Motorritten en corona

Joram

Arme hardwerkende
14 apr 2019
7.078
30.676
Apeldoorn
Dag mede forum leden,

Ik heb vandaag een mooie rit georganiseerd waar een flinke opkomst voor was (28 man). Nu attendeert iemand me er op dat evenementen organiseren verboden is. De boete zou kunnen oplopen tot €4000. Nu kan ik niks meer veranderen aan vandaag maar daar had ik natuurlijk niet over nagedacht.

Maar nu rust bij mij de vraag: valt dit wel onder een evenement?? Is hier iemand die daar antwoord op kan geven?
 
Dag mede forum leden,

Ik heb vandaag een mooie rit georganiseerd waar een flinke opkomst voor was (28 man). Nu attendeert iemand me er op dat evenementen organiseren verboden is. De boete zou kunnen oplopen tot €4000. Nu kan ik niks meer veranderen aan vandaag maar daar had ik natuurlijk niet over nagedacht.

Maar nu rust bij mij de vraag: valt dit wel onder een evenement?? Is hier iemand die daar antwoord op kan geven?
Als organisator ben je aansprakelijk voor veel dingen waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Dat is met een dure verzekering te dekken. Daarom wil ook bijna niemand iets organiseren. Is een heel topic aan besteed toen er nog forummeetings georganiseerd werden.
 
Als organisator ben je aansprakelijk voor veel dingen waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Dat is met een dure verzekering te dekken. Daarom wil ook bijna niemand iets organiseren. Is een heel topic aan besteed toen er nog forummeetings georganiseerd werden.

Heb je voor mij een link?
 
als je 1.5 km afstand houdt is er niets aan de hand...
Als er geen wheelies gemaakt worden -
Als de maximum snelheid niet overschreden word -
Als alle automobilisten je weten te ontwijken -
Als iedereen z’n knipperlichten gebruikt -
Als als als, voor de rest ben je dus aansprakelijk.
 
Ik blijf het bizar vinden. Sterker nog, ik kan me geen reden bedenken waarom een "organisator" (Hey, zullen we gaan rijden?) aansprakelijk gesteld zou moeten worden voor dingen buiten zijn of haar macht.

[Edit: tiepvaut]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit hangt er helemaal van af hoe je het organiseert.
Als je gewoon een paar mensen opbelt, of een berichtje in bijvoorbeeld een whatsapp groep plaatst is er niets aan de hand.

Als je echt een oproep voor een rit in een bericht op bijvoorbeeld Facebook of Instagram zet, dan kan politie/ justitie jou zien als organisator.

Ik ben vandaag nog met een autoritje meegeweest, waren met zeker 50 auto's, en eigenlijk nauwelijks problemen .
(afgezien van wat idioten die zich niet konden gedragen, en hierdoor aandacht trokken van oom agent)

De jongen die dit organiseert werkte vorig jaar ook nog via Facebook/Instagram, maar daar is ie volledig mee gestopt, het leek wel of de politie letterlijk alles meeleest.
Tegenwoordig heeft ie een whatsapp groep, en aanmeldformulieren via google docs, gaat prima.
(De motor heeft trouwens gisteren nog gereden, voordat ik weer vragen krijg waarom ik met dit mooie weer in de auto zit) O-)
 
Laatst bewerkt:
Zag vandaag meer dan te grote groepen rondrijden, daar waar je geen problemen zult ondervinden met een mannetje of 5 (wat volgens mij nog steeds mag/althans in oktober 2020). Maar realiseer je wel dat als je ergens gaat stoppen, je volgens de noodwet maar met max. 2 personen op straat mag staan!
En daar zijn zulke groepen te groot voor (speel even advocaat van de duivel), boetes zijn dan wel in bedrag verlaagt maar 95€ is nog steeds zonde.
 
mijn maat appt mij vanmorgen, heb je tijd en zin om vanmiddag een rondje te doen, ik terug, 1300u hier? ,oke
wie is nou de organisator??:]O-)
 
Dag mede forum leden,

Ik heb vandaag een mooie rit georganiseerd waar een flinke opkomst voor was (28 man). Nu attendeert iemand me er op dat evenementen organiseren verboden is. De boete zou kunnen oplopen tot €4000. Nu kan ik niks meer veranderen aan vandaag maar daar had ik natuurlijk niet over nagedacht.

Maar nu rust bij mij de vraag: valt dit wel onder een evenement?? Is hier iemand die daar antwoord op kan geven?
In de tijdelijke coronawet staat deze omschrijving van een evenement, nl: elke voor het publiek toegankelijke verrichting van vermaak, alsmede een herdenkingsplechtigheid, braderie, optocht op de weg, voorstelling of feest op een andere plaats dan in een woning of op een daarbij behorend erf of in een gebouw of op een plaats als bedoeld in artikel 6, tweede lid, van de Grondwet, wedstrijd, beurs of congres. Onder evenementen worden niet begrepen betogingen, vergaderingen en godsdienstige en levensbeschouwelijke samenkomsten als bedoeld in de Wet openbare manifestaties.

Het is op grond van die wet nu niet toegestaan om zomaar een evenement te organiseren. Dus ik weet niet of het zo verstandig is om nu ritjes met heel veel mensen te organiseren...:$
 
Ook al zou het mogen, dan nog moet je het niet doen. Sociale contacten dienen vermeden te worden.

Ja... Te hard rijden moet je ook niet doen. Even snel langs die ene slome vrouw in de supermarkt lopen moet je ook niet doen. Meer dan 1 persoon uitnodigen thuis moet je ook niet doen. Sterker nog, je kan beter thuis in je eentje zitten!
 
Ja... Te hard rijden moet je ook niet doen. Even snel langs die ene slome vrouw in de supermarkt lopen moet je ook niet doen. Meer dan 1 persoon uitnodigen thuis moet je ook niet doen. Sterker nog, je kan beter thuis in je eentje zitten!
Precies, of lekker alleen op de motor rijden. Dat is vrij van besmettingsrisico's en bovendien erg leuk.
 
mijn maat appt mij vanmorgen, heb je tijd en zin om vanmiddag een rondje te doen, ik terug, 1300u hier? ,oke
wie is nou de organisator??:]O-)
Met zijn tweeën mag sowieso, meen mij te herinneren voor de winter/lockdown dat max. met 5 motoren mocht rijden...
Nu tijdens de lockdown weet ik dat niet zeker (dus houdt ik maar 2 aan, stel je stopt en zo'n overijverige Melkertmuil in zo'n blauw uniform komt eraan gerend heb je weer ellende..
 
Terug
Bovenaan Onderaan