motorschuurtje in de voortuin

Swati

MF'er
2 mrt 2003
135
0
Zandvoort
Ik ben van plan om binnenkort een klein schuurtje te plaatsen in m'n voortuin om m'n motor dichter bij huis te hebben.
Maar nu begin ik me toch af te vragen of dat zomaar mag?, zijn er hier mensen die weten aan welke eisen van de gemeente je moet voldoen.

alvast bedankt..........
 
Volgens mij mag je niet zomaar iets in je voortuin planten ( althans zonder vergunning ) tenzij je natuurlijk vreselijk buitenaf woont. In je achtertuin is een ander verhaal. Daar mag je een klein schuurtje neer planten maar die moet wel aan enkele eisen voldoen om hem zonder vergunning neer te zetten

Ik weet niet hoe je woont maar het lijkt me dat de buren hier zeker bezwaar tegen gaan maken.

Dus mijn gedachte: krijg je niet voor elkaar
 
1 van de zijden mag niet langer als 3 meter zijn. en de nok niet hoger als 2.37 meter, Maar ik weet niet of dat in alle gemeentes het zelfde is. deze maten zijn van hellevoetsluis. houd je je binnen deze maten heb je alleen een meldings plicht. daarbuiten moet je een bouwvergunning aanvragen.
 
Ik heb 14 maanden moeten wachten op een bouwvergunning voor een hutje waar niemand last van had danwel van buitenaf kon zien :9

Succes! *D
 
Bedankt voor de snelle reacties, ik was d'r al bang voor en ga dus eerst maar is uitzoeken hoe het bij ons in de gemeente zit.
 
Vogelenzang? Bollenstreek dus.
Je moet je (bouw)plan ter goedkeuring indienen bij de gemeente (Wet op de ruimtelijke ordening – Bouwplannen ter visie).
Als Het college van B&W voornemens is (steden)bouwkundige vrijstelling te verlenen voor het bouwplan, komt deze 4 weken voor een ieder ter inzage bij de Publieksdienst. Gedurende de termijn van inzage kan een ieder tegen het verlenen van de vrijstelling schriftelijke gemotiveerde bedenkingen indienen bij het college van B&W.
Deze bedenkingen moeten dus wel enig hout snijden hè. Zelf heb ik dit 'ns gehad met het plaatsen van een schutting. Meerdere bezwaarschriften van buurtgenoten werden ongegrond verklaard, omdat men niet kon aantonen dat men daadwerkelijk last zou gaan ondervinden van deze schutting.
 
Het scheelt niet per gemeente, je moet altijd een vergunning aanvragen als je iets in je voortuin neerzet. Achtertuin is vergunningvrij, mits <= 10m2 en h=<3m of <= 10m2 en h=<3m wanneer de schuur een meter vanaf de erfgrens staat en niet meer dan de halve oppervlakte van je tuin beslaat.
 
Mijn instructeur heeft hetzelfde gehad alleen die had hem neergezet en kreeg een leuke brief van de gemeente dat ie binnen een bepaalde tijd weer weg moest zijn. Ook al vraag je een vergunning aan dan nog zullen ze het vaak niet goed keuren ze beginnen waarschijnlijk te zeuren over het "bestemmingsplan".

Maarja suc6 iig
 
Je grootste probleem is dat je hem in de voortuin gaat maken. Je gaat dan bouwen voor de voorgeven van je huis. In dat geval heb je een bouwvergunning nodig, je krijgt dan namelijk ook te maken met de schoonheidscommissie.
Zou je het hokje in je achtertuin bouwen, dan heb je alleen meldingsplicht, mits je aan bepaalde maten voldoet.
 
Even op vrom.nl een invuloefening maken:

Voor de voortuin:
U heeft een lichte bouwvergunning nodig

Overzicht gemaakte keuzes
Het bijgebouw komt op de grond te staan.
Het bijgebouw heeft geen extra verdiepingen.
Het bijgebouw wordt gebouwd bij een bestaande woning/woongebouw.
Het bijgebouw is bedoeld om het woongenot te vergroten.
Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
Het bijgebouw wordt niet gebouwd bij een tijdelijk bouwwerk, een recreatiewoning of een woonwagen.
Het bijgebouw wordt op het voorerf gebouwd.
Het bijgebouw is lager dan 5 meter.
De oppervlakte van het bijgebouw is minder dan 50 m².

En dan achter:
U heeft geen bouwvergunning nodig

Overzicht gemaakte keuzes
Het bijgebouw komt op de grond te staan.
Het bijgebouw heeft geen extra verdiepingen.
Het bijgebouw wordt gebouwd bij een bestaande woning/woongebouw.
Het bijgebouw is bedoeld om het woongenot te vergroten.
Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
Het bijgebouw wordt niet gebouwd bij een tijdelijk bouwwerk, een recreatiewoning of een woonwagen.
Het bijgebouw wordt op het achtererf gebouwd.
De oppervlakte van het bijgebouw is maximaal 10 m².
Na uitvoering van de werkzaamheden is het erf voor minder dan de helft bebouwd.
De oppervlakte van het bijgebouw en andere vergunningsvrije bijgebouwen is minder dan 30 m².
Het bijgebouw is lager dan 3 meter.
De afstand tot de weg of het openbaar groen is meer dan 1 meter.
De afstand tot het voorerf is meer dan 1 meter.
 
Nog eentje gedaan:

Erf- of perceelafscheiding, vier muren zonder dak zou dat niet wat zijn?

U heeft geen bouwvergunning nodig

Overzicht gemaakte keuzes
Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
De hoogte van de afscheiding is meer dan 1 meter maar niet meer dan 2 meter.
Er staat al een gebouw op het perceel.
De afstand tot de voorgevelrooilijn is meer dan 1 meter.
De afstand tot de weg of openbaar groen is 1 meter of meer.

Let op de afstanden van voorgevenrooilijn en afstand tot de weg en de maximale hoogte!

En hou ook nog rekening met:
Waar u aan moet denken

Ook als u geen bouwvergunning nodig heeft, kan het zijn dat u andere vergunningen moet aanvragen. Bijvoorbeeld een milieuvergunning, een kapvergunning of een sloopvergunning. Neem daarom altijd contact op met uw gemeente voordat u begint met bouwen. Verder moet u controleren of uw bouwplannen voldoen aan de eisen uit het Bouwbesluit. Uw bouwadviseur kan u hier meer over vertellen. Hou met uw bouwplannen ook rekening met de buren. Het is verstandig om vooraf met uw buren te overleggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan