Motorschuur..op wieltjes

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.768
260
Beilen
Naar aanleiding van een topic over een rollende motorschuur, ben ik zelf ook maar eens gestart.

Ik ben tot dit besluit gekomen omdat mijn stenen schuur van 4x3 meter niet toegankelijk is voor de motor (te krappe hoek, erg hoge drempel etc), er te weinig ruimte is voor een kant-en-klare blokhut en ik ook niet genoegen wil nemen met een simpel hoesje of overkapping.

Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat dit type schuur al vaker gemaakt is - maar het leek mij leuk om dit toch te delen.



Ontwerp in SketchUp:
Skelet:
schuurrender.jpg


schuurrender4.jpg


Dit dak is het uiteindelijk niet geworden:
schuurrender6.jpg



Dag 1: Skelet opzetten
Hierbij gebruik gemaakt van 4x4cm balken, deze leken mij een goede compromis tussen stevigheid en betaalbaarheid. Alle 'belangrijke' hoeken zijn voorzien van grote metalen hoekbeugels. Alle overige hoeken zijn voorzien van een veel kleiner model beugel.

Gestart in de schuur:
imag0675m.jpg


Even passen (en ja..de tuin loopt nogal schuin af):
imag0677s.jpg


Zijwand er bij plaatsen, op dit moment weegt hij 17kg:
imag0678e.jpg


Laatste keer passen deze dag:
imag0685a.jpg


Hij moet en zal stevig worden _O-
imag0683n.jpg




Dag 2: Opbouwen
Het skelet zit inmiddels in elkaar..maar vanaf hier is het tempo te hoog om aan de camera te denken. Eigenlijk de hele dag in volle vaart doorgewerkt..zelfs het schilderen (1e laag) is in de schemering gedaan.

Voor het dak heb ik gekozen voor een kunststof golfplaat (model damwand), zeer flexibel en redelijk betaalbaar. En blijkbaar erg snel te monteren.
p4300009r.jpg


Het interieur dient nog wel opgefleurd te worden met ..een charmante dames kalender?
p4300006.jpg


Let wel: 1e laag beits. Daarnaast worden alle hoeken voorzien van een hoekprofiel ter afwerking.
p4300005.jpg


Ja..er zitten echt wieltjes onder:
p4300003large.jpg




De kosten:
kosten.jpg




Dimensies:
Lengte: 218cm
Diepte: 102cm
Hoogte voorkant: 140cm
Hoogte achterkant: 165cm
Hellingshoek: 22,5graden
Gewicht: niet meer te meten denk ik, maar ik schat 75kg



Overige details:
  • Topicstarter van mijn 'inspiratiebron' geeft aan dat de complete bouw op €250.- neer komt. Ik kom nu uit op...€249,30. _O-
  • Het dak zou eigenlijk met shingles betimmerd worden, maar door het behoorlijke gewicht en kosten (€100+) heb ik hier in de bouwmarkt nog van af gezien. Denk aan 18mm onderplaten, onderdek, speciale lijm, speciale spijkers en de shingles zelf.
  • Er is in totaal ruim 28 meter aan 4x4 balk gebruikt voor het skelet
  • Er is in totaal bijna 45 meter aan planken gebruikt voor de betimmering
  • Er zijn in totaal ruim 450 schroeven _O- en 60 metalen hoekjes gebruikt
 
Nederlands klimaat + vurenhout = half jaartje plezier :+

Wel handig zo zeg :Y

Welnee!.... leg jij maar eens vurenhout in weer en wind en je zal zien dat dat nog behoorlijk lang mee gaat. Wordt er niet mooier van maar rot echt niet zomaar weg

Zou de latten die wel direct met het weer te maken hebben wel schilderen voor een langere levensduur... de lange staanders en de hoogste ligger in dit geval.

Verder is het een leuk en goed idee...!
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat zeker nog gebeuren Skiddy. De bedoeling is dat hij tegen de hoge/stevige schutting aan komt en dat 1 kant vast komt te zitten met schanieren. De andere kant krijgt een slot.
 
Echt heel mooi gedaan zo met die how to :}

Heb zelf ook zo'n idee gehad voor de 2e motor, maar het kwam in mijn tuin niet optimaal uit qua ruimte. Dan maar de voorzijde van de inpandige schuur maar voorzien van openslaande deuren :P
 
Ik heb ook zo'n hojje gemaakt werkt, super...

Ik zie dat die van jou wel beter gemonteerd is d.m.v. die metalen hoeken.

Ik heb alles geimpregneerd gebruikt, mss iets beter.

Voor de rest ziet ie er goed uit.

Ik kan het hokje ook met de dichte kant tegen de schutting zetten is ook makkelijk, als je hem snel wilt pakken of voor de bbq!!!
 
ik als medisch timmerman moet zeggen dat het eer zeer netjes uitziet. Heeft u voor het uitzetten van de haakse hoek een 3-4-5 steek gebruikt?
Probs voor het bouwsel :}
 
gokje... ;) denk het niet...
Goed gegokt..ik heb geen flauw idee wat die steek inhoud.

Om mijn hoeken te bepalen maak ik gebruik van een verstekbak en de good-old-geodriehoek. Verder maak ik mijn hoeken - vanzelfsprekend- recht met behulp van een winkelhaak en controleer ik alles met de waterpas.

De rest is gewoon hout en schroefjes :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan