Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

O wacht, ik heb het niet per se over 'uit nood sneller', bv met een vrachtwagen naast je.
Je hebt het recht ook zonder dat er verkeer naast je rijdt.

Dat 'iets sneller dan toegestaan' bij inhalen is al jaren bekend in de leswereld natuurlijk.


Dus je komt de snelweg op, rijdt dat stuk 130 en eenmaal op de hoofdrijbaan zak je netjes terug.
Ik denk dat je zakt.
Net als te traag rijden, wat in theorie natuurlijk wel mag. (nee niet op de snelweg idd, binnen bebouwde kom)
 
Rijprocedure - Rijprocedure A, danw eet je ook met wat voor een blik examinatoren kijken. Zowel AVB als AVD staat hierin beschreven

Invoegen - snelheid
De snelheid op de invoegstrook afstemmen op die van voorliggers.
De eerste invoegmogelijkheid kan worden benut als de snelheid
voldoende is aangepast aan het verkeer op de doorgaande rijbaan.
Bij langzaam rijdend fileverkeer de snelheid zodanig regelen dat
niet op de invoegstrook gestopt hoeft te worden.
Ook als wordt ingevoegd via een gecombineerde invoeg-/uitrij-
strook, de snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer op
de doorgaande rijbaan en aan het uitvoegende verkeer.

Wanneer vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan van een
auto(snel)weg wordt opgereden op het moment dat geen of nage-
noeg geen andere bestuurders naderen, dient de snelheid zoveel
mogelijk te zijn afgestemd op die welke gebruikelijk is op die weg.
Als bij het berijden van de gecombineerde invoeg-/uitrijstrook
niet wordt ingevoegd, rekening houden met verkeer dat vanaf de
doorgaande rijbaan wil uitvoegen door de snelheid daarop af te
stemmen.
 
Vandaag eindelijk de eerste les gehad. In een woord 'geweldig'. Man wat keek ik er naar uit om weer eens te rijden. Voorheen reed ik altijd straatquads, dus ondanks dat alles anders is, blijft dat gevoel van heerlijk rijden hetzelfde.

Na een intro zijn we kort het weg rijden gaan oefenen en vervolgens een stukje gaan rijden. Man wat heb ik daar van genoten. Het ging erg goed, ik was ontspannen en kon de aanwijzingen goed tot mij nemen.

Wat mijzelf opviel is dat ik onder het rijden te veel aan het nadenken was over de tips. Niet op tijd (50mtr) klaar zijn met mijn handelingen voor de kruising/rotonde was bijvoorbeeld een gevolg.

En het was nog erg vochtig, dus ik kwam te dicht bij de wegas uit als ik een korte langzame bocht nam. Gewoon dat vertrouwen nog niet in de grip die er (wel) is.

Hoe dan ook, les 1 vonden we beiden geslaagd en ik kijk uit naar les 2. Alleen al het feit dat we weer een lekker potje mogen sturen 😀.
 
Zo! Ik heb me ook maar eens aangemeld hier:) Ik ben 35jaar en dacht dat het wel een mooie leeftijd was (na mijn wilde jaren vroeger op de brommert) om eens te beginnen aan het echte werk! Ik lees al een tijdje mee met de lesverhalen daar ik sinds 7 januari 2022 ook begonnen ben met lessen. Vandaag heb ik (na 3 pogingen:$) eindelijk mijn AVD gehaald! (Mijn AVB was overigens de eerste keer raak). De eerste keer gezakt op een 'examenrit' zoals de examinator het noemde en dus niet vlot genoeg, de 2e keer ook op vlotheid en door nervositeit op het wegrijden bij rood op een onoverzichtelijk kruispunt in Eindhoven zo'n 500meter van het CBR vandaan.... waar ik nog nooit gelest had...

Daarna ben ik overigens geswitcht van rijschool waar ze wel tijd voor me hadden:Y (BAX Drunen; aanrader)

Ik was al de hele week bloednerveus, want bang om voor de 3e keer te falen.. Dus ik dacht 'vandaag zullen ze me niet hebben op vlotheid en dat soort stressfoutjes', Dus ik ben mijn rit rustig begonnen, en toen ik mij goed voelde na een minuutje of 10 heb volle bak gas gegeven! Overal links staan bij alle verkeerslichten, op de snelweg 600meter voor de afslag nog 3 vrachtwagens inhalen met 130kmh:o, Volgens mij nog 45 -50 gereden in 30km zones... Allemaal prima blijkbaar, want ik ben geslaagd!*O* Ik heb alleen een beetje commentaar gehad op wat putdeksels die ik nog even meegenomen heb. (lagen ook wel erg vervelend in de bocht daar moet ik zeggen...).

Nu mijn rijbewijs nog even aanvragen, want er staat een fonkelnieuwe Yamaha MT07 (mat zwart '22) sinds september in mijn garage te wachten:t
 
Zo! Ik heb me ook maar eens aangemeld hier:) Ik ben 35jaar en dacht dat het wel een mooie leeftijd was (na mijn wilde jaren vroeger op de brommert) om eens te beginnen aan het echte werk! Ik lees al een tijdje mee met de lesverhalen daar ik sinds 7 januari 2022 ook begonnen ben met lessen. Vandaag heb ik (na 3 pogingen:$) eindelijk mijn AVD gehaald! (Mijn AVB was overigens de eerste keer raak). De eerste keer gezakt op een 'examenrit' zoals de examinator het noemde en dus niet vlot genoeg, de 2e keer ook op vlotheid en door nervositeit op het wegrijden bij rood op een onoverzichtelijk kruispunt in Eindhoven zo'n 500meter van het CBR vandaan.... waar ik nog nooit gelest had...

Daarna ben ik overigens geswitcht van rijschool waar ze wel tijd voor me hadden:Y (BAX Drunen; aanrader)

Ik was al de hele week bloednerveus, want bang om voor de 3e keer te falen.. Dus ik dacht 'vandaag zullen ze me niet hebben op vlotheid en dat soort stressfoutjes', Dus ik ben mijn rit rustig begonnen, en toen ik mij goed voelde na een minuutje of 10 heb volle bak gas gegeven! Overal links staan bij alle verkeerslichten, op de snelweg 600meter voor de afslag nog 3 vrachtwagens inhalen met 130kmh:o, Volgens mij nog 45 -50 gereden in 30km zones... Allemaal prima blijkbaar, want ik ben geslaagd!*O* Ik heb alleen een beetje commentaar gehad op wat putdeksels die ik nog even meegenomen heb. (lagen ook wel erg vervelend in de bocht daar moet ik zeggen...).

Nu mijn rijbewijs nog even aanvragen, want er staat een fonkelnieuwe Yamaha MT07 (mat zwart '22) sinds september in mijn garage te wachten:t
Gefeliciteerd👍🏼 de eerste km zullen heel fijn zijn!
 
Zo! Ik heb me ook maar eens aangemeld hier:) Ik ben 35jaar en dacht dat het wel een mooie leeftijd was (na mijn wilde jaren vroeger op de brommert) om eens te beginnen aan het echte werk! Ik lees al een tijdje mee met de lesverhalen daar ik sinds 7 januari 2022 ook begonnen ben met lessen. Vandaag heb ik (na 3 pogingen:$) eindelijk mijn AVD gehaald! (Mijn AVB was overigens de eerste keer raak). De eerste keer gezakt op een 'examenrit' zoals de examinator het noemde en dus niet vlot genoeg, de 2e keer ook op vlotheid en door nervositeit op het wegrijden bij rood op een onoverzichtelijk kruispunt in Eindhoven zo'n 500meter van het CBR vandaan.... waar ik nog nooit gelest had...

Daarna ben ik overigens geswitcht van rijschool waar ze wel tijd voor me hadden:Y (BAX Drunen; aanrader)

Ik was al de hele week bloednerveus, want bang om voor de 3e keer te falen.. Dus ik dacht 'vandaag zullen ze me niet hebben op vlotheid en dat soort stressfoutjes', Dus ik ben mijn rit rustig begonnen, en toen ik mij goed voelde na een minuutje of 10 heb volle bak gas gegeven! Overal links staan bij alle verkeerslichten, op de snelweg 600meter voor de afslag nog 3 vrachtwagens inhalen met 130kmh:o, Volgens mij nog 45 -50 gereden in 30km zones... Allemaal prima blijkbaar, want ik ben geslaagd!*O* Ik heb alleen een beetje commentaar gehad op wat putdeksels die ik nog even meegenomen heb. (lagen ook wel erg vervelend in de bocht daar moet ik zeggen...).

Nu mijn rijbewijs nog even aanvragen, want er staat een fonkelnieuwe Yamaha MT07 (mat zwart '22) sinds september in mijn garage te wachten:t
Goed werk jonguh! *O* Gefeliciteerd. Veel veilige en vrolijke kilometers gewenst!
Had je 'm al wel verzekerd?
 
Goed werk jonguh! *O* Gefeliciteerd. Veel veilige en vrolijke kilometers gewenst!
Had je 'm al wel verzekerd?
Dankjewel! Jazeker! De motor staat verzekerd in de garage! :Y Dat heb ik uiteraard meteen geregeld toen de motor geleverd werd. Vond het toen al jammer dat ik hem niet zelf af mocht halen... Maar ik mocht er naar kijken hier in de garage toen ik nog geen rijbewijs had:9~
 
Zo! Ik heb me ook maar eens aangemeld hier:) Ik ben 35jaar en dacht dat het wel een mooie leeftijd was (na mijn wilde jaren vroeger op de brommert) om eens te beginnen aan het echte werk! Ik lees al een tijdje mee met de lesverhalen daar ik sinds 7 januari 2022 ook begonnen ben met lessen. Vandaag heb ik (na 3 pogingen:$) eindelijk mijn AVD gehaald! (Mijn AVB was overigens de eerste keer raak). De eerste keer gezakt op een 'examenrit' zoals de examinator het noemde en dus niet vlot genoeg, de 2e keer ook op vlotheid en door nervositeit op het wegrijden bij rood op een onoverzichtelijk kruispunt in Eindhoven zo'n 500meter van het CBR vandaan.... waar ik nog nooit gelest had...

Daarna ben ik overigens geswitcht van rijschool waar ze wel tijd voor me hadden:Y (BAX Drunen; aanrader)

Ik was al de hele week bloednerveus, want bang om voor de 3e keer te falen.. Dus ik dacht 'vandaag zullen ze me niet hebben op vlotheid en dat soort stressfoutjes', Dus ik ben mijn rit rustig begonnen, en toen ik mij goed voelde na een minuutje of 10 heb volle bak gas gegeven! Overal links staan bij alle verkeerslichten, op de snelweg 600meter voor de afslag nog 3 vrachtwagens inhalen met 130kmh:o, Volgens mij nog 45 -50 gereden in 30km zones... Allemaal prima blijkbaar, want ik ben geslaagd!*O* Ik heb alleen een beetje commentaar gehad op wat putdeksels die ik nog even meegenomen heb. (lagen ook wel erg vervelend in de bocht daar moet ik zeggen...).

Nu mijn rijbewijs nog even aanvragen, want er staat een fonkelnieuwe Yamaha MT07 (mat zwart '22) sinds september in mijn garage te wachten:t
Gefeliciteerd en veel rijplezier toegewenst!

Ik ben nu alleen wel benieuwd welk kruispunt het was in Eindhoven waar je weg reed bij rood. Was het misschien bij het linksaf slaan bij de Hovenring (met de fietsrotonde erboven)? Dat is nl best verwarrend ingericht daar, want als je op de strook voor linksaf zit, staat er rechts van je een stoplicht waarvan je zou kunnen denken dat die voor linksaf is, maar in werkelijkheid voor rechtdoor is. Ik ben er zelf met de auto al 2 keer doorheen gereden. Gelukkig nooit met de motor. Daar rijden vaker mensen per ongeluk door rood heen.
 
Gefeliciteerd en veel rijplezier toegewenst!

Ik ben nu alleen wel benieuwd welk kruispunt het was in Eindhoven waar je weg reed bij rood. Was het misschien bij het linksaf slaan bij de Hovenring (met de fietsrotonde erboven)? Dat is nl best verwarrend ingericht daar, want als je op de strook voor linksaf zit, staat er rechts van je een stoplicht waarvan je zou kunnen denken dat die voor linksaf is, maar in werkelijkheid voor rechtdoor is. Ik ben er zelf met de auto al 2 keer doorheen gereden. Gelukkig nooit met de motor. Daar rijden vaker mensen per ongeluk door rood heen.
Dat is precies die rotonde ja:Y Ik stond vooraan en het stoplicht voor links staat dan vrij onzichtbaar links van je, terwijl er een groot stoplicht (voor rechtdoor dus) voor je staat
 
Zo. Even het jaar goed beginnen. Zojuist geslaagd voor mijn AVD. Nu snel rijbewijs aanvragen en dan is hopelijk volgende week de BMW klaar!
Gefeliciteerd met je rijbewijs. :] Veel veilige km’s op de BMW gewenst.

@Stoorzendert welkom op het forum. Gefeliciteerd met je rijbewijs :] Na kijken mag je de MT07 eindelijk rijden. Heb je hem tussendoor vaak gestart om even het gevoel te krijgen? :9
 
Laatst bewerkt:
Hey hey, vraagje voor jullie lessers.

Ik ben geflitst met een paar km te snel omdat ik een auto moest ontwijken die uit een parkeervak kwam zonder te kijken.
Uitwijken en/of vol in de remmen was lastig ivm de tramrails.

Wat wordt jullie over een dergelijke situatie geleerd?
 
Yes! Ik mocht weer vandaag.
Snelle oefeningen dus dat was fijn.
Het voelde ook heel vertrouwd en heel relaxed, een soort van natuurlijk ofzo, alsof ik dit al heel lang deed.
Nog wel wat schoonheidsfoutjes én zodra het slordig word denk ik teveel na. Tenminste, dat zei m'n rijinstructeur.

Het rijden met m'n eigen helm was ook écht een verademing vandaag. Ik heb voor mijn gevoel veel beter zicht en daardoor meer overzicht met m'n systeemhelm. Superfijn! En heel blij met m'n aankoop.

Ik heb vandaag gevraagd of er misschien wel binnenkort een examen ingepland kon gaan worden. En m'n rijinstructeur zei dat dat op zich wel kon, wel de langzame oefeningen nog goed in de vingers/benen (lijf?) krijgen.
En ik zei ook meteen 'ja als het voorlopig niet zo is, dan zei het zo. Ik heb nodig wat ik nodig heb hoor'.
Want als ik te vroeg ga en bak er niks van, weet ik dat dat ook een knauw geeft aan m'n zelfvertrouwen.

Al met al best tevreden voor vandaag.
💪🏻🏍️
 
Laatst bewerkt:
Yes! Ik mocht weer vandaag.
Snelle oefeningen dus dat was fijn.
Het voelde ook heel vertrouwd en heel relaxed, een soort van natuurlijk ofzo, alsof ik dit al heel lang deed.
Nog wel wat schoonheidsfoutjes én zodra het slordig word denk ik teveel na. Tenminste, dat zei m'n rijinstructeur.

Het rijden met m'n eigen helm was ook écht een verademing vandaag. Ik heb voor mijn gevoel veel beter zicht en daardoor meer overzicht met m'n systeemhelm. Superfijn! En heel blij met m'n aankoop.

Ik heb vandaag gevraagd of er misschien wel binnenkort een examen ingepland kon gaan worden. En m'n rijinstructeur zei dat dat op zich wel kon, wel de langzame oefeningen nog goed in de vingers/benen (lijf?) krijgen.
En ik zei ook meteen 'ja als het voorlopig niet zo is, dan zei het zo. Ik heb nodig wat ik nodig ehb hoor'.
Want als ik te vroeg ga en bak er niks van, weet ik dat dat ook een knauw geeft aan m'n zelfvertrouwen.

Al met al best tevreden voor vandaag.
💪🏻🏍️
Bij welke rijschool les je?
 
Wat wordt jullie over een dergelijke situatie geleerd?

"Veiligheidsgeld" ...
Motor repareren is (vaak) duurder, even los van mogelijk lichamelijke letsel.

En je helm (uit eigen ervaring) nog geen week oud met aankoopbewijs, zal meteen "verlies in waarde" hebben... "slijtage"
Ik heb 2x een ongeluk gehad, kort achter elkaar waarbij een nieuwe helm, Shubert C4 van nog geen 2 weken oud maar 1/3 van de prijs werd vergoed... Aan de andere kant kan dat hebben gelegen aan mijn helm, want bij Shubert geregistreerd kan je een kapotte helm voor 1/3 nieuwprijs vervangen. (inlevering oude helm)

Edit: ---
Tijdens het lessen had ik de neiging om vooral op de Kennedylaan ivm flitsers netjes 70 te rijden....
En iedere keer kreeg ik op m'n flikker van (verschillende) instructeur(s) dat ik (flink) harder moest rijden.
Beter een bekeuring dan pannenkoek tussen een kettingbotsing....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag gevraagd of er misschien wel binnenkort een examen ingepland kon gaan worden. En m'n rijinstructeur zei dat dat op zich wel kon, wel de langzame oefeningen nog goed in de vingers/benen (lijf?) krijgen.
En ik zei ook meteen 'ja als het voorlopig niet zo is, dan zei het zo. Ik heb nodig wat ik nodig heb hoor'.
Want als ik te vroeg ga en bak er niks van, weet ik dat dat ook een knauw geeft aan m'n zelfvertrouwen.
Dit heb ik precies zo! Halve draai en de 8 moeten nog even wat netter, dus mijne word aangevraagd zodra er weer datums beschikbaar zijn.
Heb eens wat om me heen gevraagd of je nou echt het gevoel hebt er ooit klaar voor te zijn, de meesten zeiden nee. Dit gaf mij toch ook weer een soort van geruststelling😅.

Ik mag morgen weer, we gaan starten met de langzame oefeningen omdat we een stuk in het schemer/donker moeten lessen (kon even niet anders dit keer).
 
Op zich is dat wel fijn om ook met schemer/donker te rijden of te oefenen.
Mocht je in de toekomst ineens een bepaalde beweging moeten maken met schemer, heb je het in ieder geval al eens gedaan.

Ik merk dat ik, nu ik met m'n neus in m'n theorieboek zit, ineens zenuwachtig word voor komende examens.... Ze zijn verdorie nog niet eens gepland of in zicht... 😱 Hoe bedoel je, ik maak mezelf lekker gek?! (Oh nee, dat was ik al 🤦🏻‍♀️)
 
Dit heb ik precies zo! Halve draai en de 8 moeten nog even wat netter, dus mijne word aangevraagd zodra er weer datums beschikbaar zijn.
Heb eens wat om me heen gevraagd of je nou echt het gevoel hebt er ooit klaar voor te zijn, de meesten zeiden nee. Dit gaf mij toch ook weer een soort van geruststelling😅.

Ik mag morgen weer, we gaan starten met de langzame oefeningen omdat we een stuk in het schemer/donker moeten lessen (kon even niet anders dit keer).
Ik had voor zowel mijn auto als mijn motorrijbewijs het idee dat er nog zoveel op te merken was dat het haast wel mis moest gaan, had mij er al op ingesteld om te zakken maar beide gewoon in 1 keer gehaald. :+
 
Dit heb ik precies zo! Halve draai en de 8 moeten nog even wat netter, dus mijne word aangevraagd zodra er weer datums beschikbaar zijn.
Heb eens wat om me heen gevraagd of je nou echt het gevoel hebt er ooit klaar voor te zijn, de meesten zeiden nee. Dit gaf mij toch ook weer een soort van geruststelling😅.

Ik mag morgen weer, we gaan starten met de langzame oefeningen omdat we een stuk in het schemer/donker moeten lessen (kon even niet anders dit keer).
Perfectionisten zullen nooit slagen voor AVB. Perfect hoeft niet, goed is genoeg.
 
Bij André Terbrugge in Hellevoetsluis. (Voorheen rijschool Nobel)
Haha, geweldig. Mijn oude overbuur uit Spijkenisse. Die reed voordat hij het licht zag als een totale debiel. Tig bekeuringen, kwam nog wel eens bij mijn vader of hij niet een bezwaar kon indienen. Zwaar gereformeerd gezin. Dan praat ik over 35 jaar geleden.
 
Ja? Die rustige man? Onbesuisd en rijden als een totale debiel?! 😱
En ik begrijp eruit dat je vader toentertijd bij de politie werkte 🤣

Nooit geweten dat ie in Spijkenisse heeft gewoond
 
Ja? Die rustige man? Onbesuisd en rijden als een totale debiel?! 😱
En ik begrijp eruit dat je vader toentertijd bij de politie werkte 🤣

Nooit geweten dat ie in Spijkenisse heeft gewoond
Nee maar mijn vader was juridisch wat meer onderlegd zullen we maar zeggen. Zijn moeder was vol verbazing hoe keurig hij reed toen hij instructeur geworden was, ja moe, ik moet nu het goede voorbeeld geven. _O-
André was een prima gozer hoor, alleen achter het stuur niet. ;)
 
Oh écht?! Ik dacht dat het alleen maar een plaatsje in m'n hoofd was waar ik de enige bewoner was. Ik vond het er al zo druk 🤔
😝
*Sarcasme uit*

Ik heb het er wel eens met m over gehad. Vandaar 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan