Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Las ergens dat met regen je grip nog steeds 80% is op goed, schoon asfalt. Begin nu al benauwd te worden voor de snelle oefeningen tijdens de avb examen waarop regen is voorspeld. Tot nu toe nog geen ene les met regen gehad. Uitwijken moet geen uitglijden worden
Ik heb gelukkig een avb les gehad met een sterke regenbui, en de remoefeningen gedaan. Merkte er heel weinig van op het asfalt oefenterrein.(met rond de 50km/u natuurlijk)
 
Vanmorgen mijn eerste AVD les gehad. Het was toch lastiger dan ik had verwacht. Ik dacht dat nu ik AVB heb gehaald en dus een motor overeind kan houden en ruim 20 jaar ervaring met de auto heb, het simpelweg een kwestie was om dat te combineren, geholpen met de tips die ik heb opgevangen tijdens het kijken van alle rijles films die ik heb bekeken op Youtube. Het was zeker geen slechte les, maar ik weet nu wel dat er behoorlijk wat verbetering nodig is om het examen te halen. Verkeersregels toepassen en dat soort dingen gaat prima, maar de typische motordingen zoals positie op de weg, bochten, etc, daar moet nog wel aan gewerkt worden. Het was wel een leuke rit vond ik zelf. Grote stukken 60 wegen, wat dorpjes, stuk snelweg meegenomen. Op de snelweg was ik wel verbaasd hoe hard je de wind voelt als deze recht van voren komt. Ik had mijn vizier nog open staan en durfde niet mijn linkerhand van het stuur te halen, omdat ik bang was dat ik plots naar achter zou schieten. Maar uiteindelijk toch gelukt. Al met al vond ik het een leuke ervaring en ik ben blij dat ik nu van de pionnen af ben.
 
Vanmorgen mijn eerste AVD les gehad. Het was toch lastiger dan ik had verwacht. Ik dacht dat nu ik AVB heb gehaald en dus een motor overeind kan houden en ruim 20 jaar ervaring met de auto heb, het simpelweg een kwestie was om dat te combineren, geholpen met de tips die ik heb opgevangen tijdens het kijken van alle rijles films die ik heb bekeken op Youtube. Het was zeker geen slechte les, maar ik weet nu wel dat er behoorlijk wat verbetering nodig is om het examen te halen. Verkeersregels toepassen en dat soort dingen gaat prima, maar de typische motordingen zoals positie op de weg, bochten, etc, daar moet nog wel aan gewerkt worden. Het was wel een leuke rit vond ik zelf. Grote stukken 60 wegen, wat dorpjes, stuk snelweg meegenomen. Op de snelweg was ik wel verbaasd hoe hard je de wind voelt als deze recht van voren komt. Ik had mijn vizier nog open staan en durfde niet mijn linkerhand van het stuur te halen, omdat ik bang was dat ik plots naar achter zou schieten. Maar uiteindelijk toch gelukt. Al met al vond ik het een leuke ervaring en ik ben blij dat ik nu van de pionnen af ben.
Was het mijn AVD tijd maar. Heerlijk om dat stukje van rijschool naar oefenterrein te tuffen, mag van mij altijd een stuk langer duren.

Vooralsnog eerst dinsdag theorie examen. Dag later AVB. Heel dat Zorgeloos-leren oefen examens tot in de treure doorlopen. Hoop dat als dat er in zit theorie examen moet gaan lukken. Dag later dus mogelijk in de zeikregen pionnetjes ontwijken, al met al een heftig weekje

Ben jij klaar voor de regen na deze lange periode van droogte die er onherroepelijk aan zit te komen? Of deert je dat niet/zie je niet als een uitdaging bovenop de reeds bestaande uitdaging ?
 
Ik zit te kijken naar een CB500x als beginnersmotor. En wat je hierboven zegt vind ik ook wel een dingetje. Nog nooit tijdens de lessen uberhaupt in regen gereden... dus nu ik eindelijk mijn rijbewijs dinsdag kan ophalen wil ik natuurlijk snel een motor kopen. Hopelijk blijft het weer nog even goed. En anders maar leren rijden in minder weer :)
 
Ik zit te kijken naar een CB500x als beginnersmotor. En wat je hierboven zegt vind ik ook wel een dingetje. Nog nooit tijdens de lessen uberhaupt in regen gereden... dus nu ik eindelijk mijn rijbewijs dinsdag kan ophalen wil ik natuurlijk snel een motor kopen. Hopelijk blijft het weer nog even goed. En anders maar leren rijden in minder weer :)
Ik had ook nooit in de regen gelest of examens gedaan, daarna met het rijbewijs op zak in de regen gereden en het valt echt wel mee. Mijn eerste motor was en is nog steeds een cb1000r, nu al bijna een jaar.
 
Ik zit te kijken naar een CB500x als beginnersmotor. En wat je hierboven zegt vind ik ook wel een dingetje. Nog nooit tijdens de lessen uberhaupt in regen gereden... dus nu ik eindelijk mijn rijbewijs dinsdag kan ophalen wil ik natuurlijk snel een motor kopen. Hopelijk blijft het weer nog even goed. En anders maar leren rijden in minder weer :)
Iedere motorfiets is natuurlijk een persoonlijke keuze. Veel proef rijden. En kijken wat bij jou en je budget past. Een CB500x is een mooie machine. Houdt er wel rekening mee dat de 500cc een lichte motor is. Ook lichter dan je oude lesmotor waarschijnlijk, mijn keuze is gevallen op een cb650f als eerste motor… en daar is een hele hoop lol mee te behalen dan ik in eerste instantie had gedacht. Voorlopig blijft ie gewoon naast de CB1000R en gaat ie niet weg
 
Mijn vrouw een snijplotter gegeven voor haar verjaardag, en nu deze verassing als resultaat van haar oefeningen O-) 8-)
 

Bijlagen

  • A951532C-090B-4834-8629-59D101BEAD8A.jpeg
    A951532C-090B-4834-8629-59D101BEAD8A.jpeg
    126,3 KB · Weergaven: 22
Volgende week donderdag is het zover: praktijkexamen. 16 weken na aanvraag te hebben ingediend bij het cbr (geen grap). De spanning stijgt... al wat YouTube gekeken ter voorbereiding. Nog 2 lessen te gaan en dan gaan we voor het echie! Hopelijk is het droog tijdens het afrijden want rijden in de regen vind ik toch maar spannend. En als ik slaag als de donder m'n pasje aanvragen en fietsen testen :) Het wordt een rode of zwarte oerMonster, dat is zeker. Hoeveel cc'tjes is nog even de vraag, maar dat gaat goedkomen. Ontzettend veel zin in!
 
Hè hè, vandaag was het dan zover.
De eerste échte les, na de twee proeflessen. Die ook hardstikke echt waren natuurlijk.
De instructeur vroeg of ik al in de polder was geweest (met de andere rijschool); erhm nee, nog niet.
Even een korte herhaling gemaakt met rijden in de wijk, noodstopje maken en doorschakelen.
Daarna zei hij; 'we gaan lekker de polder in'. Doorrijden tot 60km/u en schakelen naar z'n 4. Linkerhandje los, rechterhandje los (om en om, niet tegelijkertijd). Daarna naar een ander dorpje gereden, de polder dus uit. Rotonde rijden (yikes!) En naar een provinciale weg (vond ik best spannend). Korte bocht bij het verkeerslicht te ruim genomen (en ik maar denken 'oh als die vent achter me me nou maar gezien heeft en rekening met me houd' ... Helemaal niet handig natuurlijk) daarna doortrekken tot 80km/u (behalve bij de flitspalen), doorrijden tot aan een parkeerplaats om daar nog even een preciesiestop te oefenen. En daarna weer via de provinciale weg weer terug gereden (nu ik voorop), auto ingehaald (en toen zag ik dat ik stiekem eigenlijk al 90 reed 🤭).

Doorschakelen van 1 naar 2 doe ik nog niet lekker, ik ben te lief. (Al kan het ook aan mn schoenen liggen, dat ik er net niet lekker onder zit). En toen weer terug naar de rijschool.

En nu, nu had ik eindelijk dat gevoel van 'Jaaaa, dit is wat ik altijd wilde voelen en doen!!!! Jaaaa dit is tof!'

En vond ik het heel stom om in de auto terug naar huis te rijden hahahaha, ik wilde op de motor blijven.

Tuurlijk er is nog genoeg werk aan de winkel, ik moet nog voldoende leren en ik moet nog goed leren doseren en vertrouwen hebben met bepaalde dingen, maar dit was fijn.

*Heel blij ei hier* 😁
 
Theorie in de zak! Mensen hier die me dat zorgeloos-studeren hebben aangeraden; dank! 80% van de vragen kwamen overeen met de oefenexamens, 20% was net even wat anders en heb ik met logica en auto rij ervaring en het boek Venkabest weten te klaren.

Nu AVB in de zeikregen overmorgen. Gaat nog wat worden
 
Theorie in de zak! Mensen hier die me dat zorgeloos-studeren hebben aangeraden; dank! 80% van de vragen kwamen overeen met de oefenexamens, 20% was net even wat anders en heb ik met logica en auto rij ervaring en het boek Venkabest weten te klaren.

Nu AVB in de zeikregen overmorgen. Gaat nog wat worden
Succes. Komt zeker goed, ook met regen.
 
l :t
En Forza en YaroonG, hopelijk is het met je examen droog. Vantevoren Een les met regen is dan beter, jammer dat we dat niet mogen kiezen. Succes alvast! :)


De rijschool heeft 1,5 uur voor AVB start nog een lesje eraan geplakt zodat ik opgewarmd AVB ga doen. Kijkend naar de voorspelling de komende 4 dagen zal het alles behalve droog blijven. We gaan het zien. Wel handig dat lesje vóór het examen, want dat zal dan ook mogelijk in de zeikregen gebeuren. Ik ben al een schijterd (als in extra voorzichtig) op de scooter met regen, geen idee hoe ik dit ga ervaren :$
 
Hier een tijdje rustig aan gedaan met de lessen omdat het nog even duurt, 22e rijvaardigheid examen, oefeningen gaan op zich wel goed denk ik. Nu twee keer les gehad samen met iemand die daarna de rijvaardigheid moest doen en daar ging het bij mij eigenlijk beter. Ook al een aantal avd lessen gehad, maar door de wachttijd waarschijnlijk een pauze na de rijvaardigheid dat is wel jammer.
 
Hier een tijdje rustig aan gedaan met de lessen omdat het nog even duurt, 22e rijvaardigheid examen, oefeningen gaan op zich wel goed denk ik. Nu twee keer les gehad samen met iemand die daarna de rijvaardigheid moest doen en daar ging het bij mij eigenlijk beter. Ook al een aantal avd lessen gehad, maar door de wachttijd waarschijnlijk een pauze na de rijvaardigheid dat is wel jammer.
zo was het bij mijn vrouw ook, die heeft echt een flink aantal weken (lees, paar maanden) stil gelegen na het behalen van haar AVB, puur door de wachttijden :(
Is erg jammer, maar de rijscholen kunnen er helaas ook niets aan doen.

nog even doorbikkelen en dan examen nummer 1!!! succes!
 
Vandaag komt m'n nieuwe pasje binnen :t
Raden jullie het af/aan om je eerste motor op te halen als dit 2,5 uur rijden is vanaf een dealer naar huis?
Met rijlessen altijd op de Kawasaki z650 gereden, dus moet dan ook eerst even wennen aan een nieuwe motor.

Beetje balen dat het nu net een rot periode gaat worden qua weer. Maar wachten tot volgende zomer.. ik denk het niet:P
 
Vandaag komt m'n nieuwe pasje binnen :t
Raden jullie het af/aan om je eerste motor op te halen als dit 2,5 uur rijden is vanaf een dealer naar huis?
Met rijlessen altijd op de Kawasaki z650 gereden, dus moet dan ook eerst even wennen aan een nieuwe motor.

Beetje balen dat het nu net een rot periode gaat worden qua weer. Maar wachten tot volgende zomer.. ik denk het niet:P
Dat is per persoon afhankelijk, ik ken er die reden de motor net buiten het hek van de dealer al kapot en anderen die rijden gewoon direct een paar uur. 2.5 uur, lijken me vooral snelweg kilometers? Je kan altijd de rit met een aantal tussenstops doen. Als je je vertrouwt genoeg voelt gewoon doen
Edit: welke motor ga je ophalen?
 
Vandaag komt m'n nieuwe pasje binnen :t
Raden jullie het af/aan om je eerste motor op te halen als dit 2,5 uur rijden is vanaf een dealer naar huis?
Met rijlessen altijd op de Kawasaki z650 gereden, dus moet dan ook eerst even wennen aan een nieuwe motor.

Beetje balen dat het nu net een rot periode gaat worden qua weer. Maar wachten tot volgende zomer.. ik denk het niet:P
Gewoon doen. Trek er de tijd voor uit. Neem eventueel iemand mee, als dat kan, op motor of auto voor support en gezelligheid tijdens een pauze.

Mijn 1e motor heb ik meteen na het ophalen van mijn rijbewijs van Alkmaar naar Amersfoort gereden. Op het eerste onbekende stukje weg rustig achter mijn vriendin in de auto aan. Daardoor kon ik even aan de motor wennen en simpel de auto volgen.

Spreek wel vooraf de communicatie af! Toen ik zin had in een bak koffie en afremde voor een afrit, vlamde mijn vriendin me voorbij omdat ze dacht dat ik weer even achter haar aan wilde rijden.
 
Vandaag komt m'n nieuwe pasje binnen :t
Raden jullie het af/aan om je eerste motor op te halen als dit 2,5 uur rijden is vanaf een dealer naar huis?
Met rijlessen altijd op de Kawasaki z650 gereden, dus moet dan ook eerst even wennen aan een nieuwe motor.

Beetje balen dat het nu net een rot periode gaat worden qua weer. Maar wachten tot volgende zomer.. ik denk het niet:P
mooi!!! Ik zou ook niet wachten hoor.... met de temperaturen hier in NL hoef je niet eens een winterstop te houden, ook niet als je niet van rijden in koud weer zou houden hahahah

Ik ben na het ophalen van mijn motor bijna een uur richting huis gereden en toen (zonder eerst langs huis te gaan) gelijk door met mijn broer en een maat een middag gaan touren.... sochtends om 9h30 vertrokken en om 16h weer thuis :P hihihihi

Mocht je al een communicatie setje hebben in je helm, kun je ook de app helmchat gebruiken.
Die kan evt iemand in de auto ook op zijn telefoon zetten (werkt namelijk gewoon ook zonder comm setje) en direct zonder moeilijk doen met bellen etc met je communiceren!
 
Vandaag komt m'n nieuwe pasje binnen :t
Raden jullie het af/aan om je eerste motor op te halen als dit 2,5 uur rijden is vanaf een dealer naar huis?
Met rijlessen altijd op de Kawasaki z650 gereden, dus moet dan ook eerst even wennen aan een nieuwe motor.

Beetje balen dat het nu net een rot periode gaat worden qua weer. Maar wachten tot volgende zomer.. ik denk het niet:P
Zou geen probleem moeten zijn. Die van Haar hebben we opgehaald in Roosendaal, vanuit daar een kleine twee uur naar huis. Ik had mijn motorkleding achterin gegooid voor het geval dat, en uiteindelijk zijn we rond Utrecht toch maar even gewisseld. Dit had echter meer te maken met dat mijn vriendin nog geen oordoppen had, dan is twee uur snelweg niet alleen slecht voor je oren, maar ook nog eens extra vermoeiend. Gewoon rustig aan doen, stoppen als je daar trek in hebt, en voor de rest die enorme grijns op je gezicht vast blijven houden. Je eerste echte eigen motor ophalen is speciaal. :t
 
Dat was een behoorlijk lullig gebeuren... gewoon gezakt voor AVB. Normaliter slaagt 90% voor dit examen en ik verkloot even de simpele precisiestop door 2x(!!) een meter eerder te stoppen en krijg -helaas- de halve draai voor mn kiezen wat mijn enige zwakte is (uit balans en voetje van pedaal), daarbovenop ook de vertraging die ik op bijzondere wijze weet te verprutsen, geen idee hoe. En dat terwijl ie 100x goed is gedaan, maar nu dus niet...

Herkansing dan maar, g$dv#%^$me...
 
Dat was een behoorlijk lullig gebeuren... gewoon gezakt voor AVB. Normaliter slaagt 90% voor dit examen en ik verkloot even de simpele precisiestop door 2x(!!) een meter eerder te stoppen en krijg -helaas- de halve draai voor mn kiezen wat mijn enige zwakte is (uit balans en voetje van pedaal), daarbovenop ook de vertraging die ik op bijzondere wijze weet te verprutsen, geen idee hoe. En dat terwijl ie 100x goed is gedaan, maar nu dus niet...

Herkansing dan maar, g$dv#%^$me...
Hm balen man, volgende keer beter...
 
Dat was een behoorlijk lullig gebeuren... gewoon gezakt voor AVB. Normaliter slaagt 90% voor dit examen en ik verkloot even de simpele precisiestop door 2x(!!) een meter eerder te stoppen en krijg -helaas- de halve draai voor mn kiezen wat mijn enige zwakte is (uit balans en voetje van pedaal), daarbovenop ook de vertraging die ik op bijzondere wijze weet te verprutsen, geen idee hoe. En dat terwijl ie 100x goed is gedaan, maar nu dus niet...

Herkansing dan maar, g$dv#%^$me...
Kom kom, het is beteuterd maar je gaat gewoon opnieuw proberen, nog een paar lesjes nemen wellicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan