Motorrijles

1e keer snelweg was op een lege A4
2e keer was het "echte" werk voor mij: A13, druk, én hozen, én een meerijder
voorop, die al meer dan 20 lessen had gehad en gewoon doorjakkerde met 120+

ik was nat,... maar niet van de regen

Niet zo wakker van liggen, gewoon niet als een idioot aan die gashendel rukken
om snelheid te maken (dat lukt wel op die manier,... maar je voelt langzaam je
armen wat langer worden).
Stevig dooraccelereren, links of rechts het andere verkeer in de gaten houden,
je snelheid aanpassen zodat je dat mooie gat tussen die autos in kan wat je al
in je spiegel (of in de bocht) zag aankomen

en de gouden regel:
als je denkt "Kan net": Niet doen!

inderdaad, bij 100 zit je al te schudden en bij 120 voelt het bíjna oncomfortabel
...Bijna! *D
zodra ik harder als 30 ga gaat m'n vizier op een kier (tegen beestjes), bij 50
laatste randje en bij 80 zittie dicht
 
Hmmm stelt me niet helemaal gerust, bovenstaande post ;)
Is het moeilijk om op die motor te blijven zitten dan, als je op de snelweg zit?


Wat echt irritant is, is dat als mensen mij beginnen te vertellen over wat er allemaal niet kan gebeuren als je op een motor zit, en over ongelukken en alles.. dan komen er twijfels boven.. terwijl ik daar helemaal niet aan wil denken. |(

Maar zoals vandaag (moooi weer) kwam ik zoveel motors tegen, en dacht ik "oooooh ik straks ook! :9 "
 
Hmmm stelt me niet helemaal gerust, bovenstaande post ;)
Is het moeilijk om op die motor te blijven zitten dan, als je op de snelweg zit?
Ach, dat valt wel mee.
Net zoals de eerste keer 80 heel hard leek, lijkt de eerste keer 120 ook heel hard. Zeker op een naked, als de ER-5.
De tweede keer valt het alweer wat mee, en de derde keer zit je ongemerkt zo op de 140. :9

Wil je structureel lange stukken harder dan 140 (na je examen, uiteraard :) ), dan is iets van een kuipje toch wel aan te raden.
Mijn Diversion met klein stuurkuipje rijdt tot 140-150 nog wel aardig, daarboven wordt het toch afzien. En als het hard waait is 120 soms al niet lekker meer.
 
Ach, dat valt wel mee.
Net zoals de eerste keer 80 heel hard leek, lijkt de eerste keer 120 ook heel hard.

Thnx :) ik hoop 't. Het punt dat ik me verhalen over ongelukken etc aantrek, zint me niet. Ik wil namelijk niet door dat soort dingen minder zeker gaan rijden, dat schiet niet op.
Als ik normaal doorschakel en op tijd rem, zou er toch weinig mis kunnen gaan, ook op de snelweg?
 
De eerste keer dat ik de snelweg snelweg op ging, was het wel ff wennen. Omdat ik geen kuipje op mijn lesmotor had schoof ik (naar mijn gevoel) een stukje naar achteren. Ben niet zo zwaar dus het was wel ff wennen, maar na 3 keer merk je er niks meer van!! Laatste stukje A20 mag je 120 rijden en dat heb ik vanaf het begin meteen gedaan.

Enne..... over het "op de bok zetten".... Dat lukte bij mij eerst ook niet (hiel op de grond houden, en dan de motor erop proberen te zetten...) dus heb ik een andere 'move' geprobeerd. Gewoon mijn voet op de bok plaatsen, maar mijn hiel NIET op de grond houden (dus je voet horizontaal houden) en dan gewoon met je hele gewicht op dat ding gaan staan. Als het goed is hoef je dan alleen nog maar aan de hendel bij de buddyseat te trekken (die trek je dan dus ook omhoog naar jezelf toe). Vooral niet aan je stuur trekken!!!!!!!!!! Dan gaat ie namelijk scheef...

Succes met proberen!!
 
Oke dan, thnx! Ik heb straks na werk weer les, dus ga het weer proberen, de motor op de bok zetten (op jouw manier dit keer) :)

Ja, dat wat je zegt over de snelweg, dat bedoel ik ook. Ik ben niet lang, maar ik weeg ook niet ontzeeeeeettend veel, dus vandaar, hoe goed blijf je zitten op een motor als je zo hard rijdt....

voorlopig hoef ik nog niet op de snelweg volgens mij, moet eerst gaan oefenen met de bijzondere verrichtingen, maar vroeg het me wel af, dat ik ongeveer weet wat me te wachten staat :)
 
Je hoeft niet bang te zijn hoor!!! Nerges voor nodig!!! Je zit vast op je motor dmv je handen (en je voeten ook wel een beetje; je voeten staan immers 'achter' je knieen). Dus je kan er echt niet vanaf glijden!!! En die tegenwind.... daar wen je vanzelf wel aan!!

Gewoon relaxed die snelweg op en niet te krampachtig vast houden, want dan kun je je niet meer concentreren op het rijden....

En hopelijk gaat het 'op de bok zetten' lukken!!! Je snapte de beschrijving dus wel????? (Ik wist niet of ik wel duidelijk was met het verhaaltje) :)
 
Ik ben nog niet op de snelweg geweest, wel op autowegen en heb daar zo'n beetje 110/120 gereden (ff voelen hoe dat was).
Had geen last van mijn oren ofzo, vizier stond open (volgende keer niet meer :-)
Ik ben zelf juist wel groot (2,00m en 100kg), dat pakt veel wind. Heb de neiging om voorover te gaan hangen, maar dat is volgens mijn instructeur nergens voor nodig. 'Wen je wel aan'.

Enne...opbokken is weer geen probleem als je zelf groot en zwaar bent :)
 
Marijke>>
Aah, dat stelt me weer gerust. (Hahaha, wat lijk ik 'beïnvloedbaar' zo he ;) ) En zolang het mooi weer is, de eerste keer dat k de snelweg op moet, valt het vast wel mee ja.

Ja, k snapte je verhaaltje wel (denk ik ;) ), dus ga het gewoon weer proberen straks.


Easy Frankie>>
Mmmm, dus wat groter zijn is ook niet alles. (Behalve het opbokken dan *D )





We gaan er gewoon voor :) en dan straks een leren pak aanschaffen :9 oeoeoeoe sexy }) hahhaha

Wat hebben jullie voor kleding eigenlijk, leer of textiel?
 
Zooo ging wel lekker vandaag. :) Vrijdag begin k met bijzondere verrichtingen.


Alleen op de bok zetten? :X Neehoor, lukte weer niet..
 
Die twee lessen is natuurlijk prima. Je vroeg tips:
- heb vertrouwen in een motor, zolang hij rond de 2 1/2 duizend toeren maakt is het moeilijk om hem om te laten vallen. Echt waar.
- een andere tip die het bij mij erg goed deed. KIJKEN. Kijk waar je naartoe gaat, dan gaat het eigenlijk allemaal vanzelf. Deze zijn vooral bij de rondjes, de 8 en zijn van "levensbelang" (vooral tijdens het bijzondere verrichtingen examen)
- Laatste tip ook als je de weg opgaat. Er zijn 4 K's waar je op moet letten. Kijken, Klaar zijn, Kantelen en Knallen. Kijk eens op een A-weg ipv naar de voorligger 300 meter verderop. Je houdt automatisch afstand enz. enz..

Probeer de eerste drie maar eens als je in de auto rijdt. Je zal merken dat je die fietser op de parallel weg al veel eerder ziet.
 
Hai! :)
Ik (jaja, weer een dame, ben nieuw hier) en heb onlangs mn eerste 2 motorrijlessen gehad. Wil het binnen heel korte tijd gaan halen, vraag me af hoelang jullie er over gedaan hebben, of jullie tips hebben?
Omdat het nu natuurlijk uitgebreid is met de bijzondere verrichtingen zal het minder snel gaan denk ik? En heb zelf hiervoor nooit brommer of scooter of whatever gereden dus dat zal ook wel schelen zeker?

Als ik hem straks heb wil ik zeker in de categorie (super)sport gaan rijden, is dat te doen als 'beginner'? Of raden jullie aan eerst te 'oefenen' op een wat lichtere motor? :]
Licht dit groentje 's in O-)
mijn tip voor je examen: rij niet te truttig! ( en ja, dit zeg ik ook tegen mannen hoor!)
 
Thnx tuxie, voor de tips! :)

Jij ook, =lvt=, dat is precies wat mn instructeur al vanaf het begin zei. Hij zei ook; de meeste mensen zakken omdat ze té truttig rijden. (En aan mij gericht: ) de examinator wil juist een vlotte jonge meid op die motor zien die wat durft en niet te truttig rijdt. Daar probeer ik dus sinds de eerste les al aan te denken :9
 
hmmm.... jammer dat het opbokken niet gelukt is.... het duurde bij ook even voor ik het onder de knie had, maar het gaat uiteindelijk wel lukken!!! Ik had het zelfs nog op mijn examen :? Ik stond op een parkeerplaats (op een door de examinator aangewezen plek) en het liep er een beetje af. Mijn voorwiel stond daardoor iets lager dan het achterwiel. En ik dus proberen (lukte natuurlijk niet in 1x) en hij liet me meteen de motor andersom zetten. Toen ging het natuurlijk wel!! Onderdeel gelukt. Dus let er goed op hoe de motor staat!!!

En inderdaad, een beetje vlot doorrijden is een 'must'!!! Het werd mij zelfs gezegd bij aanvang van het examen!!

En wat betreft die kleding... Ik heb mijn pak gekocht toen mijn vriend zijn motorrijbewijs haalde (toen was ik net 18) en had ik nog niet zoveel geld. ;( Ik wilde toen graag een pak hebben wat ik zowel in de zomer als in de winter kon dragen (en ook bij regen) dus kwam ik op zo'n GORE-TEX (???) pak uit. Is niet echt mijn smaak, maar het voldeed op dat moment toch aan mijn wensen. Dus op den duur komt er absoluut een nieuwe!!! Ik wil ook graag een leren pak, maar heb er nu nog niet de centjes voor ;( ;( ;( Volgend jaar misschien!
 
Hoi,

Ik kan jullie adviseren om eens op marktplaats.nl te zoeken. Ben helemaal niet zo'n fan van dat soort gedoe, maar toch loonde het voor mij. Zo ben ik aan een leren broek met aanritsbaar vest gekomen voor € 200. Dit type kost in de winkel € 550 euro, en hij was nog als nieuw!
Handschoenen/helm en laarzen heb ik wel nieuw gekocht.

Mijn instructeur is op vakantie. Mag volgende week vrijdag pas weer ;(
 
Hmmm stelt me niet helemaal gerust, bovenstaande post ;)
Is het moeilijk om op die motor te blijven zitten dan, als je op de snelweg zit?

Ja, het is erg moeilijk om te blijven zitten op een motor op de snelweg. :} Nooit her en der afgewaaide motorrijders zien liggen? :P Of lege motoren zelfstandig voorbij zien komen? |( ;) ;) ;)

Tuurlijk blijf je op je motor zitten op de snelweg. Zelfs met losse handen is dat mogelijk.

Verder:
Voor kleding kun je ook naar de motorbeurs en uitverkoop in motorzaken. Ik heb zo in een aantal jaar mijn complete zomer- en winteroutfit bij elkaar gespaard(eerst een compleet textielpak(zie Marijke), na een jaartje een leren broek, toen een nieuwe textiele jas, dit jaar een leren jas erbij, en dan straks weer een nieuwe helm). Maar het is echt wel een must; als je veel euro's voor een motor overhebt, vind ik dat je een goed pak ook wel kunt betalen! :]
 
Eerste keer snelweg zag ik best tegenop, want bij 70-80 km per uur vond ik die motor al instabiel worden voor mijn gevoel, maar mijn vriend zei dat dat bij hogere snelheden juist weer weg was, en toen ik eenmaal de snelweg opging vond ik het hartstikke gaaf, mijn mede-lesser was helemaal verbaasd toen hij mij ineens zag vertrekken en ging er toen maar achteraan in een poging mij bij te houden... :+

Bij het op de bok zetten vond ik het nog een goede tip dat je moet zorgen dat je knie naar achteren wijst, dus in de richting waar de motor heen moet, je moet trouwens ook echt zorgen dat hij op beide pootjes van de bok staat, dan is het echt veel makkelijker dan als hij er maar op 1 staat (vond ik eerst best eng, want was steeds bang dat ik 'm dan om zou laten donderen, maar als je 'm rustig naar het tweede pootje toebrengt gebeurt dat echt niet). En anders zou ik gewoon nog eens aan je leraar vragen om goed te kijken hoe je het doet en wat je zou kunnen verbeteren, daar is 'ie per slot van rekening voor ;) . (Mij lukte het de eerste paar keer ook niet, hoor, gewoon blijven oefenen, dan komt het vanzelf).

Wat betreft kleding: veel motorzaken zijn rond feestdagen extra open en geven dan vaak korting, o.a. safe in A'dam gaf met pasen 20% korting, scheelt best veel als je kleding moet kopen, dat doen ze met pinksteren ook weer. Soort kleding hangt af van wat je wilt: leer kan mooier zijn en schijnt iets minder wind te vangen bij hoge snelheden, textiel is tegenwoordig ook heel goed en is waterdicht (als er goretex of zoiets in zit), dus ga bij jezelf na wat je belangrijk vindt: mooi zijn of de hele winter door kunnen rijden. Wat je het meest belangrijk vindt koop je eerst en de rest koop je wanneer je weer wat geld over hebt.

Heel veel :] plezier en succes met lessen! 8-)
 
Ja, het is erg moeilijk om te blijven zitten op een motor op de snelweg. :} Nooit her en der afgewaaide motorrijders zien liggen? :P Of lege motoren zelfstandig voorbij zien komen? |( ;) ;) ;)

Hahahha ok, het is allemaal duidelijk *D Ja, dat vind ik ook wel (qua geld uitgeven aan kleding etc) als je al je rijbewijs gaat halen en veel wilt rijden, goede bescherming is zoiezo belangrijk, en er leuk uit zien in je pak is ook niet verkeerd :9 .

Eerste keer snelweg zag ik best tegenop...Heel veel :] plezier en succes met lessen! 8-)
(Heb je post maar even ingekort hoor anders wordt 't zo lang ;) )

Maar bedankt voor de tips! :) Ja, mn instructeur zei ook al dat er meer meisjes zijn die er een aantal lessen over doen om die motor goed op de bok te krijgen. En wat je zegt met die snelheid vind ik ook wel, de tweede keer dat ik 80 reed was al anders dan de eerste keer, en dat zal ook wel zo gaan met de snelweg denk ik.

Mmm wat betreft de kleding, ik ben nog niet van plan om zelf een motor te kopen, ook al heb ik straks mn rijbewijs. Dit jaar zit dat er gewoon niet in, en volgend jaar weet ik niet. Ik wil voorlopig denk ik gewoon huren wanneer het mooi weer is en dan een eind touren/sjeezen/etc })
Maar met de winter zal ik dus niet op de motor te vinden zijn denk ik, want waarom zou je er een huren als het kloteweer is zeg maar? Als je zelf een motor hebt is dat heel anders natuurlijk.

Maar misschien dat k dus een leren pak wil, ik ben toch uitgegroeid, en zal de eerste tijd meer met mooi weer rijden dan met slecht weer denk ik?..

:]

Vind leer :9~ (denk ik) ook wel mooier staan dan zon opgeblazen textielpakkie ;) Alhoewel mij dus ook verteld is dat regen dwars door je leren pak heengaat, dus een textielpak is wel een must als je met slechter weer rijdt, toch?
 
Ik ben aan het sparen voor een motor en pas als ik het geld heb ga ik lessen.
Het huren van een motor vind ik best duur en dat spendeer ik liever aan een eigen motor.

Ben ook een vrouwelijk onderdeurtje van 1.65 en 55kg maar ik ga mijn rijbewijs lekker halen en ben van plan daarna een Yamaha FZR aan te schaffen. Rond 1990. Misschien dat ik pas in de winter begin met lessen. Maar pas als ik geld heb om dan meteen een motor te kopen.

Ik ben namelijk bang dat ik het verleer/vertrouwen verlies als ik niet meteen op een motor kan stappen en km's kan maken.

Ik draag trouwens textiel omdat ik ook in de winter warm en droog wil blijven :)
 
Vind leer :9~ (denk ik) ook wel mooier staan dan zon opgeblazen textielpakkie ;) Alhoewel mij dus ook verteld is dat regen dwars door je leren pak heengaat, dus een textielpak is wel een must als je met slechter weer rijdt, toch?

en dáárom heb ik nou geen leer aangeschaft!!! Omdat ik bij aanschaf al wist dat ik ook met regen op dat ding zou zitten heb ik voor textiel gekozen. Ondanks dat ik leer ook veel mooier vind.... Ik ben mijn pak nu alleen ontzettend zat dus weet nog niet of ik eerst een nw textiel pak ga kopen of dat ik eerst een leren pak ga nemen. En inderdaad... de moterbeurs Utrecht is inderdaad een goede gelegenheid om zulke dingen te kopen (scheelt soms wel heel veel in de prijs)

enne... ook 'textiel' heeft leuke kleding voor dames!! Is misschien niet even strak als leer (voor de mannelijke motorrijders een mooi uitzicht ;) ) maar wel in alle weersomstandigheden te dragen!!
 
Ik heb dus wel een leren pak. Broek plus aanritsvestje (politiebroek). De eerste keer dat ik het droeg regende het pijpenstelen. Gewoon een regenbroek erover doen. Geen centje pijn.
Leer is stoerder!

Je wil toch niet als booreilandwerker op je motor zitten? ;)
 
Leer is zeker stoer maar ik zou voor textiel gaan.
Je bent lekker droog en lekker warm. Bovendien kun je de thermovoering eruit halen en dan voel je ook een beetje de wind op je huid :D
 
Maar als 'k in 't begin toch voornamelijk de 'mooi-weer-rijder' uit ga hangen, is leer dan niet net zo goed te doen? :)

Of is een leer pak koud?

Wil namelijk geen Michelin-vrouwtje worden met zo'n laag textiel om me heen :+
 
Textiel kan heel slank zitten, heb voor 400 euro een difi broek en jas gekocht, zit perfect.

Maar als je idd het mooi weer rijdertje uit gaat hangen zou ik me lekker in het leer hijsen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan