Motorrijles van instructeur zonder papieren

ferry

MF'er
15 feb 2002
240
0
Op een ander forum heb ik een verhaal gelezen van een leerling die les heeft gekregen van 2!! instructeurs die beide niet in het bezit waren van het benodigde instructeursbewijs. Het is niet alleen verboden, maar ook nog eens gevaarlijk. Want wie draait er op voor de kosten als je een ongeluk krijgt? Ik denk jij want je krijgt geen les. Je zou ook nog een boete kunnen krijgen voor het rijden zonder geldig rijbewijs. En ga zo maar door.....

Wat zou jij doen?
 
Wanneer :?

Als ik erachter zou komen zou ik meteen weg gaan en m'n geld terug eisen, maar wie niet ?

Kheb echter ook niet aan mijn instructeur gevraagd of tie zijn papieren had
 
:Z

was al in het nieuws en hij gaf alleen autorijles... ;)

wel dubieus trouwens een vraag zo gesteld met jouw beroep :? zelf ook dit probleem :?
 
Het ging wel over motorrijles.

En ik heb mijn papieren wel al een tijdje
 
Tuurlijk.. alsof je aan elke taxi-chauffeur gaat vragen of ie zn rijbewijs heeft.

Lijkt me vanzelfsprekend allemaal

})

Grappige anekdote

Werkte bij een transportfirma als prive chauffeur, ze hadden daar ook een 40 taxi's rijden...doet er op een avond een chauffeur die er al 8 maanden werktte een ongeval met gewonden...bleek hij geen rijbewijs te hebben :+ })
 
})

Grappige anekdote

Werkte bij een transportfirma als prive chauffeur, ze hadden daar ook een 40 taxi's rijden...doet er op een avond een chauffeur die er al 8 maanden werktte een ongeval met gewonden...bleek hij geen rijbewijs te hebben :+ })

Oké, kom nu maar op met het grappige gedeelte dan ..... :? })
 
Op een ander forum heb ik een verhaal gelezen van een leerling die les heeft gekregen van 2!! instructeurs die beide niet in het bezit waren van het benodigde instructeursbewijs. Het is niet alleen verboden, maar ook nog eens gevaarlijk. Want wie draait er op voor de kosten als je een ongeluk krijgt? Ik denk jij want je krijgt geen les. Je zou ook nog een boete kunnen krijgen voor het rijden zonder geldig rijbewijs. En ga zo maar door.....

Wat zou jij doen?

Wat ik zou doen? Deze malafide bedrijfsvoering melden bij de politie, belastingdienst, etc. En heel rap op zoek gaan naar een 'legale' rijschool.
Ik betwijfel of jij als 'leerling' aansprakelijk gesteld zou kunnen worden voor veroorzaakte schade/letsel. Dat zelfde geldt voor eventuele boetes. Want als jij ter goeder trouw bent, is jouw geen verwijtbare schuld ten laste te leggen. Hoe het precies zit met kleine lettertjes/regels zou ik niet weten. Ik werk voor een eerlijke en goede rijschool en ben in het bezit van mijn instructeurspapieren en heb hier dus geen ervaring mee. *D
 
Als het om motorrijles gaat ben je als leerling toch sowieso zelf aansprakelijk? Jij bent tenslotte de bestuurder van het motorvoertuig.
 
klopt, je bent ook zelf aansprakelijk, maar onder de verzekering van de rijschool rij je dan... dus als de instructeur geen papieren heeft vervalt die verzekering
(kweet t ook niet zeker, maar zo zit het volgens mij)
 
Je rijd onder eigen WA en aansprakelijkheid geloof ik, met uitzondering dat je normaal als je zonder rijbewijs rijd niet verzekerd bent, dat je dit wel bent met een instructeur (misschien deels op hun verzekering). I.i.g. kun jij er niets aan doen dat de instructeur zich voordoet als instructeur, terwijl hij dit niet is.

I.i.g. zou ik melding doen bij de politie, aangezien hij dus feitelijk een Oplichter is, vervolgens zelf of jouw onverzekerd laat rondrijden. Ook eventueel melden bij de plaatstelijke krant, is meteen iedereen in de stad gewaarschuwd. EN natuurlijk hier op het motor forum plaatsen :+
 
Je rijd onder eigen WA en aansprakelijkheid geloof ik, met uitzondering dat je normaal als je zonder rijbewijs rijd niet verzekerd bent, dat je dit wel bent met een instructeur (misschien deels op hun verzekering). I.i.g. kun jij er niets aan doen dat de instructeur zich voordoet als instructeur, terwijl hij dit niet is.

I.i.g. zou ik melding doen bij de politie, aangezien hij dus feitelijk een Oplichter is, vervolgens zelf of jouw onverzekerd laat rondrijden. Ook eventueel melden bij de plaatstelijke krant, is meteen iedereen in de stad gewaarschuwd. EN natuurlijk hier op het motor forum plaatsen :+
Is dat zo? Het voertuig staat niet op jouw naam en je bent daar dus niet WA voor verzekerd. En het hebben van een persoonlijke WA is niet verplicht en niet iedereen heeft dat dus (hoe onverstandig dat ook moge zijn). Zoiezo zijn ongevallen met motorvoertuigen meestal uitgesloten van de persoonlijke WA, als ik me niet vergis.
 
Zoiezo zijn ongevallen met motorvoertuigen meestal uitgesloten van de persoonlijke WA, als ik me niet vergis.

Zou kunnen, maar dat ligt er misschien aan wat voor schade het is.

En wat valt er allemaal onder ongeval :?

Heb eens gehad dat kind van me werk me spiegel eraf liep.
Had ik via mijn eigen AllRisk kunnen verhalen die het dan weeer verhalen bij tegen partij, maar in dit geval is het verhaalt op de WAP van de ouders van dat kind.

Over de eigelijke topic:
Mooie brief in mekaar zetten en die sturen naar CBR en bond van rijschoolhouders ofzo :?
Hopelijk krijg je je geld terug en kan je bij een "echte" verder lessen.

En zou mooie boel zijn dat je onverzekerd rond kachelt |(
Via de rijschool ben je verzekert...hoevelen zouden anders al schade hebben moeten vergoeden door val tijdens oa BV's.

Zou er wat gebeurt zijn bij die knakkers zonder bevoegdheid, lijkt het mij (hoop ik) dat die persoonlijk worden uitgekleed. Het zal ze leren })

Maar wat er echt gebeurt, zal je pas weten als je ermee geconfronteerd bent geweest.
 
Zou kunnen, maar dat ligt er misschien aan wat voor schade het is.

En wat valt er allemaal onder ongeval :?

Heb eens gehad dat kind van me werk me spiegel eraf liep.
Had ik via mijn eigen AllRisk kunnen verhalen die het dan weeer verhalen bij tegen partij, maar in dit geval is het verhaalt op de WAP van de ouders van dat kind.
Dat is niet wat ik bedoel. Dat kind loopt die spiegel eraf, dus allicht dat dat voor de WAP van de ouders is. Wat ik bedoel is schade die je met je motor (danwel auto) aan een ander toebrengt. Hiervoor is het voertuig WA verzekerd. En aangezien het voertuig (en dus de verzekering) tijdens het lessen niet op jouw naam staat, ben je niet via zo'n WA verzekerd. En volgens mij staat er in de voorwaarden van de persoonlijke WA verzekering dat je niet verzekerd bent voor schade die je met een motorvoertuig veroorzaakt.

Edit: uit mijn polisvoorwaarden:

Uitgesloten is de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade veroorzaakt met of door een motorrijtuig dat een verzekerde in eigendom heeft, bezit, houdt, bestuurt of gebruikt.

Je bent dus zelf niet WA verzekerd als je lest, dus zal dat op de één of andere manier via de WA van de rijschool moeten zijn.

Je bent wel verantwoordelijk voor je acties tijdens lessen (dus boetes, of in geval grove nalatigheid ofzo), maar de rijschool is aansprakelijk, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Ow kan, ik heb er wel 1 persoonlijk, je kunt nooit te goed verzekerd zijn.

Maar eens een keer navragen aan een kennis, werkt bij verzekeringen, misschien dat die 't fijne ervan weet.
 
Ow kan, ik heb er wel 1 persoonlijk, je kunt nooit te goed verzekerd zijn.

Maar eens een keer navragen aan een kennis, werkt bij verzekeringen, misschien dat die 't fijne ervan weet.

Ow, ik heb ook een persoonlijke WA. De meesten wel, hoop ik, al is het dan niet verplicht. Die quote hierboven kwam uit de polisvoorwaarden hiervan. Maar die dekt dus geen aansprakelijkheid als ik aan het lessen ben. Volgens mij is de rijschoolhouder aansprakelijk. Hij heeft de motorfiets verzekerd. Kan natuurlijk wel zijn dat zijn verzekering gaat proberen bij jou te verhalen als je je ernstig misdragen hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan