motorrijlessen in winter wel of niet?

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Mijn autorij instructeur die tevens motor rijlessen geeft, raade het mij af om in de winter te gaan lessen...sterker nog, hij doet het niet eens! Zn motivatie was dat er regelmatig examens worden gecancelled ivm weersomstandigheden, en dat kost tijd en geld...
Goed, de weersomstandig heden...bij welk soort weer worden de examens gecancelled? temperatuur beneden vriespunt? harde regen?
Wat denken jullie van het lessen in de winter? ik weet natuurlijk dat het een stukkie kouder is dan in de zomer, en dat je wel eens in een buitje kan belanden (kan in de zomer net zo goed natuurlijk), maar ik kan gewoon niet langer wachten om met motor rijlessen te beginnen!
 
Hmm, maar echt leuk rijden doe je toch niet op een afgeragde deukenbak van de rijschool! Ik denk zelfs dat je in deze tijd van het jaar meer ervaring opdoet dat in de zomer/lente, dus goed leert hoe je die machine in bedwang houd op de wat gladdere wegen.
En als ik dan mn papiertje haal in de lente, dan kan ik genieten van het rijden op mn eigen motor natuurlijk.
conclusie: ik kan echt niet wachten! ;)
 
Als je in de winter je rijbewijs kan halen kun je in de lente metteen gaan :]
En heb je het hele motorseisoen nog voor je!
Zo vaak vriest het toch niet, en als het examen vanwege het weer niet door gaat kost het jou toch geen geld :?
 
Nee, maar wel tijd.
Ik denk dat ik dan toch maar begin in februari, en als mn rijschool moeilijk doet...doeg! er zijn nog zat andere rijscholen, en bovendien rij ik dan waarschijnlijk op een 500ccer (25kw) ipv een rotte kawa LL ofzo 250cc...
wel even goede motor kleding scoren van te voren natuurlijk..
 
Ga naar een echte rijschool en gewoon lekker gaan lessen. De winters in nederland stellen toch niets voor. Ik heb gelest in december en januari en dat was prima te doen. Heb je mooi je rijbewijs als de lente start. En je hebt geen last van de drukte in het voorjaar als iedereen wil lessen. Een echte instructeur geeft ook les in de winter. Waarschijnlijk heb jij zo\'n autorijsschool figuur die de motor er een beetje \"bij doet\". Bij mij ging de rijles alleen niet door als er echt sprake was van gladheid. En da\'s niet vaak in nederland.
 
Op vrijdag 21 december 2001 08:56 schreef zut het volgende:
Ga naar een echte rijschool en gewoon lekker gaan lessen. De winters in nederland stellen toch niets voor. Heb je mooi je rijbewijs als de lente start. En je hebt geen last van de drukte in het voorjaar als iedereen wil lessen. Een echte instructeur geeft ook les in de winter. Waarschijnlijk heb jij zo\'n autorijsschool figuur die de motor er een beetje \"bij doet\".
:^
 
Die gladheid kou en ellende is al niet leuk als je je motor onder controle hebt, dat moet je er zeker niet bij hebben als je gaat lessen.

idd verstandig om vroeg in de lente te beginnen...

kan me voorstellen dat je direct wil beginnen \ '(
 
Die gladheid kou en ellende is al niet leuk als je je motor onder controle hebt, dat moet je er zeker niet bij hebben als je gaat lessen.

idd verstandig om vroeg in de lente te beginnen...

kan me voorstellen dat je direct wil beginnen \ '(

Als het echt glas is kon ik inderdaad niet lessen. Ik heb echter tijdens de les nooit problemen gehad met gladheid. Alleen koude vingers na 1.5 uur rijden. Maar die had mijn instructeur ook })
Hij is ook gevraagd om motorijders van de politie les te geven. Dan weet je denk ik wel waar je mee bezig bent.
 
Ga naar een echte rijschool en gewoon lekker gaan lessen. De winters in nederland stellen toch niets voor. Ik heb gelest in december en januari en dat was prima te doen. Heb je mooi je rijbewijs als de lente start. En je hebt geen last van de drukte in het voorjaar als iedereen wil lessen. Een echte instructeur geeft ook les in de winter. Waarschijnlijk heb jij zo\'n autorijsschool figuur die de motor er een beetje \"bij doet\". Bij mij ging de rijles alleen niet door als er echt sprake was van gladheid. En da\'s niet vaak in nederland.

Kheb examen gedaan in januari, zegt genoeg lijkt me. :P
 
Als je nu gaat lessen, en na een paar lessen vraag je het examen aan, en dan 3 maanden wachten op het CBR, is het bijna herfst.

Dus nu beginnen, zo snel mogelijk.

Weet nog wel dat ik me vriendin ging ophalen bij de rijschool, en dat zij en de rijinstructeur bijna zaten te huilen van de pijn in hun vingers.
Voor de duidelijkheid, het was koud.
 
9 voor lessen in de winter en 2 tegen....

Lijkt me duidelijk :]

10 stemmen voor!

Ik doe het ook, nu is het allemaal nog goed te doen, weet niet hoe het straks gaat maar doorgaan is wat ik doe!

En ik denk dat je nu ook beter leert hoe je je in die omstandigheden moet gedragen.
 
Ja precies, in maart beginnen-->> juni rijbewijs met geluk en als ik dan net geen geluk heb kan ik dus niet op de motor naar de TT!!!! En dat is heel veel waard.
Mijn instructeur is wel heel goed, maar met de motor weet ik het niet...hij rijd er gewoon met de auto achteraan...
stel dat ie echt geen lessen wil geven straks, dan peer ik hem lekker naar een andere rijschool en kank lekker in maart afrijden :) (dan zoek ik wel een rijschool die examens in koopt zegmaar, dat je niet vant CBR afhankelijk bent)
 
Gewoon rijden met die handel! Heb ik ook gedaan. Prima te doen. Tja soms alleen wat koud en onderkoelings verschijnselen na een lange zit :)
Dus :] ze ! en succes ermee.
 
Ik heb zelf gelest in oktober, november en december. Examen gedaan op 15 december. Zowat alle weertypes gezien (mist, sneeuw, hagel, regen, zon). Ik ben van mening dat je heel veel kan leren van lessen in de winter. Bijna iedereen kan rijden in de zomer, maar wacht maar tot het weer omslaat, dan is het toch prettig als je hiermee al wat ervaring hebt opgedaan.
Dus: gewoon gaan lessen zou ik zeggen *D
 
Gewoon beginnen! Zelf ben ik nu aan het eind (hoop ik). 11 februari is het examen. Dat schijnt statistisch gezien trouwens de koudste dag van het jaar te zijn...
Maar ik merk wel dat je veel meer leert door in het donker met nattigheid, pekel en weetikalnietwatvoorzooiopdeweg te rijden. Daar wordt je alleen maar een betere motorrijder van denk ik dan maar!
 
Januari en februari lijkt me minder geschikt. Als de rijschool geen goede kleding heeft ben je meer bezig met koulijden dan met motorrijden. Mooi in maart rijbewijs halen dan rijd je rond voordat het seizoen echt losbarst.
 
Hoi Piepeloi!

Ben zelf gestart in Januari met lessen. :) En toen het op een ochtend flink sneeuwde en ik in de middag les had belde ik de rijschool op met de vraag of het wel doorging. Ja tuurlijk zeiden ze als de wegen sneeuwschoon gemaakt zijn mag je wat ons betreft de weg op. En \'s middags reed ik op de motor. Wel wat koud maar ook wel lekker!!! ;)

Een rijschool gaat echt geen onnodig risico nemen
met gladheid enzo. Maar en beetje rijschool laat je als \'t even kan gewoon rijden. :]

Trouwens een beetje gladheid, een beetje kou en soms een flinke regenbui kan m.i. helemaal geen kwaad. Hierdoor leer je ook hoe \'t is te rijden onder diverse weersomstandigheden. Is goed voor jezelf en goed voor de beheersing van je motor!

Doen dus. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan