Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

tsja, Lionheart, ga maar na bij jezelf toen je nog leste...zo'n lesmotor wordt toch een beetje afgeragd en er zit natuurlijk wel een paar jaar (ontwikkelings-)verschil tussen b.v. een Kawaski ER5-N en een V-strom.

ik moet ook maar weer eens kijken of het motorrijden me nog lukt :]
wat ik wel weet: nieuwe wintermotorjas regelen. met fluo-geel, maar ook weer niet helemáál fluo-geel, want dat valt gek genoeg niet op. dus zwart met fluo-accenten, dat schijnt beter op te vallen (door het contrast met zwart). beetje aparte redenering maar er zal wel een kern van waarheid in zitten :)


Ik ben zelf een stuk minder voorzichtig met mijn eigen motor ten opzichte van de lesmotor. Ik laat hem natuurlijk niet elke dag een keertje vallen, maar motorisch heeft hij het wel zwaarder.

Volgens mij ben ik op m'n lesmotor nooit boven de 6000 toeren gekomen, terwijl ik nu met wat meer ervaring m'n eigen motor toch wel eens tot de begrenzing opentrek :]
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het zeggen... Gewoon voor een paar honderd euro een afgeragd oud Japannertje kopen en tot op de draad oprijden. Zeker nu het nog kan, qua milieuzones en APK *O* Kun je het slot vergeten, verzekering alleen WA (want who cares, en sowieso mijn NTV650 uit '94 heeft 2 jaar onaangeroerd vol in het zicht op de stoep in Amsterdam gestaan, ready for the taking, ik bedoel hij stond nog niet eens op het stuurslot en niemand heeft 'm zelfs maar aangeraakt _O- ), alleen het broodnodige aan onderhoud doen en knallen maar. Ja, 't is niet luxe, 't is niet modern, 't is niet blits, maar dan kun je tenminste wel gewoon supergoedkoop rijden en ondertussen doorsparen voor iets moois.

/edit: (en ook als je 'm omlegt of iemand gooit er een fiets tegenaan of zo, dan lekker boeiend :Y )
 
Laatst bewerkt:
Mja jaloers zou ik niet zijn cabo... het was nogal frisjes :P

@Saabert: tuurlijk wordt een lesmotor afgeragd en zit er een verschil tussen een 2015 vstrom en een 2008-2010 (oid) Fazer. Maar ook het hele windgebeuren. Naked versus een kuip en ruitje maakt ook al veel uit. En volgens mij haalt het dan echt niet uit of je nu een 2016 Fazer rijdt of een 2001 Transalp... die kuip en dat ruitje zorgen gewoon voor meer comfort.

@Smous: lekker zo in de winter. Kleed je warm aan, handvatverwarming op standje vol vermogen en lekker rijden. Rekening houden met de condities, kijken zoals het je ooit geleerd is en dan ben je er al bijna. Hopen dat de medeweggebruikers geen stunts uithalen (of wel, zolang je het maar goed oplost... scoor je bonuspunten mee!) en dan ben je er helemaal :). Komt allemaal wel goed.

Zo'n vstrom is wel wat voor me trouwens. Deze gehuurde versie ligt buiten budget, maar de oudere modellen die zijn zeker een serieuze mogelijkheid.
 
Peggy-J

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 3 september 2016
Theorie: Gehaald 30-9-'16
AVB: Gehaald 21-12-'16
AVD: Wordt waarschijnlijk eind januari
Rijschool: Han Lacourt (Leiden)
Lesmotor: Suzuki Gladius

Hallo allemaal! Ondanks dat ik al vrij ver ben met mijn lessen sluit ik me toch nog even aan hier :) Als jullie tips voor me hebben zijn die zeker welkom!

Ik heb vorige week mijn AVB-examen gehaald, maar kan eigenlijk nog steeds de halve draai (en daarmee ook het achtje) niet. Die heb ik voor mijn examen dan ook maar als verloren zaak beschouwd en ben gaan focussen op de langzame slalom... Maar ook al heb ik het examen daarmee gehaald, ik wil natuurlijk nog steeds die halve draai onder de knie krijgen! Mijn probleem is dat ik moeite heb met afschuinen op lage snelheid (waarschijnlijk uit angst/te veel nadenken) en dat ik te veel gefocust raak op die pylonen, waardoor ik ze uiteraard omrijd. Nou hoef ik nu dus niet meer met pylonen te oefenen, maar ik kan me voorstellen dat een boom/ravijn in de praktijk hetzelfde effect zou kunnen hebben. Dat moeten we niet hebben natuurlijk :) Dus als iemand een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en toch de halve draai onder de knie heeft weten te krijgen, tips zijn welkom!!

Verder nu dus bezig met AVD-lessen, en ik kreeg als feedback na mijn eerste les dat ik mijn handelingen onderin sneller moet doen (sneller optrekken bij stoplichten, daarbij ook eerder klaar zijn voor een evt. bocht). Nu trek ik elke keer wel bij in de tweede versnelling, maar ik raak eerst achterop. Mijn allereerste keer op een motor (die van mijn vriend, niet eens een zware motor) heb ik een wheelie gemaakt per ongeluk, dus misschien dat dat nog tussen mijn oren zit en ik daardoor niet te veel gas durf te geven met optrekken... Ook hier, tips welkom!
 
Peggy, gas geven is niet zo'n probleem. Je koppeling onder controle houden scheelt veel. Als je hem rustig laat opkomen, gas redelijk open en je rijdt zonder problemen weg. Zolang jij de koppeling niet of langzaam op laat komen zal je hem wel onder controle houden.

Als je de 8tjes kan maken kan je de halve draai ook.

Rijd de oefening in, 15kmpu max (geen koppeling, alleen achterrem gebruiken anders val je doordat je te langzaam gaat!)
En dan doorkijken naar de pion die het verste van je afstaat. Je zicht is altijd in 1 lijn met de pion. Als je de oefening in rijdt: naar de 2de pion in het midden kijken. Bij 3 kwart rond kijk je naar de linker achterste pion aan de uithoek van de oefening. Dan herhaal je het eerste weer.

Heel verhaal. Hoop dat het beetje duidelijk is en iets aan hebt, veel succes! ;)
En als het in de praktijk eens misgaat is niet erg. Ik ben aan een supersport begonnen en haal de halve draai en 8 nu ook niet. Zeker niet in een straatje om te keren. Dan maar steken als een halve gare :D
 
Peggy-J

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 3 september 2016
Theorie: Gehaald 30-9-'16
AVB: Gehaald 21-12-'16
AVD: Wordt waarschijnlijk eind januari
Rijschool: Han Lacourt (Leiden)
Lesmotor: Suzuki Gladius

Hallo allemaal! Ondanks dat ik al vrij ver ben met mijn lessen sluit ik me toch nog even aan hier :) Als jullie tips voor me hebben zijn die zeker welkom!

Ik heb vorige week mijn AVB-examen gehaald, maar kan eigenlijk nog steeds de halve draai (en daarmee ook het achtje) niet. Die heb ik voor mijn examen dan ook maar als verloren zaak beschouwd en ben gaan focussen op de langzame slalom... Maar ook al heb ik het examen daarmee gehaald, ik wil natuurlijk nog steeds die halve draai onder de knie krijgen! Mijn probleem is dat ik moeite heb met afschuinen op lage snelheid (waarschijnlijk uit angst/te veel nadenken) en dat ik te veel gefocust raak op die pylonen, waardoor ik ze uiteraard omrijd. Nou hoef ik nu dus niet meer met pylonen te oefenen, maar ik kan me voorstellen dat een boom/ravijn in de praktijk hetzelfde effect zou kunnen hebben. Dat moeten we niet hebben natuurlijk :) Dus als iemand een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en toch de halve draai onder de knie heeft weten te krijgen, tips zijn welkom!!

Verder nu dus bezig met AVD-lessen, en ik kreeg als feedback na mijn eerste les dat ik mijn handelingen onderin sneller moet doen (sneller optrekken bij stoplichten, daarbij ook eerder klaar zijn voor een evt. bocht). Nu trek ik elke keer wel bij in de tweede versnelling, maar ik raak eerst achterop. Mijn allereerste keer op een motor (die van mijn vriend, niet eens een zware motor) heb ik een wheelie gemaakt per ongeluk, dus misschien dat dat nog tussen mijn oren zit en ik daardoor niet te veel gas durf te geven met optrekken... Ook hier, tips welkom!
Halve draai is bij de meeste mensen een kwestie van goed kijken (dan ga je waarschijnlijk ook beter durven afschuinen). Mijn instructeur hielp mij met de halve draai door in het midden te staan en mij te forceren hem in de ogen te kijken vlak voor de draai. Dus wees niet bang om je nek goed ver te draaien, kijk waar je wilt gaan. Blijven oefenen, niks mis mee om straks ook je speciale verrichtingen te oefenen als je je rijbewijs hebt. Kan ook flink veel helpen, omdat je dan rustig alleen kan oefenen. Hetzelfde gaat op voor die 8.

Wat betreft snel optrekken, dan kan je wel. je hebt toch ook de Vertragingsoefening geoefend voor je avb, had je die ook bij je avb examen? Rijden jullie op verschillende motoren voor avb en avd, dat je nog moet wennen ofzo? Gewoon wegtrekken zoals bij de Vertragingsoefening en goed gebruik maken van je eerste versnelling. Je zal het dan leuk gaan vinden let maar op.
 
Hoi Peggy, welkom en gefeliciteerd met je AVB!

Halve draai en 8-tje is voor mij ook nog wel een ding. Kreeg 8-tje op examen en moest hem overdoen, toen was hij wel goedgekeurd. Maar wil straks ook wel blijven oefenen op zijn tijd.
 
@Squeex: Thanks! Ik ga vanmiddag mijn pas gekochte eigen motor even testen op een parkeerterrein, denk dat we even wat pylonen meenemen om te proberen of het lukt! Zonder de druk van de rijles (en de 70 euro die elke AVB-les kostte) lukt het misschien beter!

@Top Du Grond: Ik had inderdaad geen moeite met het halen van de 50km/h in de vertragingsoefenening, dus idd tijdens mijn volgende les meer focussen op die eerste versnelling en koppeling en proberen dat gevoel te krijgen dat ik ook bij de vertragingsoefening had... Thanks!

@Cabogirl: Dank je! :) Ben superblij dat ik hem wel gehaald heb ondanks de halve draai die ik kreeg (en moest langzame slalom nog een keer overdoen ook van de zenuwen, dus was nog spannend!). Ga zometeen lekker oefenen op een parkeerterrein met m'n eigen motor, en blijf dat ook af en toe doen als ik straks het roze pasje heb :)
 
Stoer! Mijn motor staat bij mijn schoonmoeder in de schuur. Daar durf ik echt nog niet op te rijden. Veel te bang dat er wat gebeurt en dan ben ik niet verzekerd.
Ik moet ook eind januari voor avd.
 
Het is wel een beetje een risico ja, uiteindelijk vandaag trouwens niet gegaan omdat ik ziek ben :( Maar komt nog wel. Heb genoeg vertrouwen in mijn kunnen om veilig wat rondjes te rijden inmiddels... Maar ga zeker geen grenzen opzoeken zonder rijbewijs! ;)
 
@Squeex: Thanks! Ik ga vanmiddag mijn pas gekochte eigen motor even testen op een parkeerterrein, denk dat we even wat pylonen meenemen om te proberen of het lukt! Zonder de druk van de rijles (en de 70 euro die elke AVB-les kostte) lukt het misschien beter!

Met alle respect en je enthousiasme begrijp ik heel goed maar het is niet verstandig om op je motor te gaan rijden (wel al verzekerd?) en al helemaal niet zonder geldig rijbewijs.

Het gaat niet om de rijkunsten, die zul je na zoveel lessen en pal voor je examen vast wel hebben, maar juist en temeer vanwege een eventueel klein ongelukje dat met deze omstandigheden (code geel/opvriezing van het wegdek en zware mist) niet minimaal is.

Kun je nou echt niet wachten, en ja ik heb gelezen dat je uiteindelijk niet gegaan bent?
Of is het zogenaamd stoer, ik vindt het ondoordacht en ontzettend stom.
Als er iets gebeurd, ben je ondanks eventuele verzekering niet gedekt omdat je geen rijbewijs hebt!
En raakt je betrokken bij een botsing met een tegenpartij en er is schade (buiten zwaar letsel om) dan worden alle kosten (ambulance, hulpdiensten, schades) bij jou verhaald...

Denk er nou niet te lichtzinnig over en neem dit advies nou maar gewoon aan.
Ik was bezig met mijn rijbewijs en had ook mijn motor gekocht en juist daarom bij de dealer laten staan. Juist om niet in de gelegenheid te kunnen komen. Als je jezelf niet kunt vertrouwen geef de sleutels bij iemand in bewaring totdat je je rijbewijs hebt.
 
Peggy, welkom! Nog even en je mag legaal de weg op;-)

Viaantje, daarom heb ik mij motor ook nog bij de dealer staan, kom ik niet in de verleiding...als het goed gaat mag ik vanaf volgende week zelf rijden!
 
Beste medelessers/rijders, allemaal een heel gelukkig 2017 met veilige kilometers op de motor!!
 
ik wens de lessers voor 2017 hun rijbewijs toe. een mooi resultaat na veel zwoegen en zweten, soms letterlijk met vallen en opstaan... voor degenen die hun rijbewijs in 2016 hebben behaald, wens ik een mooie speurtocht naar hun eerste motor (als je die nog niet hebt). en voor iedereen natuurlijk: veel veilige kilometers! hou het rubber op straat en de glimmende kant boven.

:]
 
Ook van mij beste wensen iedereen!!!! Het nieuw jaar is begonnen betekend voor mij dus ook weer de motor lessen! Donderdag eerste les sinds 2 weken geloof ik...Mijn AVB is blijkbaar weer ingezet op 17 Jan dus heb weer nog xtra tijd om toch die 8 weer goed op te pakken...Dus beter afduwen en verder door kijken! Met behulp van al die filmpjes van Saabert ga ik er weer 100% voor haha! Ik hoop echt dat ik mijn AVB mag doen hoe dan ook we gaan er weer voor! *D :] ..

Welkom Peggy! *O*
 
Succes Lisalady!! Dit wordt ons motorjaar!
Ik mag zaterdag gelukkig weer, na 2 weken. Heb tot 31 januari 2x 2 uur per week gepland. Zin in!
Moet wel de sneeuw wegblijven uit Noord-Holland.
 
Ja ik dus ook 2x per week hopelijk blijft het weer beetje rond de 3 a 6 graden vind ik al goed genoeg...en sneeuw mag indeed weg blijven! :} _O- :}
 
Beste wensen iedereen *O*

As donderdagmiddag mn AVB examen, ik knijp m wel hoor. Daarvoor nog wel even 2 uurtjes lessen. Hopelijk lukt de langzame slaom gewoon goed en het achtje beschouw ik eigenlijk als verloren -O-

Nog tips tegen de zenuwen? Banaan eten hoor ik vaak, heb denk wel een hele bananen boom nodig dan :X
 
Spannend DutchDress! Fingers crossed! Concentreer je dan op de slalom en als het achtje niet lukt, dan lukt vast een andere oefening uit het cluster.
Banaan eten heb ik wel gedaan. Baat het niet, schaadt het niet.
 
Banaan eten heb ik ook nog niet gedaan dat neem ik mee voor de volgende x! Heel veel success Dutch_Dress! Is dit je eerste x AVB?
 
Thnx ladies, ja 1e keer AVB ;)

Ik ga inderdaad de focus op de andere oefeningen leggen, ik merkte dat ik de laatste les zo gebrand was op het achtje dat de andere oefeningen echt slecht gingen.
 
Ja 8 is best irritant maar goed het zit echt in dat afschuinen en durfen om te leggen als je bocht naar rechts maakt...Veel youtube filmpjes kijken kan helpen..Sowieso veel succes!
 
Lang geleden dat ik hier ben geweest zeg :P

Na ruim 2 jaar A2 te hebben gereden (zo lang al?) en een paar lesjes te hebben gedaan ga ik morgen op voor mijn A. De zenuwen slaan inmiddels een beetje toe. Morgenvroeg eerst nog een lesje en dan gaan!

Over het rijden zelf maak ik me niet al te druk (ik maak me meer druk om koude handjes, ben mijn handvatverwarming inmiddels gewend :') ), maar kan iemand me precies vertellen wat de AVB oefeningen tijdens dit examen inhouden? Mijn rijinstructeur vertelde me een halve draai, maar is dit alles?

In ieder geval succes donderdag Dutch Dress (maar ik gok dat ik voor die tijd nog van me heb laten horen hier :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan