Motorrijles: wanneer mag je de snelweg op?

sirarch

Rookie
26 jul 2017
5
0
Haarlem
Kan iemand mij vertellen of er een regel is die bepaalt wanneer de motorrijlesnemer de snelweg op mag (bijv. om naar een oefenterrein te rijden)?

Zo ja, waar kan ik die regel vinden.

Alvast bedankt.
 
In bezit zijn van een geldig theoriecetificaat of een geldig rijbewijs B volgens mij
 
Daar is volgens mij geen regel voor. Iedere instructeur pakt de opbouw van je lessen anders aan.
Mijn instructeur deed eerst en alleen het avb gedeelte. Leuke was dat de eerste keer echt de weg op naar het examenterrein in Amsterdam was vanuit Hilversum. Best even spannend op vrijdagochtend de A2 op.
 
Het is dusniet nodig om de voertuigbeheersingsexamen te hebben gedaan?


Niet dat ik weet.

Tenminste is het voor zover ik weet geen wettelijke verplichting om eerst je AVB te hebben gehaald alvorens je de openbare weg op mag. Daar is enkel het theoriecertificaat of een geldig rijbewijs B voldoende voor.

De meeste rijscholen zullen je echter niet eerst de openbare weg op sturen (snelweg etc) voor hele lessen alvorens je niet je AVB hebt. De meesten zullen je wel over de openbare weg naar een parkeerterrein laten rijden voor je AVB oefeningen etc. maar pas na AVB examen je AVD lessen laten beginnen.
 
Ik heb ook voor AVB een aantal keer de snelweg om moeten gaan om bij het oefenterrein te komen. Best wel fijn want als je voor het eerst de snelweg opgaat als je naar je examen gaat (zoals hierboven), kan ik me voorstellen dat het wel spannend kan zijn, wat je best vermoeid net voor je examen.
 
Voor mijn AVB lessen moest ik met de motor de snelweg op naar het oefenterrein. Voordat ik kon beginnen met lessen had ik wel een theoriecertificaat nodig, omdat ik niet in het bezit ben van een autorijbewijs.

Vond het de eerste paar keren in het verkeer wel spannend. Succes!
 
@EdwinHulleman: de vraag is omdat ik het raar vond dat mijn instructeur mij nu al op de snelweg brengt zonder dat ik daar echt comfortabel en veilig bij voel.
 
@EdwinHulleman: de vraag is omdat ik het raar vond dat mijn instructeur mij nu al op de snelweg brengt zonder dat ik daar echt comfortabel en veilig bij voel.


Dan zit je bij een hele goede rijschool :t Dat niet veilig voelen is normaal , onwennigheid.

Ken ook rijscholen die laten je 2 maanden op een parkeerplaats rondrijden.
 
@EdwinHulleman: de vraag is omdat ik het raar vond dat mijn instructeur mij nu al op de snelweg brengt zonder dat ik daar echt comfortabel en veilig bij voel.
Je bent een volwassen kerel. Als je niet de snelweg op wil, ga je niet de snelweg op. Daar heb je toch geen regel voor nodig?
 
Je bent een volwassen kerel. Als je niet de snelweg op wil, ga je niet de snelweg op. Daar heb je toch geen regel voor nodig?

Dat is juist, maar mijn vraag is of dit wel of niet tegen algemeen aanvaarde praktijk was. Bij groot bezwaar zou ik het niet doen.
 
Mijn instructeur kwam met de motor van zijn huis naar het oefenterrein gereden (ongeveer 10 min.)en daar ging dan ook mijn tijd in. bij veel rijscholen is dat wel anders, daar gaat je AVB tijd in als je al naar het oefenterrein rijd.en dan letten ze nog niet op je rijden over de weg ook.aan die tijd heb je in feite dan dus helemaal niks,
 
Dat is juist, maar mijn vraag is of dit wel of niet tegen algemeen aanvaarde praktijk was. Bij groot bezwaar zou ik het niet doen.
Oh het leek of je vroeg of er een regel voor was :+
Hoe dan ook: jij bepaalt het. Blijkbaar zit je er mee, dus het allermooiste lijkt het me dat je met je instructeur overlegt. Als je het idee hebt dat dat niet kan: zoek een andere.
 
Mijn instructeur kwam met de motor van zijn huis naar het oefenterrein gereden (ongeveer 10 min.)en daar ging dan ook mijn tijd in. bij veel rijscholen is dat wel anders, daar gaat je AVB tijd in als je al naar het oefenterrein rijd.en dan letten ze nog niet op je rijden over de weg ook.aan die tijd heb je in feite dan dus helemaal niks,

AVB tijd, je hebt tijd tijdens je lessen waarin je een motor en een instructeur tot je beschikking hebt. Bij mij telde het moment wanneer je op de motor zit, mijn instructeur lette altijd op wanneer ik op de motor zat. Anders heb je geen goede instructeur ( of rijschool wanneer dit zo opgedragen wordt)

Vond mijn manier van leren ook wel fijn, zelf rijden naar het parkeerterrein ongeveer 20 minuutjes heen, zo leer je tijdens je 'avb' lessen ook gewoon in het verkeer rijden. Eerste les natuurlijk wel op het afgelegen straatje de motor onder de knie krijgen.
 
het is altijd prettig om AVB-lessen te wisselen met wat AVD. en dat dat aan het begin van een AVB-les zit, lijkt me goed. want als je dan bij het AVB-terrein bent, heb je je lesmotor al 'in je vingers' zitten en heb je kans (niet altijd) dat het oefenen voor de AVB-dingetjes wat makkelijker gaat.

mijn instructeur had zelf (ook) een hekel aan AVB-lessen, waardoor hij het afwisselde. op een les van 1,5 uur was het vaak het laatste halfuurtje dat hij wat AVD deed.
 
@EdwinHulleman: de vraag is omdat ik het raar vond dat mijn instructeur mij nu al op de snelweg brengt zonder dat ik daar echt comfortabel en veilig bij voel.
als je alleen maar rijd waar je je comfortabel en veilig voelt zal je nooit leren rijden. je zal je grenzen moeten verleggen en dat leer je alleen maar door het te doen. de eerste keer zweet je peentjes en krijgt je onderbroek een andere kleur na een paar keer voelt het heel normaal. die eerste paar keer moet je even doorheen en dat is nu juist waar het lessen voor is uitgevonden. de angst om de eerste keer de snelweg op te gaan wordt echt niet minder als ze er mee wachten totdat je AVB op zak hebt.
 
als je alleen maar rijd waar je je comfortabel en veilig voelt zal je nooit leren rijden. je zal je grenzen moeten verleggen en dat leer je alleen maar door het te doen. de eerste keer zweet je peentjes en krijgt je onderbroek een andere kleur na een paar keer voelt het heel normaal. die eerste paar keer moet je even doorheen en dat is nu juist waar het lessen voor is uitgevonden. de angst om de eerste keer de snelweg op te gaan wordt echt niet minder als ze er mee wachten totdat je AVB op zak hebt.
:^

Les 1 was bij mij voornamelijk op afgesloten terrein, laatste half uurtje openbare weg.
Les 2 was geheel openbare weg, waaronder snelweg. Spannend, maar zo leer je het wel snel.
 
Van zodra je een geldig rijbewijs hebt, dus ook een voorlopig rijbewijs (of hoe dat bij jullie ook mag noemen).

Snelweg is het gemakkelijkste wat er is. Maar velen denken dat het moeilijk en "gevaarlijk" is vanwege het in- en uitvoegen. En zijn ook bang omdat op de snelweg een minimum snelheid geldt (bij niet file uiteraard). In België is dat 70km/u (en niet 75 zoals velen denken), in NL weet ik het niet, maar dacht ook 70?
 
Voor jouw info. Voorlopig rijbewijs hebben we niet in Nederland. En om op de autosnelweg (max 130 km/h tenzij anders aangegeven) moet je voertuig minimaal 60 km/h kunnen rijden.

Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?

Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?

Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.

Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Boete voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag

U kunt een boete krijgen voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag. Dit is geregeld in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994.
 
Van zodra je een geldig rijbewijs hebt, dus ook een voorlopig rijbewijs (of hoe dat bij jullie ook mag noemen).

Snelweg is het gemakkelijkste wat er is. Maar velen denken dat het moeilijk en "gevaarlijk" is vanwege het in- en uitvoegen. En zijn ook bang omdat op de snelweg een minimum snelheid geldt (bij niet file uiteraard). In België is dat 70km/u (en niet 75 zoals velen denken), in NL weet ik het niet, maar dacht ook 70?

Bij mijn weten heeft Nederland geen minimum snelheid op de snelweg. Ik vond de eerste keer vooral oncomfortabel. een V35 Moto Guzzi is niet geschikt om 130 mee te rijden.
 
Van zodra je een geldig rijbewijs hebt, dus ook een voorlopig rijbewijs (of hoe dat bij jullie ook mag noemen).

Snelweg is het gemakkelijkste wat er is. Maar velen denken dat het moeilijk en "gevaarlijk" is vanwege het in- en uitvoegen. En zijn ook bang omdat op de snelweg een minimum snelheid geldt (bij niet file uiteraard). In België is dat 70km/u (en niet 75 zoals velen denken), in NL weet ik het niet, maar dacht ook 70?

Minimum snelheid is er niet, er is wel een snelheid als je voertuig het niet mag of kan halen dan mag je er niet op.
Snelweg rijden is makkelijker op het feit dat je geen zijwegen krijgt, geen tegenliggers en hierdoor minder verassingen krijgt.
 
Ik blijf 't een grappige regel vinden dat je met een T-Ford (Vmax 70km/h) gewoon de snelweg op mag...
Moet er zelf niet aan denken. Maar dat ter zijde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan