dat die nogal trilt en kwalitatief niet hoogstaand is. Vind de prijs die dan begint op +/- €5000,- voor een model van voor 2012 nog behoorlijk veel. Maargoed, ik ben er verliefd op.

Rationeel neig ik naar een suzuki v-strom 1000 of honda varadero. Al ben ik niet helemaal zeker of je dat adventure bikes mag noemen.
Die KTM heb ik ook naar gekeken maar dat zijn echt beesten en inderdaad je moet van onderhoud houden. Wel echt heel gaaf. Echter is mij ook afgeraden om daar mee te beginnen want is echt een “hooligan” motor in de beste zin van het woord. Ik heb uiteindelijk een Tenere gekocht, ondanks dat het een 1 cilinder motor, is dit echt genieten!
 
Die KTM heb ik ook naar gekeken maar dat zijn echt beesten en inderdaad je moet van onderhoud houden. Wel echt heel gaaf. Echter is mij ook afgeraden om daar mee te beginnen want is echt een “hooligan” motor in de beste zin van het woord. Ik heb uiteindelijk een Tenere gekocht, ondanks dat het een 1 cilinder motor, is dit echt genieten!
Hooligan motor *O* Jij kijkt ook naar non stoppie?_O-

Tenere is gaaf, maar de oudere modellen zijn me iets te ''rally'' achtig, de nieuwe modellen te duur. Zo'n v-strom ouder model krijg je al vanaf een kleine 3,5k, zijn ook leuke dingen.


Anywaaaaay, net terug van TTT. Ging niet al te best alsin, als het een examen was geweest dan had ik het niet gehaald. Wederom positie op de weg, rij te veel naar links zoals ze zeggen, waardoor ik ook in de bochten niet goed uitkom. Fair enough, bekend commentaar, probeerde er nog op te letten, maar schijnbaar niet goed genoeg. Heb er moeite mee, ik rij juist naar mijn idee heel erg links zodat ik mezelf breed maak, maargoed, te breed dus.

Ben ondertussen wel een beetje klaar met dat negatieve commentaar iedere keer. Ik snap dat het dingen zijn die verbeterd moeten worden, maar het zou fijn zijn als ik ook een iets te horen krijg wat wél goed gaat. Zo begint mijn motivatie en zelfvertrouwen ook een beetje te zakken.

Mijn vervangend instructeur zei dat ik vanaf nu toe aan examen (27 juli) 2 dubbele lesuren per week zou moeten nemen. Ik vind dat een beetje gekkenwerk. Dan betaal ik straks in plaats van 1300,- voor een motor rbw alsnog 2000,-8)7Ik snap dat ik het niet binnen 3 lesuurtjes rechtgetrokken krijg, maar 12 tot 16 extra uren? No way josé.
 
Mijn vervangend instructeur zei dat ik vanaf nu toe aan examen (27 juli) 2 dubbele lesuren per week zou moeten nemen. Ik vind dat een beetje gekkenwerk. Dan betaal ik straks in plaats van 1300,- voor een motor rbw alsnog 2000,-8)7Ik snap dat ik het niet binnen 3 lesuurtjes rechtgetrokken krijg, maar 12 tot 16 extra uren? No way josé.
Ik kreeg nt een app van iemand die ik ook tijdens het lessen heb leren kennen en pas in aug. Kan afrijden.
Hij kreeg exact hetzelfde te horen, dat hij 2 lessen per week moest gaan inplannen.
Met een les van 57 per uur wordt dat een best kostenplaatje.

Heb een beetje het idee dat ze inspelen op de onzekerheid. Better safe then sorry omdat het examen maanden weg kan zijn als voor een her moet.
Gouden tijden voor de lesscholen.
Maar dat is slechts een gevoel.
 
Hi allen,

Afgelopen maandag heb ik m’n 5e les gehad. Ging prima en plots had ik de langzame oefeningen een stuk beter onder de knie. Halve draai ging 9 vd 10 keer goed, beide kanten. Hetzelfde geldt voor het 8je. Opeens snapte ik m! Al met al een super goede les.

Op de terugweg van het terrein ging het echter mis.. Het regende, en bij het maken van een bocht om een ringweg op te rijden ging ik op m’n smoel. Ik denk dat ik zo’n 30/35kmh ging schuinde de motor mooi af naar mijn gevoel en opeens lag ik, motor gleed onder me vandaan.. Heb er zelf niks aan overgehouden gelukkig en de motor had enkel wat schade aan de beugel. De schrik zat er echter goed in.

Kwam met een bleke kop thuis.. Plotseling besef je dan hoe kwetsbaar je bent. Heel veel ‘wat als’ gedachten die die avond en nacht door m’n hoofd spookten. Begon erg aan mezelf te twijfelen en werd onzekerder.

Ik dacht: laat ik zo snel mogelijk weer op die motor stappen om de angst niet groter te laten worden. Vandaag had ik dus weer een les. Je raad het al: de les ging helemaal kut. Langzame slalom ging nog wel. Wegrijden uit parkeervak ‘mwah’. Toen die halve draai… die is van de 50+ keren misschien 3 keer gelukt. Ik merkte dat ik heel gespannen op die motor zat, de motor niet meer schuin durfde te leggen en m’n stuur niet compleet durfde te draaien. De angst en onzekerheid namen de les over.. De hitte was ook niet heel fijn.

Mijn vraag: heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Tijdens het lessen vallen, En daarna van de angst/spanning de oefeningen niet goed meer kunnen uitvoeren? Wordt het met de tijd weer minder?

Ik ben zo bang dat ik hier niet meer overheen kom en daarom de oefeningen kut blijf doen..
.

Ik hoop dat iemand wat tips heeft. Alles is welkom!

Dank.
 
Hooligan motor *O* Jij kijkt ook naar non stoppie?_O-

Tenere is gaaf, maar de oudere modellen zijn me iets te ''rally'' achtig, de nieuwe modellen te duur. Zo'n v-strom ouder model krijg je al vanaf een kleine 3,5k, zijn ook leuke dingen.


Anywaaaaay, net terug van TTT. Ging niet al te best alsin, als het een examen was geweest dan had ik het niet gehaald. Wederom positie op de weg, rij te veel naar links zoals ze zeggen, waardoor ik ook in de bochten niet goed uitkom. Fair enough, bekend commentaar, probeerde er nog op te letten, maar schijnbaar niet goed genoeg. Heb er moeite mee, ik rij juist naar mijn idee heel erg links zodat ik mezelf breed maak, maargoed, te breed dus.

Ben ondertussen wel een beetje klaar met dat negatieve commentaar iedere keer. Ik snap dat het dingen zijn die verbeterd moeten worden, maar het zou fijn zijn als ik ook een iets te horen krijg wat wél goed gaat. Zo begint mijn motivatie en zelfvertrouwen ook een beetje te zakken.

Mijn vervangend instructeur zei dat ik vanaf nu toe aan examen (27 juli) 2 dubbele lesuren per week zou moeten nemen. Ik vind dat een beetje gekkenwerk. Dan betaal ik straks in plaats van 1300,- voor een motor rbw alsnog 2000,-8)7Ik snap dat ik het niet binnen 3 lesuurtjes rechtgetrokken krijg, maar 12 tot 16 extra uren? No way josé.
Non stoppie? Heb het even opgezocht, ah een motor vlogger. Neem aan dat je dat bedoeld?

V-Strom, ook leuk! ik ben toch wel wat meer rally georiënteerd. Ik vind het wel lachen om zo van verharde weg het veld in te sturen.
 
Hi allen,

Afgelopen maandag heb ik m’n 5e les gehad. Ging prima en plots had ik de langzame oefeningen een stuk beter onder de knie. Halve draai ging 9 vd 10 keer goed, beide kanten. Hetzelfde geldt voor het 8je. Opeens snapte ik m! Al met al een super goede les.

Op de terugweg van het terrein ging het echter mis.. Het regende, en bij het maken van een bocht om een ringweg op te rijden ging ik op m’n smoel. Ik denk dat ik zo’n 30/35kmh ging schuinde de motor mooi af naar mijn gevoel en opeens lag ik, motor gleed onder me vandaan.. Heb er zelf niks aan overgehouden gelukkig en de motor had enkel wat schade aan de beugel. De schrik zat er echter goed in.

Kwam met een bleke kop thuis.. Plotseling besef je dan hoe kwetsbaar je bent. Heel veel ‘wat als’ gedachten die die avond en nacht door m’n hoofd spookten. Begon erg aan mezelf te twijfelen en werd onzekerder.

Ik dacht: laat ik zo snel mogelijk weer op die motor stappen om de angst niet groter te laten worden. Vandaag had ik dus weer een les. Je raad het al: de les ging helemaal kut. Langzame slalom ging nog wel. Wegrijden uit parkeervak ‘mwah’. Toen die halve draai… die is van de 50+ keren misschien 3 keer gelukt. Ik merkte dat ik heel gespannen op die motor zat, de motor niet meer schuin durfde te leggen en m’n stuur niet compleet durfde te draaien. De angst en onzekerheid namen de les over.. De hitte was ook niet heel fijn.

Mijn vraag: heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Tijdens het lessen vallen, En daarna van de angst/spanning de oefeningen niet goed meer kunnen uitvoeren? Wordt het met de tijd weer minder?

Ik ben zo bang dat ik hier niet meer overheen kom en daarom de oefeningen kut blijf doen..
.

Ik hoop dat iemand wat tips heeft. Alles is welkom!

Dank.
Half gevallen bij de AVB oefeningen. Alsin: dood gewicht van de motor viel opzij om omdat ik niet hard genoeg ging en ik ging er half achteraan.

Geen moeite mee gehad daarna. Al lijkt het me in jouw situatie toch anders. Openbare weg, bocht, tsjah kan me voorstellen dat je daar effe last van hebt.

Maargoed, soms ben je te bang zeggen ze8-)
 
Non stoppie? Heb het even opgezocht, ah een motor vlogger. Neem aan dat je dat bedoeld?

V-Strom, ook leuk! ik ben toch wel wat meer rally georiënteerd. Ik vind het wel lachen om zo van verharde weg het veld in te sturen.
Ja klopt, motorvlogger. Hij noemt die
990adv ook altijd een hooliganbike, vandaar:Y
 
Hi allen,

Afgelopen maandag heb ik m’n 5e les gehad. Ging prima en plots had ik de langzame oefeningen een stuk beter onder de knie. Halve draai ging 9 vd 10 keer goed, beide kanten. Hetzelfde geldt voor het 8je. Opeens snapte ik m! Al met al een super goede les.

Op de terugweg van het terrein ging het echter mis.. Het regende, en bij het maken van een bocht om een ringweg op te rijden ging ik op m’n smoel. Ik denk dat ik zo’n 30/35kmh ging schuinde de motor mooi af naar mijn gevoel en opeens lag ik, motor gleed onder me vandaan.. Heb er zelf niks aan overgehouden gelukkig en de motor had enkel wat schade aan de beugel. De schrik zat er echter goed in.

Kwam met een bleke kop thuis.. Plotseling besef je dan hoe kwetsbaar je bent. Heel veel ‘wat als’ gedachten die die avond en nacht door m’n hoofd spookten. Begon erg aan mezelf te twijfelen en werd onzekerder.

Ik dacht: laat ik zo snel mogelijk weer op die motor stappen om de angst niet groter te laten worden. Vandaag had ik dus weer een les. Je raad het al: de les ging helemaal kut. Langzame slalom ging nog wel. Wegrijden uit parkeervak ‘mwah’. Toen die halve draai… die is van de 50+ keren misschien 3 keer gelukt. Ik merkte dat ik heel gespannen op die motor zat, de motor niet meer schuin durfde te leggen en m’n stuur niet compleet durfde te draaien. De angst en onzekerheid namen de les over.. De hitte was ook niet heel fijn.

Mijn vraag: heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Tijdens het lessen vallen, En daarna van de angst/spanning de oefeningen niet goed meer kunnen uitvoeren? Wordt het met de tijd weer minder?

Ik ben zo bang dat ik hier niet meer overheen kom en daarom de oefeningen kut blijf doen..
.

Ik hoop dat iemand wat tips heeft. Alles is welkom!

Dank.
Ik denk dat de meeste van ons tijdens de lessen wel eens de motor op de grond hebben gelegd. Ik heb het twee keer gedaan. Beide keren omdat ik dacht dat het een goed idee was de koppeling helemaal in te knijpen bij de 8.

Het bijzondere in jouw geval is dat bij een relatief hoge snelheid onderuit bent gegaan en ik kan me voorstellen dat de schrik er dan goed in zit. Tips heb ik niet echt behalve dan om dit te bespreken met je instructeur. Hij/zij heeft het natuurlijk zien gebeuren maar weet misschien niet wat het met je gedaan heeft. Door dit te bespreken kan hij er op inspelen. Hij zou dan bv kunnen besluiten om een les geen avb oefeningen te doen maar juist gewoon een stukje rijden om je vertrouwen in de motor weer terug te laten krijgen.
 
Hi allen,

Afgelopen maandag heb ik m’n 5e les gehad. Ging prima en plots had ik de langzame oefeningen een stuk beter onder de knie. Halve draai ging 9 vd 10 keer goed, beide kanten. Hetzelfde geldt voor het 8je. Opeens snapte ik m! Al met al een super goede les.

Op de terugweg van het terrein ging het echter mis.. Het regende, en bij het maken van een bocht om een ringweg op te rijden ging ik op m’n smoel. Ik denk dat ik zo’n 30/35kmh ging schuinde de motor mooi af naar mijn gevoel en opeens lag ik, motor gleed onder me vandaan.. Heb er zelf niks aan overgehouden gelukkig en de motor had enkel wat schade aan de beugel. De schrik zat er echter goed in.

Kwam met een bleke kop thuis.. Plotseling besef je dan hoe kwetsbaar je bent. Heel veel ‘wat als’ gedachten die die avond en nacht door m’n hoofd spookten. Begon erg aan mezelf te twijfelen en werd onzekerder.

Ik dacht: laat ik zo snel mogelijk weer op die motor stappen om de angst niet groter te laten worden. Vandaag had ik dus weer een les. Je raad het al: de les ging helemaal kut. Langzame slalom ging nog wel. Wegrijden uit parkeervak ‘mwah’. Toen die halve draai… die is van de 50+ keren misschien 3 keer gelukt. Ik merkte dat ik heel gespannen op die motor zat, de motor niet meer schuin durfde te leggen en m’n stuur niet compleet durfde te draaien. De angst en onzekerheid namen de les over.. De hitte was ook niet heel fijn.

Mijn vraag: heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Tijdens het lessen vallen, En daarna van de angst/spanning de oefeningen niet goed meer kunnen uitvoeren? Wordt het met de tijd weer minder?

Ik ben zo bang dat ik hier niet meer overheen kom en daarom de oefeningen kut blijf doen..
.

Ik hoop dat iemand wat tips heeft. Alles is welkom!

Dank.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met de oefeningen maar ik ben niet gevallen. Tijdens de halve draai, vraag me niet hoe dit kon, gleed mijn hand van de koppeling af. De motor vloog met een rotvaart recht op een muur af. Dankzij snelle reflexen stond ik 10 centimeter voor de muur stil. Ook hier inderdaad knikkende knieën en het heeft zeker een les of 8 van anderhalf uur geduurd voordat ik er overheen was. Ik heb zelfs even getwijfeld of ik wel geschikt was om motor te rijden. Mijn instructeur vond van wel. Mijn instructeur was erg geduldig en we hebben alle rust genomen om het zelfvertrouwen weer op te bouwen. Dat is gelukt. AVB heb ik destijds in 1x gehaald. Praat erover met je instructeur die hebben het waarschijnlijk vaker meegemaakt en weten wat te doen. Succes..
 
Terug
Bovenaan Onderaan