Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Zo vandaag proef proefles 2 gehad. Een andere rijschool om te kijken hoe of wat.
Anders qua benadering en dingen uitleggen.
Zo dacht ik altijd dat je 'actief' op een motor moest zitten. Oftewel meteen bepaalde spanning, met name de core.
En deze instructeur zei dat ik als een zoutzak moest gaan zitten, meer ontspannen, ook de armen en dergelijke. Ik heb wel wat verschil gemerkt met m'n handen (geen tintelingen aan het einde). Dit was zoals ik een les had verwacht, op een parkeerterrein. Ff beetje bochtjes maken en doorschakelen. Dat was het eigenlijk. Wel even fijn voor mezelf om te oefenen om meer met m'n lijf de motor te besturen ipv met m'n armen (bedankt voor de tip @Sebas84 ), nu kreeg ik alleen te horen dat ik niet te veel moest hangen 🤣. Potverdrie! Durf ik dat eindelijk, mag het niet😂.
Ik merk wel dat ik al meer gevoel krijg voor de motor. Verbazingwekkend vind ik dat eigenlijk wel, had ik niet verwacht (mede omdat die opstapples dat totaal niet gaf).
Daarna naar MotoPort gereden voor helmenadvies en passen. En een paar handschoenen aangeschaft. Ik had pas handschoenen gekregen van een vriendin die erg fijn en lekker lang zijn, maar voor in de zomer veel te warm, dus toch maar andere gekozen voor nu.
De helm laat ik nog even sudderen (al wil mijn hoofd eigenlijk toch wel heel snel die helm gaan kopen, want het was toch wel een fijn ding).

Oh ja vraagje betreffende theorieexamen vs praktijkexamen; mag je 1 praktijk examen doen voordat je je theorie hebt? Dat begreep ik van de instructeur vandaag. Ik heb al wel (oude) boeken uit de bieb gehaald, maar aangezien ik langzaam wil gaan lessen (financieel gemotiveerd) en je theorie maar 1,5 jr geldig is, wilde ik dit eigenlijk uitstellen tot wanneer ik bijna klaar ben ofzo.
Dus, kan dat? Of klopt dat niet? (Ik heb al wel autorijbewijs)
Dapper van je met deze temperaturen!
Goede instructeurs zeggen goede dingen, maar ook zelf blijven nadenken. Als een zoutzak vind ik wel weer het andere uiterste, maar het is waar dat je niet stuurt met het stuur maar door (iets) te hangen in de richting van de bocht. Fijn dat dat al lukt! Rechtdoor rijden gaat vanzelf. Zo maar doorgaan :t
 
Vandaag AVB examen gehad. We waren met een groep van 5 van onze rijschool. 4 voor A en 1 voor A1. 2 gingen met de motor naar Weert en 1 samen met 2 anderen in de auto met de A1 motor op de aanhanger. Aangezien ik als laatste aan de beurt was, was het voor mij vooral heel veel geduld hebben en wachten op mijn beurt. 1 voor 1 deden de anderen hun examen en iedereen was geslaagd. Na een pauze van de examinator, die mij overigens was vergeten, was het eindelijk mijn beurt. Snelle controle van mijn legitimatie en we konden beginnen. Eerste oefening was de langzame slalom. De eerste keer ging hij mis en hij moest opnieuw. De tweede keer ging ik door de oefening heen zonder pionnen over te slaan of om te gooien, maar ik wist niet of het genoeg was. Daarna moch ik stapvoets rijden. Deze oefening heb ik altijd goed uit kunnen voeren bij mijn lessen, dus ik had er vertrouwen in. Helaas halverwege liet ik de koppeling los en sloeg de motor af. Bij de herkansing haalde ik wel het einde en stopte netjes bij de eindpion. Of het genoeg was? Dat wist ik niet. Nu had ik dus twee oefenen moeten herkansen in hetzelfde cluster, dus ik wist een van deze herkansingen voldoende moest zijn. Volgende oefening was open met de motor. Geen probleem verder. Daarna door naar de uitwijkoefening gevolgd door de snelle slalom. Beide in een keer goed. Daarna de precisiestop en noodstop en die waren beide ook in een keer voldoende. Nu had ik dus in ieder geval 5 oefeningen goed, maar het hing van de herkansingen in het langzame cluster af of het voldoende was. Na de motor afgezet te hebben reikte de examinator bij de hand of feliciteerde hij mij: Geslaagd! De herkansingen van de langzame slalom en stapvoets rijden waren allebei voldoende dus uiteindelijk geslaagd met 7 voldoendes.

Na het examen mocht ik samen met de andere kandidaat die met de auto heen was gegaan, met de motor terug. Eerste keer op de snelweg. Was best leuk.
Gefeliciteerd! Goed gedaan! *O*
 
over dat laatste.

Voor je A rijbewijs heb je 4 dingen nodig.

Gezondheidsverklaring.
Theorie
AVB (pionnen)
AVD (weg)

Voordat je de weg op gaat, AVD, heb je AVB nodig. Je mag je AVB halen zonder theorie. Echter moet je wel je theorie hebben als je wilt kunnen slagen voor je AVD.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Suc6 en enjoy :D

Eerder in dit topic bleek dat er rijscholen zijn die AVB en AVD lessen door elkaar husselen. Het is dus niet altijd zo dat je een AVB moet hebben gehaald voordat je de weg op gaat 😁. Ligt aan de rijschool (bij mij is het eerst AVB halen en tijdens de AVB lessen alleen over de weg naar de locatie rijden en terug).
 
Intussen ook begonnen met AVB oefenen. De langzame slalom is vooralsnog wel een lastig iets. Koppeling/voetrem/gas zo goed mogelijk met elkaar laten werken en daarbovenop ook nog flink stuurwerk. Dat duurt wel even voor ie vlekkeloos gaat lukken. Heb nog niet een goed beeld gekregen hoe ie het beste moet; klein beetje gas en dit constant (is lastig), slippende koppeling en dan met voetrem doseren en zo kort mogelijk na de eerste pion om zo uit te kunnen komen. Dacht 'dat flik ik wel even' omdat stapvoets wel redelijk ging. Dus niet :D

Wat een feest om op zo een ding te zitten. Begin van de (1e les) direct mocht ik naar oefenterrein rijden, en zo ook weer terug. Als dat een beetje lukt voel je direct waarom je al die moeite doet voor dat rijbewijs. Zalig, op zo een machtige machine ...
 
Intussen ook begonnen met AVB oefenen. De langzame slalom is vooralsnog wel een lastig iets. Koppeling/voetrem/gas zo goed mogelijk met elkaar laten werken en daarbovenop ook nog flink stuurwerk. Dat duurt wel even voor ie vlekkeloos gaat lukken. Heb nog niet een goed beeld gekregen hoe ie het beste moet; klein beetje gas en dit constant (is lastig), slippende koppeling en dan met voetrem doseren en zo kort mogelijk na de eerste pion om zo uit te kunnen komen. Dacht 'dat flik ik wel even' omdat stapvoets wel redelijk ging. Dus niet :D

Wat een feest om op zo een ding te zitten. Begin van de (1e les) direct mocht ik naar oefenterrein rijden, en zo ook weer terug. Als dat een beetje lukt voel je direct waarom je al die moeite doet voor dat rijbewijs. Zalig, op zo een machtige machine ...

Vond hem zonder voetrem het makkelijkst. Slippende koppeling en gaan! Het sturen wordt snel makkelijker naarmate je het vaker doet 😉.
 
Laatst bewerkt:
Intussen ook begonnen met AVB oefenen. De langzame slalom is vooralsnog wel een lastig iets. Koppeling/voetrem/gas zo goed mogelijk met elkaar laten werken en daarbovenop ook nog flink stuurwerk. Dat duurt wel even voor ie vlekkeloos gaat lukken. Heb nog niet een goed beeld gekregen hoe ie het beste moet; klein beetje gas en dit constant (is lastig), slippende koppeling en dan met voetrem doseren en zo kort mogelijk na de eerste pion om zo uit te kunnen komen. Dacht 'dat flik ik wel even' omdat stapvoets wel redelijk ging. Dus niet :D

Wat een feest om op zo een ding te zitten. Begin van de (1e les) direct mocht ik naar oefenterrein rijden, en zo ook weer terug. Als dat een beetje lukt voel je direct waarom je al die moeite doet voor dat rijbewijs. Zalig, op zo een machtige machine ...
Bij mij klikte het door de controle over de koppeling beter te maken, achterrem en gas gelijk houden en met de koppeling spelen tijdens de oefening, hele kleine beweging met de koppeling dus niet helemaal laten gaan. Maar dit was en nog steeds is by far de moeilijkste oefening voor mij.
 
Het is zo lastig omdat dat gas niet normaal reageert; probeer te doseren en je hebt óf te weinig en je zakt naar te lage rpm, óf je klinkt als een aso die met revven aan zn trekken probeert te komen. Ik krijg het (mn 2e les nu) tot op heden niet voor elkaar dat gas stabiel en constant te krijgen. Continue te veel/te weinig en ben dan ook enorm aan het worstelen met andere oefeningen. Met 30km/h snelle slalom is dan óók óf te snel, óf te langzaam. Teveel met dat ene bezig waardoor al het andere een beetje aandacht verliest... En bovenstaande met 2 verschillende motoren dus het zal wel aan mij liggen...
 
Het is zo lastig omdat dat gas niet normaal reageert; probeer te doseren en je hebt óf te weinig en je zakt naar te lage rpm, óf je klinkt als een aso die met revven aan zn trekken probeert te komen. Ik krijg het (mn 2e les nu) tot op heden niet voor elkaar dat gas stabiel en constant te krijgen. Continue te veel/te weinig en ben dan ook enorm aan het worstelen met andere oefeningen. Met 30km/h snelle slalom is dan óók óf te snel, óf te langzaam. Teveel met dat ene bezig waardoor al het andere een beetje aandacht verliest... En bovenstaande met 2 verschillende motoren dus het zal wel aan mij liggen...
Je pink tegen het einde van je handvat wat niet draait zegmaar, dan heb je iets vastigheid om beter te controle te hebben
 
Het is zo lastig omdat dat gas niet normaal reageert; probeer te doseren en je hebt óf te weinig en je zakt naar te lage rpm, óf je klinkt als een aso die met revven aan zn trekken probeert te komen. Ik krijg het (mn 2e les nu) tot op heden niet voor elkaar dat gas stabiel en constant te krijgen. Continue te veel/te weinig en ben dan ook enorm aan het worstelen met andere oefeningen. Met 30km/h snelle slalom is dan óók óf te snel, óf te langzaam. Teveel met dat ene bezig waardoor al het andere een beetje aandacht verliest... En bovenstaande met 2 verschillende motoren dus het zal wel aan mij liggen...
Wat ik deed was van mijn linkerhand een haak maken met je vingers. Dus dat je koppeling niet verder kan dan dat punt (slippende koppeling). Zoals hierboven vermeld met je rechterhand je pink aan de zijkant leggen zodat je meer controle hebt over je gas. En je voetrem is oefenen en gevoel krijgen. Rij maar eens in de 1 op een oefening af en licht je achterrem pakken. Voel je meteen wat je wel en niet kan.

En, tip van mijn instructeur was...Je koppeling kan je waarschijnlijk afstellen. Dat werkte bij mij heel goed. Ik heb blijkbaar kolenschoppen als handen dus grootste stand was voor mij beter.
 
Het is zo lastig omdat dat gas niet normaal reageert; probeer te doseren en je hebt óf te weinig en je zakt naar te lage rpm, óf je klinkt als een aso die met revven aan zn trekken probeert te komen. Ik krijg het (mn 2e les nu) tot op heden niet voor elkaar dat gas stabiel en constant te krijgen. Continue te veel/te weinig en ben dan ook enorm aan het worstelen met andere oefeningen. Met 30km/h snelle slalom is dan óók óf te snel, óf te langzaam. Teveel met dat ene bezig waardoor al het andere een beetje aandacht verliest... En bovenstaande met 2 verschillende motoren dus het zal wel aan mij liggen...

Als je een beetje ruimte hebt kun je ruim vòòr de pilonnen al je gas, koppeling en voetrem doseren. Als je dan bij het begin van de oefening bent kun je alles stabiel houden en hoef je alleen maar te sturen. Dat hielp mij destijds. Ik heb de oefening ook op mijn examen moeten doen en daar ging het in één keer goed.

Het grote voordeel van de AVB-oefeningen is dat je de tijd kunt nemen. Bij AVD moet je soms direct reageren op een situatie in het verkeer, maar bij AVB kun je gewoon even rustig nadenken hoe je het wil gaan doen. Bij de langzame slalom reed ik zo heel rustig naar de pilonnen en slingerde ik netjes en steady heen en weer tussen de pilonnen.
 
Als je een beetje ruimte hebt kun je ruim vòòr de pilonnen al je gas, koppeling en voetrem doseren. Als je dan bij het begin van de oefening bent kun je alles stabiel houden en hoef je alleen maar te sturen. Dat hielp mij destijds. Ik heb de oefening ook op mijn examen moeten doen en daar ging het in één keer goed.

Het grote voordeel van de AVB-oefeningen is dat je de tijd kunt nemen. Bij AVD moet je soms direct reageren op een situatie in het verkeer, maar bij AVB kun je gewoon even rustig nadenken hoe je het wil gaan doen. Bij de langzame slalom reed ik zo heel rustig naar de pilonnen en slingerde ik netjes en steady heen en weer tussen de pilonnen.

Inderdaad! Ruim voor de slalom begint al je gas en koppeling op orde hebben scheelt enorm. Op mijn lesmotor was het ongeveer 7 of 8km per uur met een slippende koppeling. Als die snelheid was bereikt gewoon vasthouden en bochtjes maken!
 
Die klank heb ik er niet in gelegd, dus ik vermoed dat het aan jou ligt als je dat erin hoort. Het mij ff te warm voor motorrijden; zelfs van de rijwind koel je niet af. Misschien verderop in de week weer.
Dan heb ik de blije smily aan het einde van je bericht inderdaad verkeerd geïnterpreteerd, no hard feelings
 
Morgen op voor AVD met veel regen voorspeld. Ben benieuwd. Wordt in ieder geval rustig aan :]
Kan ik hopelijk m’n MP3 en…. jawel Roof Boxxer gaan achterlaten _O- (ja sorry was de goedkoopste systeem helm en wist niet wat de reputatie was…..nu wel;(). Wish me luck!!! Na 30 jaar weer opnieuw de droom najagen.

Ik zou die Roof niet achter me laten vanwege de reputatie eerlijk gezegd. Als die helm nog gewoon goed is, gewoon blijven gebruiken. Ik heb hem destijds wel links laten liggen. Ik was me niet bewust van de reputatie, maar ik had wel mijn eigen associatie met de figuren die ik er mee rond zag rijden.

Trek je niet te veel aan van het weer. Je hebt iets minder goed zicht, je wordt iets minder goed gezien en de witte strepen, putdeksels etc. zijn allemaal iets gladder. Maar daar zou je bij droog weer ook gewoon rekening mee moeten houden.

Heel veel succes. We lezen graag hoe het is gegaan.
 
Morgen op voor AVD met veel regen voorspeld. Ben benieuwd. Wordt in ieder geval rustig aan :]
Kan ik hopelijk m’n MP3 en…. jawel Roof Boxxer gaan achterlaten _O- (ja sorry was de goedkoopste systeem helm en wist niet wat de reputatie was…..nu wel;(). Wish me luck!!! Na 30 jaar weer opnieuw de droom najagen.
Het is sowieso iets gladder, door de droogte ligt er een hoop troep op de weg en dat komt naar boven met een beetje regen, gister avond stond het schuim al op de weg, maar moet goedkomen zolang je niet met een kneedown over het klaverblad gaat ;)
 
Succes morgen! Voor jou hoop ik dat het weer meevalt (voor mijn tuin niet ;) ). Rustig aan idd in dat geval.
Enne, wat was er 30 jaar geleden gebeurd?
Rij lessen en examen maar keek onvoldoende. Zat nog op middelbaar dus centenprobleem. Hierna veranderde alle regels en moest ik alles opnieuw gaan doen. Tijdens les van de snelweg gereden door een koekblik maar gelukkig heel gebleven. Daarna ook angst gekregen om te rijden. Nu met m’n 52e via de MP3 toch de kriebels weer gekregen en angst weggewerkt. Nu voor de echte tweewieler.
 
Rij lessen en examen maar keek onvoldoende. Zat nog op middelbaar dus centenprobleem. Hierna veranderde alle regels en moest ik alles opnieuw gaan doen. Tijdens les van de snelweg gereden door een koekblik maar gelukkig heel gebleven. Daarna ook angst gekregen om te rijden. Nu met m’n 52e via de MP3 toch de kriebels weer gekregen en angst weggewerkt. Nu voor de echte tweewieler.
Good for you! :} Ik hoop dat je nog lang plezier kan hebben in het motorrijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan