Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Afgelopen zaterdag tweede les gehad, dit keer van 2.5 uur. Manoeuvres geoefend. Noodstop leek toen heel akelig en bijna elke keer schoot ABS in actie, dus daar enige tijd op gewerkt. Vooral om het inknijpen van de voorrem en achterrem niet te bruusk te doen, maar geleidelijk opbouwen en op korte afstand stoppen zonder ABS. Lukte niet echt goed.
Bij de noodstop mag de ABS inschakelen, enkel bij de precisiestop niet.
(maar dat zeiden de andere ook al, nadeel van reageren en nog niet alles gelezen hebben)
 
Bij de Veluwe-rit vorig jaar hebben we geloof ik uurtje rijden - beentjes strekken - uurtje rijden - uitgebreid lunchen - uurtje rijden - beentjes strekken - uurtje rijden aangehouden. Was prima te doen w.m.b.t., al hadden we toen niet echt ex-lessers meer mee geloof ik. Bij de rit die @Okami_Xci zomer 2020 had uitgezet idem, ook nog ff een kwartiertje eraf tussen start en lunch / lunch en eind. Dan is het prima vol te houden, je zit dan natuurlijk nog wel met de heen- en terugweg. Voor mij is Uden prima aan te rijden (kantoor is verder), als je in noord Groningen woont zal het een iets ander verhaal zijn. :+
Dit lijkt mij ook een goed idee. 1,5 à 2 uur rijden aan één stuk is wel heel lang.
 
Bij de noodstop mag de ABS inschakelen, enkel bij de precisiestop niet.
(maar dat zeiden de andere ook al, nadeel van reageren en nog niet alles gelezen hebben)
Niet enkel maar ook 🤗; zowel bij de precisie- als de stopproef is het niet toegestaan dat het ABS inschakelt.
 
Nog eens iets anders…
Hier in België, als je voor 1989 je rijbewijs B hebt gehaald, mag je overal mee rijden. Dus elke motor, ongeacht vermogen en gewicht. En B rijbewijs behaald voor 2011, max 125cc. Nu, een maat van mij en fervent motorrijder, rijdt al sinds 1976 op een motor, met enkel rijbewijs B. Hij rijdt regelmatig in andere Europese landen. Nog nooit een probleem gehad en al regelmatig zijn rijbewijs getoond. Maar zoals ik het nu begrijp mag dit eigenlijk niet (meer?)
 
Niet enkel maar ook 🤗; zowel bij de precisie- als de stopproef is het niet toegestaan dat het ABS inschakelt.

Hier in BE, precisiestop mag ABS NIET inschakelen, noodstop wel.

Mij is in NL hetzelfde verteld, bij precisiestop GEEN abs.
Bij Noodstop mag dit WEL.

In NL heb je 3 rem oefeningen zeg maar (cluster 4)
- Noodstop (zo snel mogelijk stil staan, ABS mag ingrijpen)
- Precisiestop (op een vast punt stil staan, geen ABS)
- Stopproef (gecontroleerd op een korte afstand stil staan en netjes terugschakelen, geen ABS)
 
Mij is in NL hetzelfde verteld, bij precisiestop GEEN abs.
Bij Noodstop mag dit WEL.

In NL heb je 3 rem oefeningen zeg maar (cluster 4)
- Noodstop (zo snel mogelijk stil staan, ABS mag ingrijpen)
- Precisiestop (op een vast punt stil staan, geen ABS)
- Stopproef (gecontroleerd op een korte afstand stil staan en netjes terugschakelen, geen ABS)
Ook bij de precisiestop moet er teruggeschakeld worden naar de eerste versnelling voordat je stilstaat.
 
Nog eens iets anders…
Hier in België, als je voor 1989 je rijbewijs B hebt gehaald, mag je overal mee rijden. Dus elke motor, ongeacht vermogen en gewicht. En B rijbewijs behaald voor 2011, max 125cc. Nu, een maat van mij en fervent motorrijder, rijdt al sinds 1976 op een motor, met enkel rijbewijs B. Hij rijdt regelmatig in andere Europese landen. Nog nooit een probleem gehad en al regelmatig zijn rijbewijs getoond. Maar zoals ik het nu begrijp mag dit eigenlijk niet (meer?)
Mocht je in België dan met een B rijbewijs motor rijden of kreeg je als je je B rijbewijs haalde er automatisch A erbij?
 
Precisiestop en stopproef zijn toch dezelfde? O-)


Mijn (in Nederland) routes hebben idd dat patroon van:

~1 uur rijden, dan een koffie-stop.
Dan weer ~1 uur rijden voor de lunch stop.
Dan weer ~1uur rijden voor koffie en daarna door naar 't eindpunt.

Zo ook deze....


Vandaag Route 2 getest. (zonder pauzes)
Een paar foutjes gevonden, een paar aanpassingen nodig...
(was toch een modder-pad in de route geslopen.... semi-verhard is nog wel te doen (zit er ook niet in), helemaal onverhard pas ik ook voor)

De koffie/lunchstops die ik in gedachten heb nog even na-bellen voor gesplitte rekening etc.
En anders andere vinden..... (waren er genoeg op de route)

Ook eens in het weekend rijden om te kijken hoe het verkeer dan is..... en wat korter bij de daadwerkelijke datums....
Er was nu een stuk afgesloten i.v.m. hoog water.... (Zomerdijk bij Waalwijk/Capelle)
 
Mocht je in België dan met een B rijbewijs motor rijden of kreeg je als je je B rijbewijs haalde er automatisch A erbij?
we hebben op zijn oude, half versleten rijbewijs gekeken, en enkel B is aangeduid door een soort perforatie. Maar hij zegt, zo is het bij al mijn maten. En ze rijden dus ook al meer dan 40 jaar.
 
Mocht je in België dan met een B rijbewijs motor rijden of kreeg je als je je B rijbewijs haalde er automatisch A erbij?
De A kreeg je erbij als je voor 1 januari 1989 je B rijbewijs had. Ik balen als zot, want ben pas geboren in maart 1971. Jaren schakelbrommer gereden en 7 jaar geleden toch maar mijn A gaan halen.
 

Motoren​

(Scroll links)(Scroll rechts)
Datum rijbewijs BWelke motor mag u besturen?
Voor 31 december 1988Categorie A1, A2 en A, zonder beperking van vermogen of cilinderinhoud
Voor 1 mei 2011Categorie A1
Vanaf 1 mei 2011Categorie A1, na 4 uur rijles in een erkende rijschool.
U hoeft geen theoretisch of praktisch examen af te leggen en moet met uw rijbewijs naar het gemeentebestuur om er code 372 op te laten aanbrengen.
Met een rijbewijs B mag u alleen in België met een motor rijden. In het buitenland moét u een rijbewijs A, A1 of A2 hebben.
 
Precisiestop en stopproef zijn toch dezelfde? O-)
Daar zat ik ook mee bij het lezen van de voorgaande bijdragen.
Mijn (in Nederland) routes hebben idd dat patroon van:

~1 uur rijden, dan een koffie-stop.
Dan weer ~1 uur rijden voor de lunch stop.
Dan weer ~1uur rijden voor koffie en daarna door naar 't eindpunt.

Zo ook deze....

(...)

De koffie/lunchstops die ik in gedachten heb nog even na-bellen voor gesplitte rekening etc.
En anders andere vinden..... (waren er genoeg op de route)
Dit ziet er aantrekkelijk uit. Ben ex-lesser en zal als de datum me schikt graag meerijden.
 
Morgen en donderdagochtend nog een les en dan donderdagmiddag op voor AVB. Ben benieuwd, is nog geen zekerheidje. Is alweer 4 weken geleden dat ik voor het laatst hebt gelest. Was de snelle slalom nou ook alweer in zijn 2 of 3? (Yamaha MT07 lesmotor).
Succes morgen!
Ik heb geleerd in z'n 2. Want je rijd maar 30km/u en je schakelt ongeveer per 20 km omhoog. Dus dat red je net niet voor z'n 3. (Zo bedenk ik meestal).

Precisiestop en stopproef zijn toch dezelfde? O-)
Nope. Precisiestop is rustig in een vloeiende lijn remmen en terugschakelen naar z'n 1. De noodstop is vol in de ankers, zonder terug te schakelen. De stopproef is de noodstop, maar dan toch terugschakelen naar z'n 1.

Ik had vandaag geen les, want ik ging een dagje naar de sauna. Maar mooi dat ik het niet los kon laten hè, dus had ik m'n theorieboek meegenomen.
Ik heb zojuist ook maar m'n theorieexamen ingepland. Over een kleine 3 weken.
Ik wilde hem inplannen over 2 weken maar al die data waren ineens weg 😳.
Dus ff knallen en oefenen en lezen en herhalen en dan s'ochtends vroeg examen doen. 💪🏻
 
Laatst bewerkt:
Nope. Precisiestop is rustig in een vloeiende lijn remmen en terugschakelen naar z'n 1. De noodstop is vol in de ankers, zonder terug te schakelen. De stopproef is de noodstop, maar dan toch terugschakelen naar z'n 1.

Maar als je bij de stopproef niet je ABS laat inschakelen ben je gewoon een Precisiestop aan het doen (al zij het op een wat kortere afstand.)

Noodstop is idd alle ankers uit en zo snel mogelijk stil staan. (ABS mag)
Stopproef ook maar dan zonder ABS?.... m.a.w. een korte precisiestop.....
Een vloeiende lijn zegt niks over de lengte van die lijn namelijk.

Of zie ik dat nou verkeerd?

-Edit:

Even wat Youtube onderzoek:
Stopproef
Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en draait bij het poortje het gas dicht, remt direct met beide remmen en ontkoppelt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de eerste versnelling.

Precisiestop
Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje van twee pylonen passeert. Daarna moet je de motor zeventien meter verderop tot stilstand brengen. Belangrijk is dat je gelijkmatig remt gedurende de zeventien meter, zonder dat grote correcties in remkracht nodig zijn. Vlak voor je stilstaat, schakel je terug naar de eerste versnelling.


Overeenkomst:
50Km/u, vlak voor poortje gas dicht, remmen vanaf poortje, remkracht opbouwen, op het laatst terug naar 1e versnelling.
(Teksten van de filmpjes beluisteren, schriftelijk is er meer verschil neergezet al zeggen ze naar mijn mening hetzelfde met andere woorden)

Conclusie die ik trek:
Precisiestop en stopproef zijn hetzelfde alleen bij de precisiestop is er een remafstand opgegeven
Beheerst en direct sluiten elkaar niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Precisiestop en stopproef zijn toch dezelfde? O-)
Nee dat zijn ze dus niet :)

Mijn (in Nederland) routes hebben idd dat patroon van:

~1 uur rijden, dan een koffie-stop.
Dan weer ~1 uur rijden voor de lunch stop.
Dan weer ~1uur rijden voor koffie en daarna door naar 't eindpunt.

Zo ook deze....

Vandaag Route 2 getest. (zonder pauzes)
Een paar foutjes gevonden, een paar aanpassingen nodig...
(was toch een modder-pad in de route geslopen.... semi-verhard is nog wel te doen (zit er ook niet in), helemaal onverhard pas ik ook voor)

De koffie/lunchstops die ik in gedachten heb nog even na-bellen voor gesplitte rekening etc.
En anders andere vinden..... (waren er genoeg op de route)

Ook eens in het weekend rijden om te kijken hoe het verkeer dan is..... en wat korter bij de daadwerkelijke datums....
Er was nu een stuk afgesloten i.v.m. hoog water.... (Zomerdijk bij Waalwijk/Capelle)
Klkinkt goed!!

Nope. Precisiestop is rustig in een vloeiende lijn remmen en terugschakelen naar z'n 1. De noodstop is vol in de ankers, zonder terug te schakelen. De stopproef is de noodstop, maar dan toch terugschakelen naar z'n 1.
Nog niet helemaal. De stopproef mag de stopafstand iets langer zijn dan de noodstop, maar HOEFT niet langer te zijn.

Maar als je bij de stopproef niet je ABS laat inschakelen ben je gewoon een Precisiestop aan het doen (al zij het op een wat kortere afstand.)

Noodstop is idd alle ankers uit en zo snel mogelijk stil staan. (ABS mag)
Stopproef ook maar dan zonder ABS?.... m.a.w. een korte precisiestop.....
Een vloeiende lijn zegt niks over de lengte van die lijn namelijk.

Of zie ik dat nou verkeerd?

-Edit:

Even wat Youtube onderzoek:
Stopproef


Precisiestop



Overeenkomst:
50Km/u, vlak voor poortje gas dicht, remmen vanaf poortje, remkracht opbouwen, op het laatst terug naar 1e versnelling.
(Teksten van de filmpjes beluisteren, schriftelijk is er meer verschil neergezet al zeggen ze naar mijn mening hetzelfde met andere woorden)

Conclusie die ik trek:
Precisiestop en stopproef zijn hetzelfde alleen bij de precisiestop is er een remafstand opgegeven
Beheerst en direct sluiten elkaar niet uit.
Conclusie is niet helemaal correct, maar komt effectief wel op hetzelfde neer.
De stopproef moet je gewoon zo snel mogelijk stil staan en teruggeschakeld hebben.
De stopafstand mag zo kort zijn als je voor elkaar krijgt, maar je moet weer klaar staan voor vertrek (en ook na deze stop moet je wegrijden, iig, dat moest ik wel, net als na de precisiestop zeg maar). De stopproef mag de stopafstand niet te lang zijn, dus in die zin zeker anders dan de precisiestop.
Precisiestop gaat er om dat je stil kunt gaan staan en weer klaar voor vertrek op een voorbepaald punt, dus jij kunt stoppen waar het MOET en klaar staan voor vertrek, niet stoppen waar je KUNT en klaar staan voor vertrek ;)

maar goed... de instructeur zal vast uitleggen hoe hij wil dat je het doet natuurlijk.
 
Zoals ik het geleerd heb:

Precisiestop. Precies stoppen op de aangewezen plek met een gelijkmatige en beheerste remweg, waarbij tijdens het remmen teruggeschakeld wordt naar de 1e versnelling, en men klaar is om weer weg te rijden.

Stopproef: ergens tussen punt A en punt B tot stilstand komen, maar niet te dicht bij het voorgeschreven stoppunt van de precisiestop. Iets steviger remmen dan bij de precisiestop. Ook hier weer tijdens het remmen terug schakelen naar de 1e versnelling, en klaar zijn om weg te rijden.

Noodstop: Vol in de ankers, zolang je op de motor blijft zitten en deze blijft beheersen is het goed.
 
In basis is dat het ook. Vorige week heb ik de hele les op alledrie mogen oefenen. Mijn instructeur legde het zo uit. Precisiestop kan je vergelijken met stoppen voor een stoplicht, je weet exact het punt (witte lijn) waar je stil wilt komen te staan en remt daar naartoe.
Een stopproef gebruik je in een soortgelijke situatie, maar dat kleine rode autootje voor je besluit om hard te remmen voor dat oranje licht... je wilt dus iets eerder stilstaan, maar wel weer klaar om te vertrekken.
En de noodstop, tja... gewoon volle bak remmen om een botsing te voorkomen.
 
Zoals ik het geleerd heb:

Precisiestop. Precies stoppen op de aangewezen plek met een gelijkmatige en beheerste remweg, waarbij tijdens het remmen teruggeschakeld wordt naar de 1e versnelling, en men klaar is om weer weg te rijden.

Stopproef: ergens tussen punt A en punt B tot stilstand komen, maar niet te dicht bij het voorgeschreven stoppunt van de precisiestop. Iets steviger remmen dan bij de precisiestop. Ook hier weer tijdens het remmen terug schakelen naar de 1e versnelling, en klaar zijn om weg te rijden.

Noodstop: Vol in de ankers, zolang je op de motor blijft zitten en deze blijft beheersen is het goed.
Mijn instructeur deed de oefeningen filmen zodat je ze terug kon kijken. Leer je best een hoop van. Was altijd erg leuk om te zien. Dit is volgens mij een noodstop met ABS… hij liet ons beide oefenen met en zonder ABS
 

Bijlagen

  • IMG_4648.MOV
    1.002,2 KB
Zo, Ex-Lessers Route 2 is getest en gekeurd.
1e koffiestop (De Lachende Vis, 's Hertogenbosch) en lunch-stop (Jacobushoeve, Dorst) getest en even een kort praatje gemaakt.
Apart afrekenen geen probleem daar en eten, drinken & service vond ik prima.

T.z.t. nog een keertje bij de laatste stop (Hoeve 1827) even langs om te kijken hoe 't daar gesteld is...
Al verwacht ik geen problemen.... (en anders zijn er nog genoeg andere opties)
1675519253697.png
 
Vandaag voor de eerste keer op mijn motor gereden!
Klein toerke gedaan van zo’n 35 km, lekker over de binnenweggetjes. En het ging goed, geen echte problemen tegengekomen.
Ben toch echt wel blij met de lessen die ik gehad heb.
Over 2 weken doet mijn oudste zijn theorie, hopelijk kunnen we dan direct door om zijn lessen in te plannen.
 
Zo, Ex-Lessers Route 2 is getest en gekeurd.
1e koffiestop (De Lachende Vis, 's Hertogenbosch) en lunch-stop (Jacobushoeve, Dorst) getest en even een kort praatje gemaakt.
Apart afrekenen geen probleem daar en eten, drinken & service vond ik prima.

T.z.t. nog een keertje bij de laatste stop (Hoeve 1827) even langs om te kijken hoe 't daar gesteld is...
Al verwacht ik geen problemen.... (en anders zijn er nog genoeg andere opties)
Bekijk bijlage 1844944

Lijkt me een leuke route. Wanneer wordt die gereden? En is Uden het startpunt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan