Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Anders ga je te snel te snel? 😂
Haha ja, je bent idd heel gevoelig met de minste gas beweging.. dan rij je weer te snel en dan weer te langzaam. Moest zowat constant op me teller letten en de boel corrigeren.. met een cruisecontrol is het wel wat gemakkelijker rijden en kan je mooi genieten van het weertje en omgevingen:]
 
Haha ja, je bent idd heel gevoelig met de minste gas beweging.. dan rij je weer te snel en dan weer te langzaam. Moest zowat constant op me teller letten en de boel corrigeren.. met een cruisecontrol is het wel wat gemakkelijker rijden en kan je mooi genieten van het weertje en omgevingen:]
Precies de reden dat ik geen cruise contril wil ;).
Teveel tijd voor de omgeving
 
De eindsprint is ingezet. Vanochtend een les gehad die naar mijn gevoel best lekker liep. Wel een nieuw stuk route waar ik nog niet eerder ben geweest maar ik denk te ver weg van het CBR om me daar druk om te maken. Morgen heb ik mijn laatste echte les. En dan maandag nog een opwarmrit voor ik me mag melden bij het CBR voor het echie. En als alles goed gaat, dinsdag naar de RDW erkende fotograaf om daar een pasfoto te laten maken en het rijbewijs aan te vragen.
 
De eindsprint is ingezet. Vanochtend een les gehad die naar mijn gevoel best lekker liep. Wel een nieuw stuk route waar ik nog niet eerder ben geweest maar ik denk te ver weg van het CBR om me daar druk om te maken. Morgen heb ik mijn laatste echte les. En dan maandag nog een opwarmrit voor ik me mag melden bij het CBR voor het echie. En als alles goed gaat, dinsdag naar de RDW erkende fotograaf om daar een pasfoto te laten maken en het rijbewijs aan te vragen.
Doe je best jongen! :Y
 
De eindsprint is ingezet. Vanochtend een les gehad die naar mijn gevoel best lekker liep. Wel een nieuw stuk route waar ik nog niet eerder ben geweest maar ik denk te ver weg van het CBR om me daar druk om te maken. Morgen heb ik mijn laatste echte les. En dan maandag nog een opwarmrit voor ik me mag melden bij het CBR voor het echie. En als alles goed gaat, dinsdag naar de RDW erkende fotograaf om daar een pasfoto te laten maken en het rijbewijs aan te vragen.
Spannend! Alvast heel veel succes!!
 
Gisteren in DLD op de Autobahn met de truck onderweg. Tokkel rustig met 83kmh op het rechter spoor en zie in mijn spiegel een naked relatief langzaam me inhalen. Kijk nog eens goed en er zit een auto op misschien 2m op zijn spatbord te drukken met +-110kmh!
Denk dat het een lichte motor was en niet harder kon maar WTF? Is dit tegenwoordig normaal met rijles?

Ze gingen er bij de volgende afrit af en daar nam ik deze foto. Bij het inhalen zat hij er volgens mij nog dichter op 🤦🏻‍♂️
066922FC-99F1-435E-85C6-1BE6840F96C0.jpeg
 
Dit zie ik in regio Rotterdam ook steeds vaker. Instructeur in de auto, ipv ook op de motor, dicht op de cursisten rijden zodat er geen auto tussen hen in kan voegen.
 
Gisteren in DLD op de Autobahn met de truck onderweg. Tokkel rustig met 83kmh op het rechter spoor en zie in mijn spiegel een naked relatief langzaam me inhalen. Kijk nog eens goed en er zit een auto op misschien 2m op zijn spatbord te drukken met +-110kmh!
Denk dat het een lichte motor was en niet harder kon maar WTF? Is dit tegenwoordig normaal met rijles?

Ze gingen er bij de volgende afrit af en daar nam ik deze foto. Bij het inhalen zat hij er volgens mij nog dichter op 🤦🏻‍♂️
Bekijk bijlage 1826087
Inderdaad normaal bij rijlessen.
De instructeur/trice zit in de auto.
Begrijpelijk als je met deze temperaturen 8~10 uur per dag op de volgmotor zou moeten zitten.

Met de leerlingen wordt vooraf afgesproken dat ze dicht worden gevolgd door de auto.
Wordt idd gedaan om ze af te blokken.
Maar ook om ze duidelijk te maken om meer vaart te maken, indien ze te traag rijden.
(Van die laatste aanpak ben ik niet zo gecharmeerd)
 
Dat hij/zij in de auto zit snap ik wel maar sorry, ik vind het onverantwoord om er zo dicht op te zitten.
(Maar dat zal dan misschien aan mij liggen)

Edit: En een beetje instructeur kan ook wel zien wanneer er "gevaar" van mensen is die er tussen komen. Op de linkerbaan terwijl er ingehaald word is daar geen sprake van.
 
even een paar pagina's bijgelezen (ik kom hier niet zo vaak meer O-) motor staat onder zeil voor de winter. voorbereiden op groot onderhoud, denk ik).
een aantal dingen gelezen waar ik mijn idee over wil geven:
kwaliteit van AVB-lessen: de ene les gaat beter dan de andere, dat klopt. en er komt een moment waarop je denkt: 'ach barst ook maar, ik leer het nooit!'. maar juist dan moet je doorgaan, want niet lang daarna vallen de puzzelstukjes op hun plek. degenen die hun rijbewijs al hebben, weten wat ik bedoel. als er een verrichting niet lukt, blijven oefenen. uitwijken: het is handig als je weet hoever je je motor kan afschuinen/inkantelen. vraag je instructeur het eens voor te doen, terwijl jij achterop zit. werkte erg verhelderend voor mij. je kan verder inkantelen dan je denkt. en voor alle verrichtingen geldt: oefening baart kunst. dit geldt natuurlijk ook voor AVD. een van de eerste keren dat ik op de snelweg reed, kwam het met BAKKEN uit de lucht storten. ik dacht toen: 'als dit het ergste is wat je onderweg tegen kan komen (naast een ongeval), dan valt het allemaal nog best mee...'. en snelweg op een naked (Yammi XJ6) is gewoon niet leuk.

hellingproef/achterrem: als je op een hellinkje stil moet staan, hou je je motor op zijn plek met je achterrem. voordeel is dan dat je je handen vrij hebt als je weer wegrijdt. dat doe je dus met iets meer gas en je koppeling laten opkomen, tot je de motor voelt trekken. vervolgens laat je je voetrem vieren en rijd je zonder sores weg, als je het goed doet ;). ook interessant om eens te vragen: als je bij een verkeerslicht staat en je gaat b.v. rechtsaf, welke voet heb je dan op de grond?

voorrangswegverkeersborden: vroeger noemden we dat ook wel 'voorrang om de bocht'. in principe hoef je geen richting aan te geven, maar voor het verkeer op de toevoerende weg is het misschien wel zo duidelijk als je het wel doet. ('gaat-ie nou linksaf of rechtdoor?'). uiteraard neem je zo'n bocht niet langs de weg-as, maar aan de buitenkant van de bocht, in verband met jouw afschuinen en tegemoetkomend verkeer (en dan vooral bus of vrachtwaggel), want daar wil je met je knijter niet tegenaan komen.
 
Dat hij/zij in de auto zit snap ik wel maar sorry, ik vind het onverantwoord om er zo dicht op te zitten.
(Maar dat zal dan misschien aan mij liggen)

Edit: En een beetje instructeur kan ook wel zien wanneer er "gevaar" van mensen is die er tussen komen. Op de linkerbaan terwijl er ingehaald word is daar geen sprake van.
Ja, dat ligt aan jou. :)

De agressie op de weg is helaas van dien aard dat er niet meer alleen links wordt ingehaald.
Zeker niet bij gecombineerde invoeg/uitrijstroken.
Als je daar teveel ruimte laat tussen jou in de volgauto en je kandidaat, dan pratst er zich te gauw een AMG, eTron of TSI tussen jou en je leerling.
 
Laatst bewerkt:
voorrangswegverkeersborden: vroeger noemden we dat ook wel 'voorrang om de bocht'. in principe hoef je geen richting aan te geven, maar voor het verkeer op de toevoerende weg is het misschien wel zo duidelijk als je het wel doet. ('gaat-ie nou linksaf of rechtdoor?'). uiteraard neem je zo'n bocht niet langs de weg-as, maar aan de buitenkant van de bocht, in verband met jouw afschuinen en tegemoetkomend verkeer (en dan vooral bus of vrachtwaggel), want daar wil je met je knijter niet tegenaan komen.
21BFBD94-35F4-4346-BDAD-5F84E410811F.jpeg
12D80129-5C30-4B39-95C6-AB151C2FB92A.jpeg



Dus: wél richting aangegeven als je de afbuigende voorrangsweg blijft vervolgen.
 
Laatst bewerkt:
Dus: wél richting aangegeven als je de afbuigende voorrangsweg blijft vervolgen.
Wat mij betreft is het niet verplicht, maar wel wenselijk.

Zéker bij een CBR examen, want ik volg hierbij de CBR Rijprocedure:

1669570227696.png


Ik zal het zelf normaal gesproken wel doen, maar ik kan ook wel situaties bedenken waar je het beter niet kunt doen (bijv. als het verwarring kan veroorzaken i.v.m. andere zijwegen).
 
Wat mij betreft is het niet verplicht, maar wel wenselijk.

Zéker bij een CBR examen, want ik volg hierbij de CBR Rijprocedure:

Bekijk bijlage 1826329

Ik zal het zelf normaal gesproken wel doen, maar ik kan ook wel situaties bedenken waar je het beter niet kunt doen (bijv. als het verwarring kan veroorzaken i.v.m. andere zijwegen).
Helemaal mee eens.
Het richting aangegeven op afbuigende voorrangswegen is wenselijk, maar niet verplicht.
Ik zeg mijn leerlingen altijd; “Zodra de vraag in je op komt of je richting kúnt aangeven; DOE dat dan. “
 
Ik zeg mijn leerlingen altijd; “Zodra de vraag in je op komt of je richting kúnt aangeven; DOE dat dan. “
En ik zeg: "onterecht richting aangeven kan gevaarlijk zijn" en daarom spreek ik het toch graag even na als iemand volgens mij een (verkeerde) bewuste keuze maakt om het juist wel of juist niet te doen.

In general denk ik liever een keertje te veel dan een keertje te weinig, maar ik zou er zeker geen vuistregel van willen maken bij mijn leerling à la "bij twijfel, doen". Ik heb natuurlijk pas een paar leerlingen gehad, maar ik merk meteen al dat zulke vuistregels er heel makkelijk in gaan, en maar heel moeilijk weer uit.

Zo had ik laatst een leerling die bij hoog en laag beweerde dat volgens haar oom de rijinstructeur rechts inhalen op de snelweg gewoon was toegestaan, zo lang er maar minimaal één strook tussen zat (ook zonder blokmarkering). Ik denk zo maar dat haar oom een wannabe is :) (net als ik... WRM eindexamen in Januari! \o/ )
 
En ik zeg: "onterecht richting aangeven kan gevaarlijk zijn" en daarom spreek ik het toch graag even na als iemand volgens mij een (verkeerde) bewuste keuze maakt om het juist wel of juist niet te doen.

In general denk ik liever een keertje te veel dan een keertje te weinig, maar ik zou er zeker geen vuistregel van willen maken bij mijn leerling à la "bij twijfel, doen". Ik heb natuurlijk pas een paar leerlingen gehad, maar ik merk meteen al dat zulke vuistregels er heel makkelijk in gaan, en maar heel moeilijk weer uit.

Zo had ik laatst een leerling die bij hoog en laag beweerde dat volgens haar oom de rijinstructeur rechts inhalen op de snelweg gewoon was toegestaan, zo lang er maar minimaal één strook tussen zat (ook zonder blokmarkering). Ik denk zo maar dat haar oom een wannabe is :) (net als ik... WRM eindexamen in Januari! \o/ )
De meningen over wat goed en fout is lopen uiteen.
Zelfs bij examinatoren.
De een keurt rechts voorbij rijden aan een voertuig met een rijstrook ertussen goed.
Een ander af.
 
De een keurt rechts voorbij rijden aan een voertuig met een rijstrook ertussen goed.
Ik kan me niet voorstellen dat een examinator dit goedkeurt - hooguit dat hij/zij vaststelt dat het geen gevaar oplevert, en misschien zelfs voor veiligheid/doorstroming een begrijpelijke optie vindt. Maar goedkeuren?
 
Ik kan me niet voorstellen dat een examinator dit goedkeurt - hooguit dat hij/zij vaststelt dat het geen gevaar oplevert, en misschien zelfs voor veiligheid/doorstroming een begrijpelijke optie vindt. Maar goedkeuren?
Goedkeuren… gedogen…
Op een vierbaans weg rijdt op strook 2 een vrachtwagen, en op 4 kom jij op je motor.
Ga ij afremmen tot 80 km/u, omdat het regeltje zegt dat je nergens ooit ook maar rechts ergens voorbij mag?
Je zegt het zelf al: voor de veiligheid én voor de doorstroming is het beter om daar wél aan voorbij te gaan.

Verkeersregels versus gedragscode
 
Inhalen is iets anders als voorbij gaan.
Inhalen doe je iemand die op dezelfde rijstrook rijd, dat doe je altijd door naar links uit te wijken, en na de inhaalactie weer terug te keren op de oorspronkelijke rijstrook.
Voorbijgaan doe je als je niet op de zelfde rijstrook rijd als je voorligger. Hierbij verander je dus zelf niet van rijstrook. Passeren kan dus in die situatie best aan de rechterkant.
Dat is althans het onderscheid wat mijn rij-instructeur aanhoud.
 
Laatst bewerkt:
Inhalen is iets anders als voorbij gaan.
Inhalen doe je iemand die op dezelfde rijstrook rijd, dat doe je altijd door naar links uit te wijken, en na de inhaalactie weer terug te keren op de oorspronkelijke rijstrook.
Voorbijgaan doe je als je niet op de zelfde rijstrook rijd als je voorligger. Hierbij verander je dus zelf niet van rijstrook. Passeren kan dus in die situatie best aan de rechterkant.
Dat is althans het onderscheid wat mijn rij-instructeur aanhoud.
En van exact dat onderscheid is er sprake wanneer er zich één of meerdere rijstroken tussen jou en het langzamere voertuig bevindt.

Laat ik het zo zeggen: Wat zou jij doen in zo’n situatie? Afremmen tot 80, of op jouw rijstrook verder rijden aan 100?
 
Sooo net klaar met AVD les #2
Ook een paar keer snelweg gereden dit keer met een andere instructeur (Gabriel @BadBert )
Waar ik aan moet werken is dat ik meer links/midden van de weg moet rijden, meer mn speigels gebruiken na het afslaan (na controle) en nog wat kleinigheidjes.
Snelweg rijden met 110kmh is prima gegaan daar had ik geen commentaar op gekregen.
Op naar de volgende :]


Klopt, het gewicht speelt ook wel mee, hoe zwaarder het gewicht v/d motor hoe langer je door blijft rollen.
Ahhhh lekker bezig!
En gabriel is echt een toffe kerel! Geeft ERG goed les (vonden wij dan)
Enjoy :)

Wat mij betreft is het niet verplicht, maar wel wenselijk.

Zéker bij een CBR examen, want ik volg hierbij de CBR Rijprocedure:

Bekijk bijlage 1826329

Ik zal het zelf normaal gesproken wel doen, maar ik kan ook wel situaties bedenken waar je het beter niet kunt doen (bijv. als het verwarring kan veroorzaken i.v.m. andere zijwegen).
Precies dat dus:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan