Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

saabert

MF veteraan
25 jul 2013
3.024
155
Soest
Welkom in het lessers topic nummertje 13



Vanwege overweldigende belangstelling (max posts bereikt) is het vorige lestopic gesloten. In dit topic kletsen we verder waar we gebleven zijn, dus als je vragen hebt of tips zoekt over AVB, AVD of andere gerelateerde zaken, is dit de juiste plek.

Dus ben je net aan het lessen en wil je weten hoe je die achtjes soepeler kunt pakken, of heb je inmiddels veel ervaring opgedaan met rijden, weet je nog goed hoe het was en wil je meeleven of tips geven:
This is it.

Gelieve ontopic te blijven, het eerste lestopic is gesloten door teveel offtopic berichten!

Dus: Welkom mannen, vrouwen, lessers en ex-lessers! Let's keep it ontopic.




Handige filmpjes en websites:

De Smidsy, hoe zorg je ervoor dat je beter gezien wordt en beter in te schatten bent voor afslaande automobilisten:​


Handig filmpje over hoe je het beste kan sturen (ook erg interessant voor gevorderde):​


Website welke zich alleen richt op motoren voor A1 en A2 (en eventuele andere handige info) in het Nederlands​


Website welke zich vooral richt op motoren voor A1 en A2 (en eventuele andere handige info) in het Engels​





Evenementen in de planning

niks in de planning op dit moment​




Evenementen die geweest zijn

Geen evenementen geweest sinds nieuw topicdeel​




Wat hieraan vooraf ging:






Off-topic

Hier staat de link naar het laatste Off-Topic deel voor de (ex)lessers, aangezien het door de mod's niet gewaardeerd word om hier teveel offtopic te gaan zitten ouwehoeren O-) (en terecht uiteraard)





Wijziging Rijbewijscategorieën A, A1, A2​

Zoals jullie wellicht bekend is, is er wat veranderen aan de rijbewijzen, hoe je deze rijbewijzen moet weten te bemachtigen en wat je ermee mag besturen. Vanaf 19 januari 2013 zijn de nieuwe rijbewijs regels ingegaan, wat kort inhoudt dat je in het slechtste geval twéé extra AVD examens moet doen, als je nog geen 24 jaar bent. Eerder was de situatie nog dat je tot en met 21 jaar éérst 2 jaar op een 'lichte' motor moet rijden (maximaal 25kW & maximaal 0,16kW per kilo gewicht) en daarna krijg je automatisch je 'zware' rijbewijs en mag je overal op rijden. Vanaf 19 januari is dit dus veranderd en mag je pas vanaf 24 jaar direct op een 'zware' motor afrijden, daaronder ben je verplicht een traject in te gaan waar je in het slechtste geval vier jaar over doet, afhankelijk van de leeftijd waarop je begint.

Hieronder een overzicht van de oude en de huidige situatie, vanaf 19 januari 2013

Oude situatie:

1 Theorie-examen, 1 Praktijkexamen Voertuigbeheersing (AVB), 1 Praktijkexamen Verkeersdeelneming (AVD)

- Jonger dan 21 jaar, examen doen (AVB én AVD) op een 'lichte' motor (35kW max + max 0,16kW per kilogram ledig gewicht) en 2 jaar op een 'lichte' motor (25kW max + 0,16kW per kilogram ledig gewicht) rijden waarna het automatisch werd omgezet naar een onbeperkt rijbewijs.
- Vanaf 21 jaar mocht je zelf kiezen of je op een 'lichte' motor afreed, of op een zware. Als je alsnog op een lichte motor afreed, moest je ook 2 jaar op een 'lichte' motor rijden alvorens je op een zware motor mocht rijden.

Situatie sinds 19 januari 2013


Als je jonger dan 20 jaar bent, ben je verplicht te beginnen met het halen van rijbewijs A1.

Om rijbewijs A1 te halen moet je, net zoals in de oude situatie, 1 Theorie-examen afleggen, 1 Praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB) en 1 Praktijkexamen verkeersdeelnemening (AVD).

Als je dan rijbewijs A1 hebt moet je 2 jaar rondrijden op een motor met maximaal 11kW.

Vanaf 20 jaar, of als je 2 jaar in bezit bent van rijbewijs A1 mag je examen doen voor rijbewijs A2.

Heb je nog geen A1, dan mag je (sinds 31 december 2013) vanaf 20 jaar direct instromen in de categorie A2, maar moet je hiervoor wel gewoon drie examens afleggen, 1 theorie-examen, 1 praktijkexamen voertuigbeheersing en 1 praktijkexamen verkeersdeelneming.

Heb je reeds 2 jaar A1, dan hoef je alleen een tweede praktijkexamen verkeersdeelneming af te leggen. Slaag je hiervoor, dan krijg je rijbewijs A2.

heb je nog geen 2 jaar A1 maar ben je al 20, dan mag je alsnog voor A2 gaan maar dan moet je zowel praktijkexamen voertuigbeheersing en praktijkexamen verkeersdeelneming doen. Slaag je hiervoor, dan krijg je rijbewijs A2

Met rijbewijs A2 mag je op een motor rijden die maximaal 35kW heeft. Na 2 jaar mag je vervolgens examen doen voor rijbewijs A (en als je dus ouder als 22 bent).

Dit is een derde (of in geval van directe instroming A2, tweede) praktijkexamen verkeersdeelneming, leg je dit met goed gevolg af, krijg je rijbewijs A en mag je overal op rijden.

Als je dus voor je 24e jaar begint kan je dus op zijn vroegst op je 22e zwaar rijden, waar dat hiervoor nog 20 was.

Als je ouder bent dan 24, mag je meteen examen doen voor je volledige rijbewijs A, hier gelden dezelfde regels als voor het onbeperkte rijbewijs vroeger, 1 theorie-examen, 1 praktijkexamen voertuigbeheersing & 1 praktijkexamen verkeersdeelneming.

  • A1: vanaf 18 jaar, (theorie-, voertuigbeheersingsexamen en voertuigbeheersingexamen)
    motor maximaal 11kW,
  • A2: vanaf 2 jaar in bezit van A1 alleen voertuigbeheersingexamen,
    òf directe instroom vanaf 20 jaar (in dat laatste geval wel tevens theorie*- en voertuigbeheersingsexamen),
    motor maximaal 35kW,
  • A : vanaf 2 jaar in bezit van A2 alleen voertuigbeheersingexamen,
    òf directe instroom vanaf 24 jaar (in dat laatste geval wel tevens theorie*- en voertuigbeheersingsexamen),
    onbeperkt vermogen.

*Als je eenmaal je theorie hebt gehaald en binnen 2 jaar wilt doorstromen mits dit kan met leeftijd,
dan hoef je niet je theorie opnieuw te halen ongeacht of deze wel of niet verlopen is.




De oefeningen voor het AVB (Voertuigbeheersing) examen​
Cluster 1:
Lopend achteruit parkeren in een (parkeer)vak (verplicht)

De kandidaat loopt met de motorfiets over een afstand van ruim 10 meter tot voorbij het vak.
Hij loopt achteruit in een bocht het vak in.
Voorwerken mag, maar het is niet de bedoeling dat de kandidaat recht achteruit het vak in loopt.
Vervolgens op-en weer afbokken, (als de midden-bok aanwezig is), waarbij de examinator de keuze heeft uit de middenbok (indien aanwezig) of de zij standaard.
Vooral het bewaren van het evenwicht staat centraal, kijken waar je naar toe moet, en het juiste gebruik van de standaard.



Cluster 2:
Langzame slalom (verplicht)

Het gaat bij deze oefening vooral om het houden van de balans in combinatie met een juiste bediening.
De kandidaat mag vanwege de lage snelheid en het geringe gyroscopische effect sturen vanuit de heupen of door verdraaiing van het stuur.
Met een juiste mix van gas, voetrem en koppeling regelt hij de snelheid.
Het hoeft geen constante snelheid te zijn.
Afschuinen is niet vereist vanwege de geringe centrifugaalkrachten.
De kandidaat houdt de voeten tijdens het rijden op de voet-steunen.
Het ronden van de pylonen en een slippende koppeling zijn essentieel.


Wegrijden uit (parkeer)vak

Belangrijk is de aanvang positie van de kandidaat dat het voorwiel tegen de rand van de denkbeeldige rijbaan staat.
Hierna geeft de examinator de richting pas aan.
De kandidaat heeft de keus welke voet hij aan de grond zet.
Het hierna haak gecontroleerd wegrijden binnen een gemarkeerde rijbaan is essentieel bij deze oefening.


Denkbeeldige acht

Bij deze oefening gaat het om het kunnen en durven afschuinen van de motorfiets in combinatie met een juiste bediening en een goede kijktechniek.( stuurgedrag)
Wel is de beschikbare ruimte waarin de oefening zich afspeelt afgebakend.
Indien de ruimte buiten de kegels gebruikt wordt, gaat de examinator daar genuanceerd mee om.
Zeker als de kandidaat de oefening goed, vloeiend en afgeschuind uitvoert.
Ook betrekt de examinator in voorkomende gevallen de karakteristiek van de motorfiets bij de beoordeling.
Het laten slippen van de koppeling is toegestaan.
Ontkoppelen wordt echter negatief beoordeeld.


Stapvoets rijden

Het gaat hier met name om het bewaren van de balans bij lage snelheid in combinatie met de bediening van gas, koppeling en eventueel voetrem.
Een goede zithouding ( contact met de motorfiets) en een goede kijktechniek ( goed sturen voor het bewaren van de balans in combinatie met het rijden van een rechte lijn) zijn van belang.
Met stapvoets rijden wordt bedoeld: een snelheid waarbij normaal wordt gewandeld/stappen.
Belangrijk hierbij is dat de examinator naast of net vóór de bestuurder loopt, en jou bij kan houden.


Halve draai

Essentieel is dat de kandidaat de snelheid regelt en vasthoudt.
Het is niet voldoende om aan te rijden, het gas af te sluiten en de draai te maken op de resterende ' bewegingsenergie'
Met name het stuurgedrag ( kijk techniek) is een belangrijk element van dit onderdeel.
De kandidaat moet in een rechte lijn de oefening inrijden en ook weer in een rechte lijn verlaten.
De examinator bepaald of de halve draai naar links dan wel naar rechts wordt uitgevoerd.
Het laten slippen van de koppeling is toegestaan.
Ontkoppelen wordt echter negatief beoordeeld.



Cluster 3:
Uitwijkoefening (verplicht)

Het is belangrijk dat de kandidaat de motorfiets kan afschuinen en kantelen, in combinatie met een juiste bediening en kijk techniek.
Hij moet een constante snelheid van 50 kilometer per uur aanhouden tot aan het eerste poortje
Hierna mag hij het gas dichtdraaien.
Hij mag de remmen niet gebruiken tot aan de laatste pylon.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat de snelheid tot aan het eerste poortje vasthoudt en na het ontwijken van het ( denkbeeldige) obstakel de laatste pylon aan de rechterzijde voorbij gaat.


Snelle slalom

Het gaat bij deze verrichting vooral om het kunnen en durven afschuinen en kantelen van de motorfiets in een regelmatige cadans.
Dit in combinatie met het zelfstandig doseren van het gas en daarmee het zelf regelen van de snelheid.
Het gebruik van de voetrem bij deze oefening verdient niet de voorkeur maar wordt bij kort gedoseerd gebruik niet negatief beoordeeld.
De essentie van deze oefening is de bochten techniek waarbij veel elementen van beheersing van het voertuig aan de orde zijn.
(denk aan bediening, stuurgedrag en balans)
De snelheidsindicatie van 30 kilometer per uur is moeilijk exact vast te stellen en in die zin dan ook slechts richting gevend.
Het gaat er vooral om dat de snelheid dusdanig is dat de kandidaat ook kan afschuinen.
Indien door te lage snelheid onvoldoende centrifugaal krachten optreden, dan is de uitvoering van de oefening onvoldoende.


Vertragingsoefening

Deze oefening toetst eerst het binnen een beperkte afstand kunnen versnellen en vertragen waarbij de bediening gereed moet zijn voor het aangegeven punt.
De daarop volgende slalom toetst het kunnen en durven afschuinen en kantelen van de motorfiets in een regelmatige cadans.
Dit in combinatie met een licht trekkende motor.
Het gebruik van de voetrem in het slalomdeel verdient niet de voorkeur, maar wordt bij kort gedoseerd gebruik niet negatief beoordeeld.
Als slechts één van de wielen blokkeert of het ABS in werking treedt is de oefening onvoldoende.
De essentie van deze oefening bestaat uit tijdig gereed zijn met accelereren voor het aangegeven punt en het gereed zijn met het vertragen, alvorens de slalom wordt ingezet.
Essentieel is de gecontroleerde bediening tijdens het vertragings-deel en het beheerst uitvoeren van het slalomdeel.



Cluster 4:
Noodstop (verplicht)

De kandidaat moet de noodstop uitvoeren op een schoon, vlak en nagenoeg horizontaal wegdek.
Bij slechte omstandigheden verdient het aanbeveling de kandidaat er op te wijzen dat hij niet onbegrensd kan remmen.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat tot stilstand komt.
Normaliter is een noodstop waarbij de kandidaat niet tot stilstand komt, onvoldoende.
Het aanvangen van het remmen bij een aangegeven punt ( pylon) is alleen bedoeld om de examinator de kans te geven om te beoordelen hoe de kandidaat de remming uitvoert.
De aanvangssnelheid is 50km/h.
Als de kandidaat niet op het aangegeven punt start met remmen, maar verder aan de eisen van de oefening voldoet, is dat op zich géén reden voor een onvoldoende.
In principe wordt met beide remmen de remming ingezet.
Maar het gebruik van de voorrem is essentieel.
De examinator houdt hierbij rekening met het karakter van de motorfiets.
Het blokkeren van een wiel wordt niet als negatief beoordeeld.
Indien de motor is voorzien van ABS, is het in werking treden van dit systeem géén negatief beordelings aspect.
Terugschakelen is niet vereist.
De kandidaat handelt namelijk vanuit een gesimuleerde noodsituatie.
Essentieel is het uitvoeren van een maximale remming zonder daarbij de controle over de motor te verliezen.


Precisiestop

Het gaat bij deze oefening om een technisch goed uitgevoerde remming.
De kandidaat moet beide remmen gebruiken en kort voor stilstand terugschakelen naar de éérste versnelling.
De eigen veiligheid van de motor rijder staat hier weer voorop.
De kandidaat verdeelt de remweg gelijkmatig over de lengte van 17 meter.
De aanvangssnelheid is 50km/h.
Als één van de wielen blokkeert, is de oefening onvoldoende uitgevoerd.
De kandidaat doseert het remmen zó gelijkmatig dat hij zonder grote correcties ( met de aanvang bepaalde remkracht) bij het 2e poortje tot stilstand komt.
De kandidaat moet met het voorwiel vlak voor het 2e poortje stoppen.


Stopproef

De kandidaat moet de stopproef uitvoeren op een schoon, vlak en nagenoeg horizontaal wegdek.
Bij slechte (weers)omstandigheden verdient het aanbeveling de kandidaat er op te wijzen dat hij niet onbeperkt kan remmen.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat tot stilstand komt, gebruikmakend van beide remmen.
De aanvangssnelheid is 50km/h, en het tot stilstand komen moet onder normale omstandigheden wel binnen 17 meter lukken.
Normaliter kan een stopproef waarbij de kandidaat niet tot stilstand komt onvoldoende worden verklaard.
Het aanvangen van het remmen bij een aangegeven punt ( pylon) is alleen bedoeld om de examinator de kans te geven om te beoordelen hoe de kandidaat de remming uitvoert.
Als de kandidaat niet op het aangegeven punt start met remmen, maar verder aan de eisen van de oefening voldoet, is dat op zich géén reden voor een onvoldoende.


op Youtube een filmpje gevonden waarin de bijzondere verrichtingen tijdens het uitvoeren ervan worden uitgelegd:

Als laatste nog een tip als je zelf mag aangeven waar je mee wilt beginnen:

Zeg dan dat je begint met stapvoets rijden. Als je die gehad hebt hoef je alleen nog maar de langzame slalom (die immers toch verplicht is) te doen. Op die manier hoef je geen achtje, halve draai en wegrijden uit een parkeervak te laten zien.

Succes! *O*




Tips voor het AVD (verkeersdeelneming) examen​

- Probeer het rijden over putdeksels, wegbelijning etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dus tussen de zebrastrepen en langs de pijlen of over de hals. Maar, ga er geen rare capriolen voor uithalen om er persé niet overheen te rijden
- Goed de bochten doorkijken
- Regelmatig in je spiegels kijken, bij versnellen, vertragen etc.
- Dode hoek checken voor een zijdelingse verplaatsing
- Bij stoplichten vrijwel altijd links staan (tenzij de rechterbaan leeg is natuurlijk)
- Bij het het voorsorteren zo gaan staan dat er geen auto's tussendoor passen.
- Vlot optrekken tot de maximum snelheid.
- Zo rijden dat bij een (gelijkwaardige) kruising een voertuig van rechts gemakkelijk voor jou langs past.
- Bij veel verkeer links van het midden rijden. Zodat je goed te zien bent door verkeer dat aan het inhalen is.
- Maak oogcontact met de bestuurders, zo weet je of je gezien bent.
- Duidelijk zijn met wat je doet. Niet rollend wachten totdat je de weg op kunt, maar gewoon goed remmen en stilstaan (oftewel voorrang geven).
- Voor de bocht klaar zijn met het kijken en je snelheid.
- Bij onoverzichtelijke bochten een ruime lijn nemen, zodat jijzelf de bocht beter door kan kijken en jij sneller gezien kan worden door tegemoet komend verkeer.

Net zoals je bij je autorijbewijs (als je die hebt) geleerd heb, éérst je spiegels checken (binnen, buiten) dán je dode hoek checken (schouder) en dán pas je knippertje aan... Binnenspiegel kun je van vervangen door de spiegel van de kant waar je níet heen wilt afslaan. Dus als je linksaf wilt slaan, eerst je rechterspiegel checken, dan je linkerspiegel en dan ff over je schouder voor de dode hoek, knippertje aan en gaan!

Met dode hoek kijken moet je overigens alleen je hoofd bewegen en niet je bovenlichaam, dan maakt je motor een slinger wat weer zorgt voor onbalans...

Zorg dat je tijd voor jezelf maakt om deze handelingen te gaan doen, dus begin er op tijd mee!




stel je even kort en snel voor, hoe ver ben jij met je lessen?

Vul dan a.u.b even onderstaand lijstje in precies zoals het er staat, dat scheelt een hoop werk als ik de openingspost ga bijwerken met nieuwe leden... Thanks! :)

Kopieer dit lijstje even en vul hem in met je eigen gegevens:

[Gebruikersnaam]
Lessend rijbewijs: (A/A1/A2?)
Eerste rijles: 01 maand 2099
Theorie:
AVB:
AVD:
Rijschool: Naam (plaats)
Lesmotor: Merk type

Openingposts wordt alleen aangepast middels PM!
:] het is ook altijd leuk om te melden als je bent geslaagd *O*

om toch verder te kunnen babbelen en ervaringen en tips uit te wisselen, is het topic geopend. de openingstopic rammelt een beetje qua afbeeldingen, maar ze zijn wel zichtbaar als je op de link klikt. daar ga ik de komende dagen eens naar kijken.

veel plezier in dit topic en tijdens je lessen!

Saabert
 
Laatst bewerkt:
Om 17:40 weer les... dan eerste volledige AVD les... Het weer ziet er tot nu toe postief uit..
Maar goed het is en blijft Nederland... Benieuwd of dit weer een regen les wordt...

Voor zover mij nu bekend gaan we de snelweg op... en het is spits dus zal wel weer lekker gaan :)

SPIEGELEN SPIEGEL KIJKEN KIJKEN en vooral genieten! :] 8-)
 
Om 17:40 weer les... dan eerste volledige AVD les... Het weer ziet er tot nu toe postief uit..
Maar goed het is en blijft Nederland... Benieuwd of dit weer een regen les wordt...

Voor zover mij nu bekend gaan we de snelweg op... en het is spits dus zal wel weer lekker gaan :)

SPIEGELEN SPIEGEL KIJKEN KIJKEN en vooral genieten! :] 8-)

Succes en veel plezier ZwolleRob!! :] :]
 
Yay, een nieuw deel ( ook deze weten we wel vol te krijgen)

@ZwolleRob: Succes met de les, hoop dat het weer idd redelijk blijft, dat lest toch t lekkerste.

In het vorige topic was er een "discussie" gaande omtrent de duur tot het AVB examen.
Heel eerlijk is daar weinig op te zeggen, de een kan wel wekelijks lessen en de ander heeft wat meer moeite of meer tijd tussen de lessen.
Ik heb de eerste weken eens in de 2 weken kunnen lessen, en nu is het ook kijken wanneer het kan ivm drukte bij de rijschool. Of het nu 2 maanden of een half jaar duurt (bij wijze van), het gaat er toch om dat je bezig bent met een passie/hobby.

Motorrijden gaat toch echt om het genieten! En of je nou een wannabe Valentino Rossi bent of als een natte krant rijd... of je nu snel de kunst oppikt of net wat langer nodig hebt voor het dubbeltje valt... Op het einde van de streep maakt dat toch vrij weinig uit. Als je na het behalen van examen gaat voor iedere dag rijden (met woonwerk) of als mooiweer-rijder, je gaat er beiden voor dat je lekker op de motor kan en mag zitten. ;)
 
Ik zou persoonlijk proberen 2 keer per week te lessen, en een langere tijd tussen lessen (1/2 weken en meer) te vermijden. Dit omdat je dan aan het begin van de les eerst weer even bekend moet worden met de motor, waarna je pas echt bezig kunt met oefenen (in geval van AVB). En bij AVD vergeet je toch vrij snel de puntjes van de vorige keer wanneer er (te) veel tijd tussen de lessen zit. Dit is althans mijn ervaring geweest, verschilt natuurlijk per persoon ;)
 
Lessen in de regen zijn misschien niet leuk (helemaal niet op een naked) maar ontzettend leerzaam!

Ongeacht het weer: veel plezier met de lessen!
 
Ik zou persoonlijk proberen 2 keer per week te lessen, en een langere tijd tussen lessen (1/2 weken en meer) te vermijden. Dit omdat je dan aan het begin van de les eerst weer even bekend moet worden met de motor, waarna je pas echt bezig kunt met oefenen (in geval van AVB). En bij AVD vergeet je toch vrij snel de puntjes van de vorige keer wanneer er (te) veel tijd tussen de lessen zit. Dit is althans mijn ervaring geweest, verschilt natuurlijk per persoon ;)

Ik heb nu wekelijks les, en er zit toch vooruitgang in ;) enig probleem tot dusver is als voorgaande lessers aan de spiegels zitten of aan een koppeling draaien, dat is toch niet te vermijden. 2x per week is voor mij niet haalbaar met werk en door drukte op rijschool ook niet. Morgen mag ik iig weer, ff iets verzinnen dat als t regent dat de druppels van t vizier wegrollen (zoekt lekker door t forum)

@Saabert; ik zeg niet dat lessen in de regen niet leuk is, maar het is lekkerder als t droog is. Tot dusver 2 lessen in de regen gehad en t enige storende waren de druppels op t vizier _O-
Iedere les is leerzaam, ongeacht weer en/of wind ;)
 
Ik heb persoonlijk nooit echt les gehad in de regen, één keer dat het het laatste kwartiertje van de les regende, maar dit was niet heel erg ofzo. (Helaas) wel ervaring met motorrijden in de regen, tijdens mijn AVB examen kwam het met bakken uit de lucht. Er lag misschien wel 1,5-2cm water op de parkeerplaats, gewoon omdat het gewoon niet snel genoeg afgevoerd kon worden. Dan ben je toch wel erg blij dat je een lesmotor met ABS hebt wanneer je examinator vraagt om de noodstop te doen. :Y
 
Ik heb persoonlijk nooit echt les gehad in de regen, één keer dat het het laatste kwartiertje van de les regende, maar dit was niet heel erg ofzo. (Helaas) wel ervaring met motorrijden in de regen, tijdens mijn AVB examen kwam het met bakken uit de lucht. Er lag misschien wel 1,5-2cm water op de parkeerplaats, gewoon omdat het gewoon niet snel genoeg afgevoerd kon worden. Dan ben je toch wel erg blij dat je een lesmotor met ABS hebt wanneer je examinator vraagt om de noodstop te doen. :Y
Heb vaak genoeg in de regen gelest, ABS is dan wel prettig met de remoefeningen inderdaad.

Gister in de auto op de A9, nabij opgang A1, in een stortbui terecht gekomen, zeker 4-5 cm water wat gewoon niet weg kon. Was lekker aan het drijven en verloor 2x grip met 70 km/h gewoon rechtdoor. Had daar niet graag met de motor gereden op dat moment. :X Was nog oud asfalt, eenmaal op de ZOAB op de A1 en er was niks meer aan de hand.

Moet wel die route hebben op weg naar het examen, hoop dus maar dat het droger is volgende week dinsdag. :+
 
Vanavond mijn volwaardige AVD les gehad....

De eerste keer samen met een andere leerling.... BAH dit vond ik niet al te leuk :(
Je gaat te veel letten op hem...

Maar goed een leuke ronde gereden met veel buiten weggetjes en soms stukje snelweg of binnenstad..
Alleen was ik in de auto gewend om tikkie te geven aan de richting zodat mijn richtingaanwijzer 3 keer knippert... Maar dit werkt dus blijkbaar niet op de motor _O- _O-

Dat kreeg ik regelmatig in het oortje te horen...
Maar verder geslaagde les! En nog paar keer de stop and go oefenen :}

Naast het te veel letten (automatisch) op de andere leerling vond ik de les uitermate geslaagd!
Nu wel 4 weken rust... Heb immers ook vakantie... en om elke keer terug te rijden zie ik niet zitten :P

10 augustus weer! :]
 
Hoi allen

Ook een lesser :) (en een Belgje)

Johnny Drama
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 05 juli 2016
Theorie: 6 juni 2016
AVB: 14 juli 2016 (morgen examen dus)
AVD: nog te bepalen (
Rijschool: Wirix (Bilzen)
Lesmotor: Kawasaki er6n

Morgen dus examen AVB, als dat lukt dan heb ik 12 maanden de tijd op AVD af te leggen. Kan ondertussen met een voorlopig rijbewijs eigen motor op pad (als ik morgen geslaagd ben).

In Belgie bestaat AVB uit volgende oefeningen:

- voorgaande controles (remmen, lichten, aandrijving, banden, instrumenten, ...)
- wandelen met motor en achterwaarts in parkeervak plaaten (links of rechts)
- starten en uitrijden parkeervak
- snelle slalom
- lussen (8-jes) 2x
- snelle bocht naar links
- uitwijken (min 50km/u en pas remmen na uitwijken) en dan precisie stop
- stapvoets rijden (12s over 10m)
- S-bocht
- snelle bocht naar links
- noodstop (min 50km/h, binnen 17m)

Filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=yoiS7u3sPB8

Vandaag m'n laatste les gehad, alle oefeningen gingen erg vlot...hopelijk morgen ook :)

Motor staat al tijden klaar, zodra ik m'n voorlopig rijbewijs en nummerplaat heb kan ik de weg op.

Ps. proficiat Cereal !
 
Laatst bewerkt:
Vanavond mijn volwaardige AVD les gehad....

De eerste keer samen met een andere leerling.... BAH dit vond ik niet al te leuk :(
Je gaat te veel letten op hem...

Maar goed een leuke ronde gereden met veel buiten weggetjes en soms stukje snelweg of binnenstad..
Alleen was ik in de auto gewend om tikkie te geven aan de richting zodat mijn richtingaanwijzer 3 keer knippert... Maar dit werkt dus blijkbaar niet op de motor _O- _O-

Dat kreeg ik regelmatig in het oortje te horen...
Maar verder geslaagde les! En nog paar keer de stop and go oefenen :}

Naast het te veel letten (automatisch) op de andere leerling vond ik de les uitermate geslaagd!
Nu wel 4 weken rust... Heb immers ook vakantie... en om elke keer terug te rijden zie ik niet zitten :P

10 augustus weer! :]
Heeft de instructeur niet gezegd dat je enkel en alleen voor jezelf moest rijden?
Ik had dat ook wel, maar de instructeur rijdt of gewoon ergens voor ons (hij ziet ons wel) of achter, en ik ga echt niet rekening houden met m'n mede-lesser.
 
Vanavond mijn volwaardige AVD les gehad....

De eerste keer samen met een andere leerling.... BAH dit vond ik niet al te leuk :(
Je gaat te veel letten op hem...

Maar goed een leuke ronde gereden met veel buiten weggetjes en soms stukje snelweg of binnenstad..
Alleen was ik in de auto gewend om tikkie te geven aan de richting zodat mijn richtingaanwijzer 3 keer knippert... Maar dit werkt dus blijkbaar niet op de motor _O- _O-

Dat kreeg ik regelmatig in het oortje te horen...
Maar verder geslaagde les! En nog paar keer de stop and go oefenen :}

Naast het te veel letten (automatisch) op de andere leerling vond ik de les uitermate geslaagd!
Nu wel 4 weken rust... Heb immers ook vakantie... en om elke keer terug te rijden zie ik niet zitten :P

10 augustus weer! :]

Als je zelf gaat rijden en er rijd iemand voor je... let je dan ook alleen nog maar op diegene? :+
Snap wel dat t wennen is om ineens met iemand te rijden... vind het zelf wel geinig, maar bij mijn rijschool wisselen we wel af wie er voorop rijd.

Dat tikkie werkt idd niet _O- bedrijfswagen heeft dit ook, eigen wagen niet... bij mij was t in t begin voornamelijk wennen dat ie niet automatisch uit gaat na een bocht... Momenteel allang blij dat ik al 3 lessen zonder problemen op tijd de RAW uit klik.
4 weken rust..... niet rijden op motor -O- ah, geniet van je vakantie ;)
 
...
In Belgie bestaat AVB uit volgende oefeningen:

- voorgaande controles (remmen, lichten, aandrijving, banden, instrumenten, ...)
- wandelen met motor en achterwaarts in parkeervak plaaten (links of rechts)
- starten en uitrijden parkeerplaats
- snelle slalom
- lussen (8-jes) 2x
- snelle bocht naar links
- uitwijken (min 50km/u en pas remmen na uitwijken) en dan precisie stop
- stapvoets rijden (12s over 10m)
- S-bocht
- snelle bocht naar links
- noodstop (min 50km/h, binnen 17m)

Filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=yoiS7u3sPB8

Vandaag m'n laatste les gehad, alle oefeningen gingen erg vlot...hopelijk morgen ook :)

Motor staat al tijden klaar, zodra ik m'n voorlopig rijbewijs en nummerplaat heb kan ik de weg op.

Welkom Johnny Drama :) :W

AVB zit in België dan toch anders in elkaar dan in Nederland..
De BRAVO-A krijgen wij pas met AVD ( al zit er wel al een deel in bij theorie en als je een beetje instructeur hebt die subtiel tijdens AVB al t een en ander vermeld)

Mis wel een beetje de logica van de S-bocht als je ook al een 8tje 2 maal moet doen, zal wel aan de snelheid liggen denk ik ;)
2x snelle bocht naar links? of is dat een typ-o ...
Het klinkt wel allemaal een stuk relaxter dan de langzame slalom die wij erbij hebben, maar goed... ook die is aan te leren.

iig heel veel succes morgen *D
 
Whoppaaaa, nieuw topic. Ich bin dabei! Ik mag zaterdag pas weer de weg op. En potverdikkeme ik wil nú al! Ben echt heel erg benieuwd hoe die les gaat namelijk, aangezien mijn les van afgelopen donderdag zo erg van z'n leien dakkie ging.. We gaan 't zien!

Over 't lessen in de regen: Ik heb er maar al te veel ervaring mee. Gelest in alle soorten neerslag (behalve sneeuw, gelukkig) zo ongeveer nu al _O- .

Afgelopen donderdag dus in ieder geval niét. In tegenstelling zelfs, toen heerlijk weer gehad! En dat is geen straf als je bochtenwerk oefent over de landweggetjes van het Groninger platteland :] .

Gefeliciteerd Cereal! Veel veilige KM's toegewenst!! *O*
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen

Ook een lesser :) (en een Belgje)

Johnny Drama
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 05 juli 2016
Theorie: 6 juni 2016
AVB: 14 juli 2016 (morgen examen dus)
AVD: nog te bepalen (
Rijschool: Wirix (Bilzen)
Lesmotor: Kawasaki er6n

Morgen dus examen AVB, als dat lukt dan heb ik 12 maanden de tijd op AVD af te leggen. Kan ondertussen met een voorlopig rijbewijs eigen motor op pad (als ik morgen geslaagd ben).

In Belgie bestaat AVB uit volgende oefeningen:

- voorgaande controles (remmen, lichten, aandrijving, banden, instrumenten, ...)
- wandelen met motor en achterwaarts in parkeervak plaaten (links of rechts)
- starten en uitrijden parkeervak
- snelle slalom
- lussen (8-jes) 2x
- snelle bocht naar links
- uitwijken (min 50km/u en pas remmen na uitwijken) en dan precisie stop
- stapvoets rijden (12s over 10m)
- S-bocht
- snelle bocht naar links
- noodstop (min 50km/h, binnen 17m)

Filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=yoiS7u3sPB8

Vandaag m'n laatste les gehad, alle oefeningen gingen erg vlot...hopelijk morgen ook :)

Motor staat al tijden klaar, zodra ik m'n voorlopig rijbewijs en nummerplaat heb kan ik de weg op.

Ps. proficiat Cereal !

Welkom en heel veel succes Johnny Drama, gaat je zeker lukken!! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan